شباهت و تفاوت لیورپول و منچستر/ مالکان آمریکایی، مدیریت متفاوت
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

دو باشگاه بزرگ انگلیسی سالهاست در مسیری متفاوت قدم برمی‌دارند، یکی به سوی پیشرفت و دیگری به سمت نزول.

شکست سنگین منچستریونایتد مقابل لیورپول در لیگ برتر انگلیس، همچنان سوژه مهمی در رسانه‌های ورزشی انگلیس و جهان به حساب می‌آید.

بحث تغییر سرمربی منچستریونایتد فعلا مهمترین موضوعی است که شنیده می‌شود. اوله گنار سولشائر بیش از همیشه سایه اخراج را بر سر خود حس می‌کند و چند اسم بزرگ نیز به عنوان جانشین او مطرح شده‌اند. با این حال، وضعیت متفاوت دو تیم لیورپول و منچستریونایتد در این روزها و البته در چند سال اخیر باعث شده مدیریت دو باشگاه نیزی مورد مقایسه قرار بگیرند. روی کاغذ، خرید بازیکنانی مثل رافائل واران و ایبراهیما کوناته، که یکی به منچستریونایتد رفت و دومی‌به لیورپول، شاید نتواند به خوبی حق مطلب را در مورد مدیریت ورزشی در این دو باشگاه نشان دهد.

اما نگاهی نزدیک تر و دقیق تر به همین دو خرید شاید بتواند برخی تفاوتها را نشان دهد.

۴۰ میلیون یورو

هر دو باشگاه منچستریونایتد و لیورپول برای خرید واران و کوناته، حدود ۴۰ میلیون یورو پرداخته‌اند، بازیکنانی که هر دو در مرکز خط دفاعی بازی می‌کنند. اما جزئیات زیادی در این مورد وجود دارد.

واران، چند ماه دیگر ۲۹ ساله خواهد شد. او ۱۸ مصدومیت متفاوت در دوران حضورش در رئال مادرید داشت و حالا نیز دستمزدی ۴۰۰ هزار پوندی در منچستریونایتد دارد. مدافع فرانسوی در منچستریونایتد هم خیلی زود مصدوم شد و بازی‌های مهم مثل بازی با لیورپول را از دست داد.

کوناته اما فقط ۲۲ سال دارد و یک بازیکن کاملا جوان به حساب می‌آید. دستمزد هفتگی او ۸۰ هزار یورو است و در دیدار مهم و حساس لیورپول در ورزشگاه اولدترافورد آماده و سرحال به میدان رفت و عملکردی عالی داشت.

تفاوت بین همین دو خرید تفاوت مدیریت دو باشگاه را که اتفاقا هر دو مالکان آمریکایی دارند را به خوبی نشان می‌دهد.

مدیریت متفاوت

لیورپول، زیر نظر گروه اقتصادی فنوی اسپورتس، در این سالها همواره بابت خرید بازیکنان ارزان و فروختن بازیکنان با قیمت بالا مورد تمجید کارشناسان و هواداران فوتبال بوده است.

مثالهای زیادی در این مورد وجود دارد اما فورختن فیلیپه کوتینیو با مبلغی در حدود ۱۷۰ میلیون یورو و خرید بازیکنی مثل اندی روبرتسون مدافع اسکاتلندی با مبلغ کمتر از ۱۰ میلیون یورو، اوج این خرید و فروش‌های هوشمندانه در لیورپول بوده است.

مایکل ادواردز، مدیر ورزشی سرشناس لیورپول قصد دارد سال آینده این باشگاه را ترک کند اما او همین حالا هم با قراردادهایی که تا اینجا بسته باشگاه را در حاشیه امنیت مناسبی برای چندین سال آینده قرار داده است.

لیورپول در زمینه نوسازی ورزشگاه خود پیشرفتهای زیادی داشته است، ضمن اینکه پروژه مدرن سازی مجموعه تمرینی این تیم باشگاه نیز تکمیل شده و حالا همه تیمهای باشگاه می‌توانند در کنار هم تمرین کنند.همه چیز در این باشگاه طبق برنامه بلند مدت و هدفمند در حال شکل گیری است.

بدون استراتژی

منچستریونایتد اما به نظر می‌رسد هیچ استراتژی مشخصی برای پیشرفت باشگاه در طولانی مدت ندارد. زیر نظر خانواده گلیزر که مالکان آمریکایی این باشگاه هستند، تیم منچستر بعد از جدایی الکس فرگوسن اقتدار خود را برای همیشه از دست داد و ناتوانی این باشگاه در انجام نقل و انتقالات مناسب نتیجه مستقیم مدیریت بیرون زمین این است که مدیریتی بی تجربه و بدون برنامه است.

جان مارتو، با سر و صدای فراوان به عنوان رئیس کارگروه نقل و انتقالات باشگاه انتخاب شد اما در مورد کارایی او در مدیریت نقل و انتقالات همین بس که آمدن کریستیانو رونالدو به این تیم هم نتیجه صحبتهایی که الکس فرگوسن با این بازیکن انجام داد و عملا جان مارتو هیچ کاره بود.

حضور رونالدو البته که به فروش فراوان پیراهن‌های باشگاه منجر شد و توجه رسانه‌های جهان را بار دیگر به این تیم بیشتر کرد اما آمدن این فوق ستاره پرتغالی باعث نوعی بی ثباتی در منچستریونایتد شده است چرا که او دستمزد هنگفتی از باشگاه می‌گیرد و عملا فسخ قرارداد او هم با توجه به سن و سالش قیمتی ندارد و سودی برای باشگاه نخواهد داشت.

سوپرلیگ

لیورپول و منچستریونایتد هر دو جزو باشگاه‌هایی بودند که در پروژه جنجالی سوپرلیگ اروپا مشارکت داشتند و با انتقادهای فراوانی نیز رو به رو شده و زود از این پروژه کنار کشیدند.

اما حتی نوع کنار کشیدن آنها نیز متفاوت بود. جان هنری رئیس گروه فنوی و مالک باشگاه لیورپول در یک ویدئو به طور صادقانه به اشتباه خود و سایر مدیران باشگاهش در پیوستن به طرح سوپرلیگ اعتراف کرد اما مالکان منچستریونایتد بدون توضیح خاصی از این پروژه کنار کشیدند و با اعتراض وحشتناک هواداران در محوطه اطراف ورزشگاه اولدترافورد نیز مواجه شدند تا جایی که کار به استعفای اد وودوارد مدیر عامل باشگاه نیز کشیده شد.

ریچارد آرنولد از تابستان آینده به جای اد وودوارد به عنوان مدیر عامل باشگاه فعالیت خواهد کرد اما اگر این مدیر هم نتواند تغییرات بنیادین را در باشگاه منچستریونایتد ایجاد کند، فاصله بین دو دشمن و دو تیم قدیمی‌می‌تواند حتی از نتیجه ۵-۰ هم بیشتر شود.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی