نظرسنجی

نظر شما درباره برکناری علی خطیر؟
ویرا شاید دستیار خوبی باشد اما سرمربی نه!/ مانچینی اشتباه ایران در جام ملت‌های ۱۹۸۴ را مرتکب شد!
زمان مطالعه: ۵ دقیقه

حمید درخشان پیشکسوت پرسپولیس می‌گوید: انتخاب اوسمار ویرا به عنوان جانشین یحیی گل‌محمدی، واکنش‌های منفی زیادی را نزد پرسپولیسی‌ها برانگیخته است.

این روزها تیم پرسپولیس در کشور امارات به سر می‌برد و تمرینات خود را در این کشور ادامه می‌دهد. پرسپولیسی‌ها با هدایت مربی برزیلی خود، با ۵ گل شکست سنگینی را در یک بازی دوستانه برابر شباب الاهلی امارات تجربه کرد.

حمید درخشان پس از این دیدار دوستانه در مصاحبه ای اعلام کرد که پرسپولیس نباید حتی در بازی دوستانه با ۵ گل ببازد.

با درخشان تماس گرفتیم و در این رابطه پرسیدیم که باز هم حرف خودش را تکرار کرد و گفت: شباب الاهلی تیم خوبی در امارات است اما فوتبال امارات کجاست؟ آیا این تیم باید ۵ گل ولو در بازی دوستانه به پرسپولیس بزند!؟ چرا چنین اتفاقی می‌افتد؟ حالا یک عده ممکن است بگویند علیرضا بیرانوند و محمدحسین کنعانی زادگان یا مهدی ترابی در قطر به سر می‌برند و در این بازی نبودند اما من به شما می‌گویم پرسپولیس با ذخیره‌هایش هم نباید ۵ گل از شباب الاهلی بخورد.

وی ادامه داد: شما اسامی‌نفرات پرسپولیس را مرور کنید. فرشاد فرجی، علی نعمتی، دانیال اسماعیلی فر، مسعود ریگی، سینا اسدبیگی، سعید صادقی، امید عالیشاه، سروش رفیعی، شهاب زاهدی و بقیه که بودند. چرا باید ۵ گل از شباب الاهلی بخوریم که تیم بزرگی در قاره آسیا نیست؟ بازی تدارکاتی شاید به قول فوتبالی‌ها ملاک نباشد اما خوردن ۵ گل در شأن پرسپولیس نیست. این نتیجه نشان از این دارد که پرسپولیس بعد از جدایی و استعفای یحیی گل محمدی شرایط مناسب و مساعدی ندارد و این موضوع نگران کننده است.

کاپیتان اسبق پرسپولیس افزود: اوسمارویرا احترامش واجب اما شاید دستیار خوبی باشد. بعضی مربیان نفر دوم خوبی هستند و بعضی‌ها نفر سوم و بعضی‌ها هم نفر اول ایده آلی محسوب می‌شوند. شما می‌بینید یک فوتبالیست بزرگ شاید نتواند نفر اول خوبی باشد و یک بازیکن سطح پایین تر می‌آید و سرمربی بزرگی می‌شود. بحث سرمربیگری خیلی پیچیده است و نیاز به مدیریت، کاریزما و خیلی مسائل دیگر دارد. من نمی‌خواهم پیشداوری کنم اما فکر نمی‌کنم اوسمار ویرا سرمربی بزرگ و خوبی باشد و نتایج او در تیم‌هایی که نفر اول بوده مشخص است.

حمید درخشان در ادامه خاطرنشان کرد: من باز تکرار می‌کنم برای شخصیت اوسمار ویرا احترام زیادی قائلم اما اینجا پرسپولیس است. شما ببینید چه کسانی در این تیم سرمربی بوده اند؟ شما نمی‌توانید یک ماشین مدل بالا را به دست راننده کم تجربه بدهید و سرمربیگری در پرسپولیس نیاز به یک عقبه ویژه دارد. کسی که سرمربی پرسپولیس می‌شود باید کارنامه پربار و قهرمانی‌های متعدد داشته یا حداقل ستاره بزرگی در این تیم بوده باشد تا هواداران و بازیکنان او را بپذیرند. اینکه یکی دو بازیکن بیایند و استوری یا پُست بگذارند تا یکی سرمربی شود جالب نیست.

وی تصریح کرد: در فوتبال همه چیز مشخص است. روزی که بازیکنان علیه رضا درویش بیانیه نوشتند من مصاحبه کردم و ایراد گرفتم. الان هم موافق حمایت بازیکنان از یک مربی خاص نیستم و می‌گویم این وظیفه برعهده باشگاه است. این مسائل و دخالت‌ها نه تنها حاشیه ساز می‌شود بلکه در تیم هم دودستگی به بار می‌آورد. البته من دیدم امید عالیشاه کاپیتان پرسپولیس موضع درست و حرفه ای گرفت و رسما اعلام کرد انتخاب سرمربی ربطی به بازیکن ندارد. اگر این موضوع جدی گرفته نشود پرسپولیس با مشکلات بزرگ تری در آینده و حتی ادامه لیگ برتر مواجه خواهد شد.

ویرا شاید دستیار خوبی باشد اما سرمربی نه! / مانچینی اشتباه ایران در جام ملت‌های ۱۹۸۴ را مرتکب شد!

برخی پیشکسوتان همسو با رضا درویش مدعی شده اند در شرایط فعلی اوسمار ویرا بهترین انتخاب بوده چرا که شناخت کاملی از بازیکنان دارد. درخشان اما در این رابطه گفت: این نمی‌تواند ملاک خوبی باشد. شناخت از بازیکن کافی نیست و همه می‌دانیم آنالیزورهای فوتبال بیشترین شناخت را از بازیکنان دارند. چرا یکی از آنالیزورهای پرسپولیس را سرمربی انتخاب نکردیم!؟ آنالیزورها هر روز فیلم بازی بازیکنان خودی را می‌بینند، فیلم نقاط ضعف و قوت آنها را بُرش زده و در اختیار سرمربی می‌گذارند اما با این شناخت هم هرگز نمی‌توانند سرمربی خوبی باشند. البته نظر هر کسی محترم است و باید به این عقیده هم احترام گذاشت.

وی تأکید کرد: من نه خصومت شخصی با کسی دارم و نه دنبال چیزی هستم. اگر حرفی می‌زنم به خاطر تیمی است که سال‌ها با افتخار پیراهن آن را پوشیدم و با مربیان بزرگی هم کار کردم. امروز به عنوان یک هوادار در مورد پرسپولیس حرف می‌زنم و دلم می‌سوزد. پرسپولیس جای آزمایش چهره‌ها و مربیان جوان و تازه وارد نیست. پرسپولیس جای باتجربه‌ها و بزرگان است و مربی و بازیکنانی باید در آن باشند که شاخص و بزرگ باشند.

حمید درخشان در خصوص انتخاب دستیاران اوسمار ویرا نیز عنوان کرد: انتخاب دستیار برعهده سرمربی است و باید اختیار تام داشته باشد اما من شنیدم او موافقت کرده که با همین نفرات و کادریحیی گل محمدی کار کند و فقط یک برزیلی با خودش بیاورد. من شرایط کادرفنی را نمی‌دانم اما شنیدم بخشی از بحث انتخاب اوسمارویرا پذیرفتن همین شرط بوده که باعث صرفه جویی در هزینه‌های پرسپولیس می‌شود! این البته توجیه منطقی برای انتخاب یک سرمربی نیست اما امیدوارم مربیان ایرانی که کنار ویرا انتخاب می‌شوند با دقت بیشتری انتخاب شوند و تجربه کافی داشته باشند. ویرا تجربه زیادی ندارد و به نظر می‌رسد نیاز به تجربه ایرانی بسیار قوی کنار خودش دارد.

حمید درخشان که یکی از بینندگان بازی کره جنوبی و عربستان بوده، در رابطه این دیدار بزرگ نیز گفت: به نظر من بازی کره جنوبی و عربستان بهترین بازی جام ملت‌های آسیا تا امروز بوده است. یک فینال زودرس که بسیار تاکتیکی بود و در نهایت کره جنوبی با شایستگی صعود کرد. به نظر من عربستان سعودی و سرمربی گرانقیمت آن روبرتو مانچینی اشتباه بسیار بدی مرتکب شد. سالم الدوساری ستاره تیم ملی عربستان بود که پاس گل هم داد و یک بازیکن تکنیکی و خطرناک است. او مدافعان و حتی‌هافبک‌های کره ای را به خود مشغول کرده بود اما اشتباه مانچینی در تعویض سالم الدوساری خیال مدافعان کره ای را راحت کرد تا جلو بکشند و حملات دامنه داری روی دروازه عربستان انجام دهند. بالاخره هم به گل رسیدند در حالی که اگر سالم الدوساری در زمین حفظ می‌شد شاید عربستان آن همه عقب نمی‌کشید و کره جنوبی آن طور جلو نمی‌کشید. من با دیدن این تعویض یاد جام ملت‌های آسیا و اشتباه مربیان ایران در سال ۱۹۸۴ سنگاپور انداخت. در بازی نیمه نهایی آن دوره از رقابت‌ها و درحالی که با گل شاهرخ بیانی یک برصفر جلو بودیم، کادرفنی ناصرمحمدخانی مهاجم تکنیکی و زهردار خودمان را بیرون کشید و زنده یاد رضا احدی را وارد زمین کرد. همین تعویض باعث شد عربستانی‌ها راحت جلو کشیده و در نهایت هم روی گل به خودی شاهین بیانی به تساوی برسند. گل عربستانی‌ها در دقیقه ۸۹ به دست آمد و در نهایت هم تیم شایسته ایران با آن همه ستاره در ضربات پنالتی مغلوب عربستان شده و نتوانست به فینال برسد درحالی که عربستان هم به فینال رسید و هم قهرمان جام ملت‌های آسیا شد.

بیشتر بخوانید: درگیری سرمربی استقلالی با بازیکنان آبی قبل از جدال با پرسپولیس/ وقتی کار قلعه‌نویی و بازیکن استقلال بالا گرفت!

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظرات

  • منتشرشده: ۲
  • در صف بررسی: ۰
  • غیرقابل‌انتشار: ۱
  • مهدی جلالوند CA ۱۱:۴۷ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۱
    روبرتومانچینی مربی بسیاربزرگی است وبرای آینده فوتبال این کشوربرنامه دارد.
  • ناصر IR ۱۴:۴۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۲
    حتما باید سرمربی تو باشی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

نظر شما درباره برکناری علی خطیر؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی