نظرسنجی

نتیجه بازی تراکتور - استقلال؟
نبرد فرافوتبالی در جام‌جهانی/ ماجرای جالب و خواندنی یک چالش بزرگ سیاسی
زمان مطالعه: ۲ دقیقه

تنش‌های تاریخی بین دو کشور اسپانیا و مراکش نبرد این دو تیم در جام جهانی را جذابتر می‌کند.

رویاپردازی هواداران همه تیمهای کوچکتر جام جهانی، صعود از گروه و رسیدن به مراحل حذفی مسابقات بود. در این جام تیمهایی مثل مراکش، ژاپن، کره جنوبی و استرالیا به این رویای خود جامه عمل پوشاندند.

یکی از برخوردهایی که احتمال آن برای یک هشتم نهایی وجود داشت رویارویی اسپانیا و مراکش بود، البته نه به این شکل که اتفاق افتاد! قبلا پیش بینی در این مورد بود که اسپانیا در گروه خود اول شود و مراکش در بهترین حالت دوم گروه شود اما حالا مراکش به عنوان صدرنشین گروه F و اسپانیا به عنوان تیم دوم گروه E در یک هشتم نهایی به مصاف هم خواهند رفت. دو کشوری که سابقه تنشهای سیاسی و فرافوتبالی را نیز دارند و احتمالا در مسابقه امروز نیز روی سکوها نشانه‌هایی از این اختلافات دیده خواهد شد.

در چند وقت اخیر، تغییر سیاست پدرو سانچس نخست وزیر اسپانیا در رابطه با صحرای غربی، مادرید را به رباط نزدیک‌تر کرد، اما به دلیل تنش‌های تاریخی بین دو کشور، این اقدام جنجال‌هایی را نیز ایجاد کرد.

صحرای غربی منطقه‌ای بیابانی است که با مراکش، الجزایر و موریتانی هم مرز است. این سرزمین از سال ۱۹۰۴ تا ۱۹۷۵ تحت اشغال اسپانیا بود. پس از جنگ جهانی دوم، زمانی که استعمارزدایی بزرگ در قاره آفریقا با تشویق سازمان ملل آغاز شد، مردم صحراوی ادعای استقلال خود را آغاز کردند.

حتی امروز، صحرای غربی همچنان سرزمینی است که در انتظار استعمار زدایی است. در سال ۱۹۶۶، سازمان ملل از اسپانیا به عنوان یک قدرت استعمارگر خواست تا یک همه‌پرسی برای مردم محلی ترتیب دهد تا از حق تعیین سرنوشت خود استفاده کنند. زمان گذشت و رفراندوم برگزار نشد.

به موازات آن، مجمع عمومی سازمان ملل متحد از دیوان بین المللی دادگستری (ICJ) خواست تا نظر مشورتی در مورد اینکه آیا صحرای غربی، در زمان استعمار اسپانیا، Terra Nullis (سرزمین هیچ کس) بود یا نه، ارائه دهد و اگر نه، چه رابطه‌ای با مراکش و موریتانی دارد. ICJ وجود روابط تاریخی بین صحرا با مغرب و موریتانی را تایید، اما وجود رابطه حاکمیت و سیطره قانونی میان آن‌ها را رد کرد. در همین حال اتفاق سه‌گانه مغرب، اسپانیا و موریتانی منجر به خروج اسپانیا و راهپیمایی بزرگ سبز از سوی ۳۵۰ هزار مغربی به دعوت ملک حسن شد.

نبرد فرافوتبالی اسپانیا و مراکش/ ماجرای جالب و خواندنی یک چالش بزرگ سیاسی

صحرای غربی فقط یک تکه بیهوده از بیابان نیست. در آن غنی‌ترین معادن فسفات در جهان، ذخایر مهم نفت و گاز و در سواحل آن، مناطق بزرگ ماهیگیری قرار دارد.

اما اکنون در نامه‌ای از رئیس دولت اسپانیا به پادشاه محمد ششم، اسپانیا به طور ضمنی به حاکمیت مراکش بر سرزمین اشغالی اعتراف و موقعیتی را که تا به امروز حفظ کرده بود رها کرده است. با این مانور، اسپانیا موقعیت تاریخی خود را رها و سعی می‌کند از ریزش بهمن‌های مکرر مهاجران به مناطق سئوتا و ملیلا (که مراکش هر بار که می‌خواهد همسایه اسپانیایی خود را اذیت کند از آن استفاده می‌کند) جلوگیری کند.

درست است که بازی اسپانیا و مراکش در جام جهانی شاید هیچ خشمی را بین بازیکنان دو تیم ایجاد نکند، اما می‌تواند برای سانچس دردسرساز باشد، زیرا در حالی که تلاش می‌کند پس از ضربات سختی مثل تورم غیرعادی، کمبود محصولات ناشی از حمله روسیه به اوکراین و ارقام نگران‌کننده بیکاری، اوضاع کشور اسپانیا را بهبود ببخشد باز موضوع این چالش سیاسی را در رسانه‌ها خواهد دید.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

نتیجه بازی تراکتور - استقلال؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی