جرمین جناس
زمان مطالعه: ۴ دقیقه

جرمین جناس بازیکن پیشین تیم ملی انگلیس و تیم‌های تاتنهام و نیوکاسل می‌گوید به دلیل این که توهین‌های نژادپرستانه در توییتر شدت گرفته بود، تصمیم گرفته اکانتش را حذف کند.

«جرمین جناس» بازیکن پیشین تیم‌های تاتنهام و نیوکاسل که ملی‌پوش انگلیس هم بوده، این روزها طرفداران زیادی دارد، چرا که کارشناس برنامه محبوب Match Of The Day است.

با این حال جناس برای اولین بار فاش کرد که در طول برگزاری یورو ۲۰۲۰ مورد حملات بسیار شدید نژادپرستانه قرار گرفته و این فشارها به قدری زیاد بود که مجبور شد به پلیس زنگ بزند. ستاره سابق فوتبال و مجری برنامه One Show از غول‌های رسانه‌های اجتماعی می‌خواهد تا علیه این نژادپرستی‌ها بایستند.

حذف اکانت

جرمین با واحد پلیس فوتبال همکاری می‌کند و ۱۲ ماه گذشته را صرف تحقیق در مورد نژادپرستی کرد تا مستندی در این رابطه برای شبکه ۴ ساخته شود و در آن ناراحتی‌های فوتبالیست‌های سطح بالا را هم انعکاس می‌دهد

جرمین ۳۸ ساله می‌گوید: «این پلتفرم‌های بی‌ در و پیکر که مردم می‌توانند به صورت ناشناس در این رسانه‌ها حضور داشته باشند شبیه بازار سیاه نژادپرستی شده‌اند. من در طول یورو خیلی کامنت‌های نژادپرستانه دریافت کردم و این موضوع اصلاً خوب نیست. تقریباً برای هر بازی که کارشناسی می‌کردم، خیلی‌ها در توییتر بی‌دلیل به من توهین می‌کردند. به جایی رسیدم که تصمیم به حذف اکانت توییترم گرفتم. این محیط برای من سالم نبود. من شخصیت آرامی دارم و اعتمادبه‌نفسم بالاست. اما وقتی تعداد جوک‌ها و تحقیرهایی که برایم می‌نوشتند خیلی زیاد شد حس کردم نمی‌توانم آرام بمانم.»

جناس ادامه می‌دهد: «پس از مسابقات پلیس تعدادی از نویسنده‌های توییت‌ها را که نژادپرستی در آن‌ها فاحش بود را شناسایی کرد. پلیس آنها را دستگیر کرد و من هم اظهاراتم را بیان کردم. به نظرم باید بیشتر جلوی این چیزها را گرفت، حالا یا با جریمه نقدی، یا حبس تعزیری و انواع دیگر اصلاحات، باید به این افراد آموزش داد و به آنها کمک کرد تا یاد بگیرند و تغییر کنند.»

جرمین جناس

یادگیری و تغییر

در دوران قرنطینه و در آستانه یورو ۲۰۲۰ که هواداران نمی‌توانستند به ورزشگاه‌ها بیایند، حرف‌های نژادپرستانه آنلاین نسبت به بازیکنان فوتبال به میزان ۴۸ درصد افزایش پیدا کرد. موفقیت انگلیس در این تورنمنت و رسیدنش به فینال بعد از ۵۵ سال با دعواهای داخل زمین و دست انداختن بازیکنان جوانی که پنالتی‌های فینال از دست دادند مثل رشفورد، ساکا و سانچو تلخ شد.

جرمین در پی توهینی که در اینستاگرام دریافت کرد سعی در شکایت داشت اما اینستاگرام در پاسخ گفت که هیچ جرمی صورت نگرفته است. او می‌گوید: «به همین دلیل است که خیلی از بازیکنان از خیر شکایت می‌گذرند چون می‌گویند دست‌شان به جایی بند نیست. من در این مستند با کایل واکر صحبت کردم و خیلی از بازیکنان دیگر هم همین نظر را دارند و می‌گویند اختیار کافی برای مقابله با این توهین‌ها را ندارند. آن‌ها تصور می‌کنند که شکایت کردن وقت زیادی می‌گیرد و نتیجه‌ای هم از این شکایت‌ها نصیب‌شان نمی‌شود. باشگاه‌ها هم از بازیکنان انتظار دارند به خوبی استراحت و تمرین کنند تا از نظر ذهنی برای بازی‌ها آماده باشند نه اینکه هر دو دقیقه به پلیس مراجعه کنند و گزارش بدهند.»

جرمین جناس

شعارهای نژادپرستانه

در اوج شکوفایی جرمین، اینستاگرام تازه روی زبان‌ها افتاده بود. او با ناسزاهای نژادپرستانه زیادی روبه‌رو میشد خصوصاً بعد از دربی شمال لندن. می‌گوید: «یک نفر از مخابرات شماره تلفن من را پخش کرد. بعد از پایان بازی به تلفنم نگاه کردم و دیدم ۲۰ پیام صوتی دارم و همه به من فحش‌های نژادپرستانه داده بودند. مجبور شدم شماره‌ام را عوض کنم. واقعاً دردآور بود.»

جرمین بدترین تجربه‌اش در این زمینه را در بازی برای انگلیس مقابل اسپانیا در ورزشگاه برنابئو در سال ۲۰۰۴ می‌داند. انگلیس بازی را با نتیجه ۱-۰ واگذار کرد اما هربار که بازیکنان سیاهپوست توپ را لمس می‌کردند شعارهای خیلی زشتی علیه‌شان سر داده می‌شد. می‌گوید: «بدترین تجربه‌ام از بودن در زمین بازی بود. فقط با خودم می‌گفتم ما چرا اینجاییم؟» جرمین با زانو زدن بازیکنان قبل از بازی موافق است و بازیکنان فعلی انگلیس از جمله مینگز، استرلینگ و رشفورد را به خاطر صحبت کردن شجاعانه در این مورد را تحسین می‌کند.

جناس در این باره می‌گوید: «من تیم فعلی انگلیس را خیلی تحسین می‌کنم. نحوه بازی کردنشان، ایستادن پای نظرات‌شان، دفاع کردن از خودشان، مسئولیت‌پذیری‌شان و صحبت درباره این مسائل را تحسین می‌کنم. و ما مربی‌ای داریم که به آنها آزادی عمل در این مورد را می‌دهد. واقعاً این تیم را دوست دارم.»

جرمین جناس

حمایت پدر و مادر

جرمین از پدر و مادر روشنفکرش تقدیر می‌کند. دنیس و لینت به او کمک کردند تا در مقابل تبعیض‌ها قوی باشد. او در این مورد هم توضیح می‌دهد: «من فرزند پدری سیاه و مادری سفید هستم. پدرم به من می‌گفت بهترین راه برای بی‌توجهی کردن به شعارهای نژادپرستانه که از سکوها شنیده می‌شود، گل زدن است.»

طرفدار گری

اگر گری لینکر تصمیم بگیرد از مجریگری برنامه MOTD کناره‌گیری کند جرمین جانشینش می‌شود. جرمین از هواداران بزرگ اسطوره ۶۰ ساله لسترسیتی است. «گری کسی بود که من همیشه برنامه‌هایش را دنبال می‌کردم و دوست دارم با او کار کنم. در یکی از اولین برنامه‌های تلویزیونی‌ام اشتباهاتی داشتم و می‌دانستم که می‌شد بهتر اجرا کنم. گری به من پیام داد و گفت: ببین فقط یک نصیحت کوچک برایت دارم، اگر دوباره این اتفاق افتاد این عملکرد را نشان بده. به من گفت که خودش هم در ابتدای کارش چگونه عمل می‌کرد و من واقعاً از او ممنونم. او با تمام وجود به من کمک کرد. Match Of The Day بزرگ‌ترین برنامه تلویزیونی است و اگر روزی فرصت کار در این برنامه را داشته باشم حتماً قبول خواهم کرد. اگر روزی گری بخواهد کنار بکشد، شبکه بی‌بی‌سی تلاش میکند تا بهترین فرد را برای جایگزینی او انتخاب کند. بدیهی است که اگر من انتخاب شوم خیلی خوشحال می‌شود، اما گری جایی نمی‌رود و به کارش ادامه می‌دهد.»

جرمین جناس

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی