سوءاستفاده‌های جنسی در فوتبال
زمان مطالعه: ۶ دقیقه

سال‌های اخیر رسوایی‌های جنسی بسیاری در فوتبال و ورزش دنیا برملا شده و حتی صاحب‌نام‌ترین کشورها در رشته فوتبال هم درگیر این اتفاق تلخ بوده‌اند.

در چند سال گذشته، اتهامات سوء‌استفاده جنسی از تعدادی از کشورها گزارش شده و اینطور حس می‌شود که این تازه آغاز کار است.

فهرستی در نشریه «گاردین» آورده شده از کشورهایی که در چند سال گذشته در آن‌ها اتهامات سوء‌استفاده جنسی گزارش شده است، که در ادامه می‌خوانیم.

افغانستان

اتهامات: کرام‌الدین کریم، رئیس فدراسیون فوتبال افغانستان، متهم به آزار جسمی و جنسی چند بازیکن زن جوان تیم ملی شد.
وضعیت: محرومیت مادام‌العمر از هرگونه فعالیت مرتبط با فوتبال و جریمه به مبلغ یک میلیون فرانک سوئیس توسط فیفا در ژوئن ۲۰۱۹.

آرژانتین

اتهامات: در می ۲۰۲۱ تعدادی از فوتبالیست‌های زن مطرح در آرژانتین ادعا کردند که توسط یک مربی تیم جوانان که برای فدراسیون فوتبال این کشور کار می‌کرد، مورد آزار و اذیت جنسی قرار گرفتند.
وضعیت: تحقیقات فیفا ادامه دارد.

استرالیا

اتهامات: لیزا دِ وانا، کاپیتان سابق تیم فوتبال ماتیلداس، در اوایل اکتبر ۲۰۲۱ گفت که در طول دوران حرفه‌ای خود قربانی تجاوز جنسی، تعرض و قلدری بوده به همراه رالی دابسون، یکی دیگر از بازیکنان سابق W-League، که او هم از آزار و اذیت‌ها شکایت کرده است.
وضعیت: در ۲۲ اکتبر سازمان ورزش و فوتبال استرالیا «چارچوب مستقل رسیدگی به شکایات و گزارش‌ها، تحقیقات و انضباط» را راه‌اندازی کردند. آن‌ها تا پایان ژانویه ۲۰۲۲ موارد ارسالی را دریافت کردند، اما هنوز یافته‌ها را منتشر نکرده‌اند.

باربادوس

اتهامات: احمد محمد، مدیر فنی سابق، در فوریه ۲۰۲۱ به بدرفتاری با یک بازیکن زن ارشد متهم شد. گروهی متشکل از ۲۷ بازیکن ارشد در نامه‌ای به رئیس BFA خواستار اخراج او شدند. محمد به درخواست گاردین برای اظهار نظر پاسخ نداد.
وضعیت: محمد به بهانه «دلایل خانوادگی» پست خود را ترک کرد و اکنون مدیر فوتبال در سنت‌کیتس است. فیفا گفته که جزئیات بیشتری در مورد این انتصاب درخواست خواهد کرد، در حالی که کنفدراسیون کونکاکاف از اینکه اتحادیه فوتبال سنت‌کیتس و نویس ادعا کرده‌اند که در مورد انتصاب او با کونکاکاف مشورت شده، تعجب و نگرانی شدید خود را ابراز کرده است.

کانادا

اتهامات: اتهامات متعددی مبنی بر تجاوز و آزار جنسی در اکتبر ۲۰۱۹ علیه باب بیراردا، مربی سابق ونکوور وایتکپس و مربی زنان زیر ۲۰ سال کانادا، مطرح شد و او در سال ۲۰۲۰ به اتهام شش مورد سوء‌استفاده جنسی، دو مورد تجاوز جنسی، و یک مورد کودک‌فریبی در یک دوره ۲۰ ساله بین سال‌های ۱۹۸۸ و ۲۰۰۸ دستگیر شد.
وضعیت: بیراردا ماه گذشته به جرم خود اعتراف کرد و به زودی محکوم خواهد شد.

کلمبیا

اتهامات: در ژوئن ۲۰۲۰، کارولینا روزا، فیزیوتراپ سابق تیم زنان زیر ۱۷ سال کلمبیا، ادعا کرد که توسط مربی دیدیه لونا مورد آزار جنسی قرار گرفته است.
وضعیت: لونا در ژوئن ۲۰۲۰ با دادستانی توافق کرد که با کاهش میزان جرم از زندان رفتن مربی جلوگیری شود.

کوموروس

اتهامات: اتهامات سوءاستفاده جنسی در گذشته توسط مربی یوسف آهامادا باچیرو از سوی چندین بازیکن مطرح شد، از جمله خالد سیمبا، ملی‌پوش سابق کوموروس، که با مجله نروژی جوسیمار صحبت کرد و ویدئویی از تجربه ادعایی خود را در ژانویه ۲۰۲۲ منتشر کرد. باچیرو این اتهامات را رد کرد.
وضعیت: جرایم ادعا شده به پلیس محلی گزارش شد و در ماه ژانویه تحقیقاتی آغاز شد.

اکوادور

اتهامات: در سال ۲۰۱۹ لوئیس پسکارولو، مربی تیم بزرگسالان زنان اکوادور، متهم به ارسال «پیام‌های تحریک آمیز» به یک بازیکن شد. پسکارولو گفت که این اتهامات کذب هستند و آن را توهین به کادر مربیگری دانست.
وضعیت: پسکارولو در آوریل ۲۰۱۹ اخراج شد.

گابن

اتهامات: پاتریک اسومو ایی، معروف به «کاپلو» به آزار پسران در سمت قبلی خود به عنوان سرمربی تیم زیر ۱۷ ساله‌های گابن متهم شده است. سرژ مومبو، یکی از مقامات برجسته فوتبال در کشور، همچنین متهم به آزار جنسی بازیکنان جوان و تقاضای رابطه جنسی به عنوان شرطی برای حفظ جایگاه آن‌ها در تیم‌های ملی شده است. هر دو نفر این اتهامات را رد کردند.
وضعیت: ایی و دو مربی دیگر با اتهاماتی از جمله اقدام به تجاوز جنسی به خردسالان و به خطر انداختن جان آن‌ها روبه‌رو هستند. سرژ مومبو در بازگشت از جام ملت‌های آفریقا در ژانویه ۲۰۲۲ به دلیل این اتهامات دستگیر شد.

هائیتی

اتهامات: در سال ۲۰۲۰، رئیس فدراسیون ایو ژان بارت، و دیگر مقامات از جمله رئیس داوران روسنیک گرانت، متهم به سوءاستفاده سیستماتیک از کودکان زیر سن قانونی در مرکز ملی فوتبال شدند.
وضعیت: ژان بارت (۲۰۲۰) و گرانت (۲۰۲۱) توسط فیفا به صورت مادام‌العمر از کلیه فعالیت‌های مرتبط با فوتبال محروم شدند.

مالاوی

اتهامات: در آگوست ۲۰۲۱ تابیتا چاوینگا، فوتبالیست بین‌المللی از مقامات فوتبال مالاوی خواست تا تدابیری را برای محافظت از زنان در برابر سوءاستفاده در تمام سطوح بازی ارائه کنند. او ادعا کرد که در سال ۲۰۰۹ و در سال ۲۰۱۰ برای اثبات زن بودنش مجبور شده بود در ملاءعام برهنه شود و مرتباً در رسانه‌های اجتماعی درباره ظاهرش مسخره می‌شد.
وضعیت: یکی از باشگاه‌های او «دی‌دی سان‌شاین» گفت که در آن زمان شکایتی را به اتحادیه فوتبال مالاوی ارائه کردند اما پاسخی دریافت نکردند. آلفرد گاندا، دبیر کل اتحادیه فوتبال مالاوی که در زمان شکایت باشگاه چاوینگا در سازمان نبود، در آگوست ۲۰۲۱ گفت: «آنچه اتفاق افتاد درست نیست و ما نمی‌توانیم آن را بپذیریم. ما همواره مسئولان را تشویق می‌کنیم که هر اتفاقی میافتد گزارش شود و اقدامات درست انجام شود تا از دختران‌مان محافظت کنیم.»

مغولستان

اتهامات: مربی جوانان اوچرالسایخان بوویباتر به اذیت و آزار فیزیکی بازیکنان جوان تیم زیر ۱۵ ساله‌های دختران در جریان جشنواره فوتبال شرق آسیا در کره جنوبی در سال ۲۰۱۹ متهم شد. او ارتکاب جرایم جنسی را رد کرد.
وضعیت: بوویباتور ابتدا در آگوست ۲۰۱۹ توسط نهاد انضباطی فدراسیون فوتبال مغولستان از کلیه فعالیت‌های مرتبط با فوتبال محروم شد و این موضوع سه ماه بعد به کنفدراسیون فوتبال آسیا (AFC) گزارش شد. کنفدراسیون فوتبال آسیا به گاردین گفت که «تحریم بوویباتور در آگوست ۲۰۲۱ توسط فیفا در سراسر جهان تمدید شد» اما سازمان جهانی فوتبال آن را به طور عمومی اعلام نکرد.

هلند

اتهامات: در سال ۲۰۲۱، یک مربی تیم جوانان متهم شد که بازیکنان زیر سن قانونی خود را مجبور به برقراری رابطه جنسی با زنانی که از آن‌ها سوءاستفاده می‌کرده، کرده است. به طور جداگانه، رنالد مایور، بازیکن سابق تیم جوانان ویتسه آرنهم، گفت که زمانی که بازیکنی جوان در باشگاه بود (۱۹۹۶) توسط یک مربی در باشگاه مورد آزار جنسی قرار گرفت.
وضعیت: مربی جوانان در دسامبر ۲۰۲۱ به سه سال زندان محکوم شد. به نقل از روزنامه هلندی Volskrant، مربی ویتسه که در سال ۲۰۱۱ درگذشت، توسط باشگاه محروم شد.

انگلیس

اتهامات: بازیکنان سابق کرو و منچسترسیتی، مربی سابق «بری بنل» را به اتهامات متعدد سوءاستفاده جنسی متهم کردند. چندین بازیکن جوان دیگر از دهه‌های ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ هم برای شکایت سوءاستفاده‌های مشابه در باشگاه‌های دیگر به پیش آمدند.
وضعیت: در سال ۲۰۲۱، اتحادیه فوتبال، لیگ برتر و باشگاه‌های پیشرو عذرخواهی کردند از اینکه نسل‌های فوتبالیست‌های جوان به دلیل فقدان کلی سیاست‌های حمایت از کودکان، نادانی و ساده‌لوحی، مورد آزار جنسی وحشتناکی قرار گرفتند. بنل به اتهام پنج مورد جداگانه آزار جنسی کودکان علیه ۲۲ پسر، در حال گذراندن دوره ۳۴ ساله حبس است.

آمریکا

اتهامات: در سال ۲۰۲۱ پل رایلی، مربی «کارج کارولینای شمالی»، متهم به آزار جنسی بازیکنان سینید فارلی و ملینا شیم شد، و این اتهامات را رد کرد.
وضعیت: رایلی توسط باشگاه اخراج شد و فیفا و فوتبال ایالات متحده تحقیقات خود را آغاز کردند.

ونزوئلا

اتهامات: بیست و چهار بازیکن ملی‌پوش ونزوئلا در اکتبر ۲۰۲۱ نامه‌ای را امضا کردند و مربی سابق خود کنت زسرمتا را به آزار روانی و جنسی متهم کردند. او این اتهامات را رد کرده است.
وضعیت: فدراسیون فوتبال ونزوئلا اعلام کرد که از فیفا، کونمبول و کونکاکاف خواسته تا در این مورد تحقیق کنند و دادستانی عمومی این کشور تحقیقاتی را آغاز کرده است.

زیمبابوه

اتهامات: دو داور زن دبیرکل کمیته داوران زیفا «اوبرت ژویا» و رئیسش «برایتون مالاندول» را در سپتامبر ۲۰۲۰ به آزار جنسی متهم کردند. مالاندول به گاردین گفت: «مطمئنم شما درک می‌کنید که طبق قانون قضایی وقتی مسائل در برابر مراجع قضایی قرار می‌گیرد، نمی‌توان اظهار نظر کرد.» اما ژویا به درخواست گاردین برای اظهار نظر پاسخ نداد.
وضعیت: این اتهامات توسط پلیس زیمبابوه در حال بررسی است. هر دو نفر در جایگاه خود باقی ماندند در حالیکه هیچ‌یک از داوران از زمان مطرح کردن این اتهامات قضاوت نکرده‌اند.
 

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظرات

  • منتشرشده: ۲
  • در صف بررسی: ۰
  • غیرقابل‌انتشار: ۰
  • رضا IR ۲۱:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۹
    ایران‌ : ح . ک . متهم به استفاده از اتوبوس تیم ملی برای برقراری رابطه جنسی محرومیت : بعداز انجام دو بازی که انگار نه انگار فقط دو جلسه محرومیت !!!
  • 4444 IR ۱۱:۵۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۰
    بازیکنای خودمون جمع کنید اگه راست میگید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی