نظرسنجی

نتیجه بازی استقلال - شمس‌آذر قزوین؟
دوشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۲
۰ |
۰
عوارض ملاتونین برای کودکان
زمان مطالعه: ۴ دقیقه

ممکن است اگر فرزند شما دچار اختلالات بی خوابی است یا خواب موثری ندارد، شما به عنوان راه درمان این بی خوابی به داروی ملاتونین فکر کنید. در برخی مواقع نیز این دارو برای رفع اختلالات اوتیسم کاربرد دارد. البته نباید عوارض مصرف ملاتونین را نادیده گرفت.

این دارو همان طور که رفع کننده برخی از معضلات و اختلالات است، عوارضی نیز به همراه دارد. پرورش و نگه داری از کودکان و حتی نوجوانان نیازمند کسب اطلاعات بیشتر است. یکی از همین موضوعات آگاهی از عوارض داروهای مصرفی خواهد بود. سایت پذیرش ۲۴ مقالات تکمیلی برای کودکان، اطفال و نوزادان در اختیار شما می گذارد.

ملاتونین چیست؟

ملاتونین در واقع هورمونی است که درون بدن ساخته می شود و روند و چرخه خواب و بیداری بدن در شب و روز را تنظیم می کند. در بسیاری از داروهای مکمل، این هورمون وجود دارد، در نظر داشته باشید ملاتونین درون این داروها توسط آزمایشگاه ها تجزیه و تحلیل و در آخر ساخته می شود.

زمانی که شب می شود، تاریکی بدن را تحریک می کند تا ملاتونین بیشتری بسازد و در نتیجه سیگنال خواب به بدن ارسال می شود. این در حالی است که با وجود نور تولید ملاتونین کاهش می یابد و بدن سیگنالی برای بیداری دریافت می کند.

براساس این توضیحات برخی از افرادی که مشکل خواب دارند، بر این تصور هستند که با اضافه شدن ملاتونین به بدنشان ممکن است راحت تر بخوابند. افراد متاسفانه از تاثیرات مصرف ملاتونین مطلع نیستند بنابراین از این دارو برای بی خوابی و بهبود روند خواب خود در شرایط مختلف کمک می گیرند.

به خاطر داشته باشید ملاتونین برای درمان افسردگی، دردهای مزمن، زوال عقل، و بسیاری از بیماری های دیگر نیز کاربرد دارد ولی شرایط و شواهد خوبی برای حمایت بیشتر از این دارو وجود ندارد.

چرا از ملاتونین برای کودکان استفاده می شود؟

اگر کودک شما برای خوابیدن مشکل دارد و در طول شب نمی تواند خواب کافی داشته باشد، ملاتونین می تواند یک استراتژی کوتاه مدت در جهت کمک به او برای رسیدن به خواب باکیفیت به حساب آید.

عوارض ملاتونین برای کودکان

متاسفانه تحقیقات کمی در مورد عوارض مصرف ملاتونین برای کودکان انجام شده است. با وجود این مطالعات گروهی منتخب از علائم امیدوار کننده و اثربخشی ملاتونین بر روی کودکان خبر می دهد:

ملاتونین و کودکان مبتلا به ADHD

حدود ۷۰ درصد از کودکان مبتلا به ADHD مشکلات خواب را تجربه می کنند. این کودکان در اغلب مواقع در طول روز دچار خواب آلودگی ناشی از بی خوابی اولیه هستند یا در به خواب رفتن در شب مشکل دارند.

مطالعات نشان می دهد کودکان مبتلا به ADHD که ملاتونین مصرف می کنند خواب بهتری دارند. برخی از مطالعات نشان می دهد با مصرف ملاتونین بی خوابی به شکلی کاهش می یابد که کودکان ۱۶ دقیقه زودتر به خواب می روند.

ملاتونین و کودکان مبتلا به اختلالات اوتیسم

اختلالات خواب بین ۵۰ تا ۸۰ درصد از کودکان مبتلا به اختلالات اوتیسم را تحت تاثیر قرار می دهد. با مصرف ملاتونین کودکان خیلی سریع شاهد تغییر روند خواب خود خواهند بود. به دلیل این بهبود رفتار به نظر می رسد که عوارض استفاده از ملاتونین کم است.

عوارض مصرف ملاتونین برای کودکان چیست؟

گذشته از موارد کاربردی که در بالا ذکر کردیم، سازمان غذا و داروی جهانی ملاتونین را در جهت استفاده برای رفع بی خوابی کودکان و نوجوانان تایید نکرده است. با این حال برخی از پزشکان همچنان ملاتونین را برای کودکانی که خواب ضعیف دارند، تجویز می کنند.

 خوشبختانه ملاتونین برای مصرف کوتاه مدت به طور نسبی بی خطر است یا خطرات کمتری دارد. با این حال برخی از کودکان که این دارو را مصرف می کنند ممکن است با عوارض مصرف ملاتونین و علائم خفیف آن روبه رو شوند. عوارض مصرف این دارو عبارت هستند از:

· شب ادراری

· خواب آلودگی

· سردرد

· بی قراری

در حال حاضر تحقیقات کمی بر روی عوارض مصرف بلند مدت ملاتونین در کودکان انجام شده است. در ضمن این سوال نیز وجود دارد که آیا ملاتونین که یک هورمون است می تواند بر رشد هورمونی نوجوانان نیز تاثیر بگذارد؟ به طور حتم در آینده تحقیقات بیشتری در این زمینه و به منظور درک بیشتر اثرات بلند مدت مصرف ملاتونین در کودکان انجام می شود.

عوارض ملاتونین برای کودکان

در چه مواردی باید در مصرف ملاتونین احتیاط کرد؟

توصیه می کنیم از ملاتونین برای درمان نوزاد خود استفاده نکنید. از آنجایی که غلظت ملاتونین در نوزادان ۳ ماه یا کوچکتر بسیار پایین است و سیستم شبانه روزی آنها هنوز به خوبی رشد نکرده، نباید با ورود ملاتونین به بدن نوزادان سیستم استاندارد بدن آنها را تغییر داد یا آن را دچار شوک کرد.

به طور قطع عوارض مصرف ملاتونین در نوزادان بیش از سایرین خواهد بود البته هنوز هیچ مطالعه گسترده ای در مورد مصرف طولانی مدت این دارو برای نوزادان انجام نشده است. در صورتی که نوزاد شما برای خوابیدن مشکل دارد بهتر است از پزشک اطفال کمک بخواهید. این پزشکان طی مدت زمان کوتاهی می توانند علل احتمالی این مشکل را تشخیص دهند و یک برنامه درمانی مناسب برای رفع این اختلال تنظیم کنند.

دوز مصرفی ملاتونین

تمام داروها در بدن های مختلف عوارض و تاثیرات متفاوتی خواهند داشت. همچنین میزان مصرف هر دارو نیز شاید با توجه به سیستم استاندارد بدن فرد مورد نظر متفاوت باشد. اما به طور کلی دوز ملاتونین برای بزرگسالان از ۰.۵ میلی گرم شروع می شود و تا ۵ میلی گرم جا دارد.

این دارو باید حدود ۱ ساعت قبل از خواب مصرف شود. دوز مناسب توصیه شده ملاتونین برای کودکان در بین متخصصان متفاوت است. هیچ نمودار استانداردی برای تعیین دوز ملاتونین براساس وزن و سن وجود ندارد. همچنین هیچ دستورالعمل مشخصی برای زمان یا دفعات مصرف ملاتونین در کودکان مشخص نشده است.

از این رو بهتر است برای تعیین دوز ملاتونین و زمان مناسب مصرف آن به منظور درمان کودک خود، با پزشک اطفال مشورت کنید.

جمع بندی

پیش از این نیز گفتیم یکی از مهم ترین موضوعات به هنگام پرورش کودکان کسب اطلاعات در مورد مصرف انواع داروها است. برای مثال والدین باید به عوارض مصرف ملاتونین در کودک خود توجه داشته باشند و بدون کمک و راهنمایی فردی متخصص هرگز برای درمان بی خوابی فرزند خود دست به کار نشوند.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

نتیجه بازی استقلال - شمس‌آذر قزوین؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی