عکس| ماجرای ساخت کاپ جام جهانی/ مشهورترین جایزه قهرمانی چطور ساخته می‌شود؟
منبع: فرارو
زمان مطالعه: ۱ دقیقه

جام تیم قهرمان جام جهانی فوتبال از سال ۱۹۷۴ تاکنون به یک شکل درآمده و تا چند روز دیگر برای دوازدهمین بار توسط کاپیتان تیم قهرمان در قطر بالا برده می‌شود.

جام جهانی که از سال ۱۹۳۰ به جز دوره جنگ جهانی دوم هر ۴ سال یکبار توسط فیفا برگزار می‌شود و در زمان برگزاری آن توانسته توجه توده مردم را به خود جلب کند، امسال برای بیست و دومین بار به میزبانی قطر در حال برگزاری است.

در ۲۱ دوره مسابقات قهرمانی که تاکنون برگزار شده است، دو طرح مختلف جام ساخته شده است. آبل لافلئور مجسمه‌ساز فرانسوی سازنده اولین جام جهانی بود. این طرح حدود ۴۰ سال مورد استفاده قرار گرفت.

این جام که ابتدا به عنوان پیروزی نیز شناخته می‌شد و بعدها به نام ژول ریمه رئیس سابق فیفا نامگذاری شد، در آن زمان به عنوان قهرمان سه دوره تبدیل شد و در سال ۱۹۷۰ که برزیل برای سومین بار در جام جهانی مکزیک قهرمان شد، آن را کسب کرد.

پس از جام جهانی ۱۹۷۰، فیفا یک مسابقه بین المللی برای تعیین طرح جدید جام برگزار کرد و ۵۳ طرح در این مسابقات شرکت کردند. سرانجام تندیس مجسمه ساز ایتالیایی سیلویو گاتزانیگا در سال ۱۹۷۱ برگزیده شد و از آن زمان تا به امروز وی شاهد این بوده که محصولش توسط بازیکنان سرشناس فوتبال دست به دست می‌شود.

این طرح منحصر به فرد گاتزانیگا در تاسیسات آن در کارگاهی در منطقه پادرنو دونیانو، نزدیک میلان، شهر صنعتی ایتالیا تولید شده است.

عکس| ماجرای ساخت کاپ جام جهانی/ مشهورترین جایزه قهرمانی چطور ساخته می‌شود؟

والنتینا لوسا، مدیرعامل شرکت جی دی‌ای برتونی با بیان اینکه جام جهانی فوتبال ۳۸ سانتی‌متر ارتفاع، ۶.۲ کیلوگرم وزن و از طلای ۱۸ عیار تشکیل شده است، گفت: این جام اثری است که توسط سیلویو گاتزانیگا، مدیر هنری وقت، به همراه یوجنیو لوسا، مالک شرکت برتونی و پدربزرگم تهیه شده است. در طرح اولیه دو نفر دروازه بانان در حال بلند کردن توپ فوتبال به هوا بودند که بعد از بحث‌های مختلف تصمیم گرفته شد که دو فرشته پیروزی جایگزین دروازه بان‌ها شوند. بعدها توپ فوتبال نیز توسط جهان جایگزین شد.

والنتینا لوسا با بیان اینکه جام ۲۰۲۲ در حال حاضر در قطر است و آماده اهدا به تیم قهرمان است، افزود: اکنون در حال تولید نسخه‌ای از جام جهانی ۲۰۲۶ هستیم.

فرانتس بکن باوئر (آلمان غربی ۱۹۷۴)، دانیل پاسارلا (آرژانتین ۱۹۷۸)، دینو زوف (ایتالیا ۱۹۸۲)، دیگو آرماندو مارادونا (آرژانتین ۱۹۸۶)، لوتار ماتئوس (آلمان ۱۹۹۰)، کارلوس دونگا (برزیل ۱۹۹۴) کافو (برزیل ۲۰۰۲)، فابیو کاناوارو (ایتالیا ۲۰۰۶)، ایکر کاسیاس (اسپانیا ۲۰۱۰)، فیلیپ لام (آلمان ۲۰۱۴) و هوگو لوریس (فرانسه ۲۰۱۸) کاپیتان‌هایی بوده‌اند که جام جهانی ساخته شده توسط گاتزانیگا به بالای سر برده‌اند.

عکس| ماجرای ساخت کاپ جام جهانی/ مشهورترین جایزه قهرمانی چطور ساخته می‌شود؟

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی