نظرسنجی

بهترین تیم هفته ۲۴؟
شنبه ۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۵
۰ |
۰
بیماری خاموش سرطان و مولفه های مربوط به آن
زمان مطالعه: ۴ دقیقه

معمولا سرطان ها به بیش از ۱۰۰ مدل مختلف دسته‌بندی می‌شوند که هر کدام از آن‌ها می‌توانند مربوط به یکی از اعضای بدن باشند.

در حوزه اخبار پزشکی و سلامت، می توانید اخبار زیادی را بشنوید که برخی از آن ها از وضعیت نگران کننده جامعه خبر می دهند و برخی دیگر نیز نشان از پیشرفت های دنیای پزشکی دارند. تمامی این موارد نشان می دهند که جامعه امروز انسان ها نیاز به توجه بیشتری از لحاظ سلامت و پزشکی دارد. طی این مطلب قرار است به یکی از بیماری هایی که چند سالی می شود که حضور پر رنگی را در بین مردم پیدا کرده است، بپردازیم. اینکه دلایل شکل گیری این بیماری چیست، داروهای موثر بر روی کند کردن بیماری و یا از بین بردن آن، شامل چه مواردی می شود و...

شناخت بیماری سرطان

ابتدا بهتر است به سرطان، از زاویه دیگری نگاه کنیم. به این ترتیب می توانیم درک بهتری از آن داشته باشیم و بدانیم که چگونه باید با این بیماری مقابله کنیم. سرطان در واقع بیماری است که عامل درونی داشته و از داخل بدن شروع می شود. این بیماری به دلیل تغییر شکل آنتی ژن های سطح سلول های عادی بدن به وجود می آید. گلبول های سفید بدن معمولا از روی همین آنتی ژن ها که عملکردی مشابه برچسب برای سلول ها دارند، آن ها را تشخیص می دهند. زمانی که سلول ها تغییر پیدا کنند، مسلما یک خطر جدی برای بدن محسوب می شوند و سیستم ایمنی بدن دست به کار شده تا این سلول ها را از بین ببرد.

حال تصور کنید که در بدن تمام ما این سلول های سرطانی وجود دارند و هر روز سیستم ایمنی بدن ما در حال مبارزه با این سلول ها و از بین بردن آن ها است. زمانی که تعداد سلول ها بیش از حد شود و یا سیستم ایمنی بدن ما بسیار ضعیف گردد، دیگر امکان آن وجود ندارد که این سلول ها در همان مراحل اولیه از بین بروند و دقیقا در چنین شرایطی است که بیماری سرطان خودش را نشان می دهد.

انواع سرطان

معمولا سرطان ها به بیش از ۱۰۰ مدل مختلف دسته بندی می شوند که هر کدام از آن ها می توانند مربوط به یکی از اعضای بدن باشند. اما اگر بخواهیم به طور کلی سرطان ها را طبقه بندی کنیم، به دو بزرگ سرطان اعضای بدن و سرطان های مربوط به خون و خاستگاه های خونی می رسیم.

در خصوص نوع سختی سرطان ها نیز می توانیم بگوییم که سرطان ها به دو دسته خوش خیم و بدخیم طبقه بندی می شوند. سرطان های خوش خیم در واقع در مراحل اولیه قرار داشته و معمولا با چند جلسه پرتودرمانی، شیمی درمانی و...به طور کلی از بین رفته و بیمار می تواند به زندگی عادی خودش بازگردد. این در حالی است که سرطان های بدخیم نسبت به درمان بسیار مقاوم هستند و همین موضوع می تواند سبب شود تا بیماران دوره درمان های طولانی تری را داشته باشند که در برخی از موارد بی فایده بوده و سرطان تمام بدن را درگیر می کند.

عود سرطان

یکی دیگر از موضوعات مهمی که در خصوص بیماری سرطان وجود دارد و به ندرت در اخبار پزشکی در خصوص آن صحبت شده است، عود کردن بیماری سرطان و یا بازگشت سرطان است. زمانی که سرطان یک بیماری بازمی گردد، مسلما بیمار ترس و خشم آمیخته با یکدیگر را تجربه خواهد کرد. اما این فرد باید فکر کند که چند عامل وجود دارد که هرگونه نگرانی و ناراحتی در این زمینه را از بین می برد. اولین عامل ان است که بیمار قبلا این مراحل و این روزها را پشت سر گذاشته است و توانسته با موفقیت با این بیماری مبارزه کند. بنابراین هم اکنون نیز قادر به انجام این کار خواهد بود.

دومین مورد در خصوص پیشرفت داروهای پزشکی و روش های درمانی است که مسلما با گذر زمان جدیدتر و مجهزتر شده اند و بهتر می توانند به شما کمک کنند.

دلایل بازگشت سرطان چیست؟

اما دلیل اصلی این اتفاق چیست؟ عود سرطان مسلما دارای یک دلیل اولیه است. این دلیل اولیه می تواند از بین نرفتن کامل سلول های سرطانی در درمانی باشد که انجام داده اید. همان طور که گفتیم دلیل ایجاد سرطان مربوط به سلول های تغییر شکل داده شده است. زمانی که درمان این بیماری کامل می شود، از شما چندین تست مختلف گرفته می شود تا مشخص شود که بدن از بیماری پاکسازی شده است. گاهی اوقات تعداد سلول های سرطانی باقی مانده به قدری کم هستند که نمی توان آن ها را تشخیص داد. این موضوع سبب می شود تا این سلول ها پس از گذشت مدتی، مجددا تشکیل تومورها و غده های سرطانی را بدهند که می تواند موضوع بسیار جدی و مشکل ساز عود سرطان را به وجود بیاورد.

جمع بندی

به طور کلی سرطان بیماری است که امروزه حدود ۱۸ الی ۲۲ درصد از افراد جامعه را درگیر خودش می کند. معمولا برای دور ماندن از این بیماری توصیه شده است که ورزش، نوشیدن آب کافی، تغذیه مناسب و سالم، دور ماندن از محیط های آلوده و صنعتی و...را در برنامه زندگی خود قرار دهید.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

بهترین تیم هفته ۲۴؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی