نظرسنجی

ارزیابی شما از تغییراتی که تاکنون قلعه‌نویی در سیستم تیم ملی داده؟
سه‌شنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۴
۱ |
۵
محاسبه اضافه وزن
زمان مطالعه: ۴ دقیقه

محاسبه میزان اضافه وزن برای تمام افراد جامعه با هر گروه سنی و هر جنسیتی از اهمیت فوق‌العاده زیادی برخوردار است و به آن‌ها کمک می‌کند که فعالیت‌های بدنی و برنامه غذایی خود را بر اساس آن تنظیم کنند.

 سوالاتی که در ذهن بسیاری از افراد ایجاد می‌شود این است که چقدر اضافه وزن دارم، از چه طریقی می‌توانم میزان اضافه وزن خود را محاسبه کنم، وزن نرمال با توجه به قد من باید چقدر باشد؟ یکی از فرمول‌های ساده برای اندازه‌ گیری اضافه وزن افراد بالای هجده سال فرمول BMI یا شاخص توده بدنی است‌. البته‌ استفاده از این فرمول برای تشخیص اضافه وزن افراد عضلانی و زنان باردار توصیه نمی‌شود ولی سایر افراد با کمک این فرمول به راحتی می‌توانند برای سوال «چقدر اضافه وزن دارم؟» یک پاسخ دقیق به دست بیاورند. در این مقاله قصد داریم اطلاعات بیشتری درباره نحوه تشخیص اضافه وزن و محاسبه اضافه وزن آنلاین در اختیار شما قرار دهیم.
چگونه می‌توانم بفهمم که چقدر اضافه وزن دارم؟

همان‌طور که در مقدمه هم اشاره کردیم، در پاسخ به این سوال که چگونه بفهمم چقدر اضافه وزن دارم باید از فرمول BMI استفاده کرد. BMI یا شاخص توده بدنی با محاسبه نسبت وزن یک فرد به قد او، میزان اضافه وزن یا حتی کمبود وزن افراد را مشخص می‌کند. زمانی که من به عنوان یک فرد بالای هجده سال از طریق فرمول بی ام ای بفهمم که چقدر اضافه وزن دارم به راحتی می‌توانم برنامه‌های ورزشی و رژیم غذایی خود را تحت نظر متخصص تغذیه و مربی ورزش مدیریت کنم و بعد از گذشت مدتی به وزن ایده‌آل خود برسم. به طور کلی چاقی و اضافه وزن تاثیر منفی روی کیفیت زندگی افراد دارد؛ چاقی زمینه‌ساز ابتلا به بیماری‌هایی نظیر دیابت، فشار خون، چربی خون، بیماری‌های قلبی و عروقی و غیره‌ است.‌ یکی از معضلات و مشکلات بسیار بزرگ در جوامع مختلف جهان، اضافه وزن و چاقی است. بی‌تحرکی، استفاده از غذاهای پرکالری و ناسالم، مانند انواع فست فود و بی‌توجهی به انجام فعالیت‌های ورزشی روزانه، به عنوان مهمترین عوامل چاقی و در نهایت از دست‌رفتن سلامت عمومی بدن انسان شناخته می‌شوند.

چاقی چیست و چگونه درمان

چاقی چیست و چگونه درمان می‌شود؟

به تجمع زیاد از حد چربی در اندام‌های مختلف بدن چاقی گفته می‌شود. در واقع افرادی که بدن آن‌ها چربی زیادی دارد و به خاطر اضافه وزن، سلامتی آن‌ها در خطر است به بیماری چاقی مبتلا هستند. چاقی فقط از لحاظ ظاهری تناسب اندام افراد را دچار مشکل نمی‌کند؛ بلکه علاوه بر به‌هم‌زدن تعادل و زیبایی ظاهری بدن افراد، احتمال ابتلا به بیماری‌هایی نظیر افسردگی، سرطان، فشار خون، چربی خون، دیابت و نارسایی‌های قلبی را به شدت افزایش می‌دهد. سوالی که یک فرد چاق مدام از خود می‌پرسد این است که چقدر اضافه وزن دارم و چگونه می‌توانم میزان اضافه وزن خود را اندازه‌گیری کنم؟‌ افراد چاق با اندازه گیری اضافه وزن، کالری مصرفی خود را کمتر می‌کنند. در کنار کاهش کالری مصرفی، انجام حرکات ورزشی مداوم نیز تاثیر زیادی در درمان چاقی دارد. متخصص تغذیه با بررسی میزان اضافه وزن در افراد چاق، یک برنامه غذایی مناسب برای آن‌ها در نظر می‌گیرد. پزشکان متخصص تغذیه با درمان چاقی بیماران می‌توانند اعتمادبه‌نفس از دست‌رفته را به آن‌ها بازگردانند.

شاخص توده بدنی یا BMI چیست و چگونه محاسبه می‌شود؟

همان‌طور که در بخش‌های قبلی مقاله نیز اشاره کردیم، بهترین پاسخ برای سوال چقدر اضافه وزن دارم استفاده از فرمول BMI یا شاخص توده بدنی است. اما BMI چیست؟ شاخص توده بدنی ابزاری است که برای اندازه‌گیری میزان اضافه وزن در بدن افراد بالای هجده سال به‌کار می‌رود که تناسب یا عدم تناسب وزن افراد را با قد آن‌ها نشان می‌دهد. برای بالابردن دقت اندازه‌گیری BMI، علاوه بر قد و وزن از دو فاکتور دیگر یعنی جنسیت و سن فرد نیز استفاده می‌شود. فرمول BMI برای کسانی که از حجم عضلانی بالایی برخوردار هستند مفید نیست؛ زیرا در اصل برای اندازه‌گیری مقدار حجم چربی در بدن افراد چاق یا خیلی لاغر کاربرد دارد. اگر عدد به دست آمده در فرمول BMI کمتر از عدد ۱۸.۵ باشد، فرد با کمبود وزن مواجه‌ است. اگر این عدد بین اعداد ۱۸.۵ تا ۲۴.۹ باشد، فرد وزن بسیار مناسب و متعادلی دارد. به دست آمدن عدد بین ۲۵ تا ۲۹.۹ نشان‌دهنده این است که فرد مقداری اضافه وزن دارد. به دست‌آمدن عدد بالای ۳۰ در فرمول BMI نگران‌کننده‌ است و فرد به چاقی مفرط مبتلاست. این افراد بعد از اندازه گیری اضافه وزن، هر چه سریعتر باید برای درمان چاقی خود تحت نظر پزشک متخصص و مربی ورزشی اقدام کنند. بالابودن عدد BMI باعث افزایش شدت کارکرد قلب، افزایش سطح کلسترول و فشار خون، سکته مغزی، بیماری‌های کیسه صفرا، آرتروز، مشکلات مفصلی، مشکلات تنفسی، آپنه و بروز سرطان می‌شود. افراد مختلف با دانستن این سوال که چقدر اضافه وزن دارم و چگونه میزان اضافه وزن خود را محاسبه کنم می‌توانند از بروز این بیماری‌ها جلوگیری کرده و سلامت خود را تضمین کنند.

شاخص BMI

علاوه بر شاخص BMI از چه روش‌های دیگری بفهمم که چقدر اضافه وزن دارم؟

علاوه بر فرمول BMI یا شاخص توده بدنی، دو روش دیگر نیز برای پاسخ به سوال چقدر اضافه وزن دارم وجود دارد. از طریق نسبت دور کمر به باسن یا WHR و نسبت دور کمر به قد یا WtHR نیز می‌توان به میزان اضافه وزن پی برد. بر اساس تحقیقات افرادی که در اطراف کمر و باسن خود چربی بیشتری دارند، بیشتر از سایر افراد به دیابت و بیماری‌های قلبی عروقی مبتلا می‌شوند. برای به دست‌آوردن نسبت دور کمر به باسن باید مقدار دور کمر را به دور باسن تقسیم کنید. عدد به‌دست‌آمده در آقایان باید بیشتر از ۰.۹ و در یک خانم باید بیشتر از ۰.۸ نباشد. برای محاسبه نسبت دور کمر به قد برای به دست آوردن میزان اضافه وزن نیز باید دور کمر را به قد فرد تقسیم کرد.

محاسبه اضافه وزن آنلاین

برای محاسبه اضافه وزن آنلاین و به دست آوردن پاسخی دقیق برای سوال چقدر اضافه وزن دارم، به لینک https://raspinaclub.com/bmi/ مراجعه کنید. در این سایت راسپینا کلاب  ابزاری آنلاین برای محاسبه اضافه وزن و BMI افراد وجود دارد که به راحتی و با واردکردن اطلاعات مورد نیاز در این ابزار می‌توانید میزان اضافه وزن خود را اندازه‌گیری کرده و در صورت چاقی یا کمبود وزن اقدام‌های درمانی مورد نیاز را تحت نظر متخصص تغذیه شروع کنید.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

نظرات

  • منتشرشده: ۱
  • در صف بررسی: ۰
  • غیرقابل‌انتشار: ۰
  • امیر IR ۱۶:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۹
    مطلب بسیار جالبی بود. یک گروه از مسوولین هستند که فکر کنم شاخصBMI آنها حتی بیشتر از ۴۵ باشد !!

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

ارزیابی شما از تغییراتی که تاکنون قلعه‌نویی در سیستم تیم ملی داده؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی