گروه F جام‌جهانی ۲۰۲۲
زمان مطالعه: ۶ دقیقه

در گروه F جام‌جهانی ۲۰۲۲ شاهد دو تیم بلژیک و کرواسی هستیم، تیم‌هایی که در دوره قبلی بین ۴ تیم برتر جام بودند و حالا هم به نظر می‌رسد دو تیم صعودکننده از گروه‌شان باشند.

گروه F جام‌جهانی ۲۰۲۲ گروه متفاوت و جذابی خواهد بود. بلژیک برای مدت‌ها به‌دلیل ستاره‌های پرشماری که داشته بین مدعیان قهرمانی قرار گرفته، ولی کرواسی برخلاف انتظارات و مدعی نبودن دوره قبل فینالیست هم شد. چه بسا یکی از این دو تیم مثل دوره قبل در نیمه‌نهایی حضور پیدا کنند. اما کانادا یکی از تیم‌های جذاب این دوره خواهد بود که بعد از ۳۶ سال راهی جام‌جهانی شده و مراکش در پی جبران ناکامی دوره گذشته است.


بلــژیک

شاید در دوره‌های گذشته فشاری که به شیاطین‌سرخ اروپا وارد می‌شد و تأکید بر پرستاره بودن این تیم باعث شده بود تا به بالاترین درجه موفقیت نرسند. در هر صورت حضور در رده سوم دوره قبلی هم عملکرد خوبی برای بلژیک بود. حالا تیم روبرتو مارتینس دوباره با شرایطی مشابه راهی جام‌جهانی می‌شود و به فکر جایگاهی بهتر و عملکردی بهتر نسبت به ۴ سال قبل هستند.

ستاره
در یک تیم پرستاره شاید انتخاب یک نفر سخت باشد، ولی اگر فوق‌ستاره‌ای مثل کوین دبروینه را داشته باشید این کار آسان خواهد شد. بهترین بازیکن فصل گذشته لیگ برتر انگلیس و از درخشان‌ترین بازیکنان فوتبال جهان در سال‌های اخیر حالا در اوج پختگی ورق بازی را به سود بلژیک برمی‌گرداند. او در ۱۸ گل اخیر بلژیک روی ۸ گل نقش مستقیم داشته. دبروینه در دوره قبلی یک گل خاطره‌انگیز به برزیل زد و حالا سومین حضورش در جام‌جهانی را تجربه خواهد کرد.

مربی
روبرتو مارتینس اسپانیایی خیلی فراتر از انتظار کار کرده و بلژیکی‌ها با وجود این که جامی در ۶ سال حضورش نبرده‌اند، از عملکرد این مربی ۴۹ ساله راضی هستند. مارتینس ۵۵ برد یعنی ۷۲ درصد پیروزی را با شیاطین‌سرخ اروپا داشته. او دوره قبلی در روسیه موفق شد بهترین عنوان تاریخ بلژیک برای این تیم را به ارمغان بیاورد و خیلی امیدوار به ارتقای جایگاه تیمش در قطر است.

هدف
آرزو قهرمانی برای اولین مرتبه است، اما هدف می‌تواند فینالیست شدن باشد. روبرتو مارتینس سال‌ها بلژیک را به جلو برده و می‌توان قطر ۲۰۲۲ را نقطه عطف کارنامه‌اش دانست. بلژیک در دو دوره اخیر تیم ششم و سوم جام‌جهانی شده و این که تصور کنیم در جایگاه بالاتر از دوره‌های گذشته قرار خواهند گرفت، عجیب و غیرمنطقی نیست. اگر همه‌چیز خوب پیش برود شیاطین‌سرخ تا فینال هم بالا خواهند رفت.

آمار در جام جهانی
تعداد حضور: ۱۳
برد: ۲۰
مساوی: ۹
باخت: ۱۹
گل‌زده: ۶۸
گل‌خورده: ۷۲
بهترین عملکرد: سومی در جام‌جهانی ۲۰۱۸

گروه به گروه با جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر/ گروه F: شگفتی‌سازهای ۲۰۱۸، مدعیان ۲۰۲۲


کــانــادا

۳۶ سال انتظار به سر رسید و تیم سرزمین پهناور کانادا هم راهی جام‌جهانی شد. دوره قبلی کانادا تیم موفقی نداشت و حتی گل هم نزد، اما حالا به‌عنوان صدرنشین کونکاکاف و با مربی باانگیزه‌ای مثل جان هردمن راهی قطر خواهند شد تا آبروداری کنند. شاید با نتایجی که کانادا گرفته نسبت به موفقیت این تیم خوش‌بین‌تر هم باشیم. شکست مکزیک و آمریکا نشان می‌دهد کانادایی‌ها از زیر سلطه بزرگان آمریکای شمالی بیرون آمده‌اند.

ستاره
یکی از سریع‌ترین بازیکنان فعلی دنیای فوتبال یعنی آلفونسو دیویس ستاره کانادا است. اگرچه او ۷ بازی از ۱۴ بازی کانادا در مرحله انتخابی را از دست داد، ولی در سن کم راهی بایرن‌مونیخ شد و پرورش‌یافته مکتب باواریایی‌هاست. او زیر نظر هانسی فلیک رشد کرد و حالا زیر نظر یولیان ناگلزمن هم تبدیل به مهره کلیدی شده. شاید دیویس بتواند با توجه به سرعت و میل نفوذش زننده گل نخست کانادا در جام‌جهانی باشد.

مربی
جان هردمن را خیلی‌ها نمی‌شناسند؛ مربی ۴۷ ساله‌ای که سابقه پررنگی در دوران بازی نداشته و در دوران مربیگری هم سال‌ها در تیم‌های زنان نیوزیلند و کانادا کار کرده. تا این که سال ۲۰۱۸ به یک‌باره در تصمیمی که آن زمان عجیب به نظر می‌رسید سرمربی تیم مردان کانادا شد. حالا هردمن هم کانادا را به جام‌جهانی رسانده و هم نام خودش را بیش از پیش مطرح کرده. او در پی ثبت اولین برد تاریخ کانادا در جام‌جهانی است.

هدف
زدن اولین گل در تاریخ جام‌جهانی برای کانادا نخستین هدف قرمزهاست و هدف بعدی کسب اولین برد در این تورنمنت بزرگ خواهد بود. نه مردم کانادا و نه بازیکنان این تیم انتظار ندارند که وقتی پس از ۳۶ سال به جام‌جهانی رسیده‌اند بتوانند از سد تیم‌هایی مثل بلژیک یا کرواسی بگذرند. با این حال شاید برد مقابل مراکش آن‌ها را خوشحال به خانه بازگرداند.

آمار در جام جهانی
تعداد حضور: ۱
برد: ۰
مساوی: ۰
باخت: ۳
گل‌زده: ۰
گل‌خورده: ۵
بهترین عملکرد: حضور در جایگاه بیست‌وچهارم جام‌جهانی ۱۹۸۶

گروه به گروه با جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر/ گروه F: شگفتی‌سازهای ۲۰۱۸، مدعیان ۲۰۲۲


مـراکــش

یکی از تیم‌های بزرگ آفریقا که البته سال‌هاست پی موفقیت در قاره سیاه می‌گردد. با این حال مراکش همیشه ستاره‌های مهمی داشته و می‌توان روی آن‌ها به‌عنوان یکی از شانس‌های شگفتی‌سازی حساب باز کرد. مراکش هم چند ماه قبل از جام‌جهانی با وحید هلیل‌هودژیچ قطع همکاری کرد و حالا با ولید الرکراکی به قطر می‌آید. شاید همین تجربه کم ولید در مراکش کار را برای‌شان سخت کند.

ستاره
وقتی بازیکنی دارید که در رئال‌مادرید پرورش یافته، در دورتموند و اینتر رشد کرده و بین ستاره‌های پاری‌سن‌ژرمن بازیکن فیکس است، نمی‌توان کسی جز او را انتخاب کرد. اشرف حکیمی پسر متولد مادرید در ۲۴ سالگی امید مراکشی‌ها برای موفقیت است. او که مطرح‌ترین بازیکن فوتبال مراکش به شمار می‌رود، امیدوار است خاطره دومین حضورش در جام‌جهانی تلخ نباشد و حتی با توجه به شم بالا در نفوذ به سمت دروازه رقبا، گل هم بزند.

مربی
ولید الرکراکی با توجه به اختلاف وحید هلیل‌هودژیچ با مراکشی‌ها جای او را روی نیمکت تیم ملی کشورش گرفت. او تازه روی نیمکت شیرهای اطلس نشسته و انتظار زیادی نباید از این سرمربی ۴۷ ساله داشت. ولید هم که مثل خیلی از بازیکنان تیمش متولد فرانسه است، ۸ سال پیراهن مراکش را پوشید ولی در جام‌جهانی بازی نکرده. نکته مهم در کارنامه الرکراکی قهرمانی در لیگ‌های قطر با الدحیل و مراکش با الوداد است.

هدف
تکرار خاطرات جام‌جهانی ۱۹۸۶. ۳۶ سال قبل مراکش در گروهی که انگلیس، لهستان و پرتغال قرار داشتند صدرنشین شد و هنوز مردم کشورشان با آن خاطره زندگی می‌کنند. در حال حاضر خیلی برای‌شان دشوارتر خواهد بود که چنین اتفاقی تکرار شود و این مثل رؤیا می‌ماند. با این حال هدف‌شان صعود از گروه است. اگرچه ما بعید می‌دانیم چنین اتفاقی رخ بدهد.

آمار در جام جهانی
تعداد حضور: ۵
برد: ۲
مساوی: ۵
باخت: ۹
گل‌زده: ۱۴
گل‌خورده: ۲۲
بهترین عملکرد: حضور در مرحله یک‌هشتم نهایی در جام‌جهانی ۱۹۸۶

گروه به گروه با جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر/ گروه F: شگفتی‌سازهای ۲۰۱۸، مدعیان ۲۰۲۲


کـرواسـی

بعد از حضور در فینال جام‌جهانی ۲۰۱۸، کرواسی تکان خورد و حالا چهره‌های جدیدی به بلیزرها اضافه شده‌اند. مردم کرواسی به‌شدت تیم ملی کشورشان را دوست دارند و ۴ سال پیش با موفقیت این تیم روی ابرها بودند. تیم تحت هدایت زلاتکو دالیچ در تمامی این سال‌ها خودش را به قدرت‌های اول فوتبال اروپا و جهان نزدیک کرده و حالا یکی از تیم‌های قابل احترام جام‌جهانی خواهد بود.

ستاره
حتی در ۳۷ سالگی هم نمی‌شود بازیکن دیگری را به جای لوکا مودریج به‌عنوان برترین ستاره کرواسی معرفی کرد. با ۱۵۴ بازی ملی و سابقه حضور در ۳ جام‌جهانی و یک دهه درخشش در رئال‌مادرید، مودریچ از برجسته‌ترین بازیکنان جام‌جهانی است. او که ۴ سال قبل توپ‌طلایی جام‌جهانی را برد هنوز هم عطش موفقیت در این تورنمنت را دارد. مودریچ دوره قبلی ۲ گل زیبا به نیجریه و آرژانتین زد.

مربی
اکتبر ۲۰۱۷ که زلاتکو دالیچ سرمربی تیم ملی کرواسی شد، با سابقه کار کردن در الهلال و العین کسی تصور نمی‌کرد دوران حضورش روی نیمکت بلیزرها طولانی شود و چه بسا مربی موقت باشد. با این حال دالیچ بزرگ‌ترین افتخار تاریخ کرواسی را رقم زد و عمر سرمربیگری‌اش حالا از ۵ سال هم فراتر رفته. اگرچه دالیچ انتظارات را بیشتر کرده، ولی باز هم محبوبیت خودش را به‌دست آورده. او در طی این ۵ سال ۵۰ درصد بازی‌هایش با کرواسی را برده.

هدف
قهرمانی خیلی خوش‌بینانه و خوش‌باورانه است، چرا که هر دوره قرار نیست یک تیم بالاتر از دوره قبل قرار بگیرد. شاید حضور بین ۴ تیم برتر جام‌جهانی برای کروات‌ها راضی‌کننده باشد. اگر از خودت کروات‌ها هم بپرسیم انتظار ندارند اتفاقات روسیه در قطر هم رخ بدهد. با این حال کرواسی تیمی نیست که بتوان آن را دست‌کم گرفت. این تیم چندی پیش به مرحله نهایی لیگ ملت‌های اروپا هم رسید و شاید آنجا هم قهرمان شود.

آمار در جام جهانی
تعداد حضور: ۵
برد: ۱۱
مساوی: ۴
باخت: ۸
گل‌زده: ۳۵
گل‌خورده: ۲۶
بهترین عملکرد: نایب‌قهرمانی در جام‌جهانی ۲۰۱۸

گروه به گروه با جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر/ گروه F: شگفتی‌سازهای ۲۰۱۸، مدعیان ۲۰۲۲

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی