نظرسنجی

صعودکننده به مرحله بعد جام حذفی؟
باقری: ندادن اساسنامه به فیبا خطر تعلیق دارد/ فدراسیون، بسکتبال را ۴۰ سال به عقب برگرداند
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

۴۲ روز مانده به مجمع انتخاباتی ریاست فدراسیون بسکتبال، حاشیه‌ها دست بردار نیستند.

طبق اساسنامه جدید وزارت ورزش برای انتخابات ریاست فدراسیون دستورالعمل‌های جدید به ثبت رسیده که باید کمیسیونهای داوران، بازیکنان و مربیان انتخاب شوند. اما با برگزاری انتخابات کمیسیونها و معرفی پنج عضو اصلی آنها مشخص شد به جز مهره چینی‌ها، تقلب‌هایی هم شده که رسیدگی به آن حتی پای فیبا را وسط می کشد.

در انتخابات کمیسیون داوران یکی از بندهای دستورالعمل کاندیداها، شرط داشتن کارت بین المللی داوران است که منقضی نشده باشد. اما ظاهرا چند نفراز کاندیداهای کمیسیون داوران تخلف کرده اند. نادر باقری، مدرس و ناظر بین المللی داوری و یکی از کاندیداهایی است که فدراسیون روی اسمش برای انتخابات کمیسیون خط کشید.

شما یکی از داورانی هستید که شرایط کاندیداتوری را برای کمیسیون داشتید اما چرا جزو رای دهندگان قرار گرفتید؟

باید بگویم بدلایل واهی از شرکت من به عنوان کاندیدا جلوگیری کردند. حتی به حراست وزارت ورزش شکایت کردم اما فدراسیون اعلام کرد چرا اداره کل نامه تو را ارسال کرده نه هیات. بابت همین دوباره معرفی نامه را از هیات فرستادم، ولی از آنجا که خط قرمز طباطبایی هستم اجازه کاندیدا توری من را صادر نکردند.

چرا خط قرمز؟

زمانی که داوران و ناظران ما بدلیل ندانم کاری، غرض ورزی فدراسیون و شکایت تعدادی از داوران و ناظران برای ۱۸ ماه از سوی فیبا محروم شده بودند، آقای پریچهره مدیرکل بازرسی وقت وزارت ورزش بنده را احضار کرد. البته پیش از من رامین طباطبایی، رئیس فدراسیون برای پاره ای ازتوضیحات درباره این محرومیت به سازمان بازرسی رفته بود. طبق صحبتهای شخص رئیس فدراسیون، آقای آوانسیان مسئول وقت کمیته داوران آسیامقصر تمام این محرومیتها معرفی شده بود، در صورتی که این مسائل به فیبا ارتباط داشت و نه به فیبا آسیا و بند بند موارد محرومیت را فیبا در نامه ای به فدراسیون ابلاغ شده بود، فدراسیون فرافکنی کرده و یک پاسخ سراسر دروغ۱۰ صفحه ای را به دبیر وقت خانم کلاهی داد که امضاء کند و به فیبا بفرستد که من در گفت و گو با او گفتم تمامی این حرفها خلاف واقع است و امضایش گریبانت را می گیرد. جالب این است که نامه بدون امضاء به فیبا ارسال شد و اگر وساطت ایشان و بخصوص آقای آوانسیان نبود همچنان ما محروم می ماندیم. فدراسیون پدری از بسکتبال درآورده که ۴۰ سال زمان می برد تا درست شود.

خارج از اتفاقات ناخوشایندی که برای داوری پیش آمده، شنیده ایم، کارت بعضی از کاندیداها اعتبارش تمام شده، درست است؟

بله، داوران و ناظرانی که تاریخ کارتشان تا سال ۲۰۲۱معتبر بوده میتوانستند در انتخابات شرکت کنند حال اگر شخص و یا اشخاصی تاریخ کارتشان منقضی شده ثبت نام از آنها تخلفی است که فدراسیون انجام داده است.

جعفر محمدپور رئیس هیات است آیا می توانست کاندیدای کمیسیون شود؟

بله، می تواند چون داور فعال است. ولی بدلیل ریاستش در هیات تهران حق رای در مجمع را به عنوان داور ندارد. او تنها می تواند رای به کاندیداتوری داور دیگری برای انتخابات داشته باشد. به این دلیل که هر نفر در مجمع حق یک رأی را دارد

دستورالعملهای اساسنامه ایرادی دارد؟

به نظر من می توانست کاملتر باشد. اما مشکل این است دستورالعملها بدون هیچ امضایی و بدون اظهار نظرکارشناسان زبده نوشته شده است که بالطبع ضعفهایی دارد. بعنوان مثال بدلیل کینه توزی با یکی از داوران فعال فیبا و محروم کردن او در ۳ قسمت اساسنامه تاکید بر این موضوع دارند فردی که محرومیت قطعی کمیته انظباطی دارد نمی تواند در انتخابات شرکت کند به نظر شما دلیل این تاکید چندباره چیست؟ در حالیکه آن داور محرومیت قطعی هم نداشته؟

مگر می شود این دستورالعملها امضاء نداشته باشد؟

بله، اساسنامه ای که برای استان‌ها فرستاده شده، فاقد تاریخ و امضا است.

شنیده ایم اساسنامه فدراسیونها باید به تایید فیبا هم می رسید؟

در دستورالعمل انتخابات بندهایی وجود دارد که باید از قبل به اطلاع فیبا برسد. پیش از این اساسنامه ای در ۴۰ صفحه برای تایید ارسال شده بود؛ اما حالا فیبا از این تعییرات جدید خبری ندارد و این مساله می تواند فدراسیون ما را تعلیق کند. بعنوان مثال افزایش تعداد رأی دهندگان از حدود ۳۵ نفر به حدود ۷۵ نفر باید به تایید و اطلاع فیبا برسد، که اگر هر یک از کاندیداها بخواهند می توانند پیگیر این مسئله از فیبا شوند.

تشکیل کمیسیون داوران را چطور می بینی؟

حرکت خوبی است و می تواند راهگشای داوران باشد تا احقاق حقوق کنند و جامعه داوری سروسامان بگیرد.

واقعا یک سرمربی می تواند ناظر بازی باشد، مثل ناظری محمد ایزدپناه در بازی مهم لیگ؟

عملکرد یک ناظر در هر مسابقه خیلی حساس است. یک ناظر می تواند به درخواست داوران مشورت دهد. پس ناظر باید به همه قوانین داوری اشراف کامل داشته باشد. بنابراین بهتر است کار ناظری را به ناظران واگذار کنند.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

صعودکننده به مرحله بعد جام حذفی؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی