گروه فوتبال سیتی
منبع: Mirror
زمان مطالعه: ۵ دقیقه

دس باکینگهام جوانترین سرمربی گروه فوتبال سیتی است و با بمبئی سیتی که امسال رکوردهای سوپرلیگ هند را شکسته، موفقیت‌های بی‌شماری کسب کرده است.

گروه فوتبال سیتی (CFG) از زمان آغاز به کار در سال ۲۰۱۳، مترادف با موفقیت شده است. در حالی که منچسترسیتی بدون شک جواهری در تاج این گروه است، این شبکه مالک ۱۱ باشگاه فوتبال مختلف است که همگی در شهرهای بزرگ سراسر جهان، از جمله ملبورن و نیویورک، واقع شده‌اند. از زمانی که چشم‌انداز CFG به واقعیت تبدیل شد، گروه مجموعاً ۳۱ جام بزرگ را به دست آورد و در حالی که همه منچسترسیتی را قبل از اینکه از تورنمت حذف شود، مدعی کسب سی و دومین جام در فینال جام اتحادیه می‌دانستند، تیم مهارنشدنی گواردیولا در سایه تحسین‌هایی از جوانترین سرمربی این گروه قرار گرفت.

دس باکینگهام ممکن است فقط ۳۸ سال سن داشته باشد، اما کارنامه پرباری دارد و پیشرفت او غیرقابل انکار است. او این فصل را با رکوردشکنی در سوپرلیگ هند به عنوان سرمربی بمبئی سیتی به پایان می‌برد.

باکینگهام به عنوان سرمربی در شبکه میلیارد پوندی سیتی با بمبئی که از بسیاری جهات از اصول سلطه‌گر منچسترسیتی تقلید کرده، شکوفا شد. این مربی قبل از پیوستن به گروه هم بسیار مورد توجه بود، اما از منابع فراوانی که در اختیار داشت برای تسریع پیشرفت خود نهایت استفاده را برد، از جمله استفاده از هوش و فکر دیگر مربیان برتر گروه.

موفقیت شگفت‌انگیز آبی‌ها در هند/ پسری که شیخ را سربلند کرد

باکینگهام در صحبت با نشریه «میرِر» گفت: «ما می‌توانیم با افراد دیگر گروه ارتباط برقرار کنیم، و من یک خط ارتباطی با سرمربیان سایر باشگاه‌های برتر دارم. افرادی مانند لیام منینگ هم بودند که ما فیلم‌های آموزشی خود را با هم به اشتراک می‌گذاشتیم و از این طریق ایده‌هایمان را در اختیار یکدیگر قرار می‌دهیم. این سیاست خوبی است و برای تمام افراد حاضر در گروه مفید است.»

باکینگهام اکنون با برخی از استعدادهای برتر جهان متحد شده، اما حرفه مربیگری او به طور جدی در آکسفورد یونایتد تحت هدایت میکی لوئیس آغاز شد. لوئیس که در مارس ۲۰۲۱ درگذشت، در آکادمی آکسفورد یونایتد و در کالج آکسفورد و چرول‌ولی مربیگری کرد. طبیعی به نظر می‌رسید که باکینگهام حتی در ۲۱ سالگی برای جانشینی مربی خود وارد عمل شود.

این نقش که ۵۰ درصدش مربیگری و ۵۰ درصد آن آموزش به نوجوانانی بود که در علوم ورزشی ثبت‌نام کرده بودند، مقدمه‌ای برای یک حرفه مربیگری قابل توجه بود. باکینگهام تمام مدارک مربیگری را کسب کرد و مربیگری تمام رده‌های سنی باشگاه را تجربه کرد و در ۲۹ سالگی در کنار کریس وایلدر مربی تیم اصلی باشگاه شد. اما او خواسته‌های بیشتری داشت و می‌خواست سرمربی شود.

«می‌دانستم که به تجربه بیشتری در مورد مدیریت کارکنان، درک بودجه و کار با هیئت مدیره نیاز دارم. شروع به جستجوی کار کردم. با میکی و سپس کریس صحبت کردم و هر دو به شدت از من حمایت کردند. کریس هنوز هم با من در ارتباط است.»

باکینگهام پذیرای تعدادی از فرصت‌ها بود و حرکت جسورانه‌ای انجام داد و به سمت دیگر جهان رفت تا نقش مدیر توسعه فوتبال را در اتحادیه فوتبال نیوزلند برعهده بگیرد. او دیگر به عقب نگاه نکرد و دوره‌هایی را در ولینگتون فونیکس و استوک گذراند. سپس به نیوزلند بازگشت تا نقش دوگانه‌ای را ایفا کند که به او امکان داد سرمربی تیم زیر ۲۰ ساله‌ها و تیم زیر ۲۳ ساله‌های المپیک و همچنین دستیار سرمربی تیم بزرگسالان باشد. باکینگهام هنوز در نیوزلند بود که کووید آغاز شد و متاسفانه نقش او از بین رفت.

باکینگهام قبل از حضور در نیوزیلند، مدرک کارشناسی ارشد مربیگری را از دانشگاه ولز جنوبی گرفته بود. یکی از مربیانش در آن دوره سری باولی بود: رئیس سابق پشتیبانی مربیان CFG. بدون اینکه باکینگهام بداند، باولی او را زیر نظر داشت و پس از پایان دوران حضورش در اتحادیه فوتبال نیوزلند، با او تماس گرفت. باکینگهام دو سال و نیم پیش توسط باولی به منچستر دعوت شد. فرصت پیوستن به ملبورن سیتی به عنوان کمک مربی به سرعت در سر راهش قرار گرفت.

پنج هفته از آماده‌سازی پیش فصل بمبئی سیتی گذشته بود که باکینگهام فرصت جانشینی سرخیو لوبرا را پیدا کرد. نکته جالب اینجاست که باکینگهام به جای جاننشینی مربی‌ای که مشکل داشت باید جای مربی موفقی را گرفت: لوبرا در آخرین فصل حضورش در باشگاه آنها به کسب دوگانه داخلی هدایت کرد.

موفقیت شگفت‌انگیز آبی‌ها در هند/ پسری که شیخ را سربلند کرد

«اغلب شما را به این دلیل می‌آورند که سرمربی قبلی خوب کار نکرده و تیم نتیجه نگرفته، اما مربی و باشگاه در آن فصل دو جام گرفته بودند. وقتی به آنجا رسیده بودم تنها سه هفته به شروع فصل باقی مانده بود. همه کارها انجام شده بود، و پنج بازیکن اصلی باشگاه را ترک کرده بودند و بازیکنان جدید آورده شده بودند.»

بمبئی سیتی در نهایت در سوپرلیگ هند پنجم شد، اما آنها در لیگ قهرمانان آسیا تاثیرگذار بودند و تبدیل به اولین تیم هندی شدند که تا به حال یک بازی را در این مسابقات برنده می‌شود. «ما می‌خواستیم اولین تیم هندی باشیم که در یک بازی در سطح لیگ قهرمانان پیروز می‌شود، و این کار را در هفته دوم انجام دادیم. نتیجه فوق‌العاده بود، ما تاریخ‌سازی کردیم، اما بیشترین توجهات به نحوه بازی ما معطوف شد.»

باکینگهام و بمبئی سیتی به خاطر نحوه بازی خلاقانه مورد تحسین قرار گرفتند اما او معتقد است که لزوما نباید به شیوه منچسترسیتی فوتبال بازی کرد. با این حال، او فاش می‌کند که اصول اساسی وجود دارد که تمام باشگاه‌های درون CFG دنباله‌روی آن هستند.

«یک مدلی به نام «مدل بازی سیتی» وجود دارد اما اینطور دستور داده نشده که شما باید حتما اینگونه بازی کنید. ما مجبور نیستیم مانند سیتی بازی کنیم، اما شباهت‌ها و اصولی وجود دارد که همه به عنوان یک تیم در گروه سعی می‌کنیم تا حدی رعایت کنیم. این شیوه می‌تواند در بمبئی با ملبورن متفاوت باشد، و در ملبورن می‌تواند با نیویورک تفاوت داشته باشد.

اما ایده اصلی این است که اگر کسی بخواهد تلویزیون را روشن کند و بازی‌های تیم‌های درون گروه را در کنار یکدیگر تماشا کند، در آن صورت می‌توان شباهت‌هایی را در نحوه بازی همه ما مشاهده کرد. این خوب است. وقتی با باولی در مورد ورودم صحبت کردم متوجه شدم که بسیاری از کارهایی که با تیم‌های نیوزلند انجام می‌دادیم، حتی بدون اینکه بدانیم، شباهت‌های زیادی با اصول گروه سیتی داشت.»

باکینگهام پس از موفقیت در لیگ قهرمانان، بمبئی سیتی را در خیلی از زمینه‌ها ارتقا داد. آنها در اوایل این ماه پس از ثبت رکورد ۱۸ بازی بدون شکست سوپرلیگ هند را بدست آوردند و این فقط یکی از ۱۵ رکوردی بود که باکینگهام و باشگاه در این فصل شکستند.

«گروه فوتبال سیتی برای من زمان و تلاش زیادی خرج کرد و من از تمام پیشرفت‌هایی که داشتم خیلی خوشحالم. من همیشه دوست دارم خودم را چالش بکشم. هند چهارمین کشوری است که در آن زندگی و کار کرده‌ام: من ۲۹ سال در انگلستان بودم، شش سال در استرالیا و نیوزلند کار کرده‌ام و اکنون دومین سالی است که در هند هستم. می‌خواهم بهترین مربی باشم و در بالاترین سطوح مربیگری کنم. از اینکه اینجا هستم بسیار شکرگزارم.»

موفقیت شگفت‌انگیز آبی‌ها در هند/ پسری که شیخ را سربلند کرد

این مطلب را هم بخوانید: جنجالی‌ترین مجازات‌ها در دنیای فوتبال/ از سقوط یوونتوس و رنجرز پرافتخار به دسته پایین‌تر تا زندانی شدن مالک مارسی

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی