نظرسنجی

نتیجه بازی استقلال - شمس‌آذر قزوین؟
دوشنبه ۲۲ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۶
۰ |
۵
علیرضا فیروزجا
منبع: ورزش۳
زمان مطالعه: ۱ دقیقه

علیرضا فیروزجا، پدیده ایرانی شطرنج جهان، توجه بسیاری را به خود جلب کرده است.

مگنوس کارلسن موفق شد در مسابقات جهانی دوبی بار دیگر عنوان قهرمانی را از آن خود کند اما چه کسی می‌تواند به روند توقف ناپذیر قهرمانی‌های او خاتمه دهد؟

کارشناسان شناخته شده شطرنج در پاسخ به این سوال همگی به یک نفر اشاره می‌کنند: علیرضا فیروزجا با ۱۸ سال سن. 

این پدیده ایرانی-فرانسوی اخیرا افراد زیادی را تحت تاثیر عملکردش قرار داده و ناگهان به نفر دوم در رده‌بندی جهانی تبدیل شده است – تنها مگنوس کارلسن جایگاه بالاتری از او دارد. این دو نفر تنها کسانی هستند که امتیازی بالات از ۲۸۰۰ در این رده‌بندی دارند.

کارلسن در کنفرانس خبری پس از قهرمانی در مسابقات جهانی گفت:« من واقعا تحت تاثیر عملکرد فیروزجا در گرند سوییس و مسابقات تیمی اروپا قرار گرفتم. می‌خواهم بگویم که این بیشتر از هر اتفاق دیگری به من انگیزه داده است.»

لئونتو گارسیا، خبرنگار ال پایس، می‌گوید:« کاندیداهای بزرگ و قدرتمند زیادی وجود دارند اما علیرضا فیروزجا نابغه است، درست مانند مگنوس کارلسن. او تنها ۱۸ سال دارد اما همین حالا شماره یک جهان است. او هنوز کار زیادی در زمینه شروع بازی، پلی آف‌ها، تکنیک و این موارد در پیش دارد اما از آن جایی که نابغه است هرکاری می‌تواند در طول چند سال آینده انجام دهد.»

ساغر شاه، مسئول chessbase هند، درباره مدعی اصلی دور بعدی مسابقات می‌گوید:« باید بازیکنانی باشند که از مگنوس کارلسن جوان‌تر هستند. علیرضا فیروزجا ۱۸ سال دارد و در جام جهانی بعدی ۱۹ ساله خواهد بود. او می‌تواند به جوان‌ترین قهرمان تاریخ تبدیل شود. یان کریستوف دودا نیز بسیار از کارلسن جوان‌تر است و می‌تواند جز مدعیان باشد. فابیانو کاروانا نیز در سال ۲۰۱۸ برای او دردسرساز شد و ممکن است بار دیگر این کار را تکرار کند.»

کارلسن پیش از مسابقات جام جهانی در پادکستی گفته بود که از کاروانا و دینگ لیرن چینی بیشتر از سایر رقبایش هراس دارد اما نامی از فیروزجا نبرده بود. 
تانیا ساچدوف که در طول جام جهانی برای سایت خبری Chess۲۴ کار می‌کرد اظهار داشت:« من حس می‌کنم که فرصت خوبی برای علیرضا فیروزجا به وجود آمده تا کاندید قهرمانی بعدی باشد.»

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

نتیجه بازی استقلال - شمس‌آذر قزوین؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی