نظرسنجی

کدام دو تیم فینالیست‌های لیگ قهرمانان اروپا خواهند شد؟
طرح ورزشگاه سن‌سیرو
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

ورزشگاه سن‌سیرو که سال‌ها میزبان بازی‌های میلان و اینتر بوده با طرحی خیره‌کننده برای کاشت ۳۵۰۰۰ درخت، می‌تواند بنای یادبودی برای قربانیان ویروس کرونا باشد.

یک معمار برجسته ایتالیایی طرح‌هایی ارائه داده تا سن‌سیرو را به یادبودی زیبا برای ادای احترام به کسانی که به دلیل کرونا جان باخته‌اند، تبدیل کند.

این باشگاه که در حال حاضر خانه غول‌های سری آ، میلان و اینتر است، اخیراً برنامه‌های خود را برای ساخت یک ورزشگاه جدید به نام «کلیسای جامع» اعلام کرده‌ است.

قرار است این ورزشگاه ۶۵ هزار نفری که با الهام از مکان‌های دیدنی شهر میلان، دومو دی‌میلانو و گالریا ویتوریو ایمانوئله، ساخته می‌شود تا سال ۲۰۲۷ تکمیل شود و هر دو تیم باز هم مشترکاً از این فضا استفاده کنند. اما برای تامین مالی پروژه، قرار است سن‌سیرو به عنوان بخشی از توسعه مجدد این ورزشگاه تخریب شود.

طراح این بنا آنجلو رنا طرح‌های زیبایی از کاشت ۳۵ هزار درخت سرو به عنوان یادبودی برای کسانی که در دوران پاندمی جان خود را از دست داده‌اند کشیده است، که در صورت تایید در کنار ورزشگاه جدید قرار بگیرند.

سن‌سیرو را نجات بدهید

رنا به مجله طراحی دیزین گفت: «ایده اصلی این است که ورزشگاه افسانه‌ای سن‌سیرو را از تخریب نجات بدهیم و کل سازه را به مکانی برای بزرگداشت قربانیان کووید-۱۹ تبدیل کنیم. در پنج ماه گذشته تقریباً ۳۵ هزار نفر در ایتالیا جان خود را به علت پاندمی کرونا از دست دادند و میلان یکی از کانون‌های اصلی این فاجعه بوده است. من امید به ایجاد مکانی معنوی و مقدس دارم که مردم بتوانند در آنجا دوباره با عزیزان از دست رفته خود ارتباط برقرار کنند.»

این ورزشگاه که به طور رسمی به نام «جوزپه مه‌آتسا» شناخته می‌شود، از سال ۱۹۲۷ خانه میلان و از سال ۱۹۴۷ خانه اینتر بوده است. تصمیم به نابودی این ورزشگاه باعث وحشت هواداران در ایتالیا شده و مدیر اجرایی میلان ایوان گازیدیس برای آرام کردن هواداران و کم کردن شدت ترس و واهمه آن‌ها تلاش می‌کند. مدیر سابق آرسنال گفت: «من ناآرامی‌ها را درک می‌کنم چون سن‌سیرو مکان خاصی است اما لازم است شجاعت داشته باشید. احساسات قطعاً وجود دارند و نمی‌توان آن‌ها را زیر سؤال برد. یاد و خاطره سن‌سیرو همیشه زنده خواهد بود، هیچکسی نمی‌توان این خاطرات را پاک کند، غیرممکن است. هر لیگی در جهان که موفق بوده با ساخت ورزشگاه‌های جدید و خلق تجربه‌های باورنکردنی و زیبا برای هواداران این کار را انجام داده است. ما هرچه نیاز است را داریم؛ فوتبال، مردم، هواداران. من آینده درخشانی میبینم. فقط باید شجاع باشید. اگر بخواهیم دوباره در قله فوتبال جهان قرار بگیریم ساخت ورزشگاه‌های جدید گامی حیاتی است.»

ورزشگاه کلیسای‌جامع میلان
ورزشگاه کلیسای‌جامع میلان
ورزشگاه کلیسای‌جامع
ورزشگاه کلیسای‌جامع میلان

زندگی دوم

با این وجود، رنا حسی متفاوت از گازیدیس دارد. پیشنهاد او این است که زمین به «زندگی دوم» نیاز دارد و ایده‌اش رادیکال اما تکان‌دهنده است. رنا گفت: «پیشنهاد من تبدیل ورزشگاه موجود به چیزی کاملاً متفاوت با کاربری فعلی آن است تا بتوانیم به این مکان هویت جدیدی ببخشیم؛ زندگی دوم. حفظ بدن با تغییر شیوه استفاده از آن. ممکن است انتخاب متضادی به نظر برسد اما من شخصاً آن را بیشتر به عنوان فرصتی برای ایجاد چیزی منحصربه‌فرد و خاص برای افرادی که عزیزان خود را از دست داده‌اند می‌بینم.»

رنا می‌خواهد سقف سن‌سیرو را بردارد و تمام صندلی‌ها را حذف کند. سپس، جایگاه‌ها با خاک پوشانده می‌شوند و ۳۵۰۰۰ درخت سرو کاشته می‌شود که تقریباً نشان‌دهنده هر مرگ در ایتالیا است. زمین چمن در میانه باقی خواهد ماند و در میان جایگاه‌ها راهروهای باریکی برای عبور و مرور ایجاد می‌شود.

رنا در مورد اینکه چرا درختان سرو در این پروژه حیاتی هستند توضیح می‌دهد: «سرو درخت زینتی رایجی است که برای هزاران سال در سراسر منطقه مدیترانه کاشته میشود. شکل عمودی سبز تیره این درختان نشانه گورستان‌ها و فضاهای مقدس است، مانند نماد جاودانگی، نماد زندگی پس از مرگ. همچنین درخت سرو به لطف تاج پیچیده و ضخیم خود زیستگاه بسیاری از پرندگان، موش‌ها، سنجاب‌ها، مارمولک‌ها و حیوانات زیاد دیگری است.»

طرح کاشت سرو در ورزشگاه سن‌سیرو
طرح کاشت سرو در ورزشگاه سن‌سیرو
طرح کاشت سرو در ورزشگاه سن‌سیرو
طرح کاشت سرو در ورزشگاه سن‌سیرو

احتمالی حقیقی

رنا با در نظر گرفتن هزینه تخریب در حدود ۶۰ میلیون پوند، معتقد است که ایده بنای یادبود او قابل اجرا است: «قطعاً می‌شود. به خصوص اگر در نظر داشته باشید که تخریب این ورزشگاه ظاهراً ۷۰ میلیون یورو هزینه خواهد داشت. آنها می‌توانند از پولی که برای تخریب در نظر گرفته شده برای تحقیق این پیشنهاد استفاده کنند.»

با این حال، هر دو باشگاه و همچنین شورای محلی باید در هیئت مدیره حضور داشته باشند. رنا گفت: «بزرگ‌ترین چالش این است که شهرداری و دو تیم میلان را متقاعد کنیم که از تخریب چنین مکان تاریخی و نمادینی به نفع ایجاد چیزی جدید و خاص اجتناب کنند.»

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

کدام دو تیم فینالیست‌های لیگ قهرمانان اروپا خواهند شد؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی