میروسلاو بلاژویچ
منبع: ورزش۳
زمان مطالعه: ۲ دقیقه

چیرو بلاژویچ، مربی معروف کروات، روزهای عجیبی را به واسطه حضورش در فوتبال فرانسه تجربه کرد.

بلاژویچ که هفته گذشته در سن ۸۸ سالگی در زاگرب درگذشت در اکتبر ۱۹۹۵ و به اتهام همکاری در یکی از رسوایی‌های بزرگ فوتبال فرانسه راهی زندان شد.

پلیس این کشور او را در فرودگاه دستگیر کرد. این مربی به خاطر ارتباطی که با پرونده فساد فوتبالی قرن فرانسه و دادگاه برنار تاپیه، مالک سابق مارسی، داشت بازداشت شده بود.

ژان پیر بارنس، مدیر سابق مارسی، این مربی را متهم کرده بود که ۴۲۰ هزار فرانک در سال ۱۹۸۹ دریافت کرده تا دیدار نانت با مارسی مساوی شود. همین اتهام باعث شد که او تحت تعقیب پلیس اینترپل باشد و ۱۷ روز را در بازداشت سپری کند.

رسانه‌های کروات در آن زمان تمام تلاش‌شان را برای پوشش این اتفاق به کار بردند و حتی دو خبرنگار به فرانسه فرستادند تا از تمامی ماجرا به صورت کامل باخبر باشند.

عکس| زندانی شدن سرمربی سابق تیم ملی ایران در فرانسه/ ماجرای بازداشت چیرو چه بود؟

ژاک باریلوم، وکیل بلاژویچ، در این پرونده در این باره گفته بود: «خانواده او شنبه شب با گریه با من تماس گرفتند و گفتند او بازداشت شده است. سوار هواپیما شدم و به مارسی رفتم. دوشنبه او را دیدم. او شوکه شده بود و اصلا نمی‌دانست که اخطار بین المللی برای بازداشت او ارسال شده است. اگر مشکلی بود حتما به من می‌گفت، همین که به این راحتی سفر کرده نشان می‌دهد که بی‌گناه است. قاضی پرونده او را برای تحقیقات بیشتر بازداشت کرده و به زودی همه چیز مشخص خواهد شد.»

کرواسی قرار بود در تاریخ ۱۵ نوامبر بازی مهمی را در انتخابی یورو ۱۹۹۶ برابر اسلوونی برگزار کند و سرمربی این تیم پشت میله‌های زندان بود. بسیاری معتقد بودند که مربی دیگری هدایت کرواسی در این بازی را برعهده خواهد داشت و از مربیانی چون تومیسلاو ایویچ یا برانکو ایوانکوویچ نام می‌بردند.

او ۱۷ روز بعد آزاد شد و در طول این مدت در تمامی تحقیقات و بازپرسی‌ها حضور پیدا کرده بود. چیرو پس از رهایی از زندان گفت: «هرگز فکر نمی‌کردم کسی بتواند من را به زندان بیاندازد اما حالا می‌دانم که هرکسی ممکن است به زندان برود اما نمی‌توان فردی بی‌گناه را در زندان نگه داشت و من بی‌گناه هستم.»

سرمربی سابق تیم ملی ایران درباره اتفاقات این دادگاه اظهار داشت: «بارنس تایید کرد که تاپیه از من خواسته که با دریافت مبلغ ۵۰۰ هزار فرانک از یکی از بازیکنانم استفاده نکنم و تایید کرد که این پیشنهاد را رد کردم. مبلغی که به حساب من واریز شده بود، مربوط به این موضوع نبود و از طرف فدراسیون فوتبال یوگسلاوی برای استویکوویچ بود.»

عکس| زندانی شدن سرمربی سابق تیم ملی ایران در فرانسه/ ماجرای بازداشت چیرو چه بود؟

چیرو درباره تجربه حضورش در زندان اضافه کرد:« اول می‌خواستم کارم را رها کنم و استعفا دهم. سپس پسرم از جو کرواسی و حمایت آنها از من خبر داد. متاسفم که این ۱۷ روز را در چنین جایی سپری کردم، هرچند آنها کاملا از من مراقبت کردند.»

او بلافاصله پس از رهایی از زنداان روی نیمکت کرواسی نشست و موفق شد با نتیجه ۰-۱ اسلوونی را شکست دهد و مجوز حضور در رقابت‌های یورو ۱۹۹۶ را به دست آورد.

این مطلب را هم بخوانید: میروسلاو بلاژویچ؛ مربی همه مربی‌ها/ «چیرو»؛ وطن‌پرستِ مدعی اختراع ۲-۵-۳ که انقلاب تاکتیکی ایجاد کرد

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی