عیش فرانسه با نابغه ایرانی؛ مرد افسانه‌ای دنیا ترسید/ مارادونای ایرانی برای این رویا فرانسوی شد!
زمان مطالعه: ۴ دقیقه

بعید است کسی اتفاقات روز دنیای ورزش را پیگیری کند و این روزها نام علیرضا فیروزجا به گوشش نخورده باشد؛ نابغه شطرنجی که شوربختانه نه برای ایران بلکه برای فرانسه و با پرچم این کشور اروپایی، این روزها درحال افتخارآفرینی است.

فیروزجا، نابغه ۱۸ساله دنیای شطرنج به‌ تازگی در رقابت‌های اروپایی درخشیده و حالا در سبک شطرنج کلاسیک با جهشی هفت‌پله‌ای خودش را به‌عنوان مرد شماره ۲ شطرنج دنیا معرفی کرده است.

این بدان معنی است که پایین‌تر از مگنوس کارلسن افسانه‌ای که این‌روزها مرد شماره یک شطرنج دنیاست، یک جوان ایرانی در رده دوم ایستاده که البته با پرچم فرانسه درحال رقابت‌کردن است.

فیروزجا تا دو سال پیش عضوی از تیم شطرنج ایران بود که در رده جونیور، با اختلاف، برترین شطرنج‌باز دنیا بود.

همان ۱۵، ۱۶ ساله که بود، بسیاری از ستاره‌های شطرنج دنیا از جمله همین کارلسن روزشماری می‌کردند تا فیروزجا در رده بزرگسالان هم‌رتبه‌اش را ارتقا دهد.

تصور بر این بود که فیروزجای جوان این ارتقای رتبه را با پرچم ایران رقم خواهد زد ولی یک اتفاق بحث‌برانگیز و یک فرصت‌طلبی بی‌نظیر از سوی فرانسوی‌ها باعث شد سال ۲۰۱۹، نابغه ۱۶ساله و بابلی دنیای شطرنج از ایران مهاجرت کند و به فرانسه برود.

علیرضا در آن سال مجبور شد در رقابت‌های شطرنج کارلسروهه آلمان از بیم رقابت با شطرنج‌باز اسرائیلی غیبت کند و امتیازاتی را که در ریتینگ نیاز داشت، از دست بدهد.

او بعدها متوجه شد فدراسیون شطرنج تصمیم گرفته از این پس در صورت احتمال بازی با شطرنج‌بازان اسرائیلی، ایرانی‌ها را به مسابقات اعزام نکند.

این‌طور شد که او در مسابقات شطرنج فرانسه که در بلان-مانسیل برگزار شد، به دیدار رئیس فدراسیون شطرنج فرانسه رفت و از این گفت که به‌دنبال یافتن راه‌حلی مناسب است.

خبرش که پیچید، کشورهای مختلف برای دراختیارداشتن نابغه ۱۶ساله ایرانی به صف شده و هرکدام امتیازات متفاوتی به او دادند، به این امید که علیرضا را جذب کنند؛ ولی نهایتا این فرانسوی‌ها بودند که با همکاری شهردار شارتر، شهری در ۹۵ کیلومتری پاریس، نظر فیروزجا را جلب کردند و او را به‌همراه خانواده‌شان به این شهر کوچک بردند.

حضور علیرضا در شارتر به‌گونه‌ای بود که اهالی آنجا می‌گفتند «مارادونا به ناپل آمده است!». همین تعبیر کوتاه مشخص می‌کند که فرانسوی‌ها برای علیرضا برنامه‌های زیادی داشته‌اند.

دو سال بعد از آن مهاجرت حالا علیرضا یکی پس از دیگری برای فرانسوی‌ها افتخارآفرینی می‌کند و این روزها هم در میان ناباوری بزرگان شطرنج دنیا خودش را تبدیل به مرد شماره ۲ این رشته سخت و تفکرآمیز کرده است.

فرانسوی‌ها در شرایطی مشغول لذت‌بردن از هوش نابغه ایرانی هستند که در ایران هنوز راهکاری برای فراز مغزها و نخبه‌ها یافت نشده است. البته که هوش به خرج داده و قرار بر اخذ مالیات سنگین (!) شده به این امید که کسی هوای مهاجرت به سرش نزند ولی بعید است چنین رویکردهای تهاجمی‌ای حاصل مثبتی داشته باشد.

فیروزجا درست در زمانی که با پرچم ایران رقابت می‌کرد و کارلسن از ساعت ۲:۳۰ شب تا طلوع آفتاب به‌صورت اینترنتی در همان ۱۶سالگی با این نابغه بابلی، رقابت دوستانه‌ای داشت، نبوغش را به رخ کشیده بود و مشخص کرده بود که قرار است در آینده‌ای نه‌چندان دور تبدیل به مرد شماره یک دنیا شود.

چه شد که علیرضا فیروزجا به‌راحتی آب‌خوردن از زیر پرچم ایران جدا شد و سه رنگ دیگر را برای حضورش در رقابت‌های مختلف برگزید؟

دلیلش که مشخص است ولی آیا راهی برای جدانشدن فیروزجاها باقی مانده است؟

در سال‌های اخیر استعدادهای ورزشی نابی ایران را ترک کرده‌اند؛ فیروزجا، سعید ملایی و کیمیا علیزاده تعدادی از آنها هستند که دست بر قضا موفقیت‌های مهمی هم به دست آورده‌اند. برخورد قهرآمیز با آنها کاری کرده که حالا ظاهر را باید حفظ کرد و در خفا حسرت خورد که چنین استعدادهایی جدا شده و برای کشورهای دیگر قرار است رقابت کنند.

در ایران دو سیاست مختلف در قبال این مهاجرت‌های بحث‌برانگیز شکل گرفت؛ اولی سیاست «امیدواری به پشیمانی» است؛ کیست که نداند مسئولان اول ورزش مدام در محفل‌های خصوصی از این گفته‌اند که سعید ملایی و کیمیا علیزاده پشیمان شده و قرار است به ایران برگردند! می‌گفتند اولی فریب فدراسیون جهانی را خورده و دومی هم توسط همسرش گمراه شده است!

برخلاف این نظریه اما هیچ‌کدام به ایران برنگشتند.

پروژه بازگشت که شکست خورد، سیاست دوم که «تخریب علنی» بود، برپا شد. ساختن برنامه‌های سفارشی برای تخریب قهرمانانی که روزگاری با پرچم ایران دور افتخار زده بودند، در دستور کار قرار گرفت و در طول برگزاری بازی‌های المپیک، این سیاست بارها به تصویر کشیده شد؛ اما بی‌فایده بود و به غیر از نگاه عده‌ای، دیگران از روش‌های شکست‌خورده حفظ نخبه‌ها در ایران گله کردند.

برخلاف سعید ملایی و کیمیا علیزاده که مهاجرتشان بُعد رسانه‌ای زیادی داشت و فشار زیادی به ورزش ایران تحمیل کرد، مهاجرت فیروزجا در سکوت خبری صورت گرفت و خود این جوان بابلی هم علاقه‌ای به برهم‌زدن آرامش شکل‌گرفته نداشت.

علیرضا کمتر مصاحبه می‌کند و حرف می‌زند ولی می‌گوید دلش نمی‌خواهد تصمیماتی را که گرفته پای اتفاقات سیاسی گذاشته شود. او رؤیای شماره یکِ دنیا شدن در رشته شطرنج را دارد و حالا رفته‌رفته در آستانه محقق‌کردن چنین رؤیایی است. رؤیایی که به زعم خودش با ماندن در ایران عملی نمی‌شد.

علیرضا، پسری که برخلاف بزرگان دنیا که همگی از پنج‌سالگی شطرنج را استارت زده، از هشت‌سالگی جذب این رشته شده، حالا کارلسن افسانه‌ای را ترسانده تا این نابغه نروژی بگوید هیچ بعید نیست فیروزجا به‌زودی جایش را در صدر برترین‌های دنیا بگیرد. «درحال‌حاضر برتری من نسبت به بازیکن دوم جدول رده‌بندی جهان زیاد است اما علیرضا فیروزجا یک جهش چشمگیر داشت و شماره دو جهان شد. اگر او با همین ریتم ادامه دهد، واضح است که شرایط من به‌ راحتی الان نخواهد بود».

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظرات

  • منتشرشده: ۲۹
  • در صف بررسی: ۰
  • غیرقابل‌انتشار: ۰
  • ناشناس IR ۱۰:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
    فیروزجا هم مازندرانی هستش،جریان چیه این استان به این کوچیکی چقدر استعداد داره،برای همین بود که شوروی میخواست استاتهای شمالیو از ایران جدا کنه،فرانسویها هم چقدر زرنگن
    • بابک IR ۲۲:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
      الکی بزرگ نکنید. فیروزجا در بازی های کلایک در رتبه نهم قرار داره نه دوم با ریتینگ 2770. برای قهرمان جهان شدن اول باید با 7 نفر برتر فیده مسابقه بده که یک مسابقه انتخابیه و احتمالا 14 راند داره و بعد نفر اول باید بره با قهرمان فعلی جهان که یا نپو روسیه ایه یا کارلسن چون مسابقات قهرمانی جهان بین این دو نفر تازه شروع شده. لینک فیده: https://ratings.fide.com/profile/12573981
    • محمد IR ۱۰:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
      درجواب آقا بابک شما لایو ریتینگ را ببینید علیرضا اکنون نفردوم جهان در ریتینگ شطرنج کلاسیک جهان است و آخر این ماه میلادی به عنوان نفر دوم ریتینگ ثابت استاندارد که منتشر می شود خواهد رسید.
  • امیر IR ۱۰:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
    فعلا راه حلی وجود نداره باید خودمونو با صادرات نخبه ، نفت ، خاویار ، فرش و... آداپته کنیم.
  • حسن الحیدوس IR ۱۰:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
    حتی جایی برای ابراز تاسف نمونده ، ما داریم‌ با آتیش خودمون میسوزیم نه دیگران
  • ماسال IR ۱۱:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
    رودخانه را که نمی‌توان متوقف کرد و پرواز پرنده را. آنها خورشید را گذاشته و با اتکا به ساعت شماطه دار خود می‌خواهند ......
    • A.kj IR ۱۶:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۰
      الان باید جلوی روسیه بازی نکنه این پرنده بدبخت
  • حافظ IR ۱۲:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
    فقط یک اتفاق نیست یک جریانی است که باعث به عقب رانده‌ ن یک نسل جوان به هزاران دلیل که هرکدام خود غصه ها در خود دارد دشمنی با اسرائیل وقتی اعراب وحتی خود فلسطینی ها ارتباط دارند آیا منافع ملی ویا منطقه‌ای را برآورده می‌کند ویا منفعت یه عده در پشت این جریان است
    • . US ۱۲:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
      داداش چندتا کتاب راجبش بخون توجیه بشی نه اینکه بگم مسابقه ندادن جلو اسراییل خوبه، نظری راجبش ندارم بهش فکر نکردم ولی ماجرای این حمایت ها بخاطر یه چیزی به اسم آرمان فلسطینه که هدفش نابودی اسرائیله نه رشد فلسطین، به هزاران دلیل مثل جنایت اسراییلیا تو وجب وجب دنیا،نه اینکه ما عاشق مردم فلسطین هستیم! الان بالای نود کشور دنیا حامی آرمان فلسطین هستن از بولیوی و ونزوئلا و نیکارگوئه تو آمریکای جنوبی تا هند و مالزی تو آسیا خود فلسطینیا هم که خیلیاشون با پول همدیگه‌رو میفروشن و ارغ ملی ندارن
    • سعید IR ۱۵:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
      ای کاش بجای آرمان فلسطین کمی هم از آرمان های ایران حمایت میکردیم
  • م. ر. IR ۱۳:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
    اخذ مالیات برای نرفتن نخبه ها؟ مثل جریان اخذ یک مبلغ از پسران مشمول خدمت که برای تحصیل به خارج می‌روند است که حاضرند یک دوره پول بدهند ولی بروند و دیگر برنگرندند
  • ایل بزرگ بختیاری IR ۱۳:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
    بزرگی و اول شدن دنیا ،بدون وطن وخاک ایران ارزشی ندارد،هرپیروزی باید برای وطن وکشور عزیزمان باشد ،آدم تلاش می کند جانفشانی می کند وحتی جان می دهد که پرچم کشورش بالا باشد عزت ایران ونام ایران ملاک ومهم است وگرنه فردی گرایی معنایی ندارد. جاوید ایران ،زنده باد ایران .
  • حقگو IR ۱۳:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
    فیروزجا ایرانی نیست او یک وطن فروشه بازی کردن و تایید رژیم صهیونیستی گناهی نابخشودنی و خیانت به خون هزاران هزار شهید ایرانی و غیر ایرانی در سراسر دنیاست. خاک بر سر اونهایی که به خاطر شهرت دوروزه دنیا شرافت خودشون رو میفروشند.کجا هستند بابی فیشر و بوریس اسپاسکی؟ نام فیروزجا هم دیر یا زود به فراموشی سپرده خواهد شد اما آنچه میماند آزادگی و شرافت و انسانیت است
    • ژاله سمیعی IR ۱۲:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
      داداش در طول تاریخ هزاران نفر جلوی پیغمبرا و اماما و حتی رهبران کشورمون ایستاده، با وجود جمعیت هزار برابری اونها و داشتن قدرت و شهرت و پول... هیچ اسمی ازشون نمونده!!! اون شهدایی که یه زمان شاید کسی بهشون اهمیت نمیداد امروز هزاران نفر میرن سر مزارشون و اون شاه هایی که همه دستشونو میبوسیدن مگر چندتا توریست بخاطر معماری قبر برن واسه دیدنش!!! چیزی که میمونه شرافت و حقیقت دوستی و انسانیته، فیروزجا و علیزاده و اختلاسگرا و همه خائنا هم بزودی مشتی خاک میشن و تمام ولی اسم و رسم کشتی گیرا و جودو کاری که دستفروشی کرد ولی وطنفروشی نکرد ابدی خواهد موند
    • مجتبی نعمتی IR ۱۶:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۷
      چی میگی؟اصلا چی رو به چی ربط میدی؟معلوم هست؟ تو همه دنیا مهاجرت ورزشکارا امری عادی و پذیرفته سن. انقد عقب مونده نباش
  • بیژن یوسفی. IR ۱۴:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
    اقلیی که با رمز ایل بختیاری پیام نیدی غزیز دلم. برادر بزرگرار. همگی ما از صمیم قلب عاشق ایران عزیز هستیم. اما ان کسانیکه برای ورزشکاران ونخبگان جامعه مانع تراشی میکنند.ومردم را از بودن در کشور نامید میکنند انها ایرانی نیستند وفقط با تزویر وریا وچاپلوسی ونان را به نرخ روز خوردن دارن کشور را نانبود میکنند. اما مسئولین ما هم کاسه داغتر از اش شده وورزش را وارد سیاست که این اقدامات باعث فرار ورزشکلران نخبه میشود ومردم هم فقط باید حسرت بخو رن ونودونه درصد جامعه مخالف شعار الکی وتو خالی مسئولان هست
    • صبا IR ۰۸:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
      معنی وطن فروش برای اون افرادی توضیح میدم که واقعا از مرحله پرت هستند متاسفانه وظیفه من به عنوان یک ایرانی اینکه این افراد تندرو روشن کنم اول اینکه هر کشوری دارای حدود جغرافاییه بخشی و با ارزش ترین جغرافیای مردمان وملتش و فرهنگش و... هستند. چناچه بخشی از مردم یک کشور مهاجرت میکنند یعنی مورد تهاجم هستند این تهاجم میتونه هرچی باشه مثلا عدم امنیت حالا هر امنیتی شغلی فرهنگی و... حالا وقتی بخشی از مردمان یک سرزمین مهاجرت میکنن یعنی بخشی ار خاک و فر هنگ و جغرافیا و... از دست رفته وسایر هموطنانش همونجا مودن و کاری برای آنها انجام ندادن حالا معنی وطن فروش وارونه شد یعنی من و شما تندرو ها کلامی که که اوصولا از نظر سواد کمی متفاوت هستید از هموطن خودتون دفاع نکردیم .امثال این افراد که در تاریخ ما زیاد هستند و همواره نوابغ سیاسی و فرهنگشونو نابود کردن زیاد هستند روجوع شود به کتاب نخبه کشی سیاسی ایرانیان . مثل امیر کبیر. و غیره. خاک یک مملکت با ارزش هست ولی از مردمانش با ارزش تر نیست چرا که این مردمان این مملکت بودند که اسم این جغرافیا را ایران گذاشتند و در دوران باشکوهشان نوابغشان در درون آنها زیست
  • morteza IR ۱۴:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
    فقط دلم برا کشورم میسوزه که بجای اینکه نخبگان مدیریتش کنن داره توسط کند ذهن ها مدیریت میشه و اوضاع ما مردم هم که اظهر من الشمس هستش
  • محمدرضا IR ۱۵:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۶
    باسلام به نظرم تنهاراه موفقیت درهمه زمینه ها استفاده ازمدیریت خارجیها درسمتهای کلان است که علم واقعی راواردمدیریت میکنند وازانتصابها وکلاهبرداریهای فامیلی وقاب بندی شده دورند به امید آنروز انشاالله
  • :::: IR ۰۷:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
    حلالش باشه. وقتی تو این خراب شده قدرشو نمیدونن به نظرم بهترین کارو کرد
  • خداوند ما را از دروغگو ها دور نگهدارد IR ۱۳:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
    با سلام , عقیده و نظر هر شخص برای خودش و مخاطبین خودش محترم . اما برای نظر دادن از نام کاربری دیگران قرض نکنید ( حقگو جعلی)
  • محسن IR ۲۰:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
    بعضی از کامنت هارو که میخوندم به این نتیجه رسیدم که تا ابد ما جهان سوم میمونیم؛ مغز ما با خرافات آمیخته شده؛ هنوز نمیفهمیم که یک انسان تو حرفه ای که بلد و بخاطر مسائل پوچ سیاسی نتونه ازش استفاده بکنه یعنی چه؛ واقعا بنظرتون فیروزجا باید میموند تو ایران و وطن فروشی نمیکرد و با اسرائیلی مسابقه نمیداد و ریتینگش نابود میشد که چی؟ که یک عدد کارت سوخته بک میلیونی بهش بدن از همونایی که به کامران قاسم پور دادن!!! مطمئن هستم که تمام کسانی که دم از وطن فروشی دیگران میزنن منافع بسیار زیادی از این وضعیت ایران میبرن؛ مثل روز روشنه
    • سیاوش نغمه پرداز IR ۰۵:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
      با نظر شما کاملاً موافقم ما به جای تشکیل کمیته‌های آسیب شناسی ورفع معضلاتی اینچنین،فقط به فکراین هستیم که دیگر کشورها درمورد ماچه فکری می‌کنند،آیا جوانی که نابغه هست ودرسرزمین ایران پا به عرصه زندگی گذاشته ومیرود تا نبوغش را با غرور ایرانی به جهان عرضه کندرا اینطور نابود کنیم؟پس تعهد به آرمانهای انسانی چه میشود؟کشور ما نیاز به یک دگرگونی اساسی دارد به مصداق شعر حضرت حافظ آدمی در عالم خاکی نمی آید به دست عالمی دیگر بباید ساخت وازنوآدمی
  • مسلم IR ۰۶:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
    چرافرانسه؟؟؟؟؟
  • محمدرضا رحمتی IR ۰۸:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
    مگه شطرنج ورزش هست ..ورزش که باید تعریف تحرک عرق ریختن باشد بیخودی شلوغ کردین شطرنج یک چالش مغزی هست
  • صبا IR ۰۸:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
    معنی وطن فروش برای اون افرادی توضیح میدم که واقعا از مرحله پرت هستند متاسفانه وظیفه من به عنوان یک ایرانی اینکه این افراد تندرو روشن کنم اول اینکه هر کشوری دارای حدود جغرافاییه بخشی و با ارزش ترین جغرافیای مردمان وملتش و فرهنگش و... هستند. چناچه بخشی از مردم یک کشور مهاجرت میکنند یعنی مورد تهاجم هستند این تهاجم میتونه هرچی باشه مثلا عدم امنیت حالا هر امنیتی شغلی فرهنگی و... حالا وقتی بخشی از مردمان یک سرزمین مهاجرت میکنن یعنی بخشی ار خاک و فر هنگ و جغرافیا و... از دست رفته وسایر هموطنانش همونجا مودن و کاری برای آنها انجام ندادن حالا معنی وطن فروش وارونه شد یعنی من و شما تندرو ها کلامی که که اوصولا از نظر سواد کمی متفاوت هستید از هموطن خودتون دفاع نکردیم .امثال این افراد که در تاریخ ما زیاد هستند و همواره نوابغ سیاسی و فرهنگشونو نابود کردن زیاد هستند روجوع شود به کتاب نخبه کشی سیاسی ایرانیان . مثل امیر کبیر. و غیره. خاک یک مملکت با ارزش هست ولی از مردمانش با ارزش تر نیست چرا که این مردمان این مملکت بودند که اسم این جغرافیا را ایران گذاشتند و در دوران باشکوهش نوابغشان در درون آنها زیستند
  • سجاد IR ۰۸:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
    بی مدیریتی باعث شده سرمایه های انسانی ایران به سرعت در حال مهاجرت باشند و این سیاست غلط رو نمیخان تغییر بدهند
  • یاشار IR ۰۹:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
    مهاجرت کرده به کسی ربطی نداره .دوست داشته.
  • جعفر IR ۲۱:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
    هرکس هر جا دلش میخواد بره زندگی کنه به بقیه چه ربطی داره؟ اینجوری راحت ترند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی