۰
زمان مطالعه: ۱ دقیقه

من یازده جنگجو را به جام جهانی می‌فرستم... این جمله تازه کارلوس کی‌روش که می‌تواند دلیل او برای استخدام اوجاقی، قهرمان سابق ووشو و مربی این ورزش رزمی برای تمرین دادن ملی‌پوشان فوتبال باشد، برای آنهایی که روزهای آماده‌سازی تیم ملی قبل از جام جهانی 98 فرانسه را به خاطر دارند، یادآور جمله معروف زنده‌یاد تومیسلاو ایویچ است که می‌گفت یازده کماندو و پارتیزان می‌خواهد.

فوتبال شائولین با کی‌روش و اوجاقی

به گزارش خبر ورزشی، ایویچ البته آنقدری وقت و همچنین شناخت از ایران نداشت که مربی رزمی برای تیم ملی استخدام کند. پیرمرد کروات فقط شاگردانش را به سالن سرپوشیده در مجموعه انقلاب میبرد و آنها را با مدیسنبال تمرین بدنی میداد و سپس تمام یارانش را به کار با توپ در سالن و فضای محدود وامیداشت تا آنها را هم به بازی کنار یکدیگر عادت بدهد و هم از لحاظ بدنی به بازیکنانی جنگجو تبدیلشان کند.
ایویچ اعتقاد داشت فوتبالیستهای ایرانی باز و دور از هم بازی میکنند و باید آنها بازی جمع و بسته را یاد بگیرند چون مقابل آلمان و یوگسلاوی، بازی باز یک نوع خودکشی فوتبالی است.
از لحاظ بدنی هم او ایرادهای فراوانی از ملیپوشان میگرفت و میخواست از یکسری فوتبالیست ساکن که پا به توپ و دنبال توپ میدویدند و وقتی مالکیت توپ را از دست میدادند، عقبرو میکردند یا از جریان بازی خارج میشدند، جنگجویانی بسازد که پارتیزانگونه و کماندووار مقابل حریفان اروپایی ایستادگی کنند.
ایویچ اعتقاد داشت مقابل آلمان و یوگسلاوی با توجه به اختلاف سطح فنی فوتبال ما و این کشورها، خیلی که توپ در اختیار داشته باشیم ۱۷ الی ۱۸ دقیقه است و بقیه زمان بازی، توپ و میدان در اختیار آنهاست و باید با هم دویدن و کنار هم جنگیدن را تمرین کنیم.
عمر همکاری ایویچ و ایران به جام جهانی ۹۸ فرانسه قد نداد ولی ما ثمره تفکر او را در نیمه اول بازی با آلمان و ۱۸۰ دقیقه بازی برابر یوگسلاوی و آمریکا دیدیم، همانجا که هر نفر اندازه دو نفر میدوید و هر بازیکنی بعد از لو رفتن توپ، تا سر حد توان میجنگید.
حالا کارلوس کیروش هم مثل ایویچ ۲۰ سال پیش دنبال ساختن جنگجویان است. او اوجاقی را نه به عنوان بدنساز که در نقش مربی رزمی به خدمت میگیرد تا باعث بالا رفتن توان جنگندگی ملیپوشان شود، عضلههای آنها را ورزیده کند و روحیه جنگطلبی را در وجودشان بدمد.
اوجاقی قرار نیست بدنساز تیم ملی باشد، او کاری به تمرینات بدنی و فیزیکی فوتبالیستها ندارد. قهرمان سابق ووشو فقط قرار است ظرفیت جنگیدن ملیپوشان را افزایش بدهد. کیروش میخواهد شاگردانش در تمرین و اردو، مشت و لگد بزنند، مبارزه کنند و در ناخودآگاهشان به جنگجو تبدیل شوند. کارلوس نه توقع دارد شاگردانش بازیکنان اسپانیا و پرتغال و حتی مراکش را کتک بزنند و نه قانون چنین اجازهای به او میدهد. هدف تبدیل ملیپوشان به مردانی است که اگر توپ را لو دادند، با چنگ و دندان بجنگند تا توپ را پس بگیرند و برای پرسینگ همزمان روی توپ، یار و فضا ذهنیت خوب و باز داشته باشند.
کارلوس قبلاً در تیم ملی پرتغال هم همین روش را پیاده کرده و کریس رونالدو و ستارههای کشورش را به پادگان نظامی برده و آنها را مثل تکاورها تمرین داده است.
کیروش نمیخواهد در جام جهانی شاگردانش وقتی توپ را لو دادند یا از ستارههای حریف دریبل خوردند، روحیهشان را ببازند و مکث کنند. او دنبال این است که بازیکنانش با فراگیری مهارتهای رزمی، سرعت بالایی در تصمیمگیری داشته باشند، فرز و سریع واکنش نشان بدهند و با توپ و بدون توپ بجنگند. فیلم فوتبال شائولین را که یادتان هست؟ اگر ندیدهاید، حتماً ببینید.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی