شنبه ۲۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۵
۳ |
۰
عکس| اسطوره و هم‌دوره تختی و فردین درگذشت
منبع: ایسنا
زمان مطالعه: ۱ دقیقه

شوزو ساساهارا کشتی‌گیر آزاد ژاپنی که هم دوره غلامرضا تختی و محمدعلی فردین بود درگذشت.

شوزو ساساهارا کشتی گیر سابق ژاپنی در ۹۳ سالگی درگذشت. دوران ورزشی ساساهارا کوتاه بود، او کشتی را از سال ۱۹۵۰ آغاز کرد و شش سال پس از قهرمانی در المپیک ۱۹۵۶ ملبورن، کشتی را ترک کرد. در آن زمان او ۲۷ ساله بود. او همچنین قهرمان جهان در سال ۱۹۵۴ نیز شد.

او در المپیک ملبورن در حالی به مدال طلا رسید که ناصر گیوه چی دارنده مدال نقره المپیک هلسینکی نماینده ایران در آن وزن در رقابت ها بود. در مجموع در المپیک ملبورن ایران با ۲ مدال طلای امامعلی حبیبی و غلامرضا تختی و دو مدال نقره مهدی یعقوبی و محمدعلی خجسته‌پور بعد از شوروی و ترکیه سوم شد.

در رقابت های قهرمانی جهان در سال ۱۹۵۴ که در ژاپن برگزار شد نیز ساساهارا در حالی مدال طلا را به دست آورد که ایران با ۲ طلا و یک نقره بعد از اتحاد جماهیر شوروی و ترکیه بر سکوی سوم ایستاد. توفیق جهانبخت و عباس زندی در آن سال برای ایران مدال طلا کسب کردند و محمدعلی فردین نیز به مدال نقره رسید.

عکس| اسطوره و هم‌دوره تختی و فردین درگذشت

ساساهارا یک کشتی گیر باهوش و خارق العاده بود که کلکسیونی از فنون را روی حریفان خود پیاده می کرد. سرگئی پرئوبراژنسکی مربی پرافتخار اتحاد جماهیر شوروی در کتاب خود "کشتی شغل یک مرد است" در مورد او نوشت: 

در سال ۱۹۵۵، شوزو، به عنوان بخشی از تیم ملی کشتی ژاپن، یک تور در اتحاد جماهیر شوروی داشت. او برتری کامل نسبت به همه رقبا داشت. می توانم بگویم او بالاترین کلاس را در کشتی از خود نشان داد. در نبردها در وهله اول چیزی که همه فرض می‌کنند استفاده از زور و قدرت است اما ساساهارا چنان ماهرانه از دست ها و پاهای بلند خود استفاده می‌کرد که مقاومت برابر تکنیک های او دشوار بود.

بعدها شوزو ساساهارا ریاست فدراسیون کشتی ژاپن را بر عهده گرفت و نایب رئیس کمیته ملی المپیک و فدراسیون بین المللی کشتی فیلا (اتحادیه جهانی کشتی فعلی) شد.

او مدال المپیک خود را به مدرسه زادگاهش در شهر یاماگاتا تقدیم کرد.

نام شوزو ساساهارا در تالار مشاهیر کشتی اتحادیه جهانی کشتی ثبت شده است.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظرات

  • منتشرشده: ۲
  • در صف بررسی: ۰
  • غیرقابل‌انتشار: ۱
  • زین IR ۰۱:۵۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
    در.دوران.۱۲.سالگی.یا.بیشتر.یاگمتر.برای.تماشای.ورزش.گشتی.سواماشینهای.دو.طبقه.ان.روز.می.شدیم.ودورست.پشت.همیناستادیم.روی.سخف.ماشین.وب.بعد.از.پنجره..به.داخل.قسمت.بلاا.وارد.مشدیم.اما.بعد.از.اعداایشان.سراسمه.با.گاری.ان.زمان.خیلی.ها.بودن.وبرسر.مزار.حاصز.شدم.از.گردنبه.بلا.گبوبود..وموی.کمی.دادشت.وداخل..دهان.وگوش.وبینی.پنبه.کرده.بوددن.یادم.هست.که.اقای.بلور.بمن.گفت.بچه.بور.کنار.شب.خواب.می.بیمنی.ومادر.محرم.تختی..وچند.خانم.دیکر.وخیلی.حرفهای.دیکر.بماند.روحش.شاد
  • عیسی IR ۱۶:۵۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
    مرحوم تختی تنها طلای المپیک‌عمرش رو درغیاب مدوید گربه سیاه همیشگیش به دست آورد همیشه به مدوید هماره میباخت خدا رحمتش کناد

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی