۱۶
محمدعلی گرایی
زمان مطالعه: ۹ دقیقه

محمدعلی گرایی کاپیتان تیم ملی کشتی فرنگی می‌گوید: حرف از شانسی بودن مدال طلای برادرم در المپیک زدند. دل ما شکست اما این حرف ها محمدرضا را مصمم‌تر کرد.

مهدی یکتا؛  محمد علی گرایی می گوید بزرگترین حسرت زندگی‌اش المپیک توکیو است. جایی که او می توانست نتیجه بهتری بگیرد. صحبت از محمدعلی گرایی کاپیتان تیم ملی کشتی فرنگی کشورمان است. کشتی گیری که شاید تنها گناهش زیبا کشتی گرفتن باشد!

قهرمانی که نگارنده را یاد برزیل تله سانتانا می‌اندازد. تیمی‌که هنگام بازی انگار مشغول یک نقاشی زیبا روی بوم بود. تیمی‌که مانند یک موسیقی زیبا، ریتمی‌هماهنگ را اجرا می‌کرد؛ زیباترین و تماشایی ترین برزیل تاریخ! تیم تله سانتانا شاید قهرمان جام جهانی ۱۹۸۲ (اسپانیا) نشد اما توسط فوتبال بی رحم ایتالیا و یک بازیکن (پائولو روسی) سلاخی شد!

در مثل جای هیچ مناقشه‌ای نیست. کشتی‌های محمدعلی گرایی زیبا، هیجان انگیز، تماشاگرپسند و جذاب است که همه را می‌خکوب می‌کند. شاید برای کاپیتان تکنیکی کشتی فرنگی ایران، زیبا کشتی گرفتن یک اصل باشد اما حالا خودش تصمیم گرفته است تغییراتی نیز در کشتی‌های خودش به وجود بیاورد تا رنگ ۳ مدال برنزش در مسابقات جهانی را تبدیل به طلا کند. با شاهین (لقب محمدعلی گرایی) کشتی ایران دقایقی گفت و گو کردیم که ماحصل آن را در زیر می‌خوانید.

تله سانتانا را می‌شناسی؟

نه!

سامبا را چه طور!؟

باز هم جواب منفی است!

تله سانتانا سرمربی تیم ملی فوتبال برزیل درجام جهانی ۱۹۸۲ و۱۹۸۶ که به فوتبال زیبا بیشتر از نتیجه اهمیت می‌داد. شاگردانش در زمین رقص برزیلی یا همان سامبا بازی می‌کردند و تماشاگران را به وجد می‌آوردند. به نظر می‌رسد محمدعلی گرایی نیز با همین هدف روی تشک می‌رود که تماشاچیان را سرگرم کند؟

صددرصد دوست دارم کشتی‌های زیبا بگیرم و تماشاگران را راضی از سالن به خانه بفرستم اما نتیجه هم برای من اهمیت دارد.

مصاحبه ای از قول تو خواندیم که گفته بودی دوست داری برزیلی کشتی بگیری و به همین خاطر مصاحبه را این جوری آغاز کردیم؟

نگفتم دوست دارم برزیلی کشتی بگیرم بلکه یکی از همکاران شما به من گفت که شبیه برزیلی‌ها در فوتبال، کشتی می‌گیری و بعد هم آن جمله تیتر شد!

البته پربیراه هم نگفته است. محمدعلی گرایی جزو معدود کشتی گیران ایرانی است که به جای هُل دادن یا تمرکز روی خاک در سرپا کشتی می‌گیرد و یک فرنگی کار واقعی است. چگونه به این فن و تکنیک رسیدی؟

از دوران کودکی و نوجوانی زیاد سی دی و فیلم مسابقات کشتی را نگاه کرده و الگوبرداری می‌کردم. سعی می‌کردم آن فنون را در مسابقات اجرا کنم.

بیشتر از همه فیلم کشتی‌های چه کسانی را تماشا می‌کردی یا به عبارت بهتر از آنها الگو می‌گرفتی؟

بیشتر از همه کرم جابرمصری!

قهرمان ۹۶ کیلویی المپیک ۲۰۰۴ آتن که خیلی فنی بود اما سنگین وزن هم بود!

اتفاقا با خودم می‌گفتم وقتی کرم جابرمصری با آن وزن سنگین می‌تواند چنین فنونی اجرا کند چرا من نتوانم؟ البته آقا حمید سوریان هم به عنوان یک سبک وزن فوق العاده بود و کشتی‌هایش را دوست داشتم.

در المپیک فنی اجرا کردی که کارشناسان را دچار اختلاف کردی. برخی از آن فن به عنوان فن شاهین یاد کردند و برخی دیگر سنجاب پرنده! کدامیک درست است؟

(می‌خندد) همان سنجاب پرنده بهتراست!

برای مسابقات بعدی جهانی سورپرایزی نداری؟ فنونی مثل سالتو شیرازی یا سنجاب پرنده اما جدیدتر نمی‌خواهی ارائه کنی؟

تصمیم گرفتم روی نقاط ضعف خودم کار کنم و انشالله در مسابقات جهانی بعدی (بلگراد) یک تغییراتی را شما در کشتی‌هایم خواهید دید. به هر حال در کشتی امروز، مربیان و کشتی گیران حریف فیلم حریفان را دیده و من را به خوبی آنالیز می‌کنند. باید گول زدن حریفان یا دفاع کردن را هم در دستور کار خودم قرار دهم و نمی‌خواهم مستقیم و سرراست کشتی بگیرم.

محمدعلی گرایی: مرد هستید ۶ دقیقه با محمدرضا کشتی بگیرید! / حسودان می‌گویند برادرم شانسی طلای المپیک گرفت/ دوست داشتم کشتی ۲ نفر را از نزدیک ببینم

چقدر هم عالی! منظورت همان دفاع کردن یا کاربیشتر روی خاک حریفان است؟

من دو نقطه ضعف دارم که خودم می‌دانم و مشغول مرتفع کردن آن هستم.

عبدالله موحد برنده ۶ مدال طلای جهان و المپیک جمله جالبی داشت و همواره می‌گفت که دفاع کردن هم یک هُنر است و کشتی گیری که بتواند بهتر دفاع کند می‌تواند قهرمان شود.

آقای موحد که اسطوره کشتی ماست و حرف درستی زده است. سبک کشتی من البته هجومی‌است و نمی‌خواهم خیلی آن را تغییر دهم ولی یکسری جزئیات را باید درنظر بگیرم تا مدال‌های خوشرنگ تری بگیرم.

انجام حرکاتی مثل سنجاب پرنده یا سالتوهایی که به سالتو شیرازی ملقب شده چقدر به تمرینات ژیمناستیک در دوران کودکی ربط دارد؟

کاملا مرتبط است. من و محمدرضا برادرم از سنین پایین و ۶ سالگی ژیمناستیک را نزد آقای رسا شروع کردیم اما توجه به ورزش ژیمناستیک نسبت به کشتی فرنگی کمتر بود، به همین دلیل مربی مان تصمیم گرفت ما را به کشتی ببرد. او دوست پدرم بود و خیلی کمک کرد که به آمادگی بدنی امروز برسیم.

فن سالتو شیرازی یا سالتوی گرایی از کجا آمد؟

این فن انعطاف بدنی بالایی می‌خواهد و چون من در ژیمناستیک در حرکات زمینی خوب کار می‌کردم توانستم در اجرای این فن مهارت پیدا کنم. حرکات زمینی در ژیمناستیک نیاز به انعطاف بدنی زیادی دارد و ...

در المپیک توکیو برای تماشای مسابقات ژیمناستیک به سالن می‌رفتی؟

دوست داشتم مسابقات ژیمناستیک المپیک را از نزدیک تماشا کنم اما واقعا فرصتی نداشتیم. باید روی تمرین و مسابقات خودمان تمرکز می‌کردیم هرچند ...

هرچند چی؟ چرا سکوت کردی؟

باور کنید هنوز هم حسرت شکست مقابل لورینچ مجاری را می‌خورم. نمی‌خواهم همه چیز را به داوری ربط بدهم اما مجارستان در اتحادیه جهانی کرسی دارد دخالت‌هایی در داوری پیش آمد که ... می‌توانستم در فینال خیلی بهتر کشتی بگیرم.

فدای سرت! محمدرضا برادرت حرف قشنگی زد و گفت که برادرم اجازه نمی‌دهد کشتی ازمسابقات المپیک حذف شود.

شما و برادرم لطف دارید. خوشحالم از اینکه کشتی‌هایم تماشاچیان را به وجد آورده است.

محمدعلی گرایی حاضراست یا حاضر بود برای تماشای کشتی کدام کشتی گیر بلیت بخرد و به سالن برود؟

بووایسارسایتی یف و ماولت باتیروف را خیلی دوست داشتم. خیلی دوست داشتم کشتی‌های سایتی یف را در سالن و از نزدیک تماشا کنم.

سایتیِف از سوی اتحادیه جهانی کشتی لقب کشتی‌گیر قرن گرفت.

واقعا هنرمندانه کشتی می‌گرفت و زیبا! از هر انگشت سایتی یف هنر می‌بارید.

جالب است اسم دو کشتی گیری را آوردی که آزاد کار بودند؟

بله، کشتی آزاد را خیلی دوست داشتم اما شرایط پیشرفت در این رشته در شیراز نبود. همه از استان فارس به عنوان قطب کشتی فرنگی ایران یاد کرده و می‌کنند. به همین خاطر من و برادرم محمدرضا به جای کشتی آزاد رفتیم و فرنگی کار شدیم.

شاید اگر درمازندران به دنیا می‌آمدید آزادکار می‌شدید؟

(با خنده) شاید!

یک کمی‌از برادر قهرمان خودت محمدرضا بگو؟ چقدر از قهرمانی‌هایش کیف می‌کنی؟

انگار خودم طلا گرفته ام. محمدرضا پرچم خانواده گرایی را بالا برده و طبیعی است کیف می‌کنم و پُز برادرم را می‌دهم اما متأسفانه یکسری صحبت‌ها هم وجود دارد که ازسرحسادت است و روی اعصاب من رژه می‌رود!

چه حرف‌هایی و از سوی چه کسانی!؟

نمی‌خواهم اسمی بیاورم اما برخی افراد داخلی از روی حسادت یا غرض ورزی حرف‌هایی می‌زنند که فقط آدم می‌تواند تأسف بخورد.

لطفا بیشتر ماجرا را توضیح می‌دهی؟

اینکه پس از المپیک توکیو گفتند که محمدرضا شانسی طلا گرفته است یا اینکه دیگر خواب مدال طلا ببیند و ...

نگفتی منظورت چه کسانی است؟

اصلا درحدی نیستند که بخواهم اسم بیاورم! مرد هستید بیایید روی تشک ۶ دقیقه با محمدرضا کشتی بگیرید و بعد این حرف‌ها را بزنید. مگر المپیک شوخی است که قهرمان آن شانسی طلا بگیرد؟ محمدرضا فرانک استابلر آلمانی قهرمان ۳ دوره مسابقات جهانی را شکست داد. رمز زویدزه را برد که  موفق شده بود اسماعیل بوررو مولینا قهرمان جهان و المپیک از کوبا را شکست دهد. در فینال هم پرویز نصیب‌اف اوکراینی را برد و آن وقت یکسری که یک مدال آسیایی هم ندارند حرف از شانسی بودن مدال طلای برادرم زدند. دل ما شکست اما این حرف‌ها محمدرضا را مصمم‌تر کرد.

محمدعلی گرایی: مرد هستید ۶ دقیقه با محمدرضا کشتی بگیرید! / حسودان می‌گویند برادرم شانسی طلای المپیک گرفت/ دوست داشتم کشتی ۲ نفر را از نزدیک ببینم

اگر شانسی بود که طلای جهانی ۲۰۲۱ اسلو را برادرت نمی‌گرفت؟

محمدرضا نه اینکه برادرم باشد این حرف را بزنم اما کشتی گیر جگر دار است. شهامت و جسارت اجرای فن را دارد. شما دیدید مقابل شیمویامادای ژاپنی درحالی که ۶ بریک عقب بود چه کار کرد؟ حریف را ضربه فنی کرد. این تلاش تا ثانیه پایانی کشتی نشان دهنده روح بزرگ و تسلیم ناپذیر او دارد.

مقابل زویدزه هم درحالی برنده شد که ۶ بر۲ عقب بود؟

برادرم یک کشتی گیر تسلیم ناپذیراست آن وقت این شهامت و جسارت دراجرای فن و تعویض شکست با برد را شانسی می‌خوانند!

این موضوع را فراموش کنید! محمدرضا گرایی در نوجوانی به خودت یا درجمع خانواده نمی‌گفت که روزی قهرمان المپیک می‌شود؟

او یکی دو سال دیرتراز من کشتی را آغاز کرد اما خیلی زود در نوجوانان گل کرد و توانست خودش را نشان دهد. از همان دوران کودکی هدف ما قهرمانی جهان و المپیک بود.

(به شوخی) محمدرضا ازهمان کودکی هم مرد یخی (لقب اتحادیه جهانی کشتی به محمدرضا گرایی) بود؟

بله، ازنوجوانی و جوانی با استرس بیگانه بود. شاید یکی از دلایل اصلی موفقیت او همین آرامش یا خونسردی اش باشد.

برگریم به کشتی‌های محمد علی گرایی! می‌دانی شاید دیگر نتوانی با رومن ولاسوف روس کشتی بگیری؟

او ۳۱ ساله است و بعد از المپیک ۲۰۱۶ هم درمسابقات جهانی غایب بود...

البته در مسابقات قهرمانی اروپا طلا گرفته بود؟

منظورم جهانی و المپیک بود. من قبل از جهانی نروژ هرگز روبروی رومن ولاسوف کشتی نگرفته بود. البته می‌داستم کشتی گیر بزرگی است. او ناگهان آمد و ... من فکر می‌کنم اشتباه داوری و خودم مانع پیروزی ام مقابل ولاسوف شد. خیلی خوب کشتی‌هایش را آنالیز کرده بودیم و می‌توانستم برنده از روی تشک خارج شوم اما داوری هم تأثیرگذار بود.

بعید است تا المپیک ۲۰۲۴ پاریس رومن ولاسوف روی تشک بیاید؟

در المپیک بعدی ۳۴ ساله می‌شود و شاید دیگر فرصتی برای رویارویی با ولاسوف برای من پیش نیاید.

دوست داری او را به ایران دعوت کنی یا اینکه برای کشتی با ولاسوف به روسیه بروی؟

قرار بود برای کشتی با رومن ولاسوف به روسیه بروم اما با توجه به اینکه آماده نبودم کادرفنی مخالفت کرد. با این وجود بدم نمی‌آید در ایران یا روسیه یک بار دیگر با ولاسوف کشتی بگیرم. (آهی می‌کشد و ادامه می‌دهد) اگر خاک عوض می‌شد و داور اول به او اخطار می‌داد شاید نتیجه برعکس می‌شد اما... دوست دارم یک بار دیگر با این قهرمان استثنایی روبرو شوم.

سئوالات ما تقریبا به انتها رسید. اگر موافق باشی چند پرسش تلگرافی داشته باشیم؟

درخدمتیم!

علیرضا دبیر؟

دلسوز و کاربلد

محمد بنا؟

افتخارکشتی ایران و معمار کشتی فرنگی

حمید سوریان؟

ژنرال ۷ ستاره!

امید نوروزی؟

قهرمان المپیک

محمدرضا گرایی؟

باهوش ترین فرنگی کار دنیا

رومن ولاسوف؟

مرد بزرگ

فن سنجاب پرنده؟

اولین بار سال ۲۰۱۲ در مسابقات جوانان دیدم. درمرحله یک چهارم نهایی المپیک توکیو مقابل بوزو استارسویچ از کرواسی دومین باری بود که فن سنجاب پرنده را اجرا می‌کردم که خدا را شکر موفق شدم شکست ۵ بر۳ را با برتری عوض کنم.

فرانک استابلر؟

قهرمان بی نظیرآلمانی که شاید تنها کشتی گیری بود که به عنوان رقیب برادرم دوست داشتم مدالش خوشرنگ تر شود. به محمدرضا باخت و برنز گرفت اما خداحافظی ماندگاری داشت. آن صحنه جا گذاشتن کفش کشتی روی تشک تا مدت‌ها در ذهنم مانده بود.

و بالاخره محمدعلی گرایی؟

کشتی گیری همچنان در حسرت توکیو!

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظرات

  • منتشرشده: ۱۶
  • در صف بررسی: ۰
  • غیرقابل‌انتشار: ۰
  • خ IR ۲۲:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۰
    کشتی فرنگی چرته.کشتی فقط آزاد .اونم ورزش استاندارد نیست.گلادیاتور آبرومندانه .فرنگی یعنی هل هلی شانسی
  • دریا IR ۰۷:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۱
    سلام ان شاء الله همیشه موفق باشید آقای محمدعلی گرایی،و اما در مورد آقای محمدرضا گرایی باید بگم ایشون با پشتکارشون نشون دادن طلا حقشون بوده،در ضمن به عمل کار برآید به سخندانی نیست،اون حسودا هم اگه میتونن برن لااقل یه دونه برنزش رو بیارن
  • پویان IR ۰۸:۱۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۱
    اگر دیگران هم عرضه دارن برن شانسی مدال بگیرن .دمش،گرم قهرمان
  • میلاد IR ۰۸:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۱
    به حال خودشان بزار نده بادبرادران گرایی
  • ناشناس IR ۱۰:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۱
    گرایی بهترین کشتی گیر تارخ کشتی فرنگی است. او خارق العاده است. باید از او حمایت کنید. کشتی تهاجمی او یکی از زیباترین و به یاد ماندنی ترین کشتی های تاریخ کشتی است.
    • کشتی IR ۱۱:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۲
      حتما حمید سوریان ژنرال کشتی دنیا این وسط ترپه
  • جعفر ابدالی IR ۱۱:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۱
    گراییها نه تنها برند کشتی فرنگی ایران بلکه جهان هستند. به عنوان یک ایرانی وشیرازی بهشون افتخار میکنم.
  • احمد IR ۱۲:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۱
    خدا قوت پهلوانان.....با یاحسین دیگر..ایشاع الله طلای بیشتر
  • درود بر ایران و ایرانی IR ۲۱:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۱
    درود بر تمام کشتی گیران و ورزشکاران خوب ایران.زنده باد این مرز و بوم
  • احسان IR ۰۸:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۲
    حسودی نکنید به گرایی مدال المپیک یعنی اخرش شما توی خانه خودتتون هم اول نشدید.
  • صلح دوست IR ۱۰:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۲
    حسودان را ولش. شما برای ما اول پهلوانی بعد قهرمان. هم محله ای
  • حافظ IR ۱۱:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۲
    علی ارسلان چند بار توی انتخابی ها محمدرضا رو خیلی راحت شکست داد ولی متاسفانه حقشو خوردن تا اینکه مجبور شد از ایران بره این مدالی ک محمدرضا بدست آورده فقط توی مسابقات قهرمانش کرده ولی هیچ وقت این شخص پهلوان نیست و نمیشه علی ارسلان الان با قرارداد ۳ ساله یعنی تا المپیک ۲۰۲۴ پاریس با تیم ملی صرب قرارداد بسته اخ از اون روزی که توی المپیک پاریس این دو نفر روبروی هم قرار بگیرن
    • Sina IR ۱۷:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۲
      مگه قهرمانی کشکه؟از نظر تو پهلوان نیست ولی از نظر ما هست در ضمن آقای محمدرضا گرایی علاوه بر المپیک قهرمانی جهان را هم داره و افتخا ر از این بیشتر نمیشه.علی ارسلان دیگه کیه جم کن خودتو
    • مهدی IR ۰۲:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۴
      اگ اون ارسلان ک میگی عرضه داشت حق خودش بگیرع میمون ن این ک بره واسه یه کشور دیگ کشتی بگیره کشتی های المپیک حتما ندیدی ن😂تو چ بگ اخ بچ بهترین کشتی های طول عمرم ک‌دیدم اینا کشتی های گرایی بود همش عالی و جذاب دمش گرم
  • عرش طالقانی IR ۰۹:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۳
    آقای ورزشکار، بعضی از افراد قصد تحریک کردن شما و برادرتان را دارند، ناراحت نشو، این قبیل افراد، روش تشویق و قدر دانی را بلد نیستند، راحتترین راه را انتخاب میکنن، تحریک، البته در تمام حوزه ها این روش وجود دارد، از سیاسی گرفته تا اقتصادی و.....
  • حمید IR ۱۴:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
    گرایلی عزیز شما و خانواده محترم اینقدر بزرگ هستید که اصلا نباید با این حسودان کوتوله کل کل کنید. فقط یه جمله جواب بدهید؛ مه فشاند نور و سگ عوعو کند. ارادتمند شما؛ آبادان برزیلته.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی