بررسی گروه A یورو ۲۰۲۰/ بازگشت آتزوری و شگفت‌سازی دوباره ترکیه و ولز
زمان مطالعه: ۷ دقیقه

در گروه A رقابت‌های یورو ۲۰۲۰، ایتالیا شانس نخست صدرنشینی است و سه تیم ترکیه، ولز و سوئیس هم همگی برای صعود شانس خواهند داشت.

خبرورزشی - ۱۱ ژوئن ۲۰۲۱ (۲۱ خرداد ۱۴۰۰)؛ جام ملت‌های اروپا پس از یک سال تعویق آغاز خواهد شد. یورو ۲۰۲۰ پس از حرف و حدیث فراوان در ۱۱ شهر مختلف قاره‌سبز برگزار می‌شود.

در گروه A، ایتالیا که دوباره به روزهای خوب رسیده کنار ترکیه، ولز و سوئیس قرار گرفته. به نظر می‌رسد آتزوری بخت اول صعود از گروه باشد و سه تیم دیگر برای جایگاه‌های بعدی تلاش کنند. ترکیه و ولز سابقه شگفتی‌سازی در مسابقات را داشته‌اند و انتظار می‌رود برای صعود نبردی پرهیجان داشته باشند. از طرفی سوئیس که در جام ملت‌های معمولاً نتایج خوبی نگرفته، امیدوار است تورنمنت متفاوتی را پشت سر بگذارد.

کشورهای ایتالیا و آذربایجان از دیدارهای این گروه میزبانی خواهند کرد.

بررسی سایر گروه‌های یورو ۲۰۲۰:


ترکیـــه

هنوز هم در پی تکرار خاطرات یورو ۲۰۰۸ هستند. «هلال و ستاره» مدتی در افت بود تا این که با روی کار آمدن دوباره شنول گونش در مرحله انتخابی یورو ۲۰۲۰ به فرانسه هم باج ندادند. به نظر می‌رسد روی تیمی که از قهرمان جام‌جهانی نباخته باید حساب باز کنیم.

ستاره: بوراک ییلماز
به می‌توان لقب «بنجامین باتن ترکیه» را داد. ستاره‌ای که در ۳۵ سالگی هنوز خوب گل می‌زند و از ارکان اصلی قهرمانی لیل در لیگ فرانسه به شمار می‌رفت. کاپیتان تیم ملی ترکیه با ۲۷ گل زده دومین گلزن برتر این تیم به شمار می‌رود. او به طور میانگین در مرحله انتخابی یورو ۲۰۲۰ در هر دو بازی یک گل به ثمر رساند. 

پدیده: اوزان توفان
یک هافبک دونده محوطه تا محوطه که بیش از اندازه خلاق است. وقتی صحبت از شوت از راه دور می‌شود، نام این ستاره فنرباغچه در ذهن مردم ترکیه نقش می‌بندد. محصول آکادمی بورسااسپور در ۲۶ سالگی از مرز ۵۰ بازی ملی هم گذر کرده است. از او بعد از یورو ۲۰۲۰ بیشتر هم خواهیم شنید.

سرمربی: شنول گونش
دروازه‌بان اسطوره‌ای ترابزون‌اسپور که ۶ مرتبه با این تیم قهرمان ترکیه شده، سال ۲۰۱۹ برای دومین مرتبه سرمربی تیم ملی کشورش شد. او در روزهای خاطره‌انگیز جام‌جهانی ۲۰۰۲ هم سرمربی ترکیه بود و تیمش را به مقام تاریخی سومی در این رقابت‌های مهم رساند. انتظار از گونش بالاست.

آمار ترکیه در یورو
تعداد حضور: ۴
رکورد: ۱۵ بازی، ۴ برد، ۲ تساوی و ۹ شکست – ۱۳ گل زده و ۲۲ گل خورده
بهترین عملکرد: سومی در سال ۲۰۰۸
آخرین عملکرد: حذف در مرحله گروهی در سال ۲۰۱۶

ترکیه (گروه A یورو 2020)


ایتــالیــا

بعد از روزهای تلخ دور ماندن از جام‌جهانی ۲۰۱۸، روبرتو مانچینی آمد و ایتالیا دوباره جان گرفت. حالا نسل جدید فوتبال ایتالیا باعث شده دوباره مردم امیدوار شوند تا در یک تورنمنت بزرگ ملی روزهایی خوش رقم بزنند. مردان سرزمین چکمه یکی از مدعیان راهیابی به مراحل بالای یورو ۲۰۲۰ خواهند بود. چه بسا حسرت قهرمانی را پس از ۵۳ سال به اتمام برسانند.

ستاره: مارکو وراتی
همانند سرمربی ایتالیا، وراتی هم در تیم ملی هیچ‌گاه فرم خوب رده باشگاهی را تکرار نکرده است. ستاره خط میانی پاری‌سن‌ژرمن مرد کلیدی تیم مانچو در یورو ۲۰۲۰ خواهد بود. البته به شرط این که بعد از مصدومیت زانویی که اخیراً داشته بتواند به شرایط خوبی که قبلاً داشته برگردد. او یکی از باسابقه‌های ایتالیا به شمار می‌رود، اما تابه‌حال در جام ملت‌ها بازی نکرده.

پدیده: جانلوئیجی دوناروما
در ۲۲ سالگی، دوناروما تبدیل به بازیکنی باتجربه برای آتزوری شده است. سال‌هاست در تیم ملی ایتالیا بازی می‌کند و به نظر می‌رسد جانشین شایسته‌ای برای جانلوئیجی بوفون بوده است. سنگربان میلان البته این روزها از تیم باشگاهی‌اش جدا شده و مقداری هم حاشیه داشته که امیدوار است روی عملکردش در یورو ۲۰۲۰ تأثیری نگذارد.

سرمربی: روبرتو مانچینی
یکی از بهترین مهاجمان نسل خودش به شمار می‌رفت. مانچو اگرچه در دوران بازی در تیم ملی ایتالیا خیلی خوش‌شانس نبود و فقط ۴ گل زد، اما در رده باشگاهی با پیراهن سامپدوریا و لاتزیو درخشید. او پس از مربیگری در تیم‌های مطرحی مثل اینتر، لاتزیو، منچسترسیتی، گالاتاسرای و زنیت به تیم ملی کشورش آمده و فرشته نجات شد.

آمار ایتالیا در یورو
تعداد حضور: ۹
رکورد: ۳۸ بازی، ۱۶ برد، ۱۶ تساوی و ۶ شکست – ۳۹ گل زده و ۲۷ گل خورده
بهترین عملکرد: قهرمانی در سال ۱۹۶۸
آخرین عملکرد: حذف در مرحله یک‌هشتم نهایی در سال ۲۰۱۶

ایتالیا (گروه A یورو 2020)


ولــــــز

اژدهایان بریتانیا دوباره در آستانه جام ملت‌های اروپا جان گرفته‌اند. بعد از افت مقطعی، ولز به یورو ۲۰۲۰ رسیده و می‌خواهد مثل دوره قبل شگفتی‌ساز شود. حتماً یادتان هست که ولز در دوره پیش تا آستانه فینالیست شدن هم پیش رفت، اما به آن بازی نرسید. از تیمی پر از ستاره‌های لیگ برتری بعید نیست دوباره شگفتی خلق کند.

ستاره: گرت بیل
تابستان امسال ۳۲ ساله خواهد شد و در آستانه رسیدن به رکورد ۱۰۰ بازی برای تیم ملی ولز است. او در داخل و خارج از زمین نفوذ زیادی در ولز دارد، چرا که گل‌های مهمی برای اژدهایان از سال ۲۰۰۶ که برای نخستین مرتبه پیراهنش را پوشید، زده است. بیل که در تاتنهام این فصل پایان خوبی داشت، می‌تواند روزهای خوبی را در یورو ۲۰۲۰ سپری کند.

پدیده: ایتان آمپادو
هنوز ۲۰ سال بیشتر ندارد و با توانایی بازی در خط دفاعی و هافبک، مهره ارزشمندی برای تیم ملی ولز شده. آمپادو که بازیکن چلسی است و فصل گذشته در شفیلدیونایتد به صورت قرضی بازی می‌کرد، روی توپ راحت کار می‌کند و در صورتی که تیمش نیاز به دفاع داشته باشد در این فاز بازی هم عالی است.

سرمربی: رابرت پیج
بعد از حواشی پیش آمده برای رایان گیگز، رابرت پیج مدافع سابق ولز و بازیکن پیشین تیم‌های شفیلدیونایتد، واتفورد و کاونتری هدایت این تیم را به طور موقت برعهده گرفت. او که سرمربی تیم ملی زیر ۲۱ ساله‌های ولز بوده، پیش از این در سطح اول فوتبال ملی و باشگاهی مربیگری نکرده بود. حالا شانس به او رو کرده که در یورو ۲۰۲۰ هدایت اژدهایان را برعهده بگیرد.

آمار ولز در یورو
تعداد حضور: ۱
رکورد: ۶ بازی، ۴ برد، بدون تساوی و ۲ شکست – ۱۰ گل زده و ۶ گل خورده
بهترین عملکرد: حضور در مرحله نیمه‌نهایی در سال ۲۰۱۶
آخرین عملکرد: حذف در مرحله نیمه‌نهایی در سال ۲۰۱۶

ولز (گروه A یورو 2020)


سوئیــس

همیشه سوئیس تیم پرستاره‌ای بوده و بازیکنان بزرگی در تیم‌های باشگاهی بزرگ داشته، اما در جام ملت‌های اروپا نتایج خوبی نگرفته. عجیب بود که دوره قبلی برای نخستین مرتبه از مرحله گروهی صعود کردند. شاید با توجه به افزایش تیم‌ها برای دومین دوره متوالی بتوانند یکی از تیم‌های صعودکننده باشند.

ستاره: گرانیت ژاکا
تکل‌زن قهار سوئیسی که کاپیتان آرسنال هم بوده، دیدی عالی دارد و گل‌های شوت از راه دور تماشایی می‌زند. او که یکی از ارکان موفقیت سوئیس و صعود این تیم به یورو ۲۰۲۰ بوده، می‌خواهد در دور نهایی هم یک ستاره باشد و با تیمش به نتایجی بهتر از آنچه قبلاً رسیده، دست پیدا کنند. این بازیکن آلبانیایی‌تبار چند بازی دیگر برای رسیدن به رکورد ۱۰۰ بازی ملی برای سوئیس نیاز دارد.

پدیده: بریل امبولو
بازیکنی ۲۴ ساله با اصلیتی از کشور کامرون در تیم ملی سوئیس. امبولو که در بازل و شالکه درخشید، حالا در مونشن‌گلادباخ هم به روزهای خوبش ادامه می‌دهد. امبولوی قدرتمند، سرعتی و همه‌کاره، تابه‌حال در دور نهایی جام ملت‌ها و جام‌جهانی گل نزده و برای گلزنی عطش دارد.

سرمربی: ولادیمیر پتکوویچ
مربی اهل سارایوو که تبعه سوئیس هم هست، برای هفتمین سال متوالی هدایت این تیم را برعهده خواهد داشت. او از سال ۱۹۹۷ مربیگری را در سوئیس شروع کرد و برای مدتی هم سرمربی تیم لاتزیو بود. به غیر از آن بیشتر دوران مربیگری‌اش را در سوئیس پشت سر گذاشته.

آمار سوئیس در یورو
تعداد حضور: ۴
رکورد: ۱۳ بازی، ۲ برد، ۵ تساوی و ۶ شکست – ۸ گل زده و ۱۵ گل خورده
بهترین عملکرد: حضور در مرحله یک‌هشتم نهایی در سال ۲۰۱۶
آخرین عملکرد: حذف در مرحله یک‌هشتم نهایی در سال ۲۰۱۶

سوئیس (گروه A یورو 2020)


برنامه بازی‌های گروه A یورو ۲۰۲۰:

جمعه ۲۱ خرداد ۱۴۰۰
ترکیه – ایتالیا (ساعت ۲۳:۳۰ – ورزشگاه المپیکو رم – ایتالیا)

شنبه ۲۲ خرداد ۱۴۰۰
ولز – سوئیس (ساعت ۱۷:۳۰ – ورزشگاه الیمپیا باکو – آذربایجان)

چهارشنبه ۲۶ خرداد ۱۴۰۰
ترکیه – ولز (ساعت ۲۰:۳۰ – ورزشگاه الیمپیا باکو – آذربایجان)
ایتالیا – سوئیس (ساعت ۲۳:۳۰ – ورزشگاه المپیکو رم – ایتالیا)

یک‌شنبه ۳۰ خرداد ۱۴۰۰
ایتالیا – ولز (ساعت ۲۰:۳۰ – ورزشگاه المپیکو رم – ایتالیا)
سوئیس – ترکیه (ساعت ۲۰:۳۰ – ورزشگاه الیمپیا باکو – آذربایجان)

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی