نظرسنجی

نتیجه بازی استقلال - شمس‌آذر قزوین؟
پله - سانتوس
منبع: BBC
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

پله پادشاه ابدی فوتبال در ۸۲ سالگی درگذشت و هوادارانش در کل جهان را متاثر کرد.

هواداران با شنیدن خبر درگذشت پله در مقابل بیمارستان آلبرت انیشتین تجمع کردند. برخی از آنها پیراهن شماره ۱۰ را که پله هنگام بازی برای سانتوس می‌پوشید، پوشیده بودند. بیرون بیمارستان بنری نصب شده که روی آن نوشته شده بود «پله شاه ابدی».

برزیلی‌ها مدتها بود که انتظار شنیدن چنین خبر تلخی را داشتند ولی از شنیدنش می‌ترسیدند. در هفته‌های اخیر «کلی ناسیمنتو»، دختر پله، خبرهای مربوط به سلامتی پله را با هواداران در اینستاگرام به اشتراک می‌گذاشت. هر پست یا استوری در مورد پله با شور و حرارت دنبال می‌شد.

خبر درگذشت پله لحظه غم‌انگیزی برای هواداران سراسر جهان رقم زد. بیمارستان با صدور بیانیه‌ای خبر درگذشت او بر اثر نارسایی چندین عضو حیاتی بدنش به دلیل سرطان روده را تایید کرد و اعلام کرد که در غم درگذشت اسطوره برزیلی با خانواده و تمام هوادارانش شریک است. این نشان می‌دهد که او چقدر برای برزیلی‌ها مهم بود. پله برای هواداران سراسر جهان اسطوره بی چون و چرای فوتبال بود اما برای مردم برزیل فراتر از اینها ارزش داشت.

رئیس جمهور منتخب، لوئیس ایناسیو لولا داسیلوا، که قرار است روز یکشنبه سوگند یاد کند، گفت که این افتخار را داشت که بازی پله را ببیند، اگرچه اضافه می‌کند که این فقط «بازی کردن» نیست، بلکه «هنرنمایی» بوده است. او در توئیتی نوشت: «تعداد کمی از برزیلی‌ها نام کشور را به اندازه پله بر سر زبان‌ها انداخته‌اند»، و همچنین در ادامه گفت که هرگز شماره ۱۰ دیگری مانند او نبوده است.

پله برای هر برزیلی معنی خاصی داشت. نسل‌های قدیمی‌تر از او به‌عنوان یک بازیکن یاد می‌کردند، به برزیلی‌های جوان‌تر در مورد مهارت‌های خارق‌العاده‌اش گفته می‌شد؛ اما او مردم کشورش را متحد کرد. برزیل کشوری‌ست که خود را با فوتبال معنی می‌کند. برزیلی‌ها در طول جام‌جهانی مرخصی می‌گیرند تا فوتبال کشور خود را تماشا کنند. پله از روی تخت بیمارستان از تیم ملی کشورش حمایت می‌کرد و آنها را تشویق می‌کرد. و مرگ او بعد از پایان تورنمنتی که در آن سه بار قهرمان شده بود، قضیه را تلخ‌تر هم می‌کند. در این چند هفته اخیر، برزیلی‌ها می‌دانستند که وضعیت سلامتی او در حال بدتر شدن است.

این مطلب را هم در مورد ریشه نام پله بخوانید: پله دیگر چیست؟ توماس ادیسون مهم است

پله

حتی کسانی که به فوتبال علاقه نداشتند هم او را «پادشاه» می‌دانستند. او فوتبالیستی بود که بسیار برزیلی ماند و سال‌ها برای سانتوس بازی کرد به جای اینکه به باشگاه‌های خارج از کشور برود. حتی رئیس جمهور «ژانیو کوادروس» در سال ۱۹۶۱ او را به عنوان گنج ملی معرفی کرد، به این معنی که برای سال‌ها نمی‌توان او را برای بازی در باشگاه‌های خارج از کشور فرستاد؛ این موضوع اهمیت او را به عنوان قهرمانی ملی و مایه غرور و افتخار ملت نشان می‌دهد.

در کشوری که نژادپرستی و تبعیض طبقاتی هنوز هم رواج دارد، داستان پله به عنوان یک فوتبالیست سیاه‌پوست با پیشینه ضعیف، داستان موفقیت باورنکردنی بود. او به ندرت در مورد نژادپرستی صحبت می‌کرد؛ موضعی که گاهی به خاطر آن مورد انتقاد قرار می‌گرفت. اما او همیشه از قدرت فوتبال برای گرد هم آوردن ملت و دادن فرصت به فقیرترین برزیلی‌ها استفاده می‌کرد.

پله به این معروف بود که خود را زیاد درگیر سیاست نمی‌کرد، باز هم خیلی‌ها از او به این دلیل انتقاد می‌کردند و باتوجه به نفوذی که داشت او را ضعیف می‌دانستند. اما در کشوری که از نظر سیاسی دو قسمت بود، سکوتش به او اجازه می‌داد تا از سیاست فراتر برود، دوست داشته شود و مورد احترام کل جهان باشد و هم در داخل و هم خارج از زمین پادشاه ابدی فوتبال باقی بماند.

بزرگ‌ترین فوتبالیست تاریخ از میانمان رفته اما نام و یاد او تا همیشه در ذهن همه به خصوص برزیلی‌ها باقی خواهد ماند.

در ستایش پله این مطلب را بخوانید: اسطوره و نماد برزیلی فوتبال جهان/ پسربچه نابغه‌ای که پادشاه فوتبال شد

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

نتیجه بازی استقلال - شمس‌آذر قزوین؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی