معضل فرهنگی باز هم قربانی گرفت/ گل زودهنگام بلای جان فوتبال ایران!
زمان مطالعه: ۲ دقیقه

وقتی مقابل یک تیم بزرگ و پرطرفدار در خانه خود جلو می‌افتید ناخودآگاه بازیکنان شما عقب می‌کشند و حریف نیز احساسی حمله می‌کند.

فرهنگ مقوله‌ای است که در تمام تخصص‌ها خود را نشان می‌دهد. فوتبال و فوتبالیست و مربی هم به عنوان جزیی از جامعه درگیر فرهنگ هستند و ضعف‌های فرهنگی روی نتایج مسابقات تاثیر می‌گذارد. در ورزش ایران مربی و بازیکن دچار معضلی فرهنگی هستند که می‌توان نامش را زود اشباع شدن گذاشت. مادر کشتی قهرمانانی داشتیم که به محض رسیدن به فینال و مطمئن شدن از کسب مدال، دیگر انگیزه‌ای برای مبارزه نداشتند و با نقره راضی می‌شدند. دهه‌ها طول کشید تا با ظهور حمید سوریان طعم مدال طلا و توالی تکرار قهرمانی زیر زبان کشتی‌گیران ما آمد و حالا قهرمانانی داریم که بیش از یک مدال طلا دارند اما در فوتبال هنوز عنوان قهرمانی را چه در سطح ملی و چه در سطح باشگاهی در عرصه بین المللی کم داریم.

در جام ملت‌های سال قبل دیدیم که گل زود هنگام تیم ملی به قطر در نیمه نهایی چطور کار دست ما داد و از رسیدن به فینال باز ماندیم. اتفاقی که از بعد پیروزی انقلاب همواره تکرار شده و نمی‌توان آن را به یک نسل یا اشتباهات یک فرد یا یک تیم منصوب کرد. حالا در عرصه لیگ داخلی استقلال خوزستان آخرین قربانی این ضعف فرهنگی است. تیمی که در بازی بزرگ هفته در تهران مقابل پرسپولیس مدعی قهرمانی و پیش چشم هزاران هوادارش در همان شروع مسابقه گل زد و کم نبودند کارشناسانی که همان جا مطمئن شدند پرسپولیس برنده بازی خواهد بود! این مشکل همانطور که اشاره شد ریشه در فرهنگ بازیکنان و مربیان ما دارد. دست کم گرفتن حریف یا مطمئن شدن از پیروزی که همه می‌دانند خطرناک‌ترین رقیب هر ورزشکار است.

در فوتبال اگر برای مساوی بروی خواهی باخت. وقتی مقابل یک تیم بزرگ و پرطرفدار در خانه خود جلو می‌افتید ناخودآگاه بازیکنان شما عقب می‌کشند و حریف نیز احساسی حمله می‌کند. کدام تیم را در دنیا سراغ دارید که بتواند ۹۰ دقیقه مقابل فشار تیم میزبان دوام بیاورد؟ البته استقلال خوزستان نیمه اول منطقی بازی کرد و به گل‌های دوم و سوم هم رسید اما سیل سهمگین ستاره‌های پرسپولیس در نیمه دوم به سمت دروازه تیم میهمان روانه شد و کاملاً مشخص بود که آبی‌های اهواز نمی‌توانند مقابل این حجم از حملات مقاومت کنند.

فوتبالی‌ها می‌دانند که ۱۰ نفره شدن تیم اهوازی هیچ تاثیری در نتیجه نداشت. پرسپولیس دور برگشت زیر نظر اوسمار تبدیل به تیمی شده که هرگز به نتیجه قانع نیست و بعد از زدن گل سوم هم به سرعت توپ را از دروازه بیرون آورده و به دنبال گل چهارم است. اتفاقی که در بازی با فولاد افتاد و مقابل استقلال خوزستان هم تکرار شد آنجا هم فولاد با دو گل پیش افتاد اما ۴-۲ باخت و حالا استقلال خوزستان که با سه گل پیش افتاد اما ۴-۳  شکست خورد.

بیشتر بخوانید: مقایسه سرمربیان استقلال و پرسپولیس در کورس داغ قهرمانی؛ شانس نکونام مقابل توان فنی اوسمار باخت!/ چطور تاج ناگهان مقصر ناکامی آبی‌ها شد؟

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظرات

  • منتشرشده: ۵
  • در صف بررسی: ۰
  • غیرقابل‌انتشار: ۰
  • رمضانی IR ۱۰:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۶
    تصمیمات داور بزرگوار در اخراج سختگیرانه ، پنالتی مشکوک را نادیده نگیرید لطفاً ایشون همراه با برادران حیدری یار دوازدهم پرسپولیس در این شرایط بودند بی انصاف نباشید کلی زحمت کشیدند
    • !!! IR ۱۰:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۶
      چرت نگو بابا .. دو اخطاره شد دیگه. امیری هم‌پنالتی گرفت احراج و پنالتی هم‌جزو بازیه!!!
    • بابا ترو خدا بیا پایین سرمون درد گرفت.... IR ۱۰:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۶
      کیسه کشا انقدر داورا این خطاها رو بازیکنای حریف رو حتی خطا هم نگرفتن مثل دربی باورشون شده که اینا خطا نیست و کارت نداره🤣🤣🤣🤣
  • جعفر IR ۱۱:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۶
    کیسه کشابسوزین
  • فرامرز IR ۱۳:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۶
    این تغییر نتیجه را تنها نمی شود به ایرادات فرهنگی نسبت داد چون در فوتبال گاهی روز تیم شما نیست و به هر دلیلی با ارنج نخست تیم شما به چالش می افتد اینجا ست که بازی خوانی درست مربی همراه با تعویض است که روندی که به نفع تیم شما نیست را تغییر می دهد این حکایت نیمه دوم بازی پرسپولیس در مقابل استقلال خوزستان بود نمی شود دید و دانش فنی اوسمار را در نظر نگرفت در مقابلش تعویض های غلط و بازی خوانی اشتباه قلعه‌نویی را فراموش کرد دفاع قطر بلند قد بود به جای این که با آوردن بازیکنان فانتزیست مانند قائدی و علی قلی زاده و انتقال بازی به زمین شهریار مغانلو سر زن می آورد و خنده دار تر این که بهترین سانتر کننده ایران رامین رضاییان را بیرون می کشد با عرض پوزش تغییر این دو نتیجه یعنی پرسپولیس - استقلال خوزستان و ایران -قطر اصلا مانند هم نیستند چون اوسمار از نظر فنی فرسنگ ها جلوتر از قلعه‌نویی ست نمی شود فوتبال هدفمند و تاکتیکی را با فوتبال علی اصغری و عهد دقیانوسی یکی دانست

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی