نظرسنجی

زیباترین گل هفته از نظر شما؟
تیم ملی فوتبال ایران - جام ملت های آسیا ۱۹۹۲ - هیروشیما
زمان مطالعه: ۲ دقیقه

تیم ملی ایران در سال ۱۹۹۲ و در جریان بازی با ژاپن، اتفاقات تلخی را در جام ملت های آسیا تجربه کرد.

تیم ملی ایران در مسابقات جام ملت‌های ۱۹۹۲ با هدایت علی پروین به ژاپن رفت و با حذف در مرحله گروهی بدترین نتیجه ایران در تاریخ رقابت‌های جام ملت‌های آسیا رقم خورد.

با نتایجی که تا بازی دوم به دست آمده بود، ایران با سه امتیاز صدرنشین گروه بود و ژاپن و امارات به ترتیب دوم و سوم بودند. قبل از بازی ایران برابر ژاپن، کره شمالی و امارات به مصاف هم رفتند که این بازی با برتری دو بر یک امارات در لحظات پایانی همراه بود. اما مصاف ایران برابر ژاپن در بازی آخر مرحله گروهی، رقابتی که برای هر دو تیم حکم مرگ و زندگی را داشت. ایران می‌توانست حتی با یک مساوی از مرحله گروهی صعود کند اما ژاپن باید این بازی را می‌برد تا بتواند جواز حضور در مرحله حذفی را پیدا کند.

داور این بازی جمال الشریف بود، کسی که بازیکنان ایران خاطرات خوشی از او با قضاوت‌هایی که برای ایران انجام داده ندارند. تمام اتفاقات عجیب این بازی از نیمه دوم آن آغاز می‌شود. جایی که در دقیقه ۵۵ جمشید شاه محمدی با دریافت کارت زرد دوم از زمین بازی اخراج شد و شاگردان علی پروین ادامه کار را ده نفره پیش بردند.

در این بازی که بسیاری فکر می‌کردند ایران به راحتی می‌تواند دو امتیاز این بازی را به دست آورد اما کاملا شرایط در بازی متفاوت بود و این ژاپن بود که بعد از ده نفره شدن ایران حملات را روی دروازه حریف بیشتر کرد و در نهایت در دقیقه ۸۷ روی فرار کازویوشی میورا و واکنش ضعیف عابدزاده به گل رسید.

بعد از این گل، تیم ملی ایران به کلی فرو ریخت و بعد از اخراج شاه‌محمدی، در دقایق آخر فرشاد پیوس، نادر محمد خانی و مرتضی کرمانی مقدم به دلیل ایجاد حواشی در زمین مسابقه و درگیری با داور از زمین بازی اخراج و با محرومیت‌های سنگین مواجه شدند و در نهایت این رقابت‌ها با حذف در مرحله گروهی برای ایران پایان یابد.

سال ها پس از اتفاقات تلخ هیروشیما، جمشید شاه محمدی به نکته جالبی اشاره کرد؛ «کلا به ما ۱۰۰ دلار پاداش دادند. بعد از برد مقابل کره شمالی هر نفر ۱۰۰ دلار گرفت ولی پروین به خاطر بازی خوبم به من ۲۰۰ دلار داد. ما از آنجا یک دوربین هم نخریدیم. هیچ خریدی نداشتیم. پروین گفت چیزی نخرید، حتی یک دوربین هم نخرید. گفت دلیل ندارد وقتی بد نتیجه گرفتیم، خریدی داشته باشیم. برای همین کسی چیزی نخرید.»

بیشتر بخوانید: اشکالات تیم ملی ایران از زبان حشمت مهاجرانی؛ متاسفانه این تیم تحت فشار قرار نگرفت/ زاگالو به من گفت تو جنتلمن نیستی!/ پاداش جام جهانی را به تیم‌های دسته ۲ دادند

اتفاق تکان‌دهنده برای تیم ملی ایران در جام ملت های آسیا/ حذف دردناک در مرحله گروهی؛ ملی پوشان حتی یک دوربین هم در ژاپن نخریدند!

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظرات

  • منتشرشده: ۱۰
  • در صف بررسی: ۰
  • غیرقابل‌انتشار: ۲
  • ۴۴۴۴ همیشه آبی ۷۷۷۷۷۷۷ IR ۱۵:۵۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
    بازی خاطره‌انگیزی بود چون از رادیو گوش کردم و برای اولین بار گوشم با صدای جواد خیابانی آشنا شد! این گزارشگر جَوگیر و جَو دِه که اون موقع ۲۶ ساله بود یه جوری گزارش کرد که همه شنونده‌های رادیو فکر کردند داور سر ایران رو با پنبه بریده! البته داور به ژاپن حال داد ولی نه در حدی که جواد می‌گفت! خلاصه تیم بازیکنای خوبی داشت ولی ژاپن به خاطر سرمایه‌گذاری روی ورزش فوتبال تیمملی ایران رو قربانی کرد بدتر از حذف شدن محرومیت بی‌جای فرشاد پیوس بود که در اوج گلزنی بود و از رقابت‌های مقدماتی جام‌جهانی ۱۹۹۴ آمریکا که سال بعد در قطر برگزار شد محروم شد همون رقابتی که بهزاد غلامپور در ۵ بازی ۱۱ تا گل مفت خورد و علی دایی ۲۴ ساله در فوتبال ایران و آسیا چهره شد اگه فرشاد پیوس محروم نمی‌شد به جرات میتونم بگم به احتمال زیاد می‌رفتیم جام جهانی حیف از اون تیم
    • فرامرز IR ۱۶:۰۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
      شما به غلامپور اشاره درستی داشتید اما بازی فاجعه بار رضا حسن زاده دفاع میانی رو که وسط رو اتوبان کرده بود رو از یاد بردید اون تیم بدون تعارف بدن سازی افتضاحی داشت و به همین خاطر بازیکنان وسط بازی توان نداشتند من پرسپولیسی هستم اما باید واقعیت رو گفت بدون تعارف اون تیم از ضعف فنی پروین در ارنج کردن تاکتیک و تعویض ها ضربه خورد یعنی پایان پروین بود در عرصه آسیا یعنی مسأله خیلی خیلی فراتر از بودن یا نبودن پیوس بود
    • ۴۴۴۴ همیشه آبی ۷۷۷۷۷۷۷ IR ۱۷:۲۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
      فرمایش شما درسته علی پروین بازی تدارکاتی با کلن و هامبورگ گذاشت ولی تاکتیک نداشت می‌گفت یازده تا گرگ می‌خوام ولی نمی‌گفت این یازده تا گرگ چه جوری بازی کنن! نقطه ضعف اصلی خط دروازه بود که بعد از مصدومیت عابدزاده و گلر سوم(علیرضا دلیخون) غلامپور که سه ماه پیش توی مرحله زیرگروه جلوی سوریه ستاره بود ناگهان به دلیل مشکل خانوادگی جلوی تیمهای قوی آسیا تیمملی رو به خاک سیاه نشوند ضمنا حسن‌زاده گل بسیار سرنوشت‌سازی به ژاپن زد و ژاپن رو بردیم اگه مجتبی محرمی خامی نکرده بود و با لگد به اونجای داور بازی ایران ژاپن جام ملتها نزده بود(خودش در برنامه ۹۰ اعتراف کرد!) نه محرمی محروم میشد و نه پیوس و تیم ایران روی کاغذ حداقل ۲۰ درصد قوی‌تر میشد( ۲ بازیکن از ۱۰ بازیکن) چون دفاع چپ رضایی‌منش بود که اصلا اینکاره نبود و در خط حمله علی دایی تنها بود(سیستم ۲ فوروارده) مجید نامجو و حتی حمید درخشان خیلی خوب بازی کردند ولی کل تیم بد بازی میکرد و علی پروین فقط تَشَر میزد و کلی‌گویی میکرد بازی عربستان که فنونی‌زاده ۲ گل زد و ۳-۴ باختیم گل اول عربستان آفساید بود و به عراق هم باخت خیلی بدی دادیم و کره جنوبی(۰-۳)
    • عباس IR ۱۸:۰۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
      البته پاشنه اشیل کریم باقری بود که سمت چپ را تبدیل به اتوبان نموده بود(منظور مقدماتی جام جهانی)
    • فرامرز IR ۱۹:۱۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
      در پاسخ عباس کریم باقری 19 ساله برای اولین بار در عمر فوتبالیش در دفاع چپ فقط برای یک بازی مقابل قوی ترین تیم بازی ها یعنی کره جنوبی بازی کرد نه در بازی دیگه. اگر بازیکن مشکل داره این وظیفه مربیه چون کریم اصولاً بازیکن لب خط نبود برادر من .خواهش می کنم منصف باشید
    • ۴۴۴۴ همیشه آبی ۷۷۷۷۷۷۷ IR ۰۱:۱۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
      کریم باقری یک استثناء در تاریخ فوتبال ایرانه چه در دفاع چه در حمله چه ورزشی چه اخلاقی دفاع چپ شدن کریم هم اختراع علی پروین بود که جواب نداد البته سه چهار ماه قبلش در مرحله زیرگروه رضا رضایی منش رو علی آقا گذاشته بود دفاع چپ که خیلی خوب دفاع میکرد خیلی خوب هم نفوذ میکرد منتها پای چپش تعطیل بود و کلا متخصص سانتر کردن نبود و همینجوری دیمی سانتر می‌کرد همونجور که گفتم مجتبی محرمی با یه حرکت ناشیانه که از قبل با یه بازیکن دیگه ایران هماهنگ کرده بود باعث محرومیت یکساله خودش و فرشاد پیوس شد این آقا(مجتبی) در برنامه ۹۰ اعتراف کرد به فلان بازیکن گفتم پاهاتو لایی بده!!! منم از وسط پاهات یه لگد میزنم تو اونجای داور!!؟؟ متاسفانه موفق هم شد و تیم ایران رو به چیز داد!! از اون روز تا حالا هیچ بازیکنی در دفاع چپ تیمملی ایران ۳۰ درصد مجتبی نشد چون بنده‌خدا گوش چپ نفوذی بود(الآن میگن مهاجم چپ یا بال چپ/وینگر چپ) بعد مربی‌های کج سلیقه به زور گذاشتنش دفاع چپ! همون جوری که بنده‌خدا مهدوی‌کیا که فوروارد راست بود به زور گذاشتند پیستون راست یا مدافع راست! البته الآن برعکسه اسدی که هافبک دفاعیه می‌ره نوک حمله!
    • امین IR ۰۷:۴۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
      ' عامو اون موقع خیابانی کجا بود.بعد از اونا مقدماتی جام جهانی 94 غلامپورکلا 1گل بدا نهم از ژاپن خورد مشکلات از جاهای دیگه بود
    • درجو اب فرامرز IR ۰۷:۴۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۸
      فرامرز کاملا مشخصه اون بازیها رو ندیدی.اتفاقا تو مقدماتی 94 حسن زاده یکی از خوبها بود
  • Atilla IR ۲۱:۱۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
    میورا رفت سری آ ایتالیا بازی کرد، راموس بازیکن برزیلی بود که برا ژاپن توپ پخش کن عالی بود.خط حمله ایران شاه محمدی بازیکن گل نزنی بود که مکمل فرشاد پیوسی بود که دیگه ستاره نبود.مقابل امارات هم تیم ایران تیم برتری نبود شاید اگه امارات رو برده بود نیازی به نتیجه ژاپن نداشت.علی پروین فقط بازیکن اسمی برده بود نه تاکتیکی نه برنامه ای.حق ایران همون حذف مرحله گروهی بود.‌بعدا علی دایی بزرگ جانشین شاه محمدی شد و ..برترین بازیکن وگلزن آسیا وجهان شد..آرمینیا بیلفیلد وبایرن مونیخ و..
  • Atilla IR ۲۱:۲۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
    میورا رفت سری آ ایتالیا بازی کرد، راموس بازیکن برزیلی بود که برا ژاپن توپ پخش کن عالی بود.خط حمله ایران شاه محمدی بازیکن گل نزنی بود که مکمل فرشاد پیوسی بود که دیگه ستاره نبود.مقابل امارات هم تیم ایران تیم برتری نبود شاید اگه امارات رو برده بود نیازی به نتیجه ژاپن نداشت.علی پروین فقط بازیکن اسمی برده بود نه تاکتیکی نه برنامه ای.حق ایران همون حذف مرحله گروهی بود.‌بعدا علی دایی بزرگ جانشین شاه محمدی شد و ..برترین بازیکن وگلزن آسیا وجهان شد..آرمینیا بیلفیلد وبایرن مونیخ و..

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

زیباترین گل هفته از نظر شما؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی