نظرسنجی

صعودکننده به مرحله بعد جام حذفی؟
ابتهاج محمد؛ اولین قهرمان باحجاب آمریکایی
زمان مطالعه: ۴ دقیقه

برای همه دنیا شگفت‌انگیز بود که یک زن با حجاب اسلامی و با پرچم آمریکا در المپیک شرکت کند و این زن کسی نبود جز ابتهاج محمد.

خبرورزشی - ابتهاج محمد آفریقایی–آمریکایی تبار در چهارم دسامبر ۱۹۸۵ در «مپل‌وود» نیوجرسی که ۲۵ کیلومتر با منهتن فاصله دارد به دنیا آمد. والدینش در آمریکا متولد شدند و به دین اسلام روی آوردند. پدرش یوجین محمد از افسران بازنشسته نیوجرسی‌ست و مادرش دنیس معلم مدرسه ابتدایی بود. ابتهاج ۴ خواهر و برادر دارد و فرزند سوم این خانواده پرجمعیت است. 

والدینش به خاطر مسلمان بودن به دنبال ورزشی بودند تا ابتهاج بتواند با حجاب کامل در آن حضور پیدا کند. او از سن خیلی پایین همیشه حجاب داشت. وقتی بزرگ‌تر شد و در رشته شمشیربازی شروع به فعالیت کرد تصور می‌کرد که حجاب داشتنش می‌تواند الهام بخش دیگر زنان محجبه دنیا باشد تا حد و حدودها را بشکنند و به دنبال آرزوهای‌شان بروند.

شروع دوران حرفه‌ای شمشیربازی

۱۳ ساله بود که در دبیرستان کلمبیا به تیم شمشیربازی مدرسه پیوست. اواخر سال ۲۰۰۲ به بنیاد معتبر پیتر وست‌بروک ملحق شد و تحت نظارت نخبگان ورزشکار تمرین می‌کرد و ۳ بار قهرمان آمریکا و یک بار قهرمان المپیک نوجوانان شده بود. ابتهاج از سال ۲۰۱۰ عضو تیم ملی شمشیربازی ایالات متحده آمریکا شد. در سال ۲۰۱۷ نفر دوم آمریکا و نفر هفتم جهان شده بود و پنج مرتبه در سطح جهان و در رده سنی بزرگسالان موفق به کسب مدال شد.

ابتهاج محمد

المپیک ۲۰۱۶

ابتهاج در دور دوم رقابتهای انفرادی بانوان در المپیک تابستانی ریودوژانیرو سال ۲۰۱۶ مقابل سیسیلیا بردر شکست خورد ولی ریو را با مدال برنز ترک کرد. با وجود شکست مقابل رقیبش توجه اکثر رسانه‌ها را به خود جلب کرده بود. او اولین زن مسلمان آمریکایی‌ست که با حجاب در رقابتهای المپیک شمشیربازی ظاهر شد و همچنین اولین زن مسلمان آمریکایی‌ست که موفق به کسب مدال در المپیک شده است.

المپیک تابستانی سال ۲۰۱۶ همزمان با مبارزات انتخابی ریاست جمهوری آمریکا اتفاق افتاد که در آن مذاکرات مهمی در مورد مسلمانان و حق و حقوق آنها مطرح بود. ابتهاج با حجابی که داشت خیلی جلب توجه می‌کرد و روزنامه «گاردین» او را به عنوان بهترین نماد بر ضد تعصب آمریکایی‌ها معرفی کرد. با این وجود، ابتهاج در طول بازی‌های المپیک با توصیف ایالات متحده به عنوان مکانی خطرناک برای مسلمانان انتقادات بی‌شماری دریافت کرد. او گفته بود که به عنوان یک مسلمان در آمریکا احساس امنیت نمی‌کند.

ابتهاج محمد

ناگفته‌ها از زبان ابتهاج

وقتی مردم از ورزشکاران آمریکایی المپیک حرف میزنند احتمالاً تصویر شخصی مثل من را مد نظر ندارند؛ سیاه‌پوست. مسلمان. اما وقتی ماسک شمشیربازی‌ام را به چهره میگذارم شبیه یک ورزشکار معمولی به نظر می‌رسم. ورزش من را معرفی می‌کند. رنگ پوستم، مذهبم، جنسیتم، این‌ها تعریف‌کننده من نیستند. می‌دانم که اولین زن مسلمان محجبه بودن در تیم ملی آمریکا تا چه حد مهم است. من نماد تغییر هستم.

ابتهاج محمد

ابتهاج و کتاب کودکان

ابتهاج محمد تجربیات زندگی خود را در قالب داستانی برای کودکان به رشته تحریر درآورد: «آبی غرورآفرین: داستان حجاب و خانواده» برای آسیه و فائزه روز اول مدرسه اهمیت ویژه‌ای دارد برای اینکه خواهر بزرگتر یعنی آسیه قرار است برای اولین بار حجاب زیبایی به رنگ آبی برای مدرسه بپوشد. پوشاندن موی سر توسط بعضی از زنان مسلمان راهی برای تکریم اسلام است. اما آسیه و فائزه در طول دوران مدرسه به خاطر داشتن حجاب خیلی مورد تمسخر و آزار و اذیت قرار می‌گرفتند.

ابتهاج محمد به خوبی با این تجربیات آشناست. نام او در سال ۲۰۱۶ با بدست آوردن مدال المپیک و پوشیدن حجاب در تیم ملی آمریکا در تیتر اکثر خبرگزاری‌ها قرار گرفت و از آن زمان تا کنون نمادی برای زنان مسلمان محجبه شد.

بچه که بود حجاب داشتن برایش مسئله مهمی نبود چون با افراد زیادی ارتباط نداشت اما در دوران مدرسه مجبور بود تا برای همکلاسی‌هایش توضیح بدهد که چرا حجاب دارد و اصلاً حجاب چیست. ابتهاج می‌گوید نوشتن کتاب «آبی غرورآفرین» به او کمک کرد تا بتواند از این طریق به دختران کوچکی که حجاب دارند بفهماند حجاب داشتن چیز بدی نیست و اتفاقاً امری کاملاً طبیعی است. همه باید به تفاوت‌ها احترام بگذارند.

کتاب ابتهاج محمد

دیگر فعالیت‌های ابتهاج

خیلی کوچک بود که فهمید هیچ شباهتی با عروسک‌هایش ندارد. او حجاب داشت و آنها بی‌حجاب بودند. کم‌کم شروع کرد به درست کردن حجاب‌های کوچک برای عروسک‌هایش. ابتهاج و خواهران و برادرانش در سال ۲۰۱۴ شرکت تولید لباس خود به نام «لوئلا» را راه‌اندازی کردند و هدفشان وارد کردن پوشش ساده و شیک در بازار آمریکا بود. 

ابتهاج سفیر ورزشی است و توسط رئیس جمهور اوباما عضو شورای تغذیه، سلامت و تناسب اندام شد. او با سازمان‌های مختلفی کار میکند و نامش در لیست ۱۰۰ چهره تاثیرگذار مجله «تایمز» آورده شده است. او یک شخصیت مهم در مبحث برابری و اهمیت آن در ورزش به شمار می‌رود. صدای او کماکان متحدکننده دنیای ورزش و خارج از ورزش است. او تا کنون به کشورهای زیادی سفر کرده تا در مورد اهمیت ورزش و تحصیلات با مردم جهان گفت‌وگو کند.

ابتهاج محمد و باراک اوباما

در سال ۲۰۱۷ کمپانی مشهور اسباب‌بازی «متِل» به عنوان بخشی از برنامه مخصوصش در روز جهانی زن، مجموعه‌ای از باربی‌هایی که نمایانگر افراد مشهور بودند تولید کرد که یکی از آنها حجاب داشت؛ اولین باربی شمشیرباز، که بخاطر ابتهاج طراحی و ساخته شد. با تولید باربی محجبه، ابتهاج بیشتر از قبل توانست عقیده خود را به کودکان آموزش بدهد و آنها را به برابری و احترام گذاشتن به تفاوتهای یکدیگر تشویق کند.

عروسک ابتهاج محمد

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظرات

  • منتشرشده: ۴
  • در صف بررسی: ۰
  • غیرقابل‌انتشار: ۰
  • امیر IR ۲۰:۱۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۳۰
    در ایران که حجاب اجباری است.
  • امیرحسین IR ۲۰:۵۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۳۰
    احسنت خسته نباشید یک متن عالی دیگه
  • حامد FR ۰۰:۲۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۱
    کشور آزاد یعنی همین ... به زور نه از سر کسی چیزی ور میدارن نه رو سرشون چیزی‌میزارن ... امروز اینجا مربی تیم ملی ااسکی اجازه خروج از کشور و نداشته چون شوهرش راضی نبوده !!!!
  • آرش IR ۲۰:۲۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۱
    خدا به همه توان استفاده از خرد و عقل خدادای را بدهد تا کمتر درگیر همچون موضوعانی بشویم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

صعودکننده به مرحله بعد جام حذفی؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی