نظرسنجی

ارزیابی شما از تغییراتی که تاکنون قلعه‌نویی در سیستم تیم ملی داده؟
آخرین قهرمانی آسیا ۳۱ ساله شد؛ شبی که دومین ستاره در آسمان استقلال درخشید
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

امروز سالروز دومین و آخرین قهرمانی استقلال در آسیا است.

هفتم مرداد برای باشگاه استقلال روزی فراموش‌نشدنی محسوب می‌شود. روزی شیرین و به‌یادماندنی که این تیم برای دومین و البته تا اینجای کار آخرین مرتبه عنوان قهرمانی جام باشگاه‌های آسیا را به دست ‌آورد. افتخاری بسیار ارزشمند که در ایران فقط نصیب استقلال و پاس شده است. اگرچه ۳۱ سال از آخرین قهرمانی آسیایی استقلال می‌گذرد اما خاطره آن همچنان برای هواداران این تیم و کسانی که در آن فتح بزرگ نقش داشتند دلنواز و شیرین است. 

داستان‌های عجیب

استقلال آخرین بار هفتم مرداد ۱۳۷۰ عنوان قهرمانی جام باشگاه‌های آسیا را به دست ‌آورد. مسابقاتی که البته قرار بود زمستان سال ۶۹ به میزبانی امارات یا عربستان برگزار شود اما وقوع جنگ اول خلیج فارس باعث شد این بازی‌ها با چند ماه تأخیر و به میزبانی کشور بنگلادش انجام شود. استقلالی‌ها در حالی راهی این کشور پرجمعیت شدند که ناصر حجازی فقید چند سال قبل برای هدایت تیم محمدان بنگلادش انتخاب شده و اتفاقاً نتایج بسیار خوبی هم با آن تیم به دست‌ آورده بود. از همان ابتدای کار کاملاً می‌شد حدس زد استقلال مدعی شماره یک کسب عنوان قهرمانی است اما دقیقاً از همان لحظه ورود این تیم دردسرها و کارشکنی‌ها هم شروع شد. 

این چه طرز برخورد با قهرمان است؟

استقلالی‌ها هنگام ورود به فرودگاه داکا با برخورد سرد و نامناسب مقامات میزبان مواجه شدند و در همان جا این ذهنیت برای‌شان ایجاد شد که بنگلادشی‌ها با توجه به اینکه تیم محمدان هم در مسابقات حضور دارد و همگروه با استقلال است، می‌خواهند نماینده ایران را اذیت کنند. کاظم اولیایی که در آن مقطع مدیرعامل و سرپرست استقلال محسوب می‌شد وقتی چنین رفتاری را دید در فرودگاه شروع به اعتراض کرد و با صدای بلند به عوامل برگزاری مسابقات گفت: «ما آمده‌ایم تا با کاپ قهرمانی برگردیم این چه طرز برخورد با قهرمان است؟» استقلال بازی‌ها را با پیروزی مقابل نماینده کره‌شمالی و تایلند مقتدرانه آغاز کرد و پس از تساوی برابر محمدان بنگلادش راهی مرحله نیمه‌نهایی شد تا آنجا هم با دو گل پلیتاجایا اندونزی را شکست دهد و به فینال برسد و حالا دیگر همه چیز برای رسیدن به ستاره دوم آماده شده بود.

قهرمانی با گل‌های مرفاوی و حسن‌زاده

استقلال به فینال رسید و از آن طرف هم لیائونینگ چین خودش را تا مسابقه نهایی بالا کشید. هر دو تیم در حالی به مصاف یکدیگر رفتند که از وجود فت ملی‌پوش استفاده می‌کردند. بازی در نهایت با برتری ۲- یک استقلال تمام شد تا آبی‌پوشان ایرانی برای دومین مرتبه قهرمان آسیا شوند و دومین ستاره در آسمان آبی بدرخشد؛ قهرمانی‌ای که همه پاداش آن برای ستارگان آن زمان استقلال یک خط تلفن ثابت بود و بس! مجید نامجومطلق فنی‌ترین بازیکن جام لقب گرفت و صمد مرفاوی هم به طور مشترک با مهاجم چینی آقای گل مسابقات شد. 

مرد ماندگار

فردا در حالی سی و یکمین سالگرد این پیروزی ارزشمند فرامی‌رسد که یکی از چهره‌های آن تیم با قهرمانی در بنگلادش به مرد ماندگار بدل شد. منصور پورحیدری فقید که در آن مسابقات سرمربی استقلال بود با قهرمانی آبی‌ها به تنها چهره تاریخ این باشگاه بدل شد که تحت عنوان بازیکن و سرمربی توانسته قهرمانی در آسیا را جشن بگیرد. 

یاران سفرکرده

از میان تیمی که در آن مقطع قهرمان آسیا شد حالا بعضی‌ها مسافر ابدیت شده‌اند و از آسمان ما را نگاه می‌کنند. متأسفانه دیگر منصور پورحیدری در جمع ما نیست و ولادیمیر بونژاک مربی مجارستانی استقلال نیز سال‌هاست دار فانی را وداع گفته و در میان بازیکنان تیم هم امیر دولت‌آبادی و البته رضا احدی از جمع ما پر کشیده‌اند. به این نفرات باید ناصر حجازی عزیز را هم اضافه کرد که اگرچه در آن مقطع عضو تیم استقلال نبود ولی با توجه به برگزاری مسابقات در بنگلادش، بلافاصله پس از حذف تیم محمدان به عنوان یک رفیق کنار استقلالی‌ها بود و حتی گاهی اوقات منزلش را هم در اختیار کادر فنی قرار می‌داد تا برای تماشای فیلم بازی‌های قبلی و اتخاذ تدابیر تاکتیکی مناسب، از هیاهوی هتل فاصله بگیرند و در خانه ناصرخان جلسات فنی برگزار کنند. 

این نکته را هم باید اشاره کرد که ناصر احمدپور و عباس عبدالملکی دو نفر از مطبوعاتی‌های قدیمی که سابقه سردبیری خبر ورزشی را نیز داشتند در آن مسابقات جزو خبرنگاران حاضر در بنگلادش بودند و حالا هر دوی این عزیزان هم از آسمان ما را نگاه می‌کنند. روح‌شان شاد و یادشان گرامی.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظرات

  • منتشرشده: ۱۵
  • در صف بررسی: ۰
  • غیرقابل‌انتشار: ۳
  • امیر IR ۱۱:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۷
    یاد اولین قهرمانی بهمراه سلطان علی جباری بخیر،بازی که تموم شد چشمم فقط به دونفر بود،اسحاق ویسوکر دروازه بان غول پیکر و مردخای اشپیگلر کاپیتان آنزمان تیم ملی اسرائیل که از طرف هاپوئل دعوت بودند،شهر در شادی و ما هم ۱۵ کیلومتر پیاده روی از امجدیه تا خانه،سرزنده باشی علی آقای جباری که تاریخ پرافتخار ما هستی.
    • مرویان IR ۱۲:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۷
      درود بر سلطان علی جباری و درود بر قهرمانان ۱۹۹۰-۹۱ جام باشگاههای آسیا بزرگانی چون صمد مرفاوی نامجومطلق شاهرخ بیانی امیر قلعه نوعی جواد زرینچه
    • حسین IR ۱۵:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۷
      یادش بخیر با سرمربیگری مرحوم منصور پورحیدری ودستیا ری پرویز مظلومی همچنین بازیکنان نامی مثل جواد زرینچه، امیر قلعه‌نویی، شاهين بیانی، شاهرخ بیانی، عباس سرخاب، صمد مرفاوی، رصاحسن زاده ،احمد عابدزاده محمدنوری،وتعدادی دیگه از بزرگان استقلال قهرمانی پر افتخار آسیا بدست آوردیم وسال بعدش هم یعنی سال ۷۱نایب قهرمانی را بدست آوردیم هرچند تیم پاس سابق هم سال ۷۱قهرمان آسیاشد
  • کاجیم IR ۱۲:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۷
    31 سال پیش، قهرمانی آسیا بیشتر شبیه یه جوک بود
  • از پیدایش زمین0مقام بین المللی IR ۱۳:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۷
    ازدواج بعد از 30 سالگی قشنگه،بچه دار شدن بعد از 35 سالگی،خونه دار شدن بعد از 40سالگی کار بزرگیه ،ولی اگر بعد از 55 سال حسرت قهرمانی آسیا رو داری دیگه نه قشنگ نه ممکن و نه کار بزرگیه...خاطرات ما آرزوی خیلیاس😄💪👊
    • قیرمیز پسر IR ۱۵:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۷
      میگم آخرین سال قهرمان نشدن پیروزی تهران در آسیا چند سال شده ؟ نیم قرن رو که رد کردن
  • محمدطاها IR ۱۴:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۷
    یاد باد آن روزگاران یاد باد ⁦👌🏻⁩👏🤩به به تیم اصیل و پر افتخار..بنازززمت استقلال عشششق بی پایان💙🌟ss🌟💙سالگرد دومین قهرمانی سوزاننده استقلال در آسیا مبارررک⁦✌️⁩🔥💙🌟👑🌟💙
  • شیشتایی آسیا DE ۱۷:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۷
    بهتره بگین دومین قهرمانی تورنمنت چهارجانبه تهران با کمک بازیکنای قرضی از پرسپولیس ...
  • محمود IR ۲۱:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۷
    یادش بخیر ۳۱ سال قبل
  • سروش IR ۰۵:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۸
    عالیترین مراجع رسمی فوتبال، مسابقاتی تحت عنوان جام باشگاهها.. را به علت نقض و نقص، و سکوت قوانین مربوطه، شکل و نحوه برگذاری، انصراف در خلال مسابقات، استفاده از بازیکنان سایر تیم ها تحت عنوان مسخره ای به نام «کمکی» و سایر دلایل...، مسابقات معتبری ندانسته. این به معنای قبول نداشتن قهرمانی استقلال در آن مسابقات نیست. بلکه خود مسابقات از اساس زیر سوال بوده. اما اگر بخواهند سابقه هر تیمی ازجمله استقلال را ذکر کنند، این جامها را هم می گویند همانطور که جام میلز را هم می گویند. ولی فقط به عنوان سوابق. به عبارتی باید گفت این مسابقات به عنوان قهرمانی آسیا معتبر نبوده، و این عدم اعتبار از اعتراف و عملکرد کنفدارسیون مشخص می گردد. چرا که آمده اند و از اساس مسابقاتی تحت عنوان لیگ قهرمانان آسیا را بنیان گذاشتند. و مسابقات قبلی را بستند. توجه کنید: بستند. نه اینکه تغییر عنوان بدهند. بویژه توجه کنید که لیگ قهرمانان آسیا ادامه مسابقات قبلی نیست که فقط اسمش عوض شده باشد. یعنی مثل خیلی از نمونه هایی که می آورند، از جمله جام ژول ریمه، نیست.
  • سروش IR ۰۵:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۸
    و یک شاهد اینکه می بینیم که در اعلام تیم های قهرمان، از ابتدای جام قهرمانان شروع کرده و اعلام می کنند و نه از ابتدای جام باشگاه ها. در حالی که در مثال های دیگر، که فقط تغییر عنوان داشته اند، از همان ابتدای عنوان های قبلی شروع کرده، و با عنوان جدید «یکی» می کنند. اما در این مورد، یکی نمی کنند، بلکه اگر جایی هم بهرحال، بخواهند به عنوان سابقه بگویند. بصورت مجزا می گویند. زیرا همانطور که گفتم: عالیترین مراجع رسمی، و کلا هر عقل سلیمی، به دلایل مختلف که برخی از آنها ذکر شد، آن مسابقات کذایی را به عنوان قهرمانی آسیا معتبر نمی دانند.
  • سروش IR ۰۵:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۸
    (ادامه کامنت:) یک شاهد اینکه می بینیم که در اعلام تیم های قهرمان، از ابتدای جام قهرمانان شروع کرده و اعلام می کنند و نه از ابتدای جام باشگاه ها. در حالی که در مثال های دیگر، که فقط تغییر عنوان داشته اند، از همان ابتدای عنوان های قبلی شروع کرده، و با عنوان جدید «یکی» می کنند. اما در این مورد، یکی نمی کنند، بلکه اگر جایی هم بهرحال، بخواهند به عنوان سابقه بگویند. بصورت مجزا می گویند. زیرا همانطور که گفتم: عالیترین مراجع رسمی، و کلا هر عقل سلیمی، به دلایل مختلف که برخی از آنها ذکر شد، آن مسابقات کذایی را به عنوان قهرمانی آسیا معتبر نمی دانند. (دوستانی که به سبب آزادگی می خواهند راوی حقیقت و راستی و مبارزه با جعل و دروغ باشند، لطفا در بیان این حقایق، حال یا به زبان خودشان و یا عینا، در مواضع و سر فصل اخبار گوناگون کوشا باشند)
    • محمد IR ۱۷:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۸
      بله، در سایت فیفا هم مشخص شد که تنها تیمهای ایرانی فینالیست‌ در لیگ قهرمان آسیا پرسپولیس،ذوب آهن و سپاهان هستند. خفته را می توان بیدار کرد ولی کسی که خوش را به خواب زده باشد، هرگز نمی توان.
  • بهنام GB ۱۳:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۸
    بهترین تیم تاریخ استقلال
  • قاسم IR ۰۲:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۹
    تبریک عرض میکنم قهرمانی استقلال را در بازیهای آسیائی... همان.بازیکنان .در تیم ملی فوتبال ایران هم در سال نود ۹۰..پکن با سرمربیگری آقای پروین بدست آمد...آخرین جامها برای باشگاهی و ملی همان بود......عشق است استقلال .رئال مادرید ایران.....

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

ارزیابی شما از تغییراتی که تاکنون قلعه‌نویی در سیستم تیم ملی داده؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی