۱۰ نقل‌وانتقالات گرانقیمت تاریخ فوتبال/ یک ستاره جدید به TOP10 آمد
زمان مطالعه: ۵ دقیقه

با انتقال ۱۰۰ میلیون پوندی جک گریلیش از استون‌ویلا به منچسترسیتی، یک بازیکن جدید وارد ۱۰ نقل‌وانتقال گران‌قیمت تاریخ شد.

روزی که باشگاه بارسلونا جدایی لیونل مسی را به صورت رسمی اعلام کرد و المپیک ۲۰۲۰ توکیو پرهیجان برگزار می‌شد، اتفاقی در انگلیس افتاد که کمتر کسی به جزئیات آن توجه کرد. جذب جک گریلیش توسط باشگاه منچسترسیتی اهمیت زیادی داشت. نه تنها از لحاظ فنی، بلکه از لحاظ مالی در تاریخ ثبت شد. در روزهایی که خیلی باشگاه‌ها با ستاره‌های‌شان برای کاهش حقوق صحبت می‌کنند، سیتیزن‌ها ۱۰۰ میلیون پوند برای جذب ستاره استون‌ویلا پرداخت کردند و این بازیکن ملی‌پوش انگلیسی حالا نامش را بین ۱۰ بازیکنی که در گران‌ترین نقل‌وانتقالات تاریخ قرار گرفته‌اند می‌بیند. به همین بهانه ۱۰ انتقال گران تاریخ که همگی در یک دهه اخیر به وقوع پیوسته‌اند را مرور خواهیم کرد. مبالغ درج شده با احتساب آپشن‌های قرارداد و به پوند است.

۱. نیمار (از بارسلونا به پاری‌سن‌ژرمن – ۱۹۸ میلیون پوند)

اگرچه نیمار سال ۲۰۱۷ یک استعداد و ستاره بی‌چون و چرا بود، ولی باز هم به یک‌باره پرداخت ۱۹۸ میلیون پوند معادل ۲۲۲ میلیون یورو برای او عجیب به نظر می‌رسید، در حالی که رکورد نقل‌وانتقالات بیش از ۸۹ میلیون پوند نبود. مثلث MSN در آن دوران کولاک کرده بود و ناصر الخلیفی با رکوردشکنی یکی از آن‌ها را به چنگ آورد. ۴ سال گذشته و هنوز نیمار به هدفش که قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا با پاریسی‌ها بود نرسیده، ولی هنوز گران‌ترین انتقال تاریخ است.

گران‌ترین نقل‌وانتقالات تاریخ فوتبال تا تابستان 2021 (نیمار به پاری‌سن‌ژرمن)

۲. کیلیان امباپه (از موناکو به پاری‌سن‌ژرمن – ۱۶۳ میلیون پوند)

غول فرانسوی آنقدر ثروتمند هست که دومین انتقال گرانقیمت تاریخ را هم به نام خودش سند زده باشد. تنها یک فصل بعد از عقد قرارداد با نیمار و رکوردشکنی، قرارداد کیلیان امباپه که از موناکو که قرضی بود را قطعی کردند. به طور کلی این انتقال ۱۶۳ میلیون پوند برای پاریسی‌ها آب خورد. امباپه که حالا یکی از بهترین ستاره‌های فوتبال جهان است، گرانقیمت‌ترین بازیکن زیر ۲۰ سال دنیا شد. او با افتخارات فراوان حالا تنها ۲۲ سال سن دارد و شاید در آینده باز هم رکوردشکن نقل‌وانتقالات شود.

گران‌ترین نقل‌وانتقالات تاریخ فوتبال تا تابستان 2021 (امباپه به پاری‌سن‌ژرمن)

۳. فیلیپه کوتینیو (از لیورپول به بارسلونا – ۱۴۲ میلیون پوند)

فیلیپه کوتینیو در لیورپول رشد کرد و چهره شد، اما آنقدر تحت‌تأثیر پیشنهاد بارسلونا قرار گرفته بود که رابطه‌اش با باشگاه خودش را خراب کرد. قبل از این که ستاره برزیلی از لیورپول جدا شود، مورد غضب هواداران قرار گرفت. هزینه اولیه انتقال او ۱۰۵ میلیون پوند بود، ولی با آپشن‌هایی به مرور به ۱۴۲ میلیون پوند هم رسید. کوتینیو در بارسلونا هیچ‌وقت مهره قابل‌اتکایی نشد و حتی برای یک فصل هم به صورت قرضی به بایرن‌مونیخ رفت. با این حال بارسا نتوانسته به طور کامل از دست این بازیکن گران خلاص شود.

گران‌ترین نقل‌وانتقالات تاریخ فوتبال تا تابستان 2021 (کوتینیو به بارسلونا)

۴. ژوآئو فلیکس (از بنفیکا به اتلتیکومادرید – ۱۱۴ میلیون پوند)

با ۲۱ سال سن هنوز بازیکن جوان و آینده‌داری محسوب می‌شود، ولی همین جوان در ۱۹ سالگی قیمتی ۱۱۴ میلیون پوندی داشت. یکی از بزرگان لالیگا با پول توانست رضایت بنفیکا را جلب کند. فلیکس هم آنقدر درخشیده بود که باعث شد باشگاهی مثل اتلتیکومادرید برای استخدامش سر کیسه را حسابی شل کند. ژوآئو در مادرید فراز و نشیب‌های زیادی داشته، ولی توانسته خودش را در اتلتیکو جا بیندازد. در دومین فصل حضورش در اتلتیکو یکی از بازیکنان ارزشمند تیم قهرمان لالیگا بود.

گران‌ترین نقل‌وانتقالات تاریخ فوتبال تا تابستان 2021 (فلیکس به اتلتیکو)

۵. آنتوان گریزمن (از اتلتیکومادرید به بارسلونا – ۱۰۷ میلیون پوند)

وقتی باشگاه بارسلونا بعد از تنها ۲ فصل به فکر فروش آنتوان گریزمن می‌افتد، یعنی از هزینه کردن برای او پشیمان شده‌اند. با این حال فعلاً با جدایی لیونل مسی، جایگاه گریزمن ثابت شده و می‌ماند. ۲ سال پیش گریزمن با ترفندهای مختلف و درگیری با باشگاه اتلتیکومادرید سرانجام جدا شد تا راهی بارسلونا شود. این یکی از طولانی‌ترین پروسه‌های انتقال در لالیگا بوده است. اگر گریزمن در یک سال آخر قراردادش نبود شاید بارسایی‌ها مبلغی بیش از ۱۰۷ میلیون پوند هم برای او هزینه می‌کردند.

گران‌ترین نقل‌وانتقالات تاریخ فوتبال تا تابستان 2021 (گریزمن به بارسلونا)

۶. عثمان دمبله (از دورتموند به بارسلونا – ۱۰۵ میلیون پوند)

وقتی در لیست گرانقیمت‌ترین بازیکن‌ها به بازیکنانی که بارسلونا با مبالغ هنگفت جذب کرده نگاه می‌کنیم، می‌بینیم که هرکدام به شکلی خیلی پایین‌تر از حد انتظار ظاهر شده‌اند. عثمان دمبله ستاره تکنیکی و سرعتی دورتموند بود و برایش ۱۰۵ میلیون پوند هزینه کردند که البته ۴۰ میلیون پوند هم بسته به توانایی‌هایش آپشن داشت، ولی او کمتر در یک بازی بزرگ درخشید و از طرفی خیلی وقت‌ها هم مصدوم بود. دمبله هر وقت به مرز آمادگی رسیده دوباره مصدوم شده است.

گران‌ترین نقل‌وانتقالات تاریخ فوتبال تا تابستان 2021 (دمبله به بارسلونا)

۷. ادن آزار (از چلسی به رئال‌مادرید – ۱۰۳ میلیون پوند)

پس از ۶ سال خوب در لیگ برتر انگلیس، ادن آزار نشان داد ارزش حضور در تیمی مثل رئال‌مادرید را دارد. سال ۲۰۱۹ ستاره چلسی برای تحقق رؤیای بچگی‌اش به رئال پیوست. برای او ۱۰۳ میلیون پوند هزینه کردند، اما بدشانسی‌هایش شروع شد. آزار هم در بسیاری از مقاطع این ۲ فصلی که گذشته مصدوم بوده و هنوز هم نتوانسته به روزهای خوبی که در چلسی داشت، برگردد. در واقع سرنوشت آزار در رئال‌مادرید هم مثل دمبله در بارسلونا بوده است. با این حال هواداران رئال هنوز منتظر درخشش شماره ۷ هستند.

گران‌ترین نقل‌وانتقالات تاریخ فوتبال تا تابستان 2021 (آزار به رئال‌مادرید)

۸. جک گریلیش (از استون‌ویلا به منچسترسیتی – ۱۰۰ میلیون پوند)

پسر اهل بیرمنگام که از کودکی در استون‌ویلا عضویت داشت، بعد از ۲۰ سال این تیم را با مبلغ ۱۰۰ میلیون پوند ترک کرد. یکی از اهداف اصلی پپ گواردیولا در نقل‌وانتقالات تابستان ۲۰۲۱ جک گریلیش بود و شماره ۱۰ را هم به او داده‌اند. گریلیش برای این که جام بگیرد راهی سیتی شده و می‌تواند ادعا کرد او در آینده ستاره اول خط میانی سیتیزن‌ها خواهد شد. حضور گریلیش کنار ستاره‌هایی مثل دبروینه، استرلینگ و محرز می‌تواند خط آتشی وحشتناک برای سیتی تشکیل بدهد.

گران‌ترین نقل‌وانتقالات تاریخ فوتبال تا تابستان 2021 (گریلیش به منچسترسیتی)

۹. پل پوگبا (از یوونتوس به منچستریونایتد – ۸۹ میلیون پوند)

سال ۲۰۱۶ و بعد از ۴ سال تجربه و درخشش در یوونتوس، پل پوگبا به منچستریونایتد برگشت. در واقع یوونتوسی‌ها این ستاره را آزاد جذب کردند و پس از استفاده چند ساله از توانایی‌هایش به مبلغ ۸۹ میلیون پوند فروختند. پوگبا در مجموع دوران خوبی در اولدترافورد داشته، ولی مدت‌هاست که به جدایی فکر می‌کند. شاید این بازیکن ۲۸ ساله در آینده نزدیک به تیمی برود که رکورد قبلی انتقال خودش را بشکند. انتقال پوگبا به منچستریونایتد در آن زمان رکورد نقل‌وانتقالات دنیا بود.

گران‌ترین نقل‌وانتقالات تاریخ فوتبال تا تابستان 2021 (پوگبا به منچستریونایتد)

۱۰. گرت بیل (از تاتنهام به رئال‌مادرید – ۸۶ میلیون پوند)

بعد از ۸ سال هرطور که شده هنوز بازیکن رئال‌مادرید است. گرت بیل سال ۲۰۱۳ در ازای ۸۶ میلیون پوند و با رکوردشکنی از تاتنهام راهی رئال شد. او ۴ مرتبه با تیمش قهرمان لیگ قهرمانان اروپا شد و در بازی‌های بزرگی هم درخشیده، اما هنوز هم محبوب هواداران رئال‌مادرید نیست. بیل یک فصل به صورت قرضی راهی تاتنهام شد و تصور می‌شد این فصل به صورت قطعی جدا شود، اما رفتن زیدان و آمدن آنچلوتی به سود او شده و حالا دوباره در جمع بازیکنان رئال‌مادرید حضور دارد.

گران‌ترین نقل‌وانتقالات تاریخ فوتبال تا تابستان 2021 (بیل به رئال‌مادرید)

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظرات

  • منتشرشده: ۲
  • در صف بررسی: ۰
  • غیرقابل‌انتشار: ۰
  • تاج کبیر لنگ حقیر IR ۱۶:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۸
    هواداران استقلال مردمی تو توییتر سریال دودکش رو تحریم کنید تو پشت صحنه دارن میگن همه لنگیم استقلالی راه ندادیم مهمتر از همه چیز این بود که لنگی باشیم تا بیایم تو این فیلم
    • تاج IR ۱۷:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۰
      لنگی ها که همه جا تبانی کردن اینم روش یه جا تقاصشو پس میدن

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی