چهارشنبه ۲۸ مهر ۱۴۰۰ - ۰۷:۳۶
۲۹ |
۴
اتفاقی غمگین‌تر از شکست پرسپولیس در دیدار با الهلال
زمان مطالعه: ۴ دقیقه

انتشار تصاویر زنان عربستانی در ورزشگاه ریاض در شرایطی فضا را برای دختران ایرانی غمگین‌تر می‌کند که آنها سال‌های زیادی است برای رفتن به ورزشگاه منتظر مانده‌اند.

پرسپولیس به‌عنوان آخرین نماینده ایران در لیگ قهرمانان آسیا، شنبه‌شب در ورزشگاه فیصل بن فهد ریاض، برابر الهلال، نماینده ریاض با شکست سنگین ۳ بر صفر بدرقه شد تا به‌این‌ترتیب، تمامی نمایندگان ایران در این دوره از رقابت‌ها، طعم شکست مقابل رقبای عربستانی را بچشند.

با مرور ساده این شکست‌ها و البته رسیدن دو تیم از عربستان به نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان آسیا، نتیجه‌گیری ساده این است که بپذیریم در فوتبال هم عربستان از تیم‌های ایرانی پیشی گرفته است.

در کنار این مورد، شکست پرسپولیس تلخ و غمگین‌تر هم بود چون این شکست، بعد از شکست استقلال برابر الهلال در لیگ قهرمانان آسیا، نشانه ناتوانی فنی و مالی دو تیم پرقدرت ایرانی برابر رقبای عربستانی است.

با این‌ حال در ورزشگاه فیصل بن فهد، اتفاقی غمگین‌تر از شکست پرسپولیس هم برای ایرانی‌ها به‌ ویژه دختران ایرانی رخ داد!

در حالی‌ که هنوز موضوع ورود زنان به ورزشگاه‌های ایران حل‌وفصل نشده و دوباره کابوس رنگ‌ باختن این موضوع درحال شیوع است، دختران و زنان عربستانی مشکلی برای ورود به ورزشگاه فیصل بن فهد و تماشای بازی الهلال - پرسپولیس آن‌ هم از نزدیک، نداشتند. نکته مهم‌تر اینکه آنها کنار خانواده‌هایشان نشسته و بازی را تماشا کردند.

انتشار تصاویر زنان عربستانی در ورزشگاه ریاض در شرایطی فضا را برای دختران ایرانی غمگین‌تر می‌کند که آنها سال‌های زیادی است برای رفتن به ورزشگاه منتظر مانده‌اند و حالا مشخص شده که حتی با زور و تهدید فیفا مبنی بر تعلیق احتمالی فوتبال ایران هم، به این سادگی‌ها قرار نیست به رؤیایشان برسند.

عربستانی‌ها از دی‌ماه ۱۳۹۶ به این طرف، مشکل ورود زنان به ورزشگاه‌های این کشور را برطرف کردند. در همان زمان بود که اعلام شد برای اولین بار قرار است زنان عربستانی مجوز ورود به سه ورزشگاه و تماشای از نزدیک بازی‌ها را به دست بیاورند و در ادامه رفته‌رفته این محدودیت‌ها برداشته می‌شود و ورود زنان عربستانی به ورزشگاه‌های دیگر هم هموار می‌شود.

این‌طور شد که بازی دو تیم الاهلی و البتین که با ورود زنان همراه بود، تبدیل به دیداری فراموش‌نشدنی شد.

اتفاقی غمگین‌تر از شکست پرسپولیس در دیدار با الهلال

عربستانی‌ها در شرایطی از همان زمستان ۹۶ با این مسئله کنار آمدند که دختران ایرانی تلاش می‌کردند هرطور شده این مسیر را برای خودشان هموار کنند. البته که شروعش با اتفاقی خبرساز همراه شد. ماجرا مربوط به بازی ایران و سوریه در ورزشگاه آزادی بود که دختران سوری مجوز ورود به ورزشگاه را به دست آوردند ولی دختران ایرانی نه‌ تنها چنین مجوزی را نگرفتند بلکه با رفتار نامناسبی هم روبه‌رو شدند.

به‌ هر روی با برجسته‌ شدن آن اتفاقات و به‌ راه‌ افتادن کمپین‌های ریزودرشت، نهایتا پای فیفا به پرونده ورود زنان به ورزشگاه‌های ایران گشوده شد و جانی اینفانتینو، رئیس فیفا، با تهدید مسئولان فوتبال ایران مبنی بر تعلیق احتمالی فوتبال، از آنها خواست هرطور شده مجوز ورود زنان به ورزشگاه‌ها را فراهم کنند.

دیدار او با حسن روحانی، رئیس‌جمهور وقت هم در همین راستا شکل گرفت. این‌طور شد که بالاخره بعد از قریب به ۴۰ سال، مهرماه ۱۳۹۸ دختران ایران توانستند برای اولین بار با خرید بلیت راهی ورزشگاه شوند و بازی تیم‌های ملی ایران و کامبوج را از نزدیک ببینند.

شرایط ایده آل نبود ولی باز برای شروع بد نبود؛ ورود و خروج مجزا، جایگاه مجزا و البته تعداد محدود، آن‌هم فقط برای تماشای بازی‌های تیم ملی، تصمیماتی بود که مسئولان ورزش ایران برای زنان تماشاگر گرفتند. دست‌آخر هم با تأکید فیفا این موضوع تبدیل به قانون شد که از سال ۱۳۹۸ به این طرف، هر زمان که تیم ملی ایران بازی داشته باشد، مجوز حضور زنان در ورزشگاه باید صادر شود و آنها بدون تبعیض باید به ورزشگاه وارد شوند.

البته که آن فقط مربوط به فاز نخست بود و در فاز ثانویه باید شرایط برای ورود بدون قیدوشرط آنها به ورزشگاه، برای همه بازی‌های فوتبال در ایران هموار شود.

اگرچه به نظر می‌رسید این مورد در ایران دیگر حل شده است ولی شیوع ویروس کرونا و محرومیت ایرانی‌ها از میزبانی در رقابت‌های بین‌المللی باعث شد تا مسئله ورود زنان به ورزشگاه به حاشیه برود.

اتفاقی غمگین‌تر از شکست پرسپولیس در دیدار با الهلال

این رفتن به حاشیه تا همین یکی دو هفته اخیر بود چون با میزبانی ایران از تیم ملی کره جنوبی و تأکید مجدد فیفا، زنان ایران آماده حضور در ورزشگاه می‌شدند که به ناگاه همه‌چیز به هم ریخت. درواقع درحالی‌که عنوان شده بود بازی ایران با کره جنوبی با حضور تماشاگران است و طبیعتا با توجه به نظارت فیفا، تماشاگران زن هم در این بازی حضور خواهند داشت به بهانه عجیب‌وغریبی همچون پروتکل‌های بهداشتی، در ثانیه‌های پایانی این بازی بدون حضور تماشاگر شد.

اعلام بدون تماشاگر بودن این دیدار بدون حاشیه و حرف‌وحدیث هم نبود. با توجه به تغییر دولت و روی‌کارآمدن سیاست‌مدارانی که نگاه منفی به حضور تماشاگران زن در ورزشگاه داشتند، این‌طور شایعه شد که مخالفت آنها مبنی بر حضور زنان در ورزشگاه، دلیل بی‌تماشاگر شدن بازی ایران و کره جنوبی شده است. به عبارت ساده‌تر، فدراسیون فوتبال ایران مجبور شد برای اینکه توسط فیفا به دلیل راه‌ندادن تماشاگران زن به ورزشگاه تهدید جدی نشود، کلا بازی را بدون حضور تماشاگر کند.

این مورد اگرچه به‌صورت رسمی عنوان نشد ولی صحبت‌های حسن کامرانی‌فر، سرپرست دبیرکلی فدراسیون فوتبال با تلویزیون و بیان اینکه «یک مقدار بحث زیرساخت‌ها و یک‌سری از مسائل دیگر وجود داشت که مطرح‌کردن آن در برنامه تلویزیونی شاید صلاح نباشد» به‌نوعی این مورد را تأیید کرد.

حال، در شرایطی که زنان ایرانی قرار است دوباره برای رسیدن به رؤیای حضورشان در ورزشگاه منتظر بمانند و احتمالا تلاش جدی‌تری کنند، انتشار تصاویر حضور زنان عربستانی در ورزشگاه آن‌هم کنار خانواده‌شان، موضوعی غمگین‌تر از شکست پرسپولیس برای فوتبال ایران است که گویی همچنان برای رسیدن به ساده‌ترین خواسته‌ها باید دشوارترین مسیر را طی کنند. آن‌هم مسیری که این‌بار هم به نظر می‌رسد اگر فشار و تهدیدی از سوی فیفا روی فدراسیون فوتبال ایران اعمال نشود، رسیدن به آن کار چندان ساده‌ای نباشد.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظرات

  • منتشرشده: ۲۹
  • در صف بررسی: ۰
  • غیرقابل‌انتشار: ۰
  • ی IR ۰۸:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
    نمی‌خواستم به این خبر پنج ستاره بدم اما متاسفانه طوری طراحی کردید که هر کسی بخواد با ستاره نظرش رو اعلام کنه فقط پنج ستاره می‌خوره این یعنی برای نظر مخاطبان خودتون ارزشی قائل نیستید. واقعا الان مساله اصلی جامعه و به خصوص بانوان رفتن به ورزشگاهه که نرفتنشون رو انقدر بزرگ جلوه میدید به جای این جور خبرسازی ها به فکر نیازهای اصلی و ضروری جوان ها خصوصا بانوان باشید.
    • قاسم IR ۰۰:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۹
      خب دوست عزیز! شما الان بفرما امروز مسئله اصلی جامعه و بخصوص بانوان چیه و شما برای حل اون مسئله اصلی ، چه راهکاری داری؟!
  • سیدرضا IR ۰۸:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
    یاد دخترای فوتبالدوست خونواده و فامیلم افتادم که چقدر آرزو دارن برن استادیوم خیلی دلم سوخت با دیدن این صحنه تو بازی .یکی از بهترین خاطرات مادرم که همیشه میگه حضور در فینال بازیهای فوتبال المپیک آسیایی بود در ورزشگاه تازه تاسیس و مدرن آزادی همراه با چند زنو شوهر دیگه از فامیل که اونزمان آریامهر نامیده میشد در بیستو چهار شهریور پنجاه وسه که با گل بخودی حریف قهرمان شدیم. در این مورد خواهر همسر و مادرهای ما خیلی داره بهشون ظلم میشه. یعنی عربستان راه بده اما مانه؟!؟!!!!
    • معصومه IR ۱۳:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
      اره مهمه چون حق طبیعی زناهستش چرا باید از این حق محروم باشن باشد که مشکلات دیگه ای هم مملکت داشته باشه
  • هادی IR ۰۹:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
    زنان ایرانی ظرفیت به ورزشگاه رفتنو ندارد ولی عربستانی هارو نگاه کنی در تصاویر مرتب و منظم با حجاب نشستنو بازی هار تماشا میکنن ولی ایرانی ها همینکه سوار هواپیما بشتن در فرودگاه مقصد حجابشون فراموش میکنن و شبیه خارجی ها میش ولی دختر عرب این کارو نمیکنه
    • مجهول الهویه US ۱۰:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
      آها معلوم شد شما چقدر جهاندیده ای. دختر عرب... ! اونجا وطن خودشه پاشو تو هواپیما نذاشته. تو سرزمین حجاز، خاستگاه آخرین دین الهی بی‌حجاب نشسته. خبر ورزشی شما هما نمک رو زخم خانمها نپاش اون مه باید خجالت بکشه ککش هم نمیگزه. فوفش یه دانشمند پیدا شه درباره ظرفیت خانمها درافشانی کنه.
    • سیدرضا IR ۱۰:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
      مثلا با آقایون تو ورزشگاه همه چی گل و بلبله؟اتفاقا با حضور خانومها که قبلا در رقابتهای والیبال دیدیم آقایون هم به حرمت اونا رفتارشون خیلی بهتر میشه.مسایلو قاطی نکنیم چه ربطی داره ورزشگاه و هواپیما
    • سبحان الله العظیم و بحمد IR ۱۱:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
      ربطی نداره دختر کدوم کشوری،توی ایران عزیز دخترای داریم با ایمان و با تقوا هستند این دلیل نمیشه بگیم باید فرهنگ سازی کنیم که دختر خانم ها فرضا با خانواده بیان ورزشگاه و بعد که اوضاع به خوبی پیش رفت میتونن به تنهایی بیان
    • زنده‌باد سیستان IR ۱۶:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
      با حرفت موافقم تعداد زیادی از دختران ما پاشون برسه خارج حجاب بی حجاب. ولی خوب یه تعدادی بودن موقع بازی والیبال که حجاب داشتن من بشدت خورسند شدم و لذت بردم از نظر من زن ایرانی اونا هستن. البته نظر من در مورد حجاب اینکه : باعث نشون دادن شرف و حیا خانوما هستش و اینکه یه سری از مردا که باید اسمشون رو گذاشت نامرد بهشون طعنه نمیزنن و خدایی ناکرده کلمات بدی از دهنشون بیرون نمیاد و نشون میده پدر و برادر اون دختر چقد غیرت و شرف دارن. من واسه خود خانوما میگم چون خودم یه مرد هستم و خوشبختانه تا الان به ناموس دیگری تیکه ننداختم. اینو بدونید بین ما نامرد هست پس اگه تیکه انداختن بهتون بخاطر اندام شما ناراحت نشید و نگید همه مردا بد هستن. مرد و خانوم ایرانی در ایران کم شده متاسفانه. خواهش میکنم کامنت منو پخش کنین
    • . IR ۱۴:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۹
      احیانا شما عرب هستید؟ اگه ایرانی نیستی حق نداری در مورد زنان و دختران کشور ما قضاوت کنی اگر هم ایرانی هستی بازم حق نداری
  • زرشک IR ۱۰:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
    آقا هادی تا وقتی کسانی مثل شما تو این مملکت هستند واین طوری مثل شما فکر میکنن این مملکت تو هیچ زمینه ای نه تنها پیشرفت نخواهد کرد بلکه روز به روز بدتر خواهد شد که شده!
    • زرشک ۲ IR ۱۱:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
      راستم میگه مرد حسابی الان ورود دخترا مشکلی نیس اما ظرفیت رفتنشو داشته باشن و اقایون هم حد شو بدونن وگرنه منبع دختر بازی میشه. حجاب جلو هیچی رو نمیگیره. کجای قران گفته ورزش نمیتونن ببینند.
  • پیردانا IR ۱۶:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
    این زنده به گور کردن زنان و دختران در تاریخ ایران را تمومش کنید. شعار بسه ترور شخصیت یعنی همین. چرا آدم نمیتونه با خانواده بره استادیوم اصلا خانوادگی بریم با فامیل بریم حتی پدر بزرگ و مادر بزرگ ها هم بیان وزیر و وکیل هم با خانواده بیان چرا ما رو وحشی به دنیا معرفی می کنید به خدا ما از شما ها اعتقادات قوی تری داریم بذارید یکم هوا بیاد مردیم خفه شدیم. جوانان بخاطر نبود تفریح در دنیای واقعی به فضای مجازی پناه می‌برند و می دونید اونجا گناه و فساد هزار برابره التماس میکنم این نظر رو انتشار بدید شاید یه مسئول ببینه و کاری کنه
    • آشنا IR ۲۰:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
      دوست عزیزشما مطمئنی وقتی با خانواده میری ورزشگاه چندتا جوان مجرد نمیان کنارشان وبه بهانه خوشحالی مزاحم خانواده شما نمیشن!؟من نمیدونم چرا بعضی اشخاص به هربهانه ای میخوان خودشون روروشنفکر وفهیم تر از بقیه میدونن،
  • عباس IR ۱۶:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
    الان کروناهست‌مردهاهم‌درایران ورزشگاه‌نمیرن‌چه‌برسه زنان
  • حیدر ابراهیمی IR ۱۷:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
    اگر حجاب برای زن هست برای مرد هم هست همه انسان هستیم با حقوقی برابر هیچ وقت هیچ مردی حق نداره به هیچ بهانه ای حق زنان رو زیر پا بگذاره و همین طور هیچ زنی .مگر مردای ایرانی میرن ورزشگاه خوب میرن لباساونو با لباسای طرفدارای الهلال مقایسه کنید ما هرجور که میخوایم میریم از هر رنگی دلتون بخواد میپوشیم ولی اونا رفتن لباس یه دست پوشیدن ما میریم یه ریز فهاشی میکنیم به تیم حریف ولی اونا میرن فقط با تیم خودشون کار دارن ما باید از اونای که بهتر رفتار میکنن یاد بگیریم و به بهانه های مختلف جلوی طیف خاصی رو نگیریم
  • فدای IR ۱۸:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
    شماره خیلی قوه زیادی خوردین
  • علی IR ۱۹:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
    عربستان فعلا هم از لحاظ فرهنگی,عقلانیت,روشنفکری,اقتصاد,از ما جلوتره,ملت ساده ما گول ۲۰,۳۰رو میخورن و فکر میکنن عربستان فقط میخوره و نفت میفروشه,صدالبته که نفتشم رو به نفع ملتش میفروشه,ما ۲۰سال دیگه تفاوت فرهنگیمون بااونا مثل سوئیس و ایران الان میشه,عربستان در صنعت غذا تو منطقه تکه تک,و همچنین پروژهای چند ملیتی رو داره اجرا میکنه که ۲۰سال دیگه شاخ صنعت هم میشه,البته فقط وجود ادمی تحصیل کرده و جوان در راس کار باعث نشاط کشورش شده ,تا ۱۰۰ساله هایی که خوبی رو فقط در ارام بودن کشور میدونن ما همینیم و هرسالم که بدتر از پارسال میشیم
    • گلبرگ IR ۱۹:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۹
      خدایا شر همه غبگراهاو افراد ذهن بسته رو از کشور ما کم کن الهی آمین
  • محمد IR ۲۲:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
    حالا زنا نرن فوتبال مسخره لیک خودمون رو نبینن نمیشه؟
  • FD IR ۲۳:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
    اگه حجابشون حفظ بشه چه اشکالی داره بیان تو ورزشگاه با قانون FD? (قانون FD، مخفف کلمات Felphel و Dahan است که یعنی هرکس فحش بدهد مأمورین ورزشگاه فلفل سیاه در حلقش میریزند!)
  • حسین IR ۰۰:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۹
    واقعاآرزوی بزرگ زنان مارفتن به استادیومه؟!!!! چرامشکلی که حتی مشکل نیست اینقدربزرگنمایی میکنید،راستی چرا؟!!!
  • arb IR ۰۰:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۹
    هر چند حق بانوانه که به استادیوم برن و بازی رو در آرامش و امنیت کامل تماشا کنند ولی وقتی به استادیوم های تقریبا خالی از تماشاگر فوتبال بانوان،حتی تیم ملی که نگاه می کنیم،حس می کنیم این قضیه رفتن به ورزشگاه،بیشتر جوسازی و سیاست بازیه تا دغدغه. در ضمن از اونجایی که آقایون هم در ایران حق رفتن به استادیوم بانوان رو ندارند و حتی بازی بانوان رو از تلویزیون هم نمی تونن ببینن،پس نمیشه گفت:حق بانوان ضایع شده.بانوان فقط اجازه حضور در استادیوم بانوان و آقایون فقط اجازه حضور در استادیوم آقایون رو دارند.لااقل در این قضیه عدالت وجود داره. جالبه که هیچ سازمان ورزشی بین المللی،از ممنوعیت ورود آقایون به استادیوم بانوان،چیزی نمیگه!
  • ناشناس IR ۰۹:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۹
    من یه دختر هستم و همونایکه دم از رفتن به باشگاه میزنن خخ هنوز آزاد نشده که وقتی خواهرت گفت میخوام برم بگی بری تو یه مشت پسر..توی خیابون راه میری صدتا متلک بارت میکنن چه برسه تو ورزشگاه..کشورای خارجی براشون همچیز آزاد هست ما ایرانی هستیم داریم سنت پیامبرامون پیش میریم نه از کشورا خارجی تقلید بکنیم..و تو ورزشگاها گاهی اوقات رفتارهای پیش میاد بین تماشگرا یا بازیکنا که برای یک خانم مناسب نیست ببینه
  • ماهان IR ۱۱:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۹
    این زنا نیستن که باید از ورزشگاه بیرون باشن این مسئول هستن که باید با یه تیپا برن از این مملکت بیرون! آخه آدمای ظلم گر شما ها هیچی از فوتبال و ورزش نمیفهمید بعد از این غلطا میکنید.شما ها باید خجالت بکشید که عربستان تماشاگر زن آورده ولی ما هنوز همون کشور عقب مونده ی قبلیم.
  • صدیقه IR ۱۳:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۹
    ببخشیدهامن خودم خانم هستم ولی خانم ها بانوان بایدظرفیتش هم داشته باشیم
  • وهرز IR ۱۶:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۹
    نه عزیزم ظاهرا شما هم دقیق بازی رو ندیدی چون غم انگیزترین صحنه بین دقیقه ۶۰ تا ۷۰ بود که در ورزشگاه شعار نژاد پرستانه سر میدادن و خودمون رو زدیم به کری ...جالبه گزارشگر بازی میگفت تماشگران الهلال از برد تیمشون خوشحالن و دارن شادی می کنن....
  • Reza IR ۰۰:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۳۰
    عربستان 10 0vs ایران
  • لنگی IR ۱۴:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
    غم انگیز اینه لنگیا3تا خوردندوقت کشی هم میکردندبایدگریه کنند

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی