نظرسنجی

صعودکننده به مرحله بعد جام حذفی؟
این داور را برای دربی نمی‌پسندم/ فنایی با گلی که من به پرسپولیس زدم مسافر جام جهانی شد/ بعضی از پرسپولیسی‌ها بالاتر از حد خودشان حرف می‌زنند
زمان مطالعه: ۶ دقیقه

صمد مرفاوی سرمربی پیشین استقلال می‌گوید: اگر ما بخواهیم داور خارجی بیاوریم حتماً باید یک داور ممتاز باشد و چنین داوری هم با تکنولوژی کمک داور ویدیویی کار می‌کند که ما آن را نداریم.

سرمربی اسبق استقلال معتقد است محمد محبی می‌تواند در بازی با پرسپولیس گل پیروزی آبی‌پوشان را بزند. برای فینال جام حذفی با صمد مرفاوی همکلام شدیم و نظرات فردی را که خودش در زمره گلزنان آبی پوشان در مقابل پرسپولیس بوده را شنیدیم

دوباره رسیدیم به دربی. شرایط این بازی را چطور میبینید؟
وضعیت هر دو تیم خوب است و سرحال هستند. البته بازی چهارشنبه با دربی‌های لیگ یک تفاوت بسیار بزرگ دارد این بازی حتماً باید برنده داشته باشد و خبری از مساوی نیست. تیمی که تمرکز بالاتر داشته باشد می‌تواند برنده شود چون دربی اصلاً مسابقه نیست که در آن موقعیت‌های زیادی گیر دو تیم بیاید و استقلال و پرسپولیس باید از کمترین فرصت‌ها بیشترین بهره را ببرند. دقیقاً مانند آخرین جدال این دو تیم که موقعیت‌های زیادی خلق نشد. استقلال اگر میخواهد بازی را ببرد باید تمرکز لازم را داشته باشد. واقعاً در این شرایط عملکرد بازیکنان استقلال جای تقدیر دارد چون با وجود اینکه ماههاست پول نگرفته اند،صادقانه پای کار ایستاده اند. من به عنوان یک پیشکسوت استقلال این جمله را به بازیکنان کنونی تیم می‌گویم که: میدانم پول نگرفته اید و می‌دانم در دنیای امروز مسائل مالی خیلی مهم است اما این دو ساعت مسابقه با پرسپولیس را برای خود استقلال، برای اعتبار پیراهن این باشگاه و برای هوادارانی که همیشه کنار شما هستند بازی کنید و فقط به این مسائل بیندیشید. خیلی دلم می‌خواهد قهرمانی استقلال در جام حذفی را ببینم و یک کاپ ارزشمند دیگر به کاپ‌های ارزشمند باشگاه محبوبم اضافه شود.

شما حدوداً یک ماه قبل در گفتگو با خبر ورزشی تاکید کردید مدیران باشگاه نباید تا مشخص شدن تکلیف استقلال در جام حذفی قرار داد ساپینتو را تمدید کنند و الان دقیقا همین اتفاق افتاده است اما به نظرتان قرارداد سرمربی تیم به واسطه هشدار پیشکسوتان مثل شما تمدید نشود یا به خاطر شرایط مالی باشگاه؟
کاملاً طبیعی است که باید شرایط باشگاه را هم در نظر گرفت و وضعیت امور اجرایی را هم مدنظر قرار داد. شرایط مدیریتی و مالی استقلال مناسب نیست اما با این وجود همه هواداران و ارکان باشگاه دلشان می‌خواهد فصل را با قهرمانی تمام کنند به نظرم بهتر است در این رابطه پس از پایان فینال جام حذفی و در فضایی کاملا آرام تصمیم گرفت ریکاردو ساپینتو اولین سرمربی استقلال نیست و قطعاً آخرین آنها هم نخواهد بود اما در پایان فصل بهتر می‌توان تصمیم گیری کرد.

اگر استقلال قهرمان شود که حتماً قرارداد مرد پرتغالی تمدید خواهد شد اما اگر قهرمان نشود چطور؟ باز هم باید ساپینتو را نگه داشت؟
در تمام دنیا وضعیت همین است. قرار نیست یک تیم همیشه قهرمان شود و جام بیاورد. وقتی می‌خواهیم عملکرد یک مربی را مد نظر قرار بدهیم باید همه ابعاد کارش را بررسی کنیم. باید برای چنین موضوع مهمی‌برنامه داشت البته متاسفانه باشگاه استقلال طی چند سال اخیر نه برنامه داشته و نه هدف. همین حالا کادر مدیریتی باشگاه نمیدانند که برای فصل آینده هم هستند یا خیر؟ وقتی مدیریت باشگاه ثبات ندارد، نمی‌توانیم در مورد آینده صحبت کنیم و باید منتظر باقی بمانیم.

این روزها بحث داوری دربی هم خیلی داغ شده است استقلالی‌ها قاطعانه می‌گفتند داور خارجی اما پرسپولیسی‌ها حامی استفاده از داور ایرانی بودند. نظر شما در این رابطه چیست؟
زیاد دوست ندارم وارد مقوله داوری شوم اما باید با حقایق زندگی کرد داورهای خارجی هم انسان هستند و اشتباه می‌کنند از طرف دیگر وقتی داور خارجی در کشور خودش با کمک داور ویدیویی قضاوت می‌کنند، برای قضاوت در ایران بدون چنین تکنولوژی دچار مشکل خواهد شد. من به عنوان یک استقلالی این حرف را می‌زنم و کاری به دوستان پرسپولیسی ندارم. البته بعضی از پرسپولیسی‌ها بالاتر از حد خودشان حرف می‌زنند یک حرف‌هایی را می‌شود زد و یک حرف‌هایی را نمی‌توان گفت. اگر ما بخواهیم داور خارجی بیاوریم حتماً باید یک داور ممتاز باشد و چنین داوری هم با تکنولوژی کمک داور ویدیویی کار می‌کند که ما آن را نداریم بنابراین با توجه به همه شرایط، همین داوران خودمان می‌توانند بازی را به قضاوت کنند. تیم داوری هنگام قضاوت دربی باید خدا و انصاف را در نظر بگیرند و بهترین عملکرد را داشته باشند.

این داور را برای دربی نمی‌پسندم/ فنایی با گلی که من به پرسپولیس زدم مسافر جام جهانی شد/ بعضی از پرسپولیسی‌ها بالاتر از حد خودشان حرف می‌زنند

با توجه به همه این موارد، در نهایت اشکان خورشیدی برای قضاوت انتخاب شد. نظر شما درمورد ایشان چیست؟
در کمال احترام باید بگویم انتخاب آقای خورشیدی برای قضاوت در دربی را نمی‌پسندم. ایشان در قضاوت تداوم ندارد و به نوعی هرگاه که خودش میخواهد بر می‌گردد و قضاوت می‌کند در کارش تداوم قضاوت وجود ندارد و به صورت مستمر کار نکرده است. از ابتدای فصل به طور کامل در لیگ برتر حضور نداشت ولی دوباره آخر فصل پیدایش شد در مجموع همانطور که گفتم انتخاب آقای خورشیدی را نمی‌ پسندم.

در آستانه دربی شاهد درگیری لفظی اصغر حاجیلو با محمد مومنی هستیم. گروهی از طرفداران استقلال در فضای مجازی مدعی اند که بهتر بود این ماجراها بعد از بازی با پرسپولیس مطرح می‌شد.
هر دو عزیزی که شما نام بردید برای من محترم هستند و در زمره دوستانم به حساب می‌آیند به همین خاطر اصلا آنها را قضاوت نمیکنم امیدوارم اگر اختلافی هم میان پیشکسوتان است، آن را برادرانه حل کنند. فراموش نکنیم هر وقت پیشکسوتان استقلال متحد بودند استقلال شرایط بهتری پیدا کرد.

۳۳ سال قبل در هشتم خرداد ماه سال ۶۹ استقلال با نتیجه دو بر یک پرسپولیس را شکست داد و فاتح اولین دوره رقابت‌های باشگاهی بعد از انقلاب شد. گل پیروزی استقلال در آن بازی را شما به ثمر رسانید مسابقه را به خاطر دارید؟ همان دیداری که نیمه اول با یک گل به نفع پرسپولیس تمام شد اما در نیمه دوم استقلال واقعاً متحول شد؟
دقیقا آن بازی را کاملا به خاطر دارم. نیمه اول را یک گل عقب به رختکن رفتیم اما در نیمه دوم ابتدا عباس سرخاب گل زد و بعد از آن هم من توانستم گل بزنم. خدا رحمت کند منصور خان پورحیدری را. منصور خان واقعاً در متحول کردن تیم بین دو نیمه استاد بود و صحبت‌هایش در وقت استراحت موجب شد تا شرایط بهتری برای استقلال ایجاد شود و در نهایت بازی را بردیم. واقعاً در آن مقطع استقلال تیم خیلی خوبی داشت خیلی هم خوشحالم که گل پیروزی را من زدم. آن گل اولین گلی بود که با لباس استقلال در دربی‌ها به ثمر رساندم. من در زندگی هرچه دارم بعد از لطف خدا و کمک خانواده‌ام، به واسطه حضور در استقلال بود که باعث شد پیشرفت سریع تری داشته باشم و در فوتبال متحول شوم. واقعاً به حضور در استقلال افتخار می‌کنم.

پرسپولیسی‌ها در همان سال روی گل دوم استقلال که توسط شما به ثمر رسید خیلی معترض بودند و می‌گفتند آفساید بوده اما بعدا مشخص شد جا گیری دقیق محمد فنایی و تصمیم درستش موجب شد گل صحیح استقلال مردود اعلام نشود. بعضی از پیشکسوتان داوری می‌گویند آن گل به محمد فنایی کمک کرد تا پیشرفت سریع تری داشته باشد و در نهایت به حضور در جام جهانی و قضاوت در فینال جام ۱۹۹۴ هم برسد.
بله. تصمیم درستی که آقای فنایی روی گل من در سال ۶۹ گرفت باعث شد تا سرعت پیشرفت ایشان در امر داوری به عنوان یک کمک داور خبره بیشتر شود. آقای فنایی در آن زمان از بقیه کمک داوران هم به لحاظ معلومات جلوتر بود و هم شجاعت بیشتری داشت تصمیمی که ایشان روی گل دوم استقلال گرفت کاملاً درست بود و نشان از آمادگی، دقت و شجاعت او داشت. بعداً هم کاملا مشخص شد که بازیکنان پرسپولیس آفساید را پر کرده بودند.

و به عنوان سوال پایانی، شما خودتان بارها در دربی برای استقلال گل پیروزی بخش به ثمر رسانده اید به نظرتان اگر استقلال دربی فینال جام حذفی را ببرد چه کسی می‌تواند زننده گل پیروزی بخش آبی‌پوشان باشد؟
البته هنوز نمی‌توانیم با قاطعیت در مورد ترکیب ثابت صحبت کرد ولی در مجموعه فکر می‌کنم... (اندکی مکث می‌کند) در نهایت فکر می‌کنم محمد محبی بازیکن است که می‌تواند گل پیروزی استقلال را بزند البته همه نفرات زحمت می‌کشند و خیلی‌ها شانس به ثمر رساندن گل را دارند. مهم؛ موفق شدن تیم است.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظرات

  • منتشرشده: ۱۰
  • در صف بررسی: ۰
  • غیرقابل‌انتشار: ۲۳
  • کمال آبی IR ۲۰:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۹
    خیلی تو دربی ها خوب گل میزد آقا صمد
    • عادل IR ۰۰:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۰
      درودبر آقا صمد
    • حمید IR ۰۶:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۰
      اره بایرنونیخ خواستش ولی خودش نرفت. الانم پورتو و هامبورگ بعنوان سرمربی ازش دعوت کردن گفت نمیرم.شاید بره دیناموزاگرب..
    • لنگ پاره پاره IR ۰۸:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۰
      لنگیا اصلا مطلب رو نمیخونند ومنفی میزنند البته اصلا سوادشم ندارند که بخونن
  • ابراهیم از وصفنارد IR ۲۳:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۹
    تروخدا خبرنگارو نگاه‌.میگه اغای مرفاوی شما بارها گل پیروزی بخش!!!!جلوی عشقپولیس زدی.خخخخخ بابا کحا بارها؟؟؟نکنه اسکولش کردی؟؟؟مرفاوی کلا دو گل زد یا ۳ گل.خخخخخخبارهذ....خخخخخخخخدابیامرز علی انصاریان و خمدی اسکناس نسب با اینکه دفاع بودن بتریب ۴ گل و ۵ گل زدن..خالا اینکه مهاجم نوک بود.بارهااا.خخخخخخ دمتگرم هبرنگار خب اسکولش کردی و هندونه زیر بغلش گزاشتی.خخخ
  • حسین IR ۰۰:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۰
    صمد مردی از خطه خرمشهر خوزستان است خدا حفظت کند
  • منصور IR ۰۱:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۰
    برخلاف نگاه آقای مرفاوی شانس پرسپولیس بیشتره
  • 6 IR ۰۶:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۰
    يادم نميره تو يه دربي جلوي دنيزلي رو نيمكت كيسه بود كه 2 بر 1 باخت و بايد شيش تايي ميشد. قبل بازي كري ميخوند كه 12 امتياز جلوتريم و اخر فصل زير ما بود خخخخ اين همونه!
  • مردانی IR ۱۱:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۰
    بهترین خاطرات ما از بردن پیروزی با گل های مرفاوی بود اونم گل های ۳ امتیازی و برد و قهرمانی سال ۷۱ گل سه امتیازی سال ۷۰ گل سه امتیازی و از همه مهم تر گل برد استقلال برابر پرسپولیس تو خرداد ۶۹ که اون بازی فینال فینال ها بود چون بعد از مدت ها با هم بازی می کردند و هر دو تیم فوق العاده قوی بوندند و حساس ترین دربی تاریخ بود و گل فوق العاده مرفاوی که با پاس قلعه نوعی به ثمر رسید استقلال رو برنده دربی و قهرمان لیگ کشور کرد .گل هاش همیشه تو حساس ترین مواقع زده میشد .سه گل سه امتیازی تو دربی گل قهرمانی استقلال تو جام باشگاههای آسیا و ستاره دوم .دو گل در بازی تیم ملی ایران و الجزایر بازی بین قاره ای - گل زییا و سه امتیازیش تو بازی با ژاپن گل های سه امتیازی تیم دارایی مقابل پیروزی سال ۶۵ و .... واقعا اعجوبه ای بود
  • M IR ۱۲:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۰
    به نظر من الان که اقای مرفاوی در یک سمت فرا رنگی قرار دارند باید مودبانه تر صحبت کنند نه مثل یک هوادار معمولی لطفا به جایگاه خودت احترام بگذار

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

صعودکننده به مرحله بعد جام حذفی؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی