نظرسنجی

بهترین تیم هفته ۲۴؟
۰
دوشنبه ۳۰ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۱
۰ |
۰
زمان مطالعه: ۱ دقیقه

سال 1395 سالي پر‌فراز و نشيب براي ورزش ايران بود. برگزاري المپيك و پارالمپيك 2016 ريودوژانيرو در اين سال، همه نگاه‌هاي اهالي ورزش در سراسر دنيا از جمله كشورمان را به اين رقابت‌ها معطوف كرده بود و خيلي‌ها انتظار داشتند شاهد مدال‌آوري ورزشكاران كشورمان از آوردگاه ريو باشند.

اشک‌ها و لبخندها در سال 95

به گزارش خبر ورزشی، در اين سال اتفاقات تلخ و شيريني در ورزش كشور رخ داد كه با توجه به محدوديت فضا به برخي از مهمترين آنها در اين مطلب اشاره ميكنيم. 
پس از موفقيت در المپيك لندن 2012، اهالي ورزش و بهخصوص ورزشدوستان كشورمان انتظار تكرار آن موفقيت و حتي افزايش مدالآوري ورزشكرانمان را داشتند و با افزايش سهميه ايران در اين رقابتها به 64 ورزشكار و در 15 رشته ورزشي، كه براي اولين بار در تاريخ اتفاق افتاده بود، اين اميدواري بيشتر شده بود اما با نحوه آمادهسازي مليپوشانمان از همان ابتدا هم ميشد حدس زد حتي تكرار موفقيتهاي لندن هم بعيد است چه رسد به افزايش تعداد مدالها نسبت به المپيك 2012. 
ايران در رشته بوكس يك ورزشكار به نام احسان روزبهاني داشت كه در همان گام اول به يك بوكسور هلندي (پيتر مولنبرگ) باخت و از دور رقابتها حذف شد. بوكس در طول اين سال اتفاق خاصي را رقم نزد و در واقع در مهمترين رويدادي هم كه حاضر بود نتوانست اتفاق مهم و خاصي را رقم بزند. 
تكواندو رشتهاي بود كه كاروان ايران و همه اهالي ورزش به آن خيلي دل بسته بودند. 
درخشش تكواندوكارهايي مانند فرزان عاشورزاده، مهدي خدابخشي و سجاد مرداني در سالهاي 2014 و 2015 سبب شده بود بسياري از اهالي ورزش اميدوار باشند كه اين رشته دست به يك شگفتي بزرگ خواهد زد اما متأسفانه اين سه ورزشكار كشورمان دست به شگفتي معكوس زده و هيچ يك از آنها از مرحله يك چهارم نهايي بالاتر نرفتند. 
فرزان عاشورزاده، قهرمان بلامنازع همه رقابتهاي تكواندو در يكي، دو سال گذشته و اميد اول ايران براي به دست آوردن مدال طلا، در همان دور اول و در ديدار برابر تكواندوكار مراكشي شكست خورد و از دور رقابتها خارج شد. 
سجاد مرداني و مهدي خدابخشي هم پس از پيروزي برابر حريفان گمنامي از تونگا و هندوراس، در دور دوم به ترتيب مقابل تكواندوكارهايي از بريتانيا و آذربايجان (مهدي بيگي) شكست خوردند و از دور رقابتها كنار رفتند تا ضعيفترين اتفاق و نتيجه براي تكواندو ايران در حداقل يك دهه گذشته رقم بخورد، اتفاقي كه مسائل حاشيهاي بسياري را براي تكواندو كشورمان و ميان رضا مهماندوست، سرمربي ايراني تيم آذربايجان و همينطور بسياري از ستارههاي گذشته اين رشته مانند يوسف كرمي، هادي ساعي و... با محمد پولادگر، رئيس فدراسيون تكواندو، به وجود آورد و سبب شد اين رشته پرافتخار و پرمدال كشورمان سال پرالتهابي را پشتسر بگذارد. 
البته اين همه اتفاقات تكواندو در المپيك نبود و بزرگترين افتخار ورزش بانوان ايران هم در ريو رقم خورد و كيميا عليزاده، تكواندوكار 18 ساله كشورمان، با رسيدن به مدال برنز اولين مدال تاريخ ورزش بانوان ايران در المپيك را تصاحب كرد. 
كيميا ابتدا تكواندوكاري از كرواسي را شكست داد و سپس برابر حريف اسپانيايي خود شكست خورد اما با راه يافتن اين حريف به فينال، شانس حضور مجدد در جدول را به دست آورد و به ترتيب تكواندوكارهايي از تايلند و سوئد را شكست داد و به مدال برنز دست يافت. 
در تيراندازي ايران 5 ورزشكار داشت. پويا نوروزيان، تيرانداز مرد كشورمان، در دو رشته تفنگ بادي 10 متر و تفنگ سه وضعيت 50 متر به رقابت پرداخت و به فينال هم راه يافت اما در اين مرحله ناكام ماند و به موفقيت شايان ذكري دست نيافت. 
4 تيرانداز زن كشورمان، الهه احمدي، مهلقا جامبزرگ، نجمه خدمتي و گلنوش سبقتالهي هم تا فينال پيش رفتند كه در اين بين احمدي در رشته تفنگ بادي 10 متر در رتبه ششم قرار گرفت و خدمتي در تفنگ سه وضعيت 50 متر هشتم شد. 
اما در تيراندازي با كمان با اينكه نتيجه خوبي حاصل نشد اما يك اتفاق بزرگ رخ داد و زهرا نعمتي به عنوان اولين ورزشكار ايراني توانست هم در المپيك سهميه بگيرد و هم در پارالمپيك. 
او به رغم معلوليت در مصاف با ورزشكار سالم روس نمايش خوب و قابل قبولي داشت ولي در نهايت بازنده شد. 
در تنيس روي ميز ايران سه ورزشكار داشت. نيما و نوشاد عالميان و ندا شهسواري.
نيما در دور اول حريفي از آمريكا را شكست داد و در مرحله بعدي از ورزشكار رومانيايي شكست خورد و حذف شد. 
نوشاد و ندا شهسواري هم پس از استراحت در دور اول، در دور دوم به ترتيب برابر تنيسورهاي اسلووني و بلاروس شكست خوردند و حذف شدند. اين در حالي بود كه ندا شهسواري در زمان مسابقه مربي خود را بالاي سر نميديد و تازه پس از حذف او، مربياش به ريو رسيد!
 
جودو رشته ديگري بود كه ايران در آن سه سهميه به دست آورد اما عليرضا خجسته قبل از شروع مسابقات بنا به دلايلي از حضور در المپيك انصراف داد! و سعيد ملايي و جواد محجوب پس از يك دور استراحت به ترتيب مقابل جودوكاراني از روسيه و بلژيك شكست خورده و از دور مسابقات حذف شدند. 
در دوچرخهسواري ايران صاحب سه ورزشكار بود كه بدترين نتايج ممكن را رقم زدند. قادر ميزباني، آروين معظمي گودرزي و صمد پورسيدي در رقابت جادهاي مردان هيچ يك به خط پايان نرسيدند و در تايم تريل مردان هم ميزباني در رتبه 31 ايستاد!
در دووميداني ايران با 9 ورزشكار مرد و يك ورزشكار زن حضور پرتعدادي داشت اما حاصلي از حضور اين ورزشكاران نبرد و حتي احسان حدادي كه در المپيك 2012 صاحب مدال نقره شده بود، در اين رقابتها ناكام ماند. 
رضا قاسمي و حسن تفتيان دو دونده 100 متر ايران بودند كه قاسمي در مرحله يك چهارم نهايي پنجاه و هشتم شد و از راهيابي به نيمهنهايي بازماند ولي تفتيان تا آستانه فينال پيش رفت ولي در نيمهنهايي در رتبه هشتم ايستاد و نتوانست افتخارآفريني كند. 
حميدرضا زورآوند و محمدجعفر مرادي به ترتيب در رشتههاي 20 كيلومتر پيادهروي و ماراتن به رقابت پرداختند كه اولي پنجاه و چهارم شد و دومي مقامي بهتر از 129 به دست نياورد. 
در پرش طول محمد ارزنده در دور مقدماتي بيستونهم شد و كنار رفت. 
احسان حدادي و محمود صميمي دو پرتابكننده ديسك ما بودند كه به ترتيب در رتبههاي 24 و 30 ايستادند و پژمان قلعهنويي و كاوه موسوي هم در پرتاب چكش به ترتيب 28 و 29 شدند. 
ليلا رجبي، تنها دووميدانيكار زن ايران، در پرتاب وزنه سي و دوم شد. 
در قايقراني روئينگ و در رشته انفرادي دو پارو، ايران يك ورزشكار زن داشت. مهسا جاور در اين رقابتها تا فينال پيش رفت اما رتبهاي بهتر از 28 به دست نياورد. 
در شمشيربازي و در رشته سابر، ايران دو ورزشكار داشت كه مجتبي عابديني درخششي فوقالعاده داشت ولي با ناداوري پاي سكو ايستاد و به مدال نرسيد. 
عابديني به ترتيب سه شمشيرباز اوكرايني، كرهجنوبي و فرانسه را شكست داد و در نيمهنهايي با يك ناداوري آشكار و در حالي كه چند امتيازش ناديده گرفته شد مقابل حريف آمريكايي با نتيجه 14- 15 شكست خورد و در ديدار ردهبندي در حالي كه روحيهاي نداشت به شمشيرباز كرهاي باخت و چهارم شد. 
علي پاكدامن، ديگر شركتكننده ايران در اين رشته در همان دور اول به ورزشكار آلماني باخت و حذف شد. 
در شنا، آريا نسيميشاد تنها شركتكننده ايران بود كه در دور اول در رتبه 39 ايستاد و حذف شد. 
در قايقراني كانو هم عادل مجللي در رشته 200 متر انفرادي تا نيمهنهايي پيش رفت ولي با ايستادن در رده ششم از راهيابي به فينال بازماند. 
واليبال به عنوان تنها رشته تيمي ايران در المپيك 2016 حاضر بود و با اينكه اميد زيادي به اين رشته ميرفت اما در نهايت اتفاق قابل ذكري نيفتاد و اين تيم هم از دستيابي به مدال محروم ماند. 
درخشش واليبال در سالهاي اخير به حدي بوده كه همه توقع بالايي از اين رشته دارند و انتظار ميرود در سال 2017 واليباليستهاي كشورمان بالاخره روي سكوي جهاني ايستاده و در رقابتهاي ليگ جهاني هم به عنوان شايستهاي دست يابند. 
اما اتفاق مهمي كه در آخرين ماههاي سال در خصوص واليبال رخ داد انتخاب محمدرضا داورزني، رئيس فدراسيون واليبال، به عنوان معاون ورزش قهرماني وزارت ورزش و جوانان بود كه ممكن است آينده اين رشته پرطرفدار را به مخاطره بيندازد. 
كشتي يكي از رشتههايي بود كه اهالي ورزش مطابق هر سال به موفقيت آن دل بسته بودند و به رغم موفقيت نسبي اين رشته اما در مجموع رضايت اهالي ورزش حاصل نشد به خصوص در كشتي فرنگي كه در المپيك 2012 صاحب 3 مدال طلا شده بود. 
فرنگيكاران ما در اين رقابتها حميد سوريان، اميد نوروزي، سعيد عبدولي، حبيبا... اخلاقي، قاسم رضايي و بشير باباجانزاده بودند كه عبدولي و رضايي به مدال برنز رسيدند و مابقي حذف شدند. 
در كشتي آزاد اما اوضاع قابل دفاعتر بود و حسن يزداني با شايستگي به مدال طلا دست يافت و كميل قاسمي و حسن رحيمي به ترتيب صاحب گردنآويزهاي نقره و برنز شدند؛ ميثم نصيري، عليرضا كريمي و رضا يزداني از رسيدن به مدال بازماندند كه البته يزداني اسير مصدوميت و ناداوري شد. 
كشتي البته در طول سال تا حدودي ناكامي المپيك را جبران كرد و تا لحظه نگارش اين مطلب كشتي آزاد قهرمان جام جهاني شد و كشتي فرنگي هم در آستانه شركت در اين رقابتها بود. 
وزنهبرداري موفقترين رشته ايران در المپيك 2016 بود كه صاحب 2 طلا شد. 
كيانوش رستمي و سهراب مرادي در اوزان 85- و 94- صاحب مدال طلا شدند و علي هاشمي، محمدرضا براري و بهداد سليمي ناكام ماندند كه البته در خصوص بهداد يك حقخوري آشكار صورت گرفت وگرنه رسيدن به مدال طلا براي او دور از دسترس نبود.
اما ايران در پارالمپيك 2016 هم به لحاظ تعداد ورزشكار صاحب يك ركورد شد و با 111 نفر و كسب 8 مدال طلا، 9 مدال نقره و 7 مدال برنز افتخارآفرين شد و در رتبه پانزدهم ايستاد. 
 
ساره جوانمردي (2 طلا- تيراندازي)، مجيد فرزين و سيامند رحمان (وزنهبرداري)، محمد خالوندي (دو و ميداني)، غلامرضا رحيمي و زهرا نعمتي (تيراندازي با كمان) و تيم ملي واليبال نشسته طلاييهاي ايران در اين رقابتها بودند. 
سامان پاكباز، عليرضا قلعه ناصري، سجاد محمديان، عبدا... حيدري، سجاد نيكپرست و حامد اميري (دو و ميداني)، زهرا نعمتي و و ابراهيم رنجبر (تيراندازي با كمان مختلط)، فوتبال 7 نفره و فوتبال 5 نفره صاحب مدال نقره شدند. 
پيمان نصيري، اسدا... عظيمي، جواد حرداني، محسن كائيدي و جاويد احسانيشكيب (دو و ميداني)، ابراهيم رنجبر (تيراندازي با كمان) و علي صادقزاده (وزنهبرداري) مدالآوران برنز ايران در اين رقابتها بودند. 
***
فوتبال به عنوان پرهوادارترين ورزش در ايران روزهاي تلخ و شيريني را پشت سر گذاشت. 
تيم ملي كشورمان در دور مقدماتي جام جهاني 2018 روسيه با كسب 11 امتياز و در پايان دور رفت صدرنشين شد و همه را به دومين حضور پياپي در جام جهاني اميدوار ساخت اما بروز يكسري اختلافات ميان كارلوس كيروش و برانكو ايوانكوويچ كه به اخراج مليپوشان پرسپوليس از اردوي امارات انجاميد، فضاي فوتبالي كشور را به شدت ملتهب ساخت و يك فضاي دو قطبي در فوتبال كشور پديد آورد كه البته هنگام نگارش اين مطلب مسئولان فدراسيون فوتبال اعلام كردند اين مشكل به خوبي و خوشي حل و فصل شده و مليپوشان پرسپوليس ميتوانند در دو ديدار نوروزي تيم ملي در دور برگشت رقابتهاي مقدماتي جام جهاني همبازيان خود را همراهي كنند. 
در ليگ برتر و تا اواسط اسفند پرسپوليس سواي شكست سختي كه در دربي برگشت متحمل شد، قاطعانه صدرنشين است و به نظر ميرسد در پايان فصل به سالها ناكامياش خاتمه داده و با كسب عنوان قهرماني دل هوادارانش را شاد كند. 
پرسپوليس در ليگ قهرمانان آسيا هم از دو بازي ابتدايياش 4 امتياز گرفت و در اين جام هم به كسب موفقيت اميدوار شد. 
استقلال هم پس از شروع بسيار بسيار ضعيف، در دور برگشت از اين رو به آن رو شد و خود را تا رده سوم جدول بالا كشيد. آبيپوشان در نيمفصل به دليل شكايت هلمكه با دردسر بزرگي هم مواجه شدند و از پنجره نقل و انتقالاتي زمستاني توسط فيفا محروم شدند كه همين عامل تأثير زيادي در درخشش اين تيم داشت زيرا منصوريان مجبور شد به جوانانش اعتماد كند و آنها هم به خوبي جواب اين اطمينان و اعتماد را دادند. 
استقلال در ليگ قهرمانان آسيا هم تا پايان هفته دوم 4 امتياز گرفت و نشان داد قصد دارد به موفقيتهايش در ليگ برتر، در سطح قارهكهن هم تداوم ببخشد. 
تنها استقلال نبود كه اسير شكايت بازيكنان خارجي شد و تراكتورسازي هم با همين مشكل و البته كمي سختتر روبهرو شد. 
تراكتورسازان، كه فيناليست جامحذفي هم محسوب ميشوند، علاوه بر پنجره زمستاني، از پنجره تابستاني هم محروم شدند تا آيندهاي دشوار را پيشرو داشته باشند. 
استقلال خوزستان كه در اوايل سال 95 دست به يك شگفتي بزرگ زد و قهرمان ليگ برتر شد، در ليگ قهرمانان آسيا هم موفقترين نماينده ايران بود و با كسب دو پيروزي قاطعانه در صدر جدول گروهش قرار گرفت. 
ذوبآهن اما در ادامه ناكاميهاي ليگ برتر، در آسيا هم چندان موفق نبود و تنها يك امتياز از دو بازي اندوخت. 
و اما نفت تهران به عنوان ديگر تيم حاضر در فينال جام حذفي، اين شانس را دارد كه در سال 2018 يكي از سهميههاي ايران در ليگ قهرمانان آسيا را از آن خود كند. 
***
اما براي ورزش ايران يك اتفاق مهم ديگر هم رخ داد. در پاييز سال 95 دكتر محمود گودرزي، وزير وقت ورزش و جوانان، از سمت خود استعفا كرد و سيدنصرا... سجادي به عنوان سرپرست اين وزارتخانه از سوي رئيسجمهور معرفي شد. 
چندي بعد هم مسعود سلطانيفر به عنوان وزير جديد ورزش و جوانان به مجلس شوراي اسلامي معرفي شد كه توانست از نمايندگان مردم رأي اعتماد بگيرد و روي صندلي وزارت ورزش و جوانان بنشيند. 
استعفاي محمود گودرزي، كه خيليها معتقد بودند با فوتبال مشكل ريشهاي دارد، براي اهالي فوتبال خيلي خوشحالكننده بود اما با نگاهي به حرفها و رفتارهاي او بايد بيان كرد چندان هم پر بيراه نميگفت.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

بهترین تیم هفته ۲۴؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی