نظرسنجی

صعودکننده به مرحله بعد جام حذفی؟
کفاشیان
زمان مطالعه: ۴ دقیقه

«شاید رئیس‌جمهور به آقای آخوندی دستور داده که دایی را بردارند. من که با احمدی‌نژاد ارتباطی نداشتم و یادم نمی‌آید که زنگ زده باشد و بگوید دایی را بردار!»

«در آخرین ماه سال ۱۳۸۶ علی دایی اسطوره فوتبال ایران به عنوان سرمربی تیم ملی فوتبال ایران انتخاب شد و ماموریت او هم صعود به جام جهانی ۲۰۱۰ بود.

پررنگ‌ترین خاطره‌ای که از دوره حضور دایی روی نیمکت تیم ملی وجود دارد حواشی بعد از بازی با عربستان است.

او در تعطیلات نوروز و دو روز بعد از بازی از سمتش کنار گذاشته شد تا یک اتفاق عجیب برای نفر اول فوتبال ایران رخ دهد؛ آن هم در حالی که ایران هنوز هم شانس صعود داشت.

بعد از این برکناری علی دایی بلافاصله اعلام کرد که رئیس‌جمهور وقت که در بازی با عربستان هم در ورزشگاه حاضر بود، عامل اصلی برکناری‌اش است اما علی کفاشیان، رئیس وقت فدراسیون فوتبال، در این باره گفت: «هیات‌رئیسه فدراسیون تشکیل جلسه دادند و تصمیم به برکناری علی دایی گرفتند.»

تکذیبیه احمدی‌نژاد در برکناری سرمربی تیم ملی

با وجود تکذیب کفاشیان اما علی دایی هیچگاه از موضع خود کوتاه نیامد و این حاشیه به اندازه‌ای بزرگ شد که چند سال بعد از این اتفاق در یکی از مصاحبه‌های محمود احمدی نژاد از او در این باره سوال شد: «آیا شما دایی را برکنار کردید؟» رئیس‌جمهور اسبق با خاموش‌کردن ضبط صوت گفت: «من این قدر کار مهم در کشور داشتم که وقت نداشتم به این مسایل بپردازم. همان موقع مسئولان ورزش تصمیم گرفتند و ایشان را کنار گذاشتند. به من ارتباطی نداشت.»

احمدی‌نژاد به من زنگ نزد/ خود علی دایی یادش رفته؛ شما هنوز پیگیرید؟/ دنبال قاتل بروسلی هستید؟!

تایید عدم اجازه علی دایی به حضور رئیس‌جمهوری برای حضور در رختکن

در این سال‌ها باز هم به صورت رسمی یا غیررسمی اهالی فوتبال این موضوع را تایید کردند یا حداقل بارها درباره آن روز و آن اتفاق حرف زدند. محمد علی‌آبادی، رئیس وقت سازمان تربیت بدنی، اعضای هیات رئیسه فدراسیون، شخص علی کفاشیان و حتی بازیکنان آن دوره تیم ملی در مصاحبه‌های مختلف درباره این اتفاق سیاسی - ورزشی صحبت کردند.

حسین کاظمی، ملی‌پوش اسبق تیم ملی و باشگاه‌های استقلال و سپاهان، درباره آن گفت: «بین دو نیمه همراهان رئیس‌جمهور آمدند و گفتند که ایشان می‌خواهد به رختکن بیاید اما علی‌آقا قبول نکردند و گفتند الان وسط بازی هستیم. در واقع او جلوی ورود رئیس‌جمهور به رختکن را گرفت و رای به برکناری‌اش دادند.»

گمانه‌زنی ۱۲ساله سرانجام رسمی شد

اما بالاخره همه گمانه‌زنی‌ها به پایان رسید و محمد آخوندی، سخنگو و مدیر روابط عمومی وقت سازمان تربیت بدنی، بعد از ۱۲سال اتفاق جنجالی را شرح داد و تایید کرد که محمود احمدی‌نژاد دستور به برکناری علی دایی داده است.

او در برنامه سلام صبح بخیر گفت: «حرفی که می‌زنم برایم عواقبی خواهد داشت. چیزی که من می دانم این است که حکم برکناری دایی از نهاد ریاست‌جمهوری ابلاغ شد.

حتی یکی از مسئولان رسانه‌ای نهاد با من تماس گرفت و گفت دایی برکنار شده، شما اعلام کنید که من گفتم مسئولیت سازمان با فرد دیگری است و ایشان باید به من اعلام کند دایی برکنار شده یا نه؟ تاکیدم این بود مسئولیت در اختیار فدراسیون فوتبال است.

بنابراین من از اعلام خبر برکناری علی دایی در روابط عمومی سازمان امتناع کردم ولی چند ساعت بعد خبر اعلام شد. با توجه به اطلاعات غیررسمی بنده شخص رئیس‌جمهور ایشان را برکنار کردند. در واقع نهاد ریاست‌جمهوری بنا به فشار افکار عمومی و همین طور نظر اطرافیان تصمیم گرفت در آن مقطع دایی سرمربی تیم ملی نباشد.»

علی دایی: من ۱۲ سال واقعیت را گفتم

علی دایی، سرمربی سابق تیم ملی، بارها این موضوع را گفته بود اما هیچ یک از مسئولان سیاسی یا ورزشی آن زمان حرف‌های او را تایید نکردند. او در واکنش به افشاگری آخوندی گفت: «حرف‌های آقای آخوندی را شنیدم. ۱۲سال است بنده این حرف را می‌زنم و مشخص شد که صحت داشته است.»

کفاشیان: دنبال قاتل بروسلی هستید؟!

علی کفاشیان، رئیس اسبق فدراسیون فوتبال، که اصرار زیادی داشت برکناری علی دایی به پای رئیس‌جمهور نوشته نشود درباره صحبت‌های آخوندی مصاحبه‌ای انجام داد.

او در پاسخ به این سوال که آیا اظهارنظرهای آخوندی مبنی بر دستور احمدی‌نژاد برای برکناری علی دایی را خوانده است یا نه گفت: شما دنبال قاتل بروسلی هستید؟ خود علی دایی یادش رفته، شما هنوز پیگیرید؟ (خنده)

نکته جالب توجه این است که او باز هم از موضع خود کوتاه نیامد و درباره این که صحبت‌های آخوندی درست است یا خیر گفت: شاید رئیس‌جمهور به آقای آخوندی دستور داده که دایی را بردارند. من که با احمدی‌نژاد ارتباطی نداشتم و یادم نمی‌آید که زنگ زده باشد و بگوید دایی را بردار!

او درباره این موضوع که بارها تاثیر رئیس‌جمهور در این اتفاق را تکذیب کرده، اظهار کرد: من گفتم که با احمدی‌نژاد ارتباطی نداشتم. ارتباط ایشان با آقای علی‌آبادی بود و به هر حال اگر نظری داشتند، به ایشان می‌گفتند.

کفاشیان در توضیح این مسئله که چرا اعلام کرده علی دایی را هیات‌رئیسه برکنار کرده است، گفت: شما که من را می‌شناسید؟ اگر چیزی باب میلم نبود، انجام نمی‌دادم. همان موقع از وزارت ورزش نظر دادند که علی دایی را بردارید. ما هم در هیات‌رئیسه مطرح کردیم دیدیم همه موافق هستند و او را از تیم ملی برکنار کردیم.

احمدی‌نژاد به من زنگ نزد/ خود علی دایی یادش رفته؛ شما هنوز پیگیرید؟/ دنبال قاتل بروسلی هستید؟!

او در ادامه افزود: شک نکنید اگر هیات‌رئیسه نظر مخالف می‌داد ما علی دایی را برکنار نمی‌کردیم. به نظرم همان موقع هم ما کار درستی نکردیم. باید علی دایی را نگه می‌داشتیم تا پایان رقابت‌های مقدماتی همراه تیم ملی باشد. در آن صورت شانس بیشتری هم برای صعود داشتیم. ببینید آقای علی‌آبادی گفت و تاکید کرد که ایشان نباشد. نظرشان این بود که علی دایی نباشد. ما گفتیم بگذارید جلسه هیات‌رئیسه را تشکیل دهیم و نظرات را بپرسیم. شک نکنید اگر مخالفت می‌کردند، دایی را برکنار نمی‌کردیم.»

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظرات

  • منتشرشده: ۲۲
  • در صف بررسی: ۰
  • غیرقابل‌انتشار: ۰
  • حمید علوی CA ۱۰:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    ۱) اگه قراره بپذیریم که دایی برای مربی تیم ملی شدن، با خدا ! لابی کرده بود، پس چرا نپذیریم که همون خدایی که دایی باهاش لابی کرده بود، ایشون رو‌ اخراج کرد. ۲) تیم ملی انقدر با علی دایی بد بازی میکرد که جلو‌ چشم ما در آزادی جلو ۸۰ هزار تماشاچی ضعیف ترین عربستان تاریخ ما رو شکست داد. اونایی که اونروز آزادی بودن میدونن که هرگز نشده بود تمام ۸۰ هزار تماشاگر در استادیوم به یک مربی تیم ملی بگن حیا کن رها کن اما اونروز همه گفتن. ۳) واقعیت اینه که دایی اصلن مربی خوبی نبود. نه در پرسپولیس، نه در تیم ملی. هر جا هم مربی شد اول سعی کرد بازیکنایی که محبوبیت داشتن رو بذاره کنار. ۴) بنظر بنده هر کسی دستور اخراج دایی از تیم ملی رو‌داد، کار عاقلانه ای کرد.
    • منفعت طلب IR ۱۴:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
      دایی منفعت طلب از لحاظ سیاسی کاملاً مخالف دکتر احمدی نژاد هستش حتی بعید نیست که عمدا به عربستان باخته باشه؟! در ضمن دایی منفعت طلب مدعیه مردمی هستش؟! آبان ۹۸معروف همه هنرمندان و ورزشکاران با شرف در حمایت از مردم نجیب و باشرف ایران عزیز پست حمایت منتشر کردند اما همین دایی منفعت طلب از ترس منافعش حتی یه پست ناقابل هم منتشر نکرد نمیدونم چقدر پول خرج میکنه که همیشه تو سایت و خبرگزاری ها ازش خبر مینویسن.
    • دایی منفعت طلب IR ۱۴:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
      قبل از دایی، فدراسیون افشین قطبی را انتخاب کرده بود که حتی به او اعلام شده بود وحسب آن قطبی آن دور افتخار معروف در ورزشگاه شیراز راهم زد! اما دایی همان طور که با نظر احمدی نژاد برکنار شد با دستور او هم سرمربی تیم ملی فوتبال ایران هم شد! نتایج وسبک مربی گری دایی افتضاح بود وما خوارترین شکست در آزادی را با او در برابر عربستان دیدیم! قطبی فرصتی نداشت وعلاوه بر آن به شکل هماهنگ شده عده ایی از بازیکنان دعوت شده چوب لای چرخ او گذاشتند و آن هایی هم که در تیم بودند میان شان باند ضد قطبی حضور داشت. مصاحبه‌های بعد بازی ها توسط امثال جواد نکونام را رصد کنید که چگونه با نفرت از افشین قطبی حرف می زدند تا حساب به دست تان بیاید! متاسفانه فوتبال ایران از این ناروها بسیار دیده و به خاطر شهوت ثروت و قدرت و شهرت پاک ترین سرمربیان تیم ملی فوتبال ایران همچون حبیبی،دهداری و ایویچ هم توسط باندها سرنگون شده اند. داستانی که انتظار اسکوچیچ هم می کشد!بعید نیست که میخوان دایی لابیگر رو جایگزین اسکوچیچ بیچاره کنند؟! همونطور که تو پرسپولیس با پررویی تمام خودش رو جای اون کرواته جا زد
  • م IR ۱۱:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    دایی خودش در تماس تلفنی با برنامه 90 گفت" هرکی لابیش قوی تر باشه سرمربی تیم ملی میشه" وقتی چند روز بعد خودش سرمبری تیم ملی شد گفت"من با خدا لابی کردم". کسی که اینجوری پیشرفت کنه همینجوریم پایین میاد
    • لابیگر IR ۱۵:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
      دایی بدترین باخت فوتبال ایران رو رقم زد . جلوی رقیب ما اونهم در ورزشگاه آزادی هنوزم وقتی یادم میاد عصبانی میشم . بازیکنان خوبی مثل کریم باقری و علی کریمی و... بخاطر حسادت خط زد و بدبختمون کرد . دایی فرصت طلب حالا داره یه جوری دوباره خودش رو در مطبوعات مطرح میکنه خدا بخیر کنه . قضیه عمل جراحیش و نامگذاری ماهی و... هم در همین راستا هست.بعید نیست که میخواد با همون لابی معروفش جای اسکوچیچ بدبخت رو بگیره
  • .. IR ۱۱:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    حالا این چ ربطی داره ک اخوندی اینو الان گفته اولا یکی باید به همین آخوندی بگه کلاه خودتو بگیر ک باد نبره.خودتم درزمان وقتت خیلی مشکل داشتی.درضمن امیر قلعه نوعی ک پر افتخارترین مریی لیگه رو هم برکنارکردن.بعداز 12سال میاد وصحبتهای بی ربط میکنه.
  • علی IR ۱۱:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    هر که برداشت دستش دردنکنه . کاش زودتر برداشته بود
  • حقیقت تلخه IR ۱۲:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    امیدوارم هواداران تیم خاصی نیان اینجا نظرات باشگاهی و تعلقات خاطرشون رو بذارن. هر سخن جایی و هر نکته مکانی داره و دلیلی نداره زیرپستهایی که با تیم ملی در ارتباط هست در و گوهر پخش کنن . در همون پستها، تعصبات باشگاهی رو پیگیری کنن که سالهاس در عرصه باشگاهی حرف زیادی برای گفتن در مجامع بین‌المللی نداشتیم
  • لنگ مافیای حکومتی IR ۱۲:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    اگر بر فرض محال هم آقای محمود احمدی نژاد ، جناب آقای علی دایی را برکنار کرده باشد در آن برهه زمانی بهترین کار را مطابق نظر اکثر مردم ایران انجام داده است تیم‌ ملی متاسفانه در حساس ترین مرحله بازیها و در مهم ترین بازی تو خاک ایران و استادیوم‌ آزادی جلوی چشم اکثر مردم ایران به عربستانی باخت که در ضعیف ترین دوران خود بسر می برد و همه مردم خواستار برکناری علی دایی و جایگزینی آن با مربی بزرگتری بودند که در آخر افشین قطبی آمد که ۱۰۰درصد مربی کارکشته تر بین المللی تر دنیا دیده تر با تجربه کار در کره و همچنین مربیان بزرگ دنیا بود و جایگزین علی دایی شد مطمئنا در آن زمان بهترین تصمیم بود ولی متاسفانه کار از کار گذشته بود و آن باخت کذایی روحیه جسارت شادابی و طراوت اراده را از تیم ملی گرفته بود و باز کاسه چه کنم دست کرفته بودیم من هم اگر جای آقای رئیس جمهور بودم اینکار را می کردم ولی اگر آقای حسن روحانی بود لنگیها زودتر ستاره جعلی می زدند و سوزش و بی عدالتی از اینجاست وگرنه کار درست درست است و این شانتاژها پشیزی ارزش ندارد و ساده لوح ها گول میخورند علی دایی را خیلی دوست دارم ولی در حد تیم ملی نبود
  • سامان DE ۱۳:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    انتخاب علی دایی از اول هم اشتباه بود من خوب یادمه بحث جذب سرمربی خارجی طراز اول نظیر کیروش کبیر برای تیم ملی بود که یک‌شبه نام علی دایی آمد و صبح سرمربی شد که خود علی دایی گفت 'من با خدا لابی کردم' و خیلی خوشحال بود بعد از باخت شرم آور و ننگین در آزادی به تیم‌ملی عربستان خود علی دایی باید زودتر استعفاء میداد چون آرزوی مردم ایران را داشت بر باد میداد که داد و تجربه و تبحر و دانش کار در تیم ملی ایران را نداشت الان شما اسکوچیچ را ببینید که چقدر ساده بی حاشیه و در کمال خونسردی و با شخصیت جنتلمن گونه تیم ملی را از اون اوضاع اسفناک به سر منزل آرامش و صعود به جام جهانی که مقصود ماست قرار داده است و الان کسی دلشوره تیم ملی ندارد و بنابراین خوشی زیر دلمان زده است و خودمان برای تیم ملی حاشیه ایجاد می کنیم ما ایرانیها آدمهای عجیب و غریبی هستیم بطور قطع برکناری علی دایی خواست کل ملت ایران بود و کوتاهی در آن حتی اندک شانس ما را برای صعود از بین می برد علی دایی هم ‌دنبال چیست فقط خدا می داند اگر حقش سرمربی تیم‌ملی شدن است که امیر قلعه نویی ۱۰۰۰ برابر بیشتر محق است ولی مافیای سرخ علیهش توطئه کرد
  • سامان DE ۱۳:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    محمد آخوندی بهر دری می زنه تا مدیرعامل لنگ حکومتی بشه و در این راه حتی از دیوار محمود احمدی نژاد هم ‌بالا رفت تنها رئیس جمهوری که به خواست مردم‌ ایران استادیوم آزادی ‌رفت و تیم ملی حداقل آنروز باید دستکم یه مساوی می گرفت آخه اکثر رجل سیاسی چون ‌استادیوم آزادی در زمان سابق ساخته شده خواستار نابودی آن هستند چیزی که الان برای من جای سوال دارد اینست که علی دایی آیا شاهکار کرده است که حالا باد در غبغب می اندازد و افتخار می کند آیا باخت به عربستان در تهران را باید جزء افتخارات علی دایی بدانیم اینجا همه چی درهمه و مسائل با هم قاطی پاتی میشه تیم ملی هم ‌جزء غنائم لنگی های حکومتی است هرکسی که علی دایی را برکنار کرده بی شک موفقیت تیم ملی را مدنظر داشته و دمش گرم و این مهم است
  • ایرانی IR ۱۴:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    خوب الان این حرفهابه چه دردمیخوره
  • کوهمره_جروق IR ۱۵:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    تاریکترین نقطه ورزش ما در طول تاریخ وجود مثلث احمدی نژاد و علی آبادی و کفاشیان بود.
    • دروغگو IR ۲۰:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
      خدا لعنت کنه آدم دروغگو رو. بهترین و موفقترین دوره ورزش کشور زمان دولت دکتر احمدی نژاد بود. ایران بهترین نتایج تاریخ المپیک رو با مدیریت علی آبادی و در دولت دکتر احمدی نژاد گرفت و بدترین نتایج هم زمان دولت چوپان دروغگو کلید ساز بود
  • ali IR ۱۵:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    اره احمدینژاد می خواست بره توی رخکن تا بوی عرق بازیکن به مشامش بخوره !!!!.خجالت بکشید.تا بازیکن از وسط زمین چمن میاد بره توی رخکن حداقل پنج دقیقه وقت می بره پنج دقیقه وقت برگشت می خواد .در اون پنج دقیقه باقیمانده احمدینژاد چی می خواسته به بازیکن بگه؟.بازم میگم خجالت بکشید.حداقل بگید احمدینژاد بین بازی گفت نرید توی رخکن تا باهاشون صحبت کنه دایی گفت نه میریم رخکن. حداقل اونوقت یک ربع زمان داشت .بازم می گم خجالت بکشید.در ضمن دایی چک علی کریمی را چنان خورد که صورتش تا چند روز قرمز شده بود اونوقت به احمدینژاد اجازه ورود به رخکن نمیداد!!!!!!.
  • یوسف گرگان IR ۱۵:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    طرف کاپیتان و همه کاره اسپانیا و بارسلون بوده میگفت برام زوده سرمربی بشم اونوقت این اقایی دایی غوره نخورده مویز شد دقت کنین بعنوان یک قرمزته میگم رصد کنین مربی گری های دایی رو ، مثل فکری، مثل درخشان، مثل استیلی ، مثل حجازی .. مربی خوبی نبود شما مجیدی و نکونام رو نگاه کنین .. ادم می بینه اینا دانش دارن اصلن دقت کنین چرا کریم باقری سرمربی نشئ، چون جاه طلب نبود
  • عباس رضاپناه ازبيجار IR ۱۵:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    به نظرم بركناري ايشان درست بوده . لطفا حقيقت رو وارونه جلوه نديد .
  • ایرانگرد IR ۱۶:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    علی دایی بخاطر مسایل ایراندوستی که داره مورد احترام همه هست بازیکن خوبی بوده ولی مربی خوبی نیست! نکند این داستانها برای بازگشت به تیم ملی باشد!!!!
  • مهران IR ۲۰:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    واقعا هم دنبال قاتل بروسلی هستین. خب یه کم از سایتهای خارجی یاد بگیرین
  • حاج محمد IR ۲۱:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    این کفاشیان نه سال بعد ریاست جمهوری احمدی نژاد هنوز داره پاچه خاری اون رو میکنه!! از چی میترسی آقاجون؟! بعد هم دنبال قاتل بروس لی هستن؟ این چه حرف بیربطیه که خود دایی یادش رفته روزنامه دنبال حقیقت ماجراست؟ حقیقت هر وقت برملا بشه ارزشمنده. بعدش هم بیشتر اونایی که مخالف دایی ان همونایی ان که از باشگاه سایپا در اخراج دایی حمایت میکنن. اصلاً از وقتی سایپا بخاطر اون آقای سردار دایی رو اخراج کرد این عده با دایی ضد شدن. بیخود این در و اون در نزنین!!!!!!!!!!!
  • km IR ۱۴:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
    اقای دایی با اینهمه بول و ثروت و موفقیتهای بین المللی بازهم اینقد کمبود داره که بازم دنبال موقعیت میگرده اونم باون مربیگریه افتضاحش نمیدونم اگه اون مسابقه رو نباخته بود حالا چی میگفت بزرگتر از اقای دایییم هستند که اینقد ادعا ندارن
  • gaber IR ۱۶:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۸
    نظرات بیشتر رنگیه واقعیت اینه که اگر مربی و مسئول شدی جدی نباش و بشدت محافظه کار و سیاس باش دایی احتیاجی به کسی نداره علی دایی بالاتر از احمدی نژاد و رنگهاست. لطفا هیچوقت با کفاشیان مصاحبه نکنید چون راست نمیگه و جوهره اش با سیاست آلوده هست ایشان بیشترین ریاست را داشته کشوری که با آمدن و عوض شدن ریاست جمهورها همه عوض میشن این خودش را نگه داشت. غیر از این کسی نداریم که با همه کنار بیاد و ریاست را از دست ندهد. بشدت انسان زرنگ و ناکارامدیه ولی قشنگ روی مخ همه کار میکنه. گرچه هیچ از مسئولیت نداند. امثالش زیاده که پاچه خواری را یاد گرفتندو حاضر به کنار رفتن نبودند. ازش پرسیدند مسی را میشناسی با خنده گفت نه. ما فوتبال را به کسی سپردیم که هیچ گام مهمی در فوتبال برنداشت غیر از خنده هایی که مانند سیلی بر صورت کاربلدان مینواخت و غاصب فوتبال بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

صعودکننده به مرحله بعد جام حذفی؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی