نظرسنجی

صعودکننده به مرحله بعد جام حذفی؟
پالمیراس‌؛ سبز بزرگ با ریشه ایتالیایی می‌آید
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

پالمیراس بعد از ۲۱ سال قهرمان کوپا لیبرتادورس شده تا برای اولین مرتبه یکی از تیم‌های جام جهانی باشگاه‌ها باشد.

خبرورزشی/ جام جهانی باشگاه‌ها؛ یک قهرمانی دراماتیک بعد از ۲۱ سال و چند ماه و اولین حضور در جام جهانی‌ باشگاه‌ها. پالمیراس هم چند روز مانده به شروع جام جهانی‌ باشگاه‌ها در قطر به جمع تیم‌هایی اضافه شد که برای نخستین مرتبه در مسابقات شرکت خواهند کرد. «وردائو» یا همان «سبز بزرگ» در مرحله نیمه‌نهایی منتظر برنده نبرد اولسان هیوندای کره‌جنوبی و تیگرس مکزیک می‌ماند. 

چگونه به تورنمنت رسیدند؟
کوپا لیبرتادورس هم همانند خیلی از تورنمنت‌های دیگر در سال ۲۰۲۰ خیلی طولانی شد. این رقابت‌ها حدود ۱۱ ماه به طول انجامید و در نهایت پالمیراس بعد از ۲۱ سال جشن قهرمانی گرفت. پالمیراس که با حضور در رده سوم سری A برزیل در فصل ۲۰۱۹ راهی کوپا لیبرتادورس شده بود، در مرحله گروهی اقتدارش را نشان داد. این تیم با ۵ برد و یک تساوی و کسب ۱۶ امتیاز در گروهی که گوارانی پاراگوئه، بولیوار بولیوی و تیگره آرژانتین حضور داشتند، صدرنشین شد. اگر منصفانه بخواهیم بگوییم مسیر پالمیراس تا نیمه‌نهایی دشوار نبود. در یک‌هشتم نهایی دلفین اکوادور را در مجموع دو بازی ۸ بر یک بردند. در یک‌چهارم نهایی موفق شدند لیبرتاد پاراگوئه را ۴ بر یک شکست دهند. با این حال در نیمه‌نهایی به رقیب قدرتمندی همچون ریورپلاته رسیدند. زدن ۳ گل در بوینس‌آیرس کارشان را راحت کرد، چراکه در بازی برگشت ۲ گل حریف هم مانع صعودشان به فینال نشد. فینال عجیبی مقابل سانتوس داشتند. این فینال تمام برزیلی و تمام سائوپائولویی را در حالی بردند که در یک نبرد پربرخورد تا دقیقه آخر به تساوی بدون گل رسیده بودند. با این حال تنها گل برنو لوپس با ضربه سر معدود هوادار وردائو درون ورزشگاه ماراکانا را به اوج هیجان رساند. مرتبه قبلی سال ۱۹۹۹ به جام رسیده بودند که خبری از جام جهانی‌ باشگاه‌ها نبود. به این ترتیب برای نخستین مرتبه در تورنمنت فیفا حاضر می‌شوند. 

سابقه
تیم‌های برزیلی در جام جهانی‌ باشگاه‌ها سابقه زیادی دارند و حتی به دفعات قهرمان و نایب‌قهرمان شده‌اند اما در این لیست بلندبالا نام پالمیراس به چشم نمی‌خورد. کورینتیانس (۲ مرتبه)، سائوپائولو و اینترناسیونال به جام رسیده‌اند و سانتوس، گرمیو و فلامنگو هم سابقه نایب‌قهرمانی را دارند. حالا باید دیدار پالمیراس هم می‌تواند فینالیست شود یا جام بگیرد. با حضور بایرن‌مونیخِ قدرتمند کار آسانی نخواهند داشت. 

بازیکنان کلیدی
لوئیس آدریانو و رونی، مهاجمان پالمیراس را می‌توان امید اول گلزنی این تیم در قطر دانست. آدریانو که با پیراهن شاختار در لیگ قهرمانان اروپا هم ۵ گل زده، این تعداد گل را در فصل ۲۰۲۰ لیبرتادورس به ثمر رساند. او در ۳۳ سالگی هم گلزن قهاری به شمار می‌رود. از طرفی برونو لوپس که آن گل تاریخی را در فینال مقابل سانتوس زد حالا مهره ویژه‌ای به شمار می‌رود. وِورتون سنگربان ۳۳ ساله پالمیراس هم ملی‌پوش برزیل است و مهره‌ای قابل اتکا به شمار می‌رود. گوستاوو گومس پاراگوئه‌ای که سابقه بازی در میلان را هم دارد، در ۲۷ سالگی در قلب دفاع با بازوبند کاپیتانی پالمیراس وارد زمین می‌شود. زه‌رافائل هم هافبک تهاجمی گلزن پالمیراس است. فلیپه ملو هافبک خشن پیشین یوونتوس و اینتر هم از دیگر مهره‌های باتجربه این تیم به‌شمار می‌رود که البته معمولاً روی نیمکت می‌نشیند، چراکه ۳۷ ساله شده و انرژی سال‌های قبل را ندارد. 

مربی
سرمربی پالمیراس یک مدافع راست پرتغالی است. آبل فریرا ۴۲ ساله که زمانی بازیکن اسپورتینگ‌لیسبون، براگا و ویتوریا گیمارش بود، حالا به افتخاری بزرگ دست پیدا کرده است. جالب است بدانید او تنها ۳ ماه پیش در پالمیراس جانشین واندرلی لوکسامبورگو معروف شد. آبل این روزها روی ابرهاست، چراکه اولین جام دوران مربیگری‌اش همین جام بزرگ و سنگین لیبرتادورس بوده. او در رده‌های پایه در باشگاه‌های اسپورتینگ‌لیسبون و براگا کار کرده و حدود ۲ سال سرمربی تیم اول براگا بود. یک سال و چند ماه به یونان رفت و هدایت پائوک را برعهده گرفت. اواخر ماه اکتبر ۲۰۲۰ برای اینکه به برزیل برود با باشگاه یونانی قطع همکاری کرد. 

نکته جالب
آیا می‌دانستید باشگاه پالمیرس را ایتالیایی‌ها تأسیس کرده‌اند؟ سال ۱۹۱۴ چند جوان ایتالیایی در برزیل تصمیم گرفتند یک باشگاه تأسیس کنند که نماد جامعه خودشان در این کشور باشد. نام این باشگاه در ابتدا «پالسترا ایتالیا» بود و سال ۱۹۴۲ به پالمیراس تغییر پیدا کرد. 

آمار در جام جهانی‌ باشگاه‌ها
تعداد حضور: صفر
برد: ---
باخت: ---
گل‌زده: ---
گل‌خورده: ---
بهترین عملکرد: ---

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

صعودکننده به مرحله بعد جام حذفی؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی