نظرسنجی

نظر شما درباره برکناری علی خطیر؟
آرش برهانی باید درباره انتخاب‌هایش توضیح بدهد/ مربی بزرگسال نمی‌تواند با پایه‌ها کار کند/ باید مشخص شود پارتی بازی در کار نبوده است
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

حسن روشن پیشکسوت استقلال گفت: سرمربیگری در تیم‌های پایه مدرک و تجربه مخصوص به این رده‌ها را لازم دارد و با مدرک بزرگسالان نمی‌توان در این مقاطع کار کرد.

حسن روشن بازیکن اسبق تیم ملی و باشگاه استقلال و رییس اسبق آکادمی باشگاه شباب الاهلی امارات در گفتگو با خبرورزشی، درباره انتصاب‌های اخیر در آکادمی فوتبال پایه باشگاه استقلال اظهاراتی را مطرح کرد:

شما به عنوان رئیس اسبق آکادمی فوتبال باشگاه شباب الاهلی امارات چه اصولی را برای انتخاب سرمربی در رده‌های مختلف اصولی می‌دانید؟

این موضوع به چند بخش تقسیم می‌شود. یکی از بخش‌هایش این است که معمولاً از بزرگترها و بازیکنان سابق همان باشگاه در رده‌های پایه استفاده می‌شود تا با شرایط کار در فضای آن مجموعه آشنا باشند. دوم اینکه وقتی مربی برای رده پایه انتخاب می‌شود باید دوره مربیگری در رده‌های پایه را دیده باشد.

بیشتر در این باره توضیح می‌دهید؟

خیلی وقت‌ها دیده شده طرف بالای سر در مدرسه فوتبالش نوشته فلانی هستم، دارای مدرک مربیگری از انگلیس، آلمان، برزیل یا هر جای دیگر که این خوب است ولی فقط برای کار در رده بزرگسالان است نه برای آکادمی. کار در آکادمی حوصله می‌خواهد و شرایط خاص خودش را دارد. سوم اینکه کسی که می‌خواهد در رده پایه کار کند، باید حداقل ۲ تا ۳ سال تجربه کار با کودکان نوجوانان و جوانان را داشته باشد. مثلاً یکی دو سال کمک مربی بوده باشد تا در این زمینه تجربه کسب کند.

چطور؟

برای اینکه کار با بچه‌ها حوصله زیادی می‌طلبد. بچه‌ها زود قهر می‌کنند، زود ناراحت می‌شوند، حرف شنوی کمتری نسبت به بزرگترها دارند و برای همین مربی رده پایه باید با شرایط کار در این رده آشنایی کامل داشته باشد. یک نکته مهم دیگر هم این است که سرمربی تیم اصلی حتماً عضو کمیته فنی باشد.

شما ریاست آکادمی باشگاه الاهلی را برعهده داشتید، آنجا شرایط به چه ترتیب بود؟

ما در آنجا دو کمیته فنی داشتیم. یک کمیته فنی برای تیم بزرگسالان کار می‌کرد و برنامه‌های این تیم و مسابقاتش را زیر نظر داشت و یک کمیته فنی دیگر داشتیم که بالای سر آکادمی بود. هر بازیکنی یا چهره‌ای که شاخص بود را به کمیته فنی شماره یک معرفی می‌کرد و آنها با بررسی بازیکن معرفی شده از کمیته فنی دوم، آن را به سرمربی تیم پیشنهاد می‌کردند. به این ترتیب همه چیز کنترل شده و در یک چارچوب درست صورت می‌گرفت. ضمن اینکه حضور سرمربی در این کمیته‌ها و عضویتش قطعاً لازم است. چون گاهی اوقات سرمربی به یک بازیکن مثل مدافع یا دروازه بان نیاز پیدا می‌کند و از این طریق خواسته‌اش را به اعضای کمیته فنی منتقل می‌کند.

آرش برهانی باید درباره انتخاب‌هایش توضیح بدهد/ مربی بزرگسال نمی‌تواند با پایه‌ها کار کند/ باید مشخص شود پارتی بازی در کار نبوده است

در صحبت‌هایتان گفتید برخورد با بازیکنان کم سن و سال روش خاص خودش را دارد. در این باره توضیح می‌دهید؟

یکی از نمونه‌های این بازیکنان حسین‌زاده است که الان در جمع بازیکنان استقلال جوان است و استارت خوبی هم داشت ولی ظاهراً نیاز به توجه دوباره دارد.

یعنی حسین زاده افت کرده؟

بله! دیدیم که او در مسیر پیشرفت حرکت می‌کرد و تا حضورش در تیم ملی خوب جلو آمد اما در بازی با نساجی ناگهان توقف کرد. او در دو موقعیت خوبش می‌توانست زمینه گلزنی تیمش را فراهم کند اما کاملا مشخص شد که از نظر روحی افت کرده و مغرور شده است. در این قبیل مواقع نباید فوری توی سر بازیکن زد. ما هم جوان بودیم و مغرور، رایکوف وقتی اشتباهی از ما می‌دید بلافاصله آن را توی سرمان نمی‌کوبید، بلکه فرصت می‌داد و در موقع مناسب آن را به ما گوشزد می‌کرد. ما هم یاد می‌گرفتیم و سعی می‌کردیم آن را تکرار نکنیم. برای همین است که می‌گویم برخورد و کار با جوانان و نوجوانان با بزرگسالان فرق دارد.

به نظر شما چه ویژگی‌هایی باعث شده سیاوش اکبرپور، سبو شهبازیان و امین منوچهری برای مربیگری در این مقاطع در آکادمی استقلال انتخاب شوند؟

بین این نفرات من فقط سیاوش اکبرپور را می‌شناسم اما قطعا این را برهانی باید توضیح بدهد. باید برای انتخاب‌هایش دلیل بیاورد. باید بگوید چرا فلانی را روی ۱۸ ساله‌ها گذاشته، آن یکی را روی ۱۲ ساله‌ها و آن یکی را روی ۱۴ ساله‌ها. باید از برهانی سوال کرد. این وظیفه رسانه‌هاست که سئوال کنند چرا این انتخاب را انجام داده. او باید توضیح بدهد.

ممکن است برای مثال یک تفاوت عمده در کار با رده‌های پایه را بازگو کنید؟

برای نمونه، بدنسازی در این سه رده زمین تا آسمان با یکدیگر فرق می‌کند. مثلاً بازیکن ۱۲ و ۱۳ ساله اصلاً بدنسازی ندارد و بدنسازی از سن ۱۴ سالگی به بعد شروع می‌شود. آیا مربیانی که انتخاب شده‌اند این مسائل را می‌دانند؟ این‌ها همه سوالاتی است که باید از برهانی پرسیده شود و او موظف است در این‌باره توضیح بدهد تا مشخص شود که چارتی بازی در کار نبوده است. چون آکادمی باشگاه استقلال آینده این مجموعه است.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

نظر شما درباره برکناری علی خطیر؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی