نظرسنجی

صعودکننده به مرحله بعد جام حذفی؟
پیش‌بازی سویا - رم (فینال لیگ اروپا ۲۰۲۳)
زمان مطالعه: ۴ دقیقه

ژوزه مورینیو با قهرمان فصل قبل لیگ کنفرانس اروپا در نبرد بوداپست برای قهرمانی در لیگ اروپا به جنگ سویا پرافتخارترین تیم این تورنمنت خواهد رفت.

امشب از ساعت ۲۲:۳۰ ورزشگاه پوشکاش آرنا در بوداپست پایتخت مجارستان میزبان نخستین فینال اروپایی از فینال‌های سه‌گانه قاره سبز خواهد بود. سویا که مثل همیشه می‌توان گفت متخصص قهرمانی در لیگ اروپاست در فینال دیگری از این تورنمنت به مصاف رُم خواهد رفت که فصل قبل قهرمان لیگ کنفرانس اروپا شد. آنتونی تیلور داور انگلیسی قضاوت این فینال را برعهده خواهد داشت.

سویا؛ این جام همیشه برای آندلوس است!

فصل ۲۰۲۳-۲۰۲۲ برای سویا اصلاً خوب پیش نرفته، اما اگر آندلوسی‌ها در لیگ اروپا جام بگیرند باز هم هواداران ناکامی تیم‌شان در لالیگا را فراموش خواهند کرد. بعد از ۲۰ سال رتبه سویا در جدول لالیگا ۲ رقمی شده و امیدوارند هفته آخر دستکم از رده یازدهم بالا بیایند. اما این مسئله به اندازه فینال بوداپست مهم نیست. سویا با هر مربی‌ای که تصورش را بکنید در لیگ اروپا مدعی قهرمانی‌ست. بسیاری به شوخی می‌گویند آندلوسی‌ها رد لیگ قهرمانان اروپا خودشان می‌خواهند در مرحله گروهی سوم شوند که به لیگ اروپا بروند! به نظر می‌رسد این جام همیشه برای سویاست و شاگردان خوسه لوئیس مندیلیبار شب سختی را برای جالوروسی رقم بزنند. مندیلیبار هم با سه دهه سابقه مربیگری فقط یک جام در دسته دوم اسپانیا دارد و شوق زیادی برای جام بردن در لیگ اروپا خواهد داشت. آیا جام هفتمی در مجارستان به ویترین افتخارات سویا اضافه خواهد شد؟

رم؛ گام بعدی و جام بعدی

ژوزه مورینیو ویترین رنگارنگ افتخارات را دارند؛ چند سال قبل همراه منچستریونایتد برای نخستین مرتبه لیگ اروپا را برد و فصل قبل هم اولین سرمربی قهرمان در لیگ کنفرانس اروپا نام گرفت. رُم فصل قبل اولین جام اروپایی‌اش را گرفت و بسیاری با توجه به آوازه گرگ‌های پایتخت ایتالیا، برای‌شان عجیب بود که این تیم جام اروپایی نداشته. حالا با مورینیو به یک فینال معتبرتر رسیده‌اند که نشان می‌دهد در گام بعدی پیشرفت کرده‌اند. در مجموع عملکرد رُم با پنانسیلی که داشته در این فصل راضی‌کننده بوده و اگر مثل فصل قبل جام بگیرند، پایانی ایده‌آل خواهند داشت. ولی فراموش نکنید تیم ششم سری A ایتالیا در فینال بوداپست به مصاف تیمی خواهد رفت که تابه‌حال در فینال لیگ اروپا شکست نخورده. در واقع باید یک مانع بزرگ را برای رسیدن به این موفقیت بزرگ از پیش رو بردارند. آیا جام قهرمانی لیگ اروپای این فصل هم خاص خواهد شد؟

آخرین جدال
ششم آگوست ۲۰۲۰ در مرحله یک‌هشتم نهایی لیگ اروپا، سویا در دیداری که به دلیل پاندمی کرونا در دویسبورگ آلمان برگزار می‌شد، مقابل رم ۲-۰ پیروز شد و به مرحله بعدی رسید. آندلوسی‌ها آن فصل در نهایت قهرمان لیگ اروپا شدند.

آمار بازی
۶) آماری که همه از آن به خوبی اطلاع دارند؛ سویا با ۶ جام پرافتخارترین تیم لیگ اروپاست. اما نکته‌ای که این آمار را مهم‌تر می‌کند این است که یادآوری کنیم آندلوسی‌ها هیچ‌گاه در فینال لیگ اروپا مغلوب نشده‌اند و ۶ جام از ۶ حضور در فینال بوده.
۱) رُم که فصل قبل قهرمان لیگ کنفرانس اروپا شد، فقط یک مرتبه در فینال لیگ اروپا حضور داشته. جالوروسی سال ۱۹۹۱ به این فینال (که البته آن زمان جام یوفا نام داشت) رسید که به اینتر باخت و جام نگرفت.
۴) از ۴ مسابقه قبلی بین سویا و رم فقط یکی رسمی بوده که سویا آن را برده است. در مجموع ۲ برد برای سویا، یک برد برای رم و یک تساوی در دیدارهای این دو تیم رقم خورده است.
۱۴) سویا تا فینال در ۱۴ مسابقه در لیگ قهرمانان اروپا و لیگ اروپا به میدان رفته که حاصل کارش ۵ برد، ۵ تساوی و ۴ شکست بوده است. نکته جالب این که تمامی بردهای آندلوسی‌ها در ورزشگاه خانگی‌شان رامون سانچس پیسخوان ثبت شده است.
۱۴) رُم برخلاف سویا از همین لیگ اروپا کارش را شروع کرد. ۷ برد، ۳ تساوی و ۴ شکست حاصل عملکرد جالوروسی در لیگ اروپای فصل جاری بوده است.
۲) سویا در مرحله نیمه‌نهایی با شکست تیمی ایتالیایی به فینال رسید. یک تساوی و یک برد مقابل یوونتوس حاصل کار آندلوسی‌ها بود.
۴) جالوروسی این فصل ۴ مرتبه مقابل تیم‌های اسپانیایی قرار گرفته که حاصل کارش یک برد، ۲ تساوی و یک شکست بوده است.
۱۶) سویا در ۱۶ مصاف مقابل تیم‌های ایتالیایی ۸ برد، ۳ تساوی و ۵ شکست در کارنامه‌اش داشته است.
۴۳) رم ۴۳ مرتبه مقابل تیم‌های اسپانیایی بازی کرده که در این دیدارها ۱۴ مرتبه برنده شده، ۷ مرتبه به تساوی رسیده و ۲۲ بازی را هم باخته است.
۲) در تاریخ جام یوفای سابق و لیگ اروپای فعلی، ۲ مرتبه تیم‌های اسپانیایی و ایتالیایی در فینال به مصاف هم رفته‌اند که یکی را تیم ایتالیایی برده و قهرمان شده و دیگری را تیم اسپانیایی. سال ۱۹۷۷ یوونتوس با شکست بیلیائو به جام رسید و سال ۲۰۲۰ هم سویا با شکست اینتر به این مقام دست پیدا کرد.
۱۳) با ۱۳ قهرمانی، اسپانیا پرافتخارترین کشور در لیگ اروپاست. تیم‌های لالیگایی ۱۸ مرتبه به فینال رسیده‌اند. ایتالیایی‌ها با ۹ قهرمانی در کنار انگلیس در رده دوم قرار دارند.
۴) برترین گلزنان دو تیم در لیگ اروپا ۴ گله هستند، در حالی که مارکوس رشفورد از منچستریونایتد و ویکتور بونیفاسه از یونیون سن‌ژیلواز با ۶ گل در صدر جدول گلزنان قرار دارند. یوسف النصیری از سویا و پائولو دیبالا و لورنتسو پلگرینی از رم ۴ گله هستند.
۲۷) با ۲۷ جام در دوران مربیگری، ژوزه مورینیو یکی از پرافتخارترین مربیان تاریخ فوتبال است. از بین این ۲۷ جام، یک جام در لیگ اروپا به‌دست آمده که سال ۲۰۱۷ همراه منچستریونایتد بود.

مصدومان و محرومان
مارکائو و مارکوس آکونیا مصدومان سویا هستند که به فینال بوداپست نمی‌رسند. در سوی مقابل هم رم به دلیل مصدومیت ریک کارسدورپ و ماراش کومبالا را نمی‌تواند در ترکیب داشته باشد.

ترکیب احتمالی دو تیم
سویا:
بونو، ناواس، باده، گودِی، تلس، فرناندو، راکیتیچ، اوکامپوس، تورس، خیل و النصیری
رم: پاتریسیو، مانچینی، اسمالینگ، ایبانیس، چلیک، اسپیناتسولا، کریستانته، ماتیچ، پلگرینی، دیبالا و آبراهام

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

صعودکننده به مرحله بعد جام حذفی؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی