نظرسنجی

قهرمان جام ملت‌های فوتسال آسیا؟
روبرتو مانچینی - تیم ملی فوتبال عربستان
زمان مطالعه: ۲ دقیقه

فوتبال عربستان هم از نظر فرهنگی، مشکلاتی شبیه ما دارد اما به لحاظ مالی و ساختاری، فرسنگ‌ها از فوتبال ایران فاصله گرفته است.

دامنه اصلاحات محمدبن سلمان در عربستان، چندی است به فوتبال هم کشیده شده است. حالا دیگر سعودی ها رونالدو را دارند، نیمار و بنزما را آورده اند. آنها مانچینی پرافتخار را دارند که برای آوردنش به نیمکت تیم ملی، ۳۰ میلیارد هزینه کرده اند.

بن سلمان عادت ندارد عصا به دست حرکت کند. او برای عبور از مرزهای سنت و مدرنیته، چالشی پرمخاطره اما عبرت آموز را انتخاب کرده؛ THE LINE که بخشی از پروژه عظیم شهر نئوم است، اولین شهر در جهان بدون خیابان، بدون ماشین و بدون ترافیک خواهد بود. یعنی زمانی برای چیزهای لذت بخش تر در زندگی. مبلغ هنگفتی بالغ بر ۵۰۰ میلیارد دلار در این پروژه رویایی شاهزاده سعودی سرمایه گذاری می شود.

با این همه در عربستان سعودی هم مشکلات کم نیست؛ ما با آنها دغدغه های مشترک فرهنگی هم داریم. نمونه می خواهید؟ همین هجوم بی وقفه چند کارشناس سعودی به مانچینی قبل از اولین دیدار عربستان در جام ملت های آسیا... در واقع همان اتفاقی که بارها در فوتبال ایران رخ داده است؛ حمله همه جانبه به سرمربی تیم ملی از سوی کارشناسان، پیشکسوتان و حتی صداوسیمای ملی! مانچینی مورد تهاجم شدید کارشناسانی قرار گرفت که او را یک احمقِ خودخواه نامیدند. مانچو هم شاید برای نخستین بار در تمام دوران مربیگری اش به چشم دید چند بازیکن برای حضور در اردوی تیم ملی و برای بازی دوستانه، برایش شرط گذاشتند که البته هیچ کدام را نپذیرفت و چند ستاره، لاجرم از تیم ملی رفتند.

جام ملت های آسیا با بچه های بن سلمان آغاز شد!/ کودتای نافرجام در فوتبال عربستان؛ من مانچینی، یک احمقِ خودخواه نیستم...

دیدار عربستان و عمان، نخستین دیدار پرشور و هیاهوی جام ملت های آسیا بود؛ به عبارت بهتر، اولین مسابقه ای که یک ورزشگاه در کشور قطر پر شد و نخستین فوتبالی که حس کردیم نه! این دیگر واقعا جام ملت هاست و شبیه یک مسابقه آسیایی بی خاصیت نیست. هیجان مسابقه بالا رفت. عمان یک پنالتی زد. عربستان نیمه دوم، گل خورده را جبران کرد و برای کامبک، خودش را به آب و آتش زد. گل دوم را هم کمک داور ویدیویی با اعمال شاقه تایید کرد تا دلارهای بن سلمان و آرزوهای سعودی ها، همین اول کار به هوا نرود.

حالا جام ملت های آسیا شروع شده و طبق پیش بینی ها ژاپن، کره جنوبی، استرالیا، ایران و عربستان از شانس های مسلم قهرمانی هستند. بازی های این مدعیان را که دیدیم، راستش برایمان سخت است حرف نهایی را بزنیم. در نتیجه، همچنان باید منتظر بود. در انتظار اینکه حوادث جام ملت ها به نفع فوتبال ما رقم بخورد. در انتظار اینکه ژاپن ببازد. کره جنوبی بد بازی کند. استرالیا زودتر حدف شود و یاران بن سلمان در بازی های بعدی با مانچینی رویایی، گوی و میدان را واگذار کنند... این رویاست یا خواب و خیال؟ هر چه هست، اسمش فوتبال است و شاید اتفاقی خارق العاده در انتظار همه باشد، شاید!

اینجا ببینید: تصاویر| بازگشت عجیب عربستان مقابل عمان/ شگفتی‌سازی تیم برانکو نیمه‌تمام بود

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظرات

  • منتشرشده: ۱۳
  • در صف بررسی: ۰
  • غیرقابل‌انتشار: ۱
  • قوقولی قوقو IR ۱۵:۲۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
    سحر شد
    • خروس IR ۱۶:۲۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
      احسنت :دی
    • میلاد IR ۰۰:۲۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۸
      عربستانیها مدام میریختن رو سر داور که برو var روچک کن یاد دربی و استقلال افتادم
  • ماسال IR ۱۸:۳۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
    اگه اوسیم بولت و بقیه دونده ها پاشون بشکنه ، بنده قهرمان المپیک میشم.
  • سنگ پا IR ۱۹:۰۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
    فرهنگ یک شبه عوض نمیشه، صنعت یک شبه بدست نمیاد ، مدنیت یک شبه حکمفرما نمیشه ، اینها حداقل ۵۰ سال آموزش و تلاش لازم دارن
    • علي IR ۰۵:۵۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۸
      خواهشا چیزی نگو
  • مهدیه IR ۲۱:۲۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
    برخلاف نویسنده ی ساده دل و رویا پرداز این مقاله بنده مقتعدم که اصالت با پول قابل خریدن نیست. سرنوشت فوتبال عربستان هم مثل چین خواهد بود. چند سال پول پاشی برای جذب ستاره ها و در نهایت هم رکود و ناکامی. حتی در زمینه های دیگه هم بن سلمان بجز رویا فروشی کار دیگه ایی نخواهد کرد. بنشینید و نگاه کنید که آیا نئونی اصلا پدید میاد یا نه؟
  • مهران IR ۱۰:۳۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۸
    اشتباه بزرگ و حماقت محض اینه که سرمایه رو ببری سمت جایی که در دید مردم قرار بگیری در صورتی که میدونی دید مردم خیلی تاثیری نداره. سرمایه تموم میشه شهر نئوم که چه عرض کنم هزار برابر بهترش اگه رسانه پشتیبانی نکنه کار کاملن بیهوده هست.. حالا که تصمیم به تغییر وضعیت بود باید موقعیت شناسی میشد. برزیل با اینهمه مدال و بدنبالش آرژانتین به چی رسیدن؟؟ آیا شهر نئوم برآوردیم داره؟؟ ینی برای عموم مردم ساخته شده یا نه فقط برای استفاده قشری خاص. دخل و خرج با هم نخونه ینی هیچی. و در آخر چیزی که برانکو نشون داد ینی فوتبال هم هیچی
  • فرشاد IR ۱۲:۳۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۸
    در پیشرفت و تعالی عربستان در همه عرصه ها جای شک و تردیدی نیست .عربستان گام در مسیری گذاشته که ما پنجاه سال پیش سرآمد منطقه بودین و حالا کجا هستیم ؟ کشور ما دچار یک بیماری مزمن شده و اگر تا الان سر و پا مونده مدیون و مرهون زیرساختهای اساسی پنجاه سال قبل هست عربستانی که صحرای بی آب و علف بود حالا تبدیل به صادر کننده محصولات کشاورزی شده .ثروت افسانه ای عربستان به همه دنیا روی خوش نشون داده همه جاهای لازم کمک میکنه و تعادل در بین هزینه ها داره .فوتبال ورزش اولش هست مردم شادی داره از چهره هاشون وسایل همراهشون مشخصه که راضی و خشنود هستند .باید آفرین گفت بهشون والسلام .تنگ نظرانه و احساسی قضاوت کردن به درد کسی نمیخوره کشور شتر سوارها حالا در دنیا طرف توجه هست .آفرین
    • Ali IR ۱۵:۴۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۸
      آقا فرشاد با خواندن کامنت شما یاد یک نظریه افتادم که چنین است : خوشبختی مانند توپ است تا درحرکت است همگی دنبالش میدند اما به محض ایستادن توپ به آن لگد میزنند ،امیدوارم مردم عربستان وهمگی مردم دنیا سلامت وشاد باشند وهم مال داشته باشند وهم حال.
  • ابوالفضل IR ۱۶:۴۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۸
    امیدوارم ایران هم ی روز مثل عربستان پیشرفت کند و هیچ چالشی نداشته باشیم یک روز خودرو دیگر روز گوشت نمیدونم هزار بدبختی مسکن ازدواج گرانی کاش میمردم این روزها را نمیدیدم شرمنده ام بخدا ولی ۲ ساله گوشت نخریدم برای خانواده امیدوارم که درست بشه
  • خلیل IR ۰۴:۴۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۹
    من هرچی فکر میکنم تو مخ جا نمیشه امروز اگر برج خلیفه را بسازند حداقل ۳میلیارد دلار خرج برمی‌داره، چطور با ۵۰۰میلیارد دلار چنین شهری با اوم عظمت بسازند ،،بنظر شما امکانش هست ،شهر نئون یه قسمتش فقط ۸۰ کیلومتر طول خواهد داشت ، امروز با ۵۰۰میلیارد میشه ۸۰کیلومتر آزاد راه استاندارد ساخت ،،؟؟؟؟؟؟
  • حمید زرنگی IR ۰۷:۵۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۹
    بیایم خودمون فریب ندیم و حسادت نکنیم و واقع بین باشیم عربستان واقعا با آمدن بن سلمان تغییرات خوبی انجام داد نه فقط در فوتبال بلکه در هر زمینه فکر و ایده های خوبی پیاده کرد و به کشورش ومردمش دل سوزاند و عربستان دیگه ساخت ولی کشور ما ایران همه چیز داریم کشاورزی و صنعتی و پتروشیمی و آب هوا ۴ فصل و نفت و گاز ولی گرسنه هستیم مردم در تنگنا زندگی میکنند چرا باید اینطور باشه کشور ما مدیرت سالم نداره قبول کنیم مدیریت در ایران پول کشیدن به بالا فقط همین خدمت به کشور و مردم در مدیریت نداریم امیدوارم کشور ما بجای برسه مدیران سالم تربیت بده و دلسوز کشورش ومردمش باشه ما میتوانیم یک ژاپن یا چین بهتر ازاین کشورها باشیم ایران میتونه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

قهرمان جام ملت‌های فوتسال آسیا؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی