حاشیه‌های انتخابات کمیسیون‌های فدراسیون بسکتبال/ مهره چینی کاندیدای خاص
زمان مطالعه: ۴ دقیقه

۴۹ روز مانده به مجمع انتخاباتی ریاست فدراسیون بسکتبال، فدراسیونی ها برای جمع آوری رای و انتخاب دوباره کاندیدای خاص دست به کار شده و مهره چینی می کنند.

طبق اساسنامه جدید فدراسیون‌ها تعداد نفرات واجد شرایط برای حضور در مجمع انتخاباتی ریاست فدراسیون از ۴۸ نفر به ۷۰ رسیده است که بیشترین بخش آن مربوط به افزایش تعداد مربیان، داوران، ورزشکاران و تعداد باشگاه هاست که سه مورد اول با معرفی کمیسیون هایشان و با رای گیری در سامانه انتخاب می شوند. همین امر حساسیت را برای کاندیداها بیشتر کرده است.

رامین طباطبایی،جواد داوری،شاپور یاوری،کرم احمدیان ،عباسی و حمید گرامیان ۶ کاندیدایی هستند که  برای انتخابات ریاست فدراسیون  صلاحیتشان تایید و مدارک هایشان به سازمان ذیصلاح فرستاده شده تا تایید صلاحیت نهایی شود.

امروز آخرین انتخابات کمیسیون ها در بسکتبال است.روزهای قبل بازیکنان و مربیان برای انتخاب نفرات منتخب خود به پای سامانه فدراسیون بسکتبال رفتند. فدراسیون اگرچه برای ثبت نام کاندیداها اطلاع رسانی خوبی انجام نداد و خیلی‌ها هم خبر نداشتند که می‌توانند ثبت نام کنند و بعد هم در انتخابات شرکت کنند، اما بالاخره در این مرحله اسامی را اعلام کرد.

تماس تلفنی و ایجاد ترس از انتخاب در تیم ملی

کمیسیون ورزشکاران ۱۲ کاندیدا دارد که ۵۲ بازیکن برای انتخاب ۷ نفر رای دادند تا اعضای کمیسیون نماینده ورزشکاران در مجمع انتخابات ریاست را معرفی می کند. به هر حال از روز قبل انتخابات شایعاتی به گوش ‌رسید درباره اینکه از تعدادی بازیکن خواسته شده تا با حضور در فدراسیون رای دهند، اما ظاهرا به خاطر اینکه این کار تخلف محسوب می شود، فدراسیون برای اینکه خودش را تبرئه کند اطلاعیه‌ای صادر کرد که در آن آمده است: «در خصوص انتخابات کمیسیون‌های ورزشکاران، مربیان و داوران، بر اساس مصوبه کمیته نظارت بر انتخابات کمیسیون‌های فدراسیون بسکتبال، مبنی بر برگزاری انتخابات به صورت الکترونیکی و غیر حضوری، به اطلاع می‌رساند امکان حضور در محل فدراسیون، جهت شرکت در انتخابات برای داوطلبان یا رای دهندگان در محل فدراسیون بسکتبال میسر نیست.»

از طرف  دیگر هم شنیده شد که از اعضای کادر فنی تیم ملی  در تماس با  بازیکنان به انها توصیه شده تا به  لیست مد نظر فدراسیون رای دهند وگرنه در لیست تیم ملی جایی ندارند. همین مساله بازیکنان جوانتر را ترسانده بود. البته در این بین هم بازرس حاضر در فدراسیون مچ یکی از ملی پوشان را هنگام وارد کردن پسورد بازیکن دیگری گرفت و به این ترتیب اجازه نداد به لیست مورد تایید یکی از کاندیداها رای دهد.

ارسال پیامک برای مربیان بخاطر رای نیاوردن دو مربی

رای گیری کمیسیون مربیان هم بدون حاشیه نبود. ۹۸ مربی بسکتبال هم دیروز برای انتخاب کمیسیون ۷ نفره خود رای دادند. آن هم از بین ۱۳ کاندیدا. ولی ظاهرا انتخاب اعضای  کمیسیون مربیان حساسیت بیشتری داشته، چرا که شنیده می شود، برای انتخاب نشدن یکی و دو مربی،تلاش زیادی شد تا حدی که مدیر برنامه های رئیس فدراسیون در تماس با مربیان لیست مدنظر فدراسیون را منهای این دو مربی داده است. حتی پیامک‌هایی هم به تعدادی ازمربیان فرستاده شده که از آنها خواسته شده به محمدرضا نوری، مصطفی هاشمی، علی توفیق، محمدرضا اسلامی، هماد سامری، آزاده زمانپور و نیکا بیک لیک لی رای بدهند تا رئیس فعلی شانس بیشتری برای انتخاب مجدد داشته باشد.

درخواست کد ملی از داوران

اما کمیسیون داوران هم قصه دیگری دارد. ۱۴ داور برای  کمیسیون داوران  کاندیدا شده اند  که  ۱۱۵ داور حق رای ، ۷ نفر عضو کمیسیون را انتخاب می کنند.این انتخابات در حالی امروز انجام می شود که خالی  از مهره چینی برای یک کاندیدای خاص نیست.جبهه گیری  کمیته داوران علیه داورانی که مصاحبه های تندی ضد فدراسیون داشتند در این بخش خیلی مشهود است.حتی یکی از داور مطرح بسکتبال  بدلیل حکم محرومیت ازکمیته انضباطی ، حق شرکت در انتخابات را ندارد. در این رابطه داوران به جای توصیه ، پا را فراتر گذاشته و یکی از داوران بین المللی و مسئول  در فدراسیون با داوران تماس گرفته و کدملی آنها را خواسته  تا به جای آنها در سامانه رای بدهد. ولی آنهایی که از مهره چینی ها خیلی شاکی هستند در گروه خود مطالبی را عنوان کردند که نشان می دهد برایشان مهم انتخاب فرد مد نظر نیست بلکه رای دادن برایشان مهم است ، نه  اینکه فدراسیونی ها به جای آنها انتخاب کنند. آنها می خواهند افرادی صالح و فارغ از هر باندبازی را به کمیسیون و مجمع بفرستند.

شنیده می شود حتی  یکی از داوران  در برخورد با این مساله به همکارانش توصیه کرده :« از شما داوران عزیز درخواست می کنم مقابل تلفنهایی که از فدراسیون می شود کد ملی خود را نداده و پسوردهای خود را سریعا" تغییر دهید.»

به هر حال با وجود این شک و تردیدها این سوال پیش می‌آید این سامانه زیر نظر چه کسی است؟ وقتی رئیس فدراسیون خودش کاندیدای انتخابات است آیا درست است که رای گیری در این سامانه انجام شود؟ آیا با قاطعیت می‌توان گفت رایی که از سامانه بیرون می‌آید سالم است و دخل و تصرفی در آن صورت نگرفته است؟

نظارت بر این سامانه برعهده چه شخص و ارگانی است؟ دبیر مجمع که خودش دبیر فدراسیون رامین طباطبایی است؟آیا هیچ نوع فشاری از فدراسیون روی بازیکنان جوان‌تر وجود ندارد که به اسامی خاصی رای دهند که اگر ندهند احتمال دارد به تیم ملی دعوت نشوند؟

همه این‌ها حرف‌هایی است که این روزها بین اهالی بسکتبال رد و بدل می‌شود و این وزارت ورزش است که باید در قبال این انتخابات پاسخگو باشد. بدون شک این روند برگزاری باعث به وجود آمدن اعتراض دیگر کاندیداها خواهد شد، چون با این مدل برگزاری عدالت بین آن‌ها برقرار نشده است.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی