ناصر محمدخانی و علی پروین
زمان مطالعه: ۲ دقیقه

ناصر محمدخانی به باور علی پروین بهترین مهاجم پس از پیروزی انقلاب است. سلطان قرمزها همواره این موضوع را در محافل مختلف مطرح می‌کند.

این روزها ناصر محمدخانی، مهاجم گریزپای پرسپولیس و تیم ملی کشورمان در دهه ۶۰، بر بستر بیماری است.

بسیاری از فوتبال‌دوستان و کارشناسان فوتبال ایران بر این عقیده هستند که ناصر محمدخانی بهترین بازیکن چپ‌پای تاریخ فوتبال کشورمان بوده است.

ناصر محمدخانی در جوانی و از تیم راه‌آهن به فوتبال تهران معرفی شد. او سپس به بانک ملی رفت و به واسطه  کنترل توپ، تکنیک بالا، قدرت دریبلینگ و سرعت ویرانگر خود خیلی زود توجه تیم‌های بزرگ را به سوی خودش جلب کرد. او تکنیکی‌ترین یا حداقل یکی از تکنیکی‌ترین و محبوب‌ترین ستاره‌های دهه ۶۰ فوتبال ایران است. گرچه جواد خیابانی لقب غزال تیزپا را به خداداد عزیزی پس از گل حماسی‌اش به استرالیا داد اما اولین بار این لقب به ناصر محمدخانی داده شده بود! همین الان هم اگر از خود خداداد عزیزی درخصوص ستاره موردعلاقه‌اش بپرسید، اسم دو بازیکن را خواهد آورد: دیگو مارادونا و ناصر محمدخانی!

محمدخانی یک مهاجم تکنیکی بود که مدافعان در برابر او نمی‌توانستند ایستادگی کنند و به تعبیر زاگالو سرمربی برزیلی نام‌آشنای تیم ملی کویت «مثل ماهی از دست مدافعان لیز می‌خورد». چپ‌پایی که در سمت راست بازی می‌کرد و مثل آب خوردن مدافعان تیم حریف را دریبل می‌زد.

این ادعای گزافی نیست و هر کسی بازی ناصر محمدخانی را دیده یا کنارش بازی کرده تایید می‌کند او یک فوتبالیست کامل بود اما درست بعد از چهره شدن در فوتبال ایران و در عنفوان جوانی، انقلاب و جنگ سبب شدند که هرگز به حقش در این فوتبال نرسد. فوتبال ایران چه بدشانس بود که در بهترین دوران محمدخانی فرصتی برای هنرنمایی او در اختیار نداشت و جنگ تحمیلی جایی برای ورزش و فوتبال نمی‌گذاشت. حیف که آن دوران مثل امروز ستاره‌های آسیایی و خاصه ایرانی راهی به دروازه‌های اروپا پیدا نمی‌کردند و بر همین اساس ناصرمحمدخانی از سال ۱۳۶۴ تا ۱۳۶۷ هنر خودش را در کشور و لیگ قطر خرج کرد.

او پس از بازنشستگی نیز دست از فوتبال برنداشت و به عنوان کمک مربی روی نیمکت پرسپولیس نشست اما یک حادثه تلخ و ناگوار زندگی شخصی و ورزشی ناصر محمدخانی را نابود کرد. اتفاقی که تمام گذشته و آینده او را تحت شعاع قرار داد تا امروز که... آری، ناصر محمدخانی خودش دیگو مارادونا را دوست دارد اما خیلی‌ها به دلیل بازی کردن او در سمت راست، این ستاره بازنشسته فوتبال ایران را با لیونل مسی قیاس می‌کنند. به نظر ما ناصر نه مسی بود و نه مارادونا، اما بهترین بازیکن چپ‌پای تاریخ فوتبال ایران بود؛ باور نمی‌کنید از علی پروین بپرسید! باور نمی‌کنید از امیر قلعه‌نویی بپرسید و باز هم اگر باور نمی‌کنید فیلم‌های سیاه و سفید یا حتی رنگی بازی‌های چشم‌نواز او را دانلود و تماشا کنید.

تحریریه خبرورزشی برای ناصر محمدخانی آرزوی بهبودی فوری و سلامتی دارد.

در همین ارتباط بخوانید: با انتشار شایعه فوت ناصر محمدخانی، دل ما را آزردید/ واقعا با چه هدفی این شایعات را منتشر می‌کنید؟

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظرات

  • منتشرشده: ۱۹
  • در صف بررسی: ۰
  • غیرقابل‌انتشار: ۸
  • ساوالان IR ۰۹:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۴
    بهترین مهاجم پس از انقلاب علی دایی وقبل از انقلاب سلطان تکنیک حسن روشن
    • علی IR ۰۳:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۵
      شما بازی ناصرمحمد خانی رو دیدی؟
  • جهان CA ۰۹:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۴
    سو استفاده از احساسات یک هوادار سیزده ساله ،صیغه کردن او و بیست سال زندگی پنهانی با دو همسر، محروم کردن همسر صیغه ای از یک زندگی عادی، همسر صیغه ای را مجبور به خرید مواد مخدر کردن و... اتفاق ناگواری در زندگی یک فرد نیست بلکه خیانت و ناجوانمردی اوست
    • مجید IR ۱۳:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۴
      قضاوت نکنید
  • وحید IR ۰۹:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۴
    1- آقام علی کریمی 2- ناصر محمدخانی 3-علی پروین 4-شاه کریم باقری 5- علی دایی .... بهترین های تاریخ فوتبال ایران..
  • وجدان IR ۱۱:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۴
    مردم ماجرای مرگ لاله سحرخیزان و نامردی در حق شهلا جاهد را فراموش نخواهند کرد.
  • مردانی IR ۱۱:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۴
    کسی که در زندگی شخصی اینجور باشه هیچ وقت نمیتونه محبوب انسانهای ازاده باشه اگر خدا باشه
  • فرامرز IR ۱۴:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۴
    در هر مقایسه ای ناگزیر باید استایل بازی و پست فوتبالیست را در نظر گرفت شکی نیست که ناصر محمدخانی وینگر یا مهاجم دوم بسیار خوبی بود ویژگی بارز او هم ، فرار و جا گذاشتن خط دفاع بود یعنی تأثیرگذاری او در سرعت بود و بس از این نظرها می شود او را با علی کریمی یا عبدالرضا برزگری یا خداداد عزیزی مقایسه کرد اما ناصر پاسور خوبی نبود چون سرش پایین بود پس او از سه بازیکنی که اشاره شد به طور کلی بهتر نبود و چون مهاجم تارگت نبود پس نمی شود از لحاظ استایل او را با علی دایی مقایسه کرد چون ویژگیهای یکسانی نداشتند پس می ماند اعتبار بین المللی که قطعا به پای علی دایی نمی رسید پس این که به عنوان مهاجم به طور کلی او را بهترین بدانیم درست نیست اما این که او را بهترین چپ پای تاریخ ایران تلقی کنیم را می شود پذیرفت . اما این واقعیت را از نظر نمی شود دور داشت که دوران اوج ناصر محمدخانی تقارن زمان با سال های آغازین پیروزی انقلاب و دفاع مقدس داشت این یعنی برنامه ریزی و تماس بین المللی عملا در برخی سال ها وجود نداشت از این نظر ناصر مجالی برای درخشش بجز یک دوره جام ملتها در سال 1984 ستگاپور نداشت.
  • دکتر بهادر اخوان IR ۱۵:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۴
    در مقطعی بسیار خوب بازی میکرد اما نه مثل مارادونا یا مسی هیچ افتخاری خارج از ایران ندارد.کسانیکه او را بهترین چپ پا میدانند بازی فرزاد آهک پور که یک تنه جنوب اهواز را قهرمان لیگ ایران کرد ندیده و یا بازی ایرج دانایی فرد یا بازی نوری خدایاری در هر صورت تا 1000سال دیگر ایران بازیکنی مانند پرویز قلیچ خانی نخواهد دید.
  • داود اس اسی IR ۱۶:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۴
    چرا باید بهترین ها را از تیم خودتون انتخاب میکنید چرا نمیگید آندارنیک اسکندریان بهترینی که اگر انقلاب نمیشد و ایشان مهاجرت نمی کرد اون موقع مشخص میشد که بهترین کیه ...؟
    • علی IR ۰۳:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۵
      آندرانیک دفاع بود،ناصر فوروارد
    • ناشناس IR ۰۴:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۵
      آندرانیک اسکندریان قبل از انقلاب مهاجرت کرد دقیقاً بعد از جام جهانی 1978 آرژانتین یعنی منطقا از قبل به فکر مهاجرت بوده،شما صد درصد سنت قد نمی ده
  • اصغر هوشمند DE ۱۸:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۴
    ازتحریریهورزشی کمال تشکر را دارم دست مریزاد
  • بابک IR ۱۸:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۴
    اونایی که زمان بازیهای ناصر محمدخانی بیاد دارن میدانند که چه بازیکن با مهارت بالا وتکنیکی بود ازخداوند بزرگ بحق این شبهای عزیز محرم آرزوی سلامتی و موفقیت براشون دارم. انشااله.
  • علی IR ۰۳:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۵
    دهه ۶۰ورزشگاهها در تسخیر ناصر محمدخانی بود.هم لقب مارادونای آسیا و عم بهترین بازیکن فوتبال ایران سزاوارش بود.تکنیکی،سرعتی،گلزن و با اخلاق.سلامت باشه انشالله
  • تنها IR ۰۹:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۵
    به عنوان کسی که تمام بازی‌های ناصرمحمدخانی را بیاد دارم و بی تعصب باید بگویم به لحاظ فوتبالی او با فاصله بهترین مهاجم تاریخ فوتبال ایران است... اورا بحق گردبادسرخ پوشان می‌گفتند... یک مهاجم سریع وکارساز که هرگز به حقش نرسید اگر شرایط امروز بود بی تردید مهاجم ثابت منچستر میشد... حیف که هدر شد این نابغه مستطیل سبز... امادر سایر ابعاد زندگی مسیر خوبی نرفت... متاسفم و برایشان آرزوی سلامت دارم.
  • امیر IR ۱۲:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۵
    یادش بخیر بازی آقای ناصر محمدخانی با چنگیز و حمید علیدوستی؛ واقعا عرق ملی داشتند. اگر در زمان حاضر بود الان قدرت بلامنازع آسیا بودیم
  • سمیه پرسپولیسی IR ۱۴:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۵
    خدا اسطوره ما را به حق امام حسین شفا بده
  • قرمز خوزستانی IR ۲۱:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۵
    فرارهای هشت برای 3گل

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی