نظرسنجی

کدام دو تیم فینالیست‌های لیگ قهرمانان اروپا خواهند شد؟
سه‌شنبه ۳۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۳
۰ |
۰
کلوب| قصه پپ و دستیاران فوق‌العاده‌اش ...
زمان مطالعه: ۴ دقیقه

در دنیای مدرن مربیگری، نقش دستیاران و کمک مربی‌ها بسیار اثرگذار است و چه بسا که تأثیر یک کمک مربی، بیشتر از یک سرمربی بر روی بازیکن یا یک تیم باشد.

گوآردیولا هم از داشتن چنین دستیارانی، در طول مربیگری خود، بی بهره نبود و همیشه در هر تیم، دستیاران باهوش و کاربلدی در اختیار داشت.

یکی از همین دستیاران که در حال حاضر، هدایت توپچی‌های لندن را برعهده دارد، میکل آرتتا است. پپ زمانی که سرمربی منچستر سیتی شد، میکل آرتتا را به عنوان یکی از دستیارانش، برگزید. این امر وقتی اتفاق افتاد که آرتتا تنها یک ماه با دنیای فوتبال خداحافظی کرده بود. گوآردیولا، معتقد بود که آرتتا می‌تواند، به او در جهت شناخت تیم‌های انگلیسی و با توجه به سابقه بازی چند ساله اش در انگلیس، کمک شایانی به او و تیم کند. آرتتا سه فصل پپ را بر روی نیمکت همراهی کرد و توانست به افتخارات زیادی از جمله قهرمانی در لیگ برتر انگلیس و اف ای کاپ و جام اتحادیه، دست پیدا کند. بسیاری از از طرفداران منچستر سیتی فکر می‌کردند که جانشین پپ، آرتتا است اما او در دسامبر ۲۰۱۹، از سوی باشگاه سابق خود یعنی آرسنال، با پیشنهاد سرمربیگری در این تیم مواجه شد. او هم بدون هیچ مکث و درنگی، به چنین درخواستی، جواب مثبت داد. نکته جالب اینجاست که آرتتا، تنها پس از گذشت چند ماه از هدایت توپچی‌های لندن، موفق شد مچ استاد خود را در نیمه نهایی جام حذفی، بخواباند و با راه یابی به فینال، قهرمانی در جام حذفی را با قرمزهای لندن، جشن بگیرد.

پس از میکل آرتتا، دومین دستیاری که در فصل جاری، نقش بی بدیلی به همراه پپ در فتح سه گانه سیتیزن‌ها داشت، انزو مارسکا بود. انزو که فوتبال خود را با تیم وست برومویچ آغاز کرد، بعد از بازی و جا به جا شدن در باشگاه‌هایی همچون:یوونتوس، فیورنتینا، المپیاکوس، سمپدوریا، مالاگا و پالرمو، در سال ۲۰۱۷ به مربیگری روی آورد. او در تیم سویا، دستیار اول خورخه سامپائولی بود و بعد از سپری کردن یک فصل در اسپانیا، به انگلیس برگشت و در تیم وستهم به دستیاری مشغول شد. مارسکا در فصل بعدی، به عنوان سرمربی تیم دوم منچستر سیتی برگزیده شد و بعد از آن، چمدان خود را برای رفتن به پارمای ایتالیا بست. پس از یک فصل ناموفق و نه چندان خوب در ایتالیا، این بار به تیم اصلی منچستر سیتی برگشت و به یکی از اعضای کادر فنی سیتیزن‌ها در فصل ۲۰۲۲/۲۳ تبدیل شد. مارسکا علاوه بر اینکه از محبوبیت فراوانی نزد پپ برخوردار است، با روبرتو دزربی، سرمربی برایتون رفاقت دیرینه ای دارد. حالا او باید در سخت ترین مأموریتش، لستر سیتی سقوط کرده به چمپیونشیپ را مجدداً به لیگ برتر بازگرداند. هرچند که کار بسیار مشکل و دشواری در انتظار مارسکا است اما نشدنی و ناممکن نیست.

تیتو ویلانووا، جزو اولین دستیاران پپ در بارسلونا و ابتدای مسیر مربیگری اش بود. او قبل از اینکه به تیم اصلی نزدیک شود، در آکادمی لاماسیا، به پرورش بازیکنان جوان و آینده دار، مشغول بود و شناخت بسیار عمیقی از بازیکنان آکادمی داشت. تیتو مربی محبوب لیونل مسی در لاماسیا بود و حتی پیشنهاد خرید پیکه از منچستر یونایتد در سال ۲۰۰۸، از او به سوی پپ ارائه شد. گواردیولا و ویلانووا، در چهار سال حضورشان، همه عناوین و افتخارات ممکن را از آن خود و تیم کردند و دوران باشکوهی را برای طرفداران بارسلونا، رقم زدند. این زوج، در انتهای فصل ۲۰۱۲، از یکدیگر جدا شدند و پپ، بایرن مونیخ را برای ادامه کارش انتخاب کرد ولی تیتو همچنان در بارسلونا با سِمت سرمربی باقی ماند. تیتو در فصل ۲۰۱۲/۱۳ بارسلونا را با امتیاز بی سابقه صد امتیاز، به قهرمانی در لالیگا رساند اما سرطان، مانعی برای ادامه دوران درخشانش در بارسلونا بود. او پس از جنگیدن بی امان با سرطان، در نهایت تسلیم شد و وداع غم انگیزی با جهان و فوتبال داشت و در آوریل ۲۰۱۴،دار فانی را وداع گفت.

پپ در چمن فوتبال، هرگز درخشش دوران مربیگری را نداشت و در سال‌های آخر حضورش، به عنوان بازیکن در تیم‌های مختلفی توپ زد. شاید کمتر کسی از آن تیم شناخت داشته باشد ولی پپ،  با باشگاه دورادوس سینالوا مکزیک از صحنه فوتبال کنار رفت. در مکزیک، او زیر نظر خوانما لیلو، چیزهای زیادی فرا گرفت و دانش و سواد خود را در فوتبال و مربیگری افزایش داد. لیلو در سال ۲۰۲۰ به کادر فنی تیم منچستر سیتی اضافه شد و فقط دو سال، بر روی نیمکت سیتیزن‌ها نشست. السد قطر هدف بعدی خوان مانوئل لیلو در حرفه مربیگری بود و تا همین امروز، او سکاندار پرافتخارترین تیم فوتبال قطر است. لیلو و پپ در دو کشور مختلف مربیگری می‌کنند ولی فاصله‌ها باعث نمی‌شود که پپ از استاد قدیمی‌اش، دست بکشد. گواردیولا، پیش از صف آرایی تیمش مقابل رئال مادرید در بازی برگشت این فصل، طی چند جلسه ای از او برای شکست رئال مشورت خواست.

همین قضیه در فینال لیگ قهرمانان اروپا صدق می‌کند و مشاوره‌های لیلو در دو برد پایانی لیگ قهرمانان برای پپ و شاگردانش بی تاثیر نبود. همه می‌دانند که پپ عاشق فوتبال است و دوست دارد ساعت‌های زیادی را به صحبت کردن در مورد فوتبال و تاکتیک‌های مورد علاقه اش، اختصاص دهد. این نابغه در دنیای مربیگری، حساسیت و نظارت ویژه ای بر دستیاران خود دارد. اگر هنگام تماشای فوتبال تیم‌های پپ، عملکرد او را کنار زمین مورد بررسی قرار دهیم، احتمالا متوجه خواهید شد که در جریان بازی، علاوه بر صحبت با بازیکنان تیم، از دستیارانش کمک‌ها و استراتژی‌های متفاوتی خواستار است و دائما در حال گفتگو و مشورت با آنها می‌باشد.

نباید تأثیرات فوق العاده دستیاران پپ را در کسب سی و پنج جام، نادیده گرفت. پپ نشان داد که موفقیت‌های یک تیم، فقط و فقط به سرمربی بستگی ندارد؛ بلکه گاهی اوقات سرمربیان باید تواضع به خرج دهند، به گفته‌ها و تاکتیک‌های دستیاران خود اعتماد و اطمینان کامل داشته باشند و احترام بگذارند. در عصر مربیگری مدرن، دستیاران اثر انکارناپذیری در عملکرد سرمربیان دارند و این موضوع، در فوتبال جهان، بیش از پیش مهم و حیاتی است و نیاز به توجه دوباره ای دارد.

معین احمدوند| باشگاه خبرنگاران آزاد

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

کدام دو تیم فینالیست‌های لیگ قهرمانان اروپا خواهند شد؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی