حکم عجیب خاطیان حمله به اتوبوس پرسپولیس؛ میزبان تبرئه شد!/ تخلفی که می‌توانست فاجعه انسانی بزرگ شود
منبع: ایسنا
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

کمیته انضباطی بعد از گذشت یک ماه از حمله به اتوبوس حامل کاروان پرسپولیس با نارنجک دست ساز، حکم مختصری را درباره خاطیان این ماجرا اعلام کرده که به هیچ وجه جنبه بازدارنده ندارد!

یک ماه بعد از پرتاب نارنجک دست‌ساز به اتوبوس حامل کاروان پرسپولیس در مسیر منتهی به ورزشگاه فولادشهر اصفهان برای دیدار با ذوب آهن که طبق تایید مسئولان برگزاری مسابقه، حکم اولیه این ماجرا از سوی کمیته انضباطی اعلام شده است.

در حالی که به علت احتمال منحرف شدن اتوبوس از جاده به علت وارد شدن خسارت به اتوبوس وجود داشت و می‌توانست به فاجعه جانی بزرگ ختم شود و تبعات سنگین‌تری در ابعاد بین‌المللی داشته باشد، کمیته انضباطی صرفا دو نفر به علت ارتکاب این جرم، دو سال از حضور در ورزشگاه محروم و اعلام کرده رسیدگی به شکایت پرسپولیس از باشگاه سپاهان و ذوب آهن به علت تخلف احتمالی باز و در دست رسیدگی است.

اعلام چنین حکمی در شرایطی که انتظار می‌رفت کمیته انضباطی با برخورد قاطع و سریع با متخلفان این ماجرا، جلوی پیشگیری یا ارتکاب اعمال مشابه را در فوتبال ایران بگیرد، باعث تعجب و انتقاد است.

۱ -  در جریان رسیدگی به این پرونده، کمیته انضباطی تیم میزبان را به علت وقوع چنین تخلف سنگینی در استان اصفهان، متخلف ندانسته است و صرفا به این شکایت پرسپولیس از تخلف احتمالی این تیم اکتفا کرده است!

مگر ممکن است تخلفی در مسیر منتهی به ورزشگاهی انجام شود و باشگاه میزبان فارغ از اینکه افراد متخلف منتصب به این تیم نباشند، از مسئولیت میزبانی خود شانه خالی کند؟ در پرونده‌های مشابهی در آسیا و اروپا، در صورت حمله به اتوبوس تیم مهمان در هر نقطه از شهر، کمیته‌های قضایی، با احکامی مانند محرومیت از میزبانی در خانه، با چنین تخلفاتی مقابله می‌کنند.

۲- شناسایی دو شخصی که مرتکب چنین جرمی شده‌اند، از سوی نیروی انتظامی انجام شده و طبعا کمیته انضباطی هم موازی با نهاهای قضایی کشور به جهت انجام جرم کیفری، این دو نفر را محروم کرده است. دقیقا این کمیته بعد از گذشت یک ماه چه اقداماتی را در راستای بررسی این پرونده انجام داده است و چرا نتایج بررسی‌های این کمیته تا این حد دیر هنگام اعلام می‌شود؟

۳- دو نفری که اقدام به این جرم آشکار و بسیار خطرناک کرده‌اند، صرفا دو سال از حضور در ورزشگاه محروم شده‌اند و طبیعتا هیچ تضمینی هم برای اجرای این محکومیت به علت نبود سازوکار مناسب، وجود ندارد. با یک مقایسه جزئی با احکام مشابه در اروپا و آمریکا، می توان متوجه ناچیز بودن چنین حکمی شد و قطعا نمی‌تواند در آینده از وقوع جرایم مشابه جلوگیری کند.

این جرم آشکار فعلا از منظر کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال و مسابقات باشگاهی فوتبال بررسی شده اما حمله به یک اتوبوس به قصد آسیب رساندن به بیش از ۳۰ نفر، در صورت خارج شدن هدایت اتوبوس از کنترل راننده، می‌توانست به یک فاجعه انسانی بزرگ تبدیل شود.

در صورت وقوع چنین فاجعه‌ای و انتشار آن در رسانه‌های بزرگ دنیا و رسیدن گزارش به دست نهادهای بین‌المللی، بهانه‌ای قانع کننده برای سلب هر گونه میزبانی است ولی با گذشت یک ناه هنوز برخورد قاطعی در ایران با این موضوع انجام نشده است.

از کمیته انضباطی به عنوان حافظ اعتبار، امنیت و آرامش فوتبال انتظار می‌رود در چنین مواقعی، با انرژی و توان بیشتری به بررسی حقیقت ماجرا و صدور احکام بازدارنده اقدام کند تا جلوی وقوع اعمال مشابه و همینطور بهانه تراشی برای نهادهای بین‌المللی به منظور سلب میزبانی از ایران گرفته شود.

قبل از این شاهد تاخیر چند هفته‌ای در صدور احکام درگیری در بازی پرسپولیس – استقلال و سپاهان و پرسپولیس بودیم و در حال حاضر هم تاخیری چند برابری برای این ماجرا به وجود آمده و حتی مشخص نیست که چه احکامی درباره شکایت پرسپولیس اعلام خواهد شد!

در این زمینه بخوانید:

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظرات

  • منتشرشده: ۱۸
  • در صف بررسی: ۰
  • غیرقابل‌انتشار: ۰
  • عمران IR ۱۷:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
    به محض ورود تیم میهمان به شهر مخل مسابقه ،مسئولیت حفاظت بازیکنان وعوامل تیم میهمان به عهده تیم میزبان است واگر نگاهی به این حکم بی منطق کمیته به اصطلاح انضباطی فوتبال بکنیم متوجه میشویم مسایلها فراتر از سیاست و ...امنیت و..‌‌درجریان فوتبال قراردارد
    • امیر علی IR ۲۲:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
      فقط باید فاتحه فدراسیون فوتبال اون کمیته اخلاق،انضباطی رو همرو با هم خوند درش رو گِل بگیرید مسخره ها..!!! آقای سمیعی شمارو مدیر عامل باشگاه گذاشتن از حق تیم دفاع کنی اصلا مشخص کجایی..؟؟ بخدا اگر طاهری مدیر عامل پرسپولیس بود ریشه کمیته انضباطی رو خشک کرده بود ماشاءالله پیشکسوت های باشگاه کلا خواب تشریف دارن الان کجایی آقای فنونی زاده که واسه هر چیزی مصاحبه میکنی الان بیا از حق تیم ات دفاع کن واقعا این حکم خجالت آور
  • ایوبی DE ۱۸:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
    چراغ سبز کمیته انضباطی به تروریست های فوتبالی.
    • ساکت چه کردی با ایران KR ۲۳:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
      والا هرجایی جز ایران اسلامی باشه باهاش عادلانه برخورد کنن نمیشه این حکم چرند، اصلا اقا من حاضرم این کارو بکنم و فقط 2 سال نرم استادیوم، ماشالله زیادم هستیم و هر سال این داستانه
  • یاغی سیاه IR ۱۸:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
    آیا این حکم یه فرصت به من نمیده که سالهاست استادیوم نرفتم پس هر تیمی و هر کی که دوست داشته باشم میتونم نارنجک کُش کنم
  • بهروز IR ۱۸:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
    ای بابا شمام دلتون خوشه ها، کی دیدین نسبت به اتفافایی که یکطرفش پرسپولیسه احکام درست و درخور بدن که دیگه تکرار نشه؟؟ اولین بارشون که نبوده و مطمئن باشین اخرین بار هم نیست و بدتر از اینها هم اتفاق میوفته هیچکس پاسخگو نیست و باز هم احکام خنده دار و مسخره که از کمیته انضباطی بیرون میاد و همینجوری ادامه داره این داستان... فقط دلم میسوزه فوتبالمون کشورمون به این خوبی با این اتفاقات و بی عدالتی ها خرابش میکنن. برانکو راست میگفت قشنگ اماتور شدیم و بی قانونی موج میزنه هرکی هرچی میخواد میگه و هرکاری میخواد میکنه. امید به روزی که فوتبالمون به سمت سالم بره و ایشالا دولت جدید اتفاق خوبارو رقم بزنه
  • مجهول الهویه IR ۱۸:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
    بعد وقتی که میزبانی نمیدن به ایران آه و ناله را شروع میکنیم که ای اف سیرک و تبعیض و سیاست و تحریم و این حرفها. این دو نفر میرن استادیوم و هیچکس هم نمیتونه جلوشونو بگیره. بعد خیلی ظلمه که سیدجلال و محروم نکردن!! آقای ساکت دست مریزاد این پروژه اگرچه ناتمام ماند ولی حداقل خیلی تبعات نداشت.
  • گرگانی IR ۱۸:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
    واقعا متاسفم شرم بر شما باد بیخود نیس چند دهه میزبانی هیچ تورنمنت بهمون نمیدن
  • ایوبی NL ۱۸:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
    عملکرد کمیته انضباطی را در محرومیت شبانه شجاع خلیل زاده با مستمسک قرار دادن یک عکس و علیرغم نظر داور در مقایسه با مشت تیکدری به شکم آقایی به روایت دوربین را میتوان بوضوح دید.حال اگر همبازیان آقایی بواسطه این خشونت واکنشی نشان میدادند بلافاصله و شبانه مسئولیت کمیته انضباطی شروع میشد.میتوان نتیجه گرفت کمیته انضباطی فقط مسئول قلع و قمع باشگاه پرسپولیس است.با یادآوری وقایع دربی سیاه 73 در زمان ریاست فتحی در این کمیته باید در انتظار ریاست حسن زاده در سمت مدیرعاملی باشگاه استقلال بنشینیم.فریادهای دادخواهی! هواداران استقلال و پیشکسوتان این تیم نیز برای پوشیدن این حقایق است
  • محمد IR ۱۸:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
    ننگ بر کمیته انضباطی و فدراسیون رنگی
  • ایوبی DE ۱۸:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
    آیا وقت آن نرسیده که تیم حقوقی باشگاه پرسپولیس با چشمپوشی از عواقب،پرونده قطور این کمیته را به مرجع قضایی صالح به رسیدگی به فساد قاضیان این نهاد ارجاع دهد و یا باید برای اینکار هواداران در انتظار بروز یک فاجعه تمام عیار بمانند؟!
  • roze sorkh IR ۱۹:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
    اگه یکی از بازیکنا چیزیش میشد چی اونوقت من خون به پا میکردم
  • شیرازی IR ۱۹:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
    شرمتان باد جناب آقای جاودانی کیسه کش--- تا وقتی امثال شما آبی رنگها تو کمیته ی انظباطی مسئول باشن , بهتر از این نمیشه--- وجود نتایج 3بر صفر در دربی های نیمه تمام به نفع تیم کیسه , موید این موضوعه
  • راز IR ۱۹:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
    از اول هم پیدا بود که چه حکمی میدن. تا مردم سرگرم جنگ آبی و قرمز هستن اینا هم سپاهان رو قهرمان میکنن. اصلا پنج گل به مس رفسنجان تبانی نبود و هیچ کس نفهمید. اگر این اتفاق تو تهران افتاده بود کلا پرسپولیس رو منحل میکردن. واقعا متاسفم برای فدراسیون و بقیه باغ وحشهای متعلقه
  • نمیگم ولی کیسه کش نیستم IR ۲۰:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
    بعد وقتی سعودیا میگن ایران امن نیست ما بهونه میاریم اساسی.بگم باز حمله کنن یکی بمیره؟
  • شبدر IR ۲۰:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
    آقای رییسی! الان وقتٍ عمل‌ ـه.....
  • گرگانی IR ۰۰:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۳
    اگه هواداران پرسپولیسی بودن مطمنا حتی تا چند ماه میزبانی ها رو از پرسپولیس میگرفتن تا کی ترذیستای تیم چهار پا با زندگی مردم میخوان بازی کنن
  • مهدی IR ۰۸:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۳
    اینم نشون دهنده اینه تیم لنگ چقدر منفوره که هرجا میره کتک میخورن خخخخخخخخخخ

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی