نظرسنجی

زیباترین گل هفته از نظر شما؟
پل عابر پیاده در چین
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

نظم در رانندگی و رعایت قوانین توسط رانندگان وسایل نقلیه در خیابان‌ها یک المان پنهان هم دارد و آن عابرین پیاده هستند که اگر آن‌ها قوانین را رعایت نکنند، نتیجه نهایی به‌دست نخواهد آمد.

حاشیه‌نگاری خبرنگار اعزامی خبرورزشی به هانگژو؛ در کشور چین و حتی در شهری با بیش از ۱۰ میلیون نفر جمعیت چیزی به نام ترافیک وجود ندارد. این‌جا همه از هر سطح و طبقه اجتماعی قوانین رانندگی را مو به مو رعایت می‌کنند و قبلا در مورد خیابان‌های هانگژو و انتخاب مسیرهای رانندگی نوشته‌ایم اما در رعایت نظم و ترتیب در چهارراه‌ها و بزرگراه‌ها یک المان پنهان هم وجود دارد و آن عابرین پیاده هستند.

در چین هرگز عابرین از هیچ خیابانی رد نمی‌شوند مگر این‌که مسیری مشخص همراه با چراغ قرمز و سبز برای عابرین آن‌جا تعبیه شده باشد و جالب این‌که خیلی از خیابان‌ها چنین مسیری ندارند! روز اول این سوال برای هر توریستی ایجاد می‌شود که مردم برای عبور از عرض خیابان چه می‌کنند!

آن‌جا سر هر چهارراه پل‌های هوایی هست که مخصوص عابرین پیاده است. با پله برقی بالا می‌روید و در تونل‌های کاملا محافظت‌شده -همانطور که در عکس مشخص است- شما می‌توانید به هر تقاطع یا هر خیابان که می‌خواهید دسترسی داشته باشید.

برای کسانی که نمی‌خواهند یا نمی‌توانند از پله برقی بالا بروند تونل‌های زیرزمینی ساخته شده که دارای سطح صاف رونده هستند؛ از همان‌ها که در فرودگاه‌ها می‌بینیم که افراد با ویلچر هم می‌توانند از آن استفاده کنند. هانگژو شهر رودخانه‌هاست و قدم به قدم آب در سطح زمین جاری است. جالب این‌که زیر تمام این رودخانه‌ها تونل وجود دارد که از برخی از آن‌ها ماشین‌ها رد می‌شوند و برخی مخصوص عابرین پیاده است تا اگر شما نخواستید از روی پل رد شوید از این تونل‌ها استفاده کنید.

اما در کنار پل‌های عابر پیاده و تونل‌های زیرزمینی در مکان‌هایی مثل بازار اصلی شهر یا مناطق قدیمی، یک مسیر سوم هم برای عابرین وجود دارد. مسیری که با نرده‌های مخصوص در وسط خیابان مشخص شده است. این نرده‌ها تا قبل از ساعت ۹ صبح باز نمی‌شوند و از آن طرف راس ساعت ۶ بعد از ظهر هم اتوماتیک بسته می‌شوند. این مناطق پلیس دارند و شما نمی‌توانید هر وقت دلتان خواست از آن‌ها رد شوید! از موتور و عابر پیاده گرفته تا باربرانی که با گاری یا وسیله‌های مخصوص برقی بار می‌برند، همه پشت سر پلیس‌ها صبر می‌کنند تا با اشاره آن‌ها اتومبیل‌ها بایستند و این افراد از همان قسمت رد شوند.

اگر فقط یک متر آن طرف‌تر باشید پلیس به شما اجازه عبور نمی‌دهد؛ فقط و فقط باید از همان قسمت عبور کنید و این نظمی است که همه مردم آن را پذیرفتند و محال است کسی آن را زیر پا بگذارد.

این حقیقت که در شهر آسمان‌خراش‌ها و بزرگراه‌ها ترافیک وجود ندارد تنها مدیون اتومبیل‌ها نیست؛ عابرین پیاده هم قانون را رعایت می‌کنند و البته که زیرساخت لازم برای رعایت قانون توسط آن‌ها نیز تعبیه شده است. شما می‌توانید از پل‌های هوایی عابر پیاده استفاده کنید یا از تونل‌های زیرزمینی که مثل مترو تهویه مطبوع و گرما یا سرمای مناسب فصل دارند و در صورت لزوم هم می‌توانید از معابر وسط خیابان با شرایط خاص استفاده کنید.

وقتی این‌همه امکان در اختیار یک عابر پیاده باشد دیگر هیچ نیازی ندارد که از وسط خیابان به آن طرف بدود و هم جان خود را به خطر بیاندازد هم برای راننده‌های اتومبیل دردسر درست کند.

اگر این سبک گزارش را پسندیدید، پیشنهاد می‌کنیم:

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

زیباترین گل هفته از نظر شما؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی