کالری مصرفی شنا + کدام نوع شنا بیشترین کالری را می سوزاند؟
زمان مطالعه: ۵ دقیقه

اگر میخواهید هم کالری بیشتری بسوزانید هم تناسب اندام خوبی داشته باشید ورزش شنا را انتخاب کنید.

شنا یکی از ورزش هایی است که بیشترین کالری را در مدت زمان ورزش می سوزانید و از انجایی که شنا تمام عضلات را درگیر می کند برای تناسب اندام و تقویت ماهیچه ها و خوش فرم شدن بدن بسیار تاثیر گذار است.

 علاوه بر موارد فوق، شنا برای سلامت قلب و ریه بسیار مناسب است و خطر ابتلا به بیماری های مزمن مانند بیماری های خطرناک قلبی، دیابت نوع دو و سکته را کاهش می دهد.

اما ۴ مدل و نوع شنا وجود دارد که با توجه به سختی هر کدام و درگیر کردن عضلات حین انجام آن، میزان کالری سوخته شده متفاوت است. که در ادامه به توضیح میزان کالری مصرفی شنا اشاره می کنیم و می فهمیم کدام نوع شنا بیشترین کالری را می سوزاند.

ورزش شنا چقدر کالری می سوزاند؟

باید بدانید که با شنا کردن بیشتر از ورزش های دیگر، کالری می سوزانید. یک فرد ۷۰ کیلوگرمی با یک ساعت شنا کردن با سرعت اهسته حدود ۵۰۰ کالری می سوزاند و در همین مدت ۶۰ دقیقه اگر سریع شنا کند تا ۷۰۰ کالری می سوزاند این در حالیست که با یک ساعت دویدن ۴۰۰ کالری می سوزاند و یک ساعت دوچرخه سواری ۴۸۰ کالری می سوزاند.

کیک بوکس ۵۸۰ کالری می سوزاند و در مراحل سخت و دشوار به ۶۸۰ کالری می رسد. تنها دویدن سریع از پله ها می تواند از شنا جلو بزند و حدود ۸۵۲ کالری می سوزانید که طبیعتا یک ساعت دویدن سریع از پله ها کار اسانی نیست!

به طورمیانگین، کالری سوخته شده در هر فرد به موارد زیر مربوط است:

  • نوع و تیپ بدن
  •  قد فرد
  •  وزن فرد
  •  میزان سوخت و ساز فرد
  • شدت انجام فعالیت
  • و مدت زمان فعالیت

هر چقدر شما وزن بیشتری داشته باشید به انرژِی بیشتری نیاز دارید و طبیعتا کالری بیشتری می سوزانید. یا هر چقدر سریع تر شنا کنید و تعداد دست و پای بیشتری بزنید( استروک)، کالری بیشتری می سوزانید.

طبق تحقیقات انجام شده، شنای پروانه بدلیل سخت تر بودن و درگیری بالای عضلات بیشترین کالری سوزی را در انواع شنا دارد و بعد از آن، می توان به شنای کرال سینه(سریع ترین نوع شنا) اشاره کرد و در رتبه های بعدی به شنای قورباغه و کرال پشت اشاره کرد.

میزان کالری سوزی در انواع شنا

چهار مدل و نوع شنا وجود دارد که هر کدام بسته به سختی و درگیر کردن عضلات کالری سوزی متفاوتی دارند که در ادامه به توضیح هر کدام از انواع شنا و کالری مصرفی هر کدام می پردازیم.

میزان کالری سوزی شنا پروانه

مقدار کالری مصرفی در شنا پروانه

شنا پروانه بیشترین میزان کالری سوزی را در انواع شنا دارد بطوری که یک فرد ۷۰ کیلوگرمی در مدت ۶۰ دقیقه، ۷۶۰ تا ۷۸۰ کالری می سوزاند. این مقدار برای یک فرد ۶۰ کیلوگرمی در همین مدت ۶۰ دقیقه مقدار ۶۴۰ الی ۶۵۰ است و برای یک فرد ۸۰ کیلوگرمی عدد ۸۹۰ الی ۹۰۰ بست می آید که نشان دهنده این است وزن و سوخت و ساز در میزان کالری سوزی بسیار تاثیر گذار است.

شنای پروانه یک ورزش عالی برای تقویت عضلات بخصوص عضلات شانه، سینه و عضلات پشت است.

شنای پروانه همچنین یکی از سخت ترین و قدرتی ترین انواع شنا است که در مراحل پایانی آموزش اصولی شنا ، توسط مربی شنا آموزش داده می شود.

میزان کالری سوزی شنای کرالی سینه( شنای آزاد)

سریع ترین نوع شنا در رتبه دوم کالری سوزی قرار دارد. بطور میانگین یک فرد ۷۰ کیلوگرمی در مدت ۶۰ دقیقه اگر با سرعت آرام کرال سینه شنا کند حدود ۴۹۰-۵۰۰ کالری می سوزاند که همین شخص اگر با سرعت بیشتر شنا کند حدود ۷۰۰ الی ۷۱۰ کالری می سوزاند.

در همین ۶۰ دقیقه فعالیت با سرعت ارام و اهسته یک فرد ۶۰ کیلوگرمی، ۴۱۰ الی ۴۲۰ کالری می سوزاند و در صورتی که سریع تر شنا کند این عدد به ۵۹۰ الی ۶۰۰ می رسد. در صورتی که فرد ۸۰ کیلوگرم باشد میزان کالری سوزی با سرعت اهسته و سریع به ترتیب ۵۸۰ و ۸۲۰ می باشد.

 شنا کرال سینه یک ورزش عالی برای تقویت عضلات بخصوص عضلات شانه، شکم و عضلات مرکزی و باسن است.

میزان کالری سوزی شنای قورباغه

شنای قورباغه در شمارش سوزاندن کالری، در رتبه سوم قرار دارد. این نوع شنا که باعث تقویت تمامی عضلات بخصوص عضلات پا، شانه و قسمت بالایی کمر است باعث کالری سوزی تقریبا ۷۰۰-۶۹۰ در یک فرد ۷۰ کیلوگرمی در مدت ۶۰ دقیقه می شود.

کالری مصرفی در مدت ۶۰ دقیقه برای یک فرد ۶۰ کیلوگرم، ۵۹۰ الی ۶۰۰ است و میزان کالری مصرفی برای یک فرد ۸۰ کیلوگرمی که ۶۰ دقیقه فعالیت دارد و شنای قورباغه انجام می دهد مقدار ۸۱۰ الی ۸۲۰ است.

مزیت شنای قورباغه در این است که با توجه به راحتی استروک در این نوع شنا فرد می تواند زمان بیشتری به فعالیت ادامه دهد و کالری بیشتری بسوزاند.

میزان کالری سوزی شنا کرال پشت

شنا کرال پشت نسبت به ۴ شنای دیگر کالری کمتری می سوزاند. یک فرد ۷۰ کیلوگرمی در مدت ۶۰ دقیقه شنای کرال پشت حدود ۴۹۰-۵۰۰ کالری می سوزاند. همچنین شنای کرال پشت، بیشتر باعث تقویت عضلات شکم، کمر، شانه و بازو و باسن می شود.

مقدار کالری مصرف شده در ۶۰ دقیقه برای یک فرد ۶۰ کیلوگرمی، ۴۱۰ الی ۴۲۰ است و میزان کالری مصرفی برای یک فرد ۸۰ کیلوگرمی در همین مدت زمان عدد ۵۷۰ الی ۵۸۰ است.

در عکس زیر می توانید مقدار کالری مصرف شده براساس نوع شنا، شدت فعالیت و وزن شخص را بدست آورید.

میزان کالری سوزی در انواع ورزش شنا

نکات مهم در تناسب اندام در ورزش شنا

درست است که شنا کالری زیادی می سوزاند و برای تناسب اندام عالی هست اما بهتر است در کنار ورزش، یک رژیم غذایی مناسب هم داشته باشید و انرژی مناسب را دریافت کنید.

علاوه بر آن سعی کنید حداقل هفته ای سه الی چهارجلسه شنا کنید تا تاثیر هیجان انگیز آن را بر روی تناسب اندام و سلامت روح و جسم خود ببینید.

از شدت کم و ارام شنا را شروع کنید و بمرور شدت شنا را افزایش دهید. شنا در عین حال که می تواند مفید باشد، در صورتی که به صورت ناگهانی شدت فعالیت را افزایش دهید می تواند باعث اسیب شود.

بصورت اصولی شنا کنید و از راحتی در آب لذت ببرید. مربی شنا خوب انتخاب کنید و مدل ها و انواع شنا را اصولی یاد بگیرید. آموزش شنا اصولی می تواند باعث افزایش اعتماد به نفس شما و کاهش اسیب و همچنین تاثیر بیشتر در تناسب اندام شود.

بهترین راه برای دریافت میزان کالری مصرفی هنگام شنا استفاده از دستبند و ساعت های هوشمند است که براحتی میزان کالری مصرف شده را بعد از فعالیت به شما نشان می دهد

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

نظرات

  • منتشرشده: ۲
  • در صف بررسی: ۰
  • غیرقابل‌انتشار: ۱
  • Meh IR ۲۲:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۷
    کی میتونه یک ساعت پروانه بره 😐
  • رضا IR ۱۰:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۸
    ممنون اطلاعات بسیارمفیدی بود

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی