«بزرگ‌ترین استادیوم جهان» خاک می‌خورد/ پروژه بزرگی که باعث مرگ ۴ نفر شد
منبع: The Sun
زمان مطالعه: ۲ دقیقه

والنسیا قرار بود بزرگترین استادیوم فوتبال جهان را داشته باشد اما پروژه ساخت ورزشگاه جدیدش ۱۴ سال است که متوقف شده است.

قرار بود والنسیا قبل از فصل ۱۰-۲۰۰۹ به استادیوم ۸۰۰۰۰ نفری «نومستایا» نقل مکان کند. اما چهارده سال گذشته و طرفداران همچنان منتظرند.

در سال ۲۰۰۷، والنسیا با داشتن تیمی متشکل از داوید ویا، پابلو ایمار، داوید سیلوا و خوان ماتا، به عنوان سومین باشگاه بزرگ اسپانیا شناخته شد. هواداران رویای به چالش کشیدن بارسلونا و رئال مادرید را در سر می‌پرورانند و به نظر می‌رسید که استادیوم جدیدی لازم است تا آنها را به سطح بعدی برساند.

کار بر روی این طرح بزرگ آغاز شد و به آن «بزرگترین استادیوم فوتبال جهان» می‌گفتند. اما پس از اینکه والنسیا تحت تاثیر بحران مالی جهانی قرار گرفت، رویایش به دست فراموشی سپرده شد و باشگاه در آستانه سقوط قرار گرفت. والنسیا در پایان سال ۲۰۰۸، ۳۵۰ میلیون پوند بدهی داشت. تامین مالی برای ساخت نومستایا وابسته به فروش زمین قدیمی آنها بود، اما با هرج و مرج در بازار ملک، والنسیا موفق به پیدا کردن خریدار نشد. با رد وام ۹۰ میلیون پوندی توسط بانک، باشگاه بدهکار مجبور شد در فوریه ۲۰۰۹ روند رسیدگی به ورزشگاه جدید را متوقف کند.

سال قبلش فاجعه‌ای در روند ساخت و ساز به وجود آمده بود. هنگامی که سازندگان در ماه می ۲۰۰۸ روی زمین کار می‌کردند، یکی از داربست‌ها فروریخت و بلافاصله دو کارگر جان خود را از دست دادند. دو مرد دیگر بلافاصله کشته نشدند اما چند روز بعد بر اثر جراحات جان خود را از دست دادند. تمام منطقه برای ادای احترام پنج دقیقه سکوت کردند. در تحقیقاتی که انجام شد هیچ تخلفی از سوی باشگاه، شرکت ساختمانی یا خود کارگران شناسایی نشد.

«بزرگ‌ترین استادیوم جهان» خاک می‌خورد/ پروژه بزرگی که باعث مرگ ۴ نفر شد

والنسیا در ۱۴ سالی که کار بر روی ورزشگاه جدیدش متوقف شد، در خانه ۴۹۴۳۰ نفری مستایا به بازی ادامه داده است. چند باری در مورد از سر گیری پروژه ساخت نومستایا صحبت شد اما هیچ نتیجه‌ای هنوز حاصل نشد. ادعا می‌شود که والنسیا در دسامبر ۲۰۱۱ با بانکیا، یک موسسه مالی اسپانیایی، برای تکمیل زمین به توافق رسید. این توافق می‌توانست هزینه تکمیل مستایا را در ازای زمین فعلی والنسیا تامین کند. با این حال، مدت کوتاهی پس از توافق، معامله به هم خورد.

دو سال بعد والنسیا با شرکت معماری «فنویک ایریبارن» در تلاش برای ساخت استادیوم جدید خود کار کرد. این شرکت یک پروژه اصلاح شده و معمولی‌تر ارائه کرد که ظرفیت ورزشگاه به ۶۱۰۰۰ کاهش می‌یافت. با این حال، مجددا از سرگیری کار به نتیجه نرسید.

در سال ۲۰۱۷ قرار بود باشگاه با شورای شهر برای تکمیل پروژه همکاری کند اما این بار هم کار آغاز نشد. در ژوئن سال گذشته، یک طرح مضحک جدید برای ساخت استادیومی با ظرفیت کوچکتر از خانه فعلی آنها مطرح شد، که طبق آن باید در ماه اکتبر روند ساخت و ساز آغاز می‌شد. اکتبر آمد و رفت و تا به امروز هیچ کاری صورت نگرفته است.

در زمین مسابقه هم باشگاهی که زمانی پرافتخار بود حرف زیادی برای گفتن ندارد و خوراک سقوط شده و در حال حاضر در رده هجدهم لالیگا ایستاده است. والنسیا از فصل ۲۰۱۹-۲۰۲۰ در اروپا حضور نداشت و مانند پروژه استادیومش، در وضعیت غم‌انگیزی فرو رفته است.

«بزرگ‌ترین استادیوم جهان» خاک می‌خورد/ پروژه بزرگی که باعث مرگ ۴ نفر شد

این مطلب را هم بخوانید: نسل بعدی اعجوبه‌ها در حال شکل‌گیری است/ پسران رونالدو، بکام، رونالدینیو و دیگر ستاره‌های فوتبال در مسیر ستاره شدن

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی