نظرسنجی

قهرمان جام ملت‌های فوتسال آسیا؟
نگاهی به امپراتوری شگفت‌انگیز مایکل جردن؛ از فیلم‌های پرفروش تا کفش‌هایی که او را با نایکی پیوند زد/ میراثی که فراموش‌شدنی نیست!
منبع: Marca
زمان مطالعه: ۴ دقیقه

تعجبی ندارد که برترین بازیکن بسکتبال کل تاریخ با نام و آوازه‌ای که دارد سرمایه هنگفتی جمع کرده باشد. مایکل جردن به تازگی ۶۰ ساله شده و به همین مناسبت نگاهی به تاثیر شگفت‌انگیز او در عرصه‌های مختلف می‌اندازیم.

مایکل جردن در تاریخ ۱۷ فوریه ۶۰ ساله شد. او که یک پدیده فراموش‌نشدنی در زمین بسکتبال بود؛ امپراتوری بزرگی به ارزش ۲٫۱ میلیارد دلار ساخت. کفش‌های «ایر جردن» او در پنج قاره جهان پوشیده می‌شود؛ کفش‌هایی که او در دوران حرفه‌ای خود می‌پوشید به قیمت بیش از یک میلیون دلار به حراج گذاشته می‌شود. در لیست سرمایه‌های او نام دو باشگاه بزرگ «شارلوت هورنتز» و «میامی مارلینز» می‌درخشد. این امپراتوری MJ23 است.

مایکل جردن بزرگترین بازیکن تاریخ NBA است و در دهه ۱۹۹۰ شش بار با شیکاگو بولز قهرمان شد. او همچنین تاجری است که می‌تواند همه‌چیز را با نام خود به طلا تبدیل کند. پیراهن‌های شماره ۲۳ او به قیمت ۳۲۵ دلار در مغازه‌ها به فروش می‌رسند. سریال «رقص آخر» در نتفلیکس به یک پدیده جهانی تبدیل شد و داستان قرارداد اسپانسری میلیون دلاری او با نایکی امسال در فیلم جدید بن افلک به نام Air به روی پرده نقره‌ای می‌رود.

استعداد و کاریزمای او برای همیشه تاریخ بولز را تغییر داد؛ امتیازی که اکنون ۴٫۱ میلیارد دلار ارزش دارد. از مجسمه او در یونایتدسنتر گرفته تا انواع یادبودها در سراسر شهر نشان می‌دهد که شیکاگو قهرمانی‌های او را هرگز فراموش نمی‌کند.

مایکل جردن

تقریباً ۱٫۵ میلیون دلار برای کفش‌هایش

پیوند بین نایکی و جردن به سال ۱۹۸۴ و شروع کار جردن در NBA برمی‌گردد. شرکت اورگان به او یک قرارداد اسپانسری ۵۰۰٬۰۰۰ دلاری در سال پیشنهاد داد که در آن زمان رقمی نجومی بود و از استعداد و جذابیت این بازیکن در داخل و خارج از زمین استفاده کرد تا لاین کفش‌هایی را راه‌اندازی کند که در سراسر جهان مانند بمب ترکید.

کفش Nike Air Ships که در سال ۱۹۸۴ توسط جردن پوشیده شده بود، در سال ۲۰۲۱ به قیمت تقریبا ۱٫۵ میلیون دلار به حراج گذاشته شد. سال بعد (۱۹۹۵) بود که اولین کفش‌ها با نام او «ایر جردن ۱» وارد بازار شدند. این لاین کفش‌ها آن‌قدر موفق بودند که شرکت مستقر در اورگان در حال حاضر در حال تولید سی‌وهفتمین نسخه از این مجموعه است و سرمایه هنگفتی نصیب برند و جردن شد. اکنون باید بیش از ۵۰۰٬۰۰۰ دلار بپردازید تا یک Air Jordan 1S که توسط اسطوره بولز پوشیده شده را در دست بگیرید.

نام تجاری و اعتبار غیرقابل‌انکار او از مرزهای بسکتبال فراتر رفت و افق‌های تجاری جدیدی را حتی در دنیای فوتبال باز کرد. پاری‌سن‌ژرمن با پوشاندن لباس PSG x Jordan بر تن کیلیان امباپه از سال ۲۰۱۸ فروش کالاهای خود را در ایالات متحده افزایش داد.

مایکل جردن

هورنتز، مارلینز، نتفلیکس و فیلم

از جمله سرمایه‌گذاری‌های جردن، باشگاه بسکتبال شارلوت هورنتز است که ۷۰ درصد از سهامش را از سال ۲۰۱۰ با ارزشی که «فوربس» حدود ۹۴۰میلیون دلار تخمین زد، در اختیار گرفت. علاوه بر این، او در سال ۲۰۱۷ به گروهی از سرمایه‌گذاران ملحق شد که تیم میامی مارلینز لیگ بیسبال را به مبلغ تخمینی ۱٫۲ میلیارد دلار خریداری کردند.

نتفلیکس سریال «آخرین رقص» را در سال ۲۰۲۰ منتشر کرد که در مورد شش عنوانی که جردن بین سال‌های ۱۹۹۱ تا ۱۹۹۸ با بولز به دست آورد بود و این سریال در طول همه‌گیری ویروس کرونا رکوردشکن شد. جردن تقریبا چهار میلیون دلار از این سریال به دست آورد که تمام آن را به امور خیریه اهدا کرد.

تریلر سینمایی AIR یک‌شنبه گذشته در جریان مسابقه سوپر باول بین کانزاس سیتی و فیلادلفیا ایگلز منتشر شد و این فیلم قرار است رابطه منحصر به فرد او با نایکی را به نمایش بگذارد.

مایکل جردن

میراث جردن در شیکاگو

۲۵ سال از زمانی که جردن و بولز برای ششمین بار در سال ۱۹۹۸ قهرمان NBA شدند می‌گذرد، اما در هر گوشه و کنار شیکاگو شماره ۲۳ هنوز هم به چشم می‌خورد. مجسمه او در یونایتدسنتر است، عکس‌هایش در قفسه جام‌های ورزشگاه و شماره ۲۳ او در کنار شماره ۳۳ اسکاتی پیپن آویزان است.

یکی از اعضای تیم امنیتی یونایتد سنتر می‌گوید: «در دهه ۹۰ جو اینجا بسیار متفاوت بود. ورزشگاه همیشه کاملا پر بود و مردم می‌دانستند که تیم همه چیز را برای قهرمانی دارد.» او رهبری جردن را به یاد آورد و این‌که کاریزمای او چطور تاریخ باشگاه را تغییر داد.

در خیابان میشیگان در مرکز شهر شیکاگو، گردشگران به استیک‌هاوس مایکل جردن که در دهه ۱۹۹۰ افتتاح شد هجوم می‌برند، و بسیاری از رستوران‌های تاریخی شهر با افتخار عکس‌ها و هدایایی را از مشتری خود «MJ» به نمایش می‌گذارند. در پورتیلو، معروف‌ترین رستوران هات‌داگ شهر، پیراهن شماره ۲۳ بولز با امضای جردن نمایش داده می‌شود و در یک فروشگاه ورزشی در خیابان استیت، در مرکز اقتصادی شیکاگو، تخته پشتی بولز با امضای جردن نگهداری می‌شود که آن‌قدر گران‌بهاست که نمی‌توان روی آن قیمت گذاشت. این تخته در ابتدا در معرض دید عموم قرار داشت اما اکنون در یک فضای مخصوص در مغازه نگهداری می‌شود و فقط برای رویدادهای بسیار خاص بیرون آورده می‌شود.

روز جمعه، ۲۵ سال پس از آخرین عنوان قهرمانی، شیکاگو تولد مردی را جشن گرفت که بولز را برای همیشه در قله کوه NBA قرار داد و کمک کرد تا ارزش این باشگاه به ۴٫۱ میلیارد دلار برسد.

خواندن این مطلب را هم از دست ندهید: روش منحصربه‌فرد یک اسطوره برای تولد ۶۰ سالگی‌اش/ کمک بزرگ برای برآورده کردن آرزوی بچه‌ها

مایکل جردن

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

قهرمان جام ملت‌های فوتسال آسیا؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی