نظرسنجی

بهترین تیم هفته ۲۴؟
کارلسن - فیروزجا
منبع: ورزش۳
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

مگنوس کارلسن نروژی که چند روز قبل برای بار پنجم به مقام قهرمانی جهان دست یافت، انگیزه ای جز روبرو شدن با فیروز در فینال آتی قهرمانی جهان ندارد.

چند روز پس از قهرمانی کارلسن در فینال قهرمانی جهان که در شهر دوبی با پیروزی بر نپومنیشی روسی به دست آمد و کارلسن را برای بار پنجم به قهرمانی جهان رساند، کارلسن در مطلبی که روزنامه مارکای اسپانیا از آن پرده برداشته است سخنی عجیب به زبان آورده است.

کارلسن ۳۱ ساله که  با نتیجه عجیب ۷.۵بر ۳.۵ موفق شد سه دور مانده به پایان رقایت ها  نماینده روسها را با قدرت شکست دهد گفته است شاید رقابت های قهرمانی جهان در دوبی آخرین رقابت او باشد و اگر فیروزجا در دوره بعدی به فینال رقابت ها نرسد انگیزه ای برای دفاع از عنوان قهرمانی اش برای بار ششم ندارد و شاید اصلا از عنوانش دفاع نکند.

کارلسن  که در هشت سال گذشته قهرمان جهان بوده است با بیان این مطلب گفته است ازبازی شطرنج لذت زیادی می برم و همچنان دوست دارم آن را ادامه بدهم و بی صبرانه منتطر فرا رسیدن کریسمس برای شرکت در رقابت های سریع و برق آسای قهرمانی جهان هستم ولی اعتراف می کنم رقابت های شطرنج کلاسیک قهرمانی جهان در دوبی برای من زیاد لذت بخش نبود و بعضا در میان همین رقابت ها به مسابقات قهرمانی سریع و برق آسای جهانی (شاید رویارویی با فیروزجا) فکر می کردم.

کارلسن که در سال ۲۰۱۳ موفق شد آناند هندی را شکست دهد و به مقام قهرمانی جهان برسد، در ادامه و در سال‌های ۲۰۱۴، ۲۰۱۶، ۲۰۱۸ و ۲۰۲۱ نیز به ترتیب با کسب پیروزی مجدد  مقابل ویسواناتان آناند، سرگئی کاریاکین، فابیانو کاروانا و یان نپومنیاشی توانست از مقام قهرمانی شطرنج جهان خود دفاع کند ،دراظهار نظری عجیب گفته است تنها انگیزه او برای دفاع از عنوان قهرمانی جهانش رویاوری دوجانبه اش با نابغه ایرانی جهان شطرنج علیرضا فیروزجاست. اعترافی شیرین برای هواداران فیروزجا که او را در قامت قهرمانی جهان می بینند.

فیروز جا که در ماه گذشته با قهرمانی در گرندپری سوئیس جواز حضور بین هشت نفر انتخابی  قهرمانی جهان برای رویاروی با کارلسن را کسب کرد و در ادامه با درخشش کم نظیر در جام ملتهای اروپا برروی میز یک فرانسه به ریتینگ ۲۸۰۴ جهان و رنک دوم جهان رسید و موفق شد رکورد کارلسن را در ۱۸سال و پنج ماهگی در عبور ازمرز ۲۸۰۰ و شش ماه زودتر از کارلسن بشکند و جوانترین نفر تاریخ در عبور از درجه ۲۸۰۰ شود (به یاد داشته باشیم پاندمی کرونا و تعطیلی رقابت های کلاسیک به مدت حدود ۱۴ماه باعث شد فیروزجا فرصت شکستن  این رکورد را در نوجوانی از دست بدهد) به گمان خیلی از کارشناسان بزرگ شطرنج جهان تنها رقیب جدی کارلسن در آینده است. رقیبی که انگیزه کارلسن است و او از حالا خودش را برای رقابت با او آماده می کند و در سخنی غیر قابل باور گفته است اگر فیروجا نفر منتخب فینال ۸نفر برتر جهان برابر او نباشد،شاید به پشت میز مسابقه برای دفاع از عنوان قهرمانی جهان نیاید و بعید است از عنوان قهرمانی اش دفاع کند.

نابغه ایرانی شطرنج حال حاضر جهان و یکی از ۱۵ نفر برتر تاریخ که از مرز ۲۸۰۰ عبور کرده است در حالی در رده دوم این رشته است که کارلس با ۲۸۶۵ با فاصله‌ای زیاد  در رتبه یک جهانی قرار دارد. کارلسن که بهترین رکوردش ۲۸۸۲ بوده است به فکر رسیدن به درجه ۲۹۰۰ است . درجه ای که هیج شطرنج بازی در تاریخ به آن نرسیده است و این هدف بزرگ قهرمان جهان است. هدفی که کارلسن رسیدن به آن را سخت می‌داند و اعتراف می کند با تمام توان در بازی هایش برای رسیدن به آن زحمت می کشد.

باید منتظر ماند تا نبرد تاریخی که خیلی ها آن را پیش بینی می کنند به وقوع بپیوندد، رویارویی قهرمان هشت ساله اخیر جهان و نابغه ایرانی دنیای شطرنج ، رقابتی که می تواند تمام نگاه ها را در دنیا هفته ها به دنبال داشته باشد. مانند روزهایی که فیشر و اسپاسکی در ریکیاویک ایسلند در جنگ تفکر برتر آمریکا و روسیه به دوئل پرداختند و یا نبرد افسانه ای کاسپاروف و کارپف که تمام روسیه و جهان را در دهه ۸۰ به خود مشغول کرده بود.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظرات

  • منتشرشده: ۳
  • در صف بررسی: ۰
  • غیرقابل‌انتشار: ۰
  • م IR ۱۱:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
    "نابغه ایرانی" وقتی پناهنده شد که یه چیز دیگه بهش میگفتید!
  • فیروز IR ۱۳:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
    فیروزجا تابعیت کشور فرانسه را گرفته ‌ودیگر ایرانی نیست
  • رامین NO ۱۷:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
    اگه میموند هم یک نفر پیدا میشد که بگه هر کی شطرنج دوست داره از ایران بره....من الان در اروپا هستم و همه اخبارها ایشان رو فرانسوی خطاب میکنند

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

بهترین تیم هفته ۲۴؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی