نظرسنجی

بهترین تیم هفته ۲۴؟
ناهید کیانی: گرفتن مدال طلا در مهد تکواندوی جهان سخت است!
زمان مطالعه: ۴ دقیقه

چهارمین مدال کیانی در مسابقات قهرمانی آسیا تبدیل به طلا شد

ناهید کیانی ملی‌پوش وزن ۵۳- کیلوگرم تکواندوی بانوان ایران به مدال طلای آسیا رسید. بیست و پنجمین دوره رقابت‌های تکواندوی قهرمانی آسیا با حضور ۳۸۶ تکواندوکار از ۳۴ کشور از دیروز به مدت ۴ روز و به میزبانی کره‌جنوبی در سالن «هوبان» شهر چانچئون آغاز شد. در اولین روز این رویداد ایران با سه هوگوپوش روی شیاپچانگ رفت که دانیال بزرگی در وزن ۶۸- کیلوگرم تنها نماینده تیم مردان ایران در روز نخست بود. او ابتدا برابر ژانگ از کره‌جنوبی ۲ - صفر پیروز شد و سپس مقابل حسین لطفی از افغانستان با حساب ۲- یک به برتری رسید و راهی مرحله نیمه‌نهایی شد اما در آن مرحله برابر اولوگ‌بک رشیدوف از ازبکستان و قهرمان المپیک توکیو با نتیجه ۲- صفر شکست خورد و به مدال برنز رسید. همچنین زهرا شیدایی در وزن ۵۷- کیلوگرم پس از یک دور استراحت، در مرحله یک‌چهارم نهایی برابر یاسین یارا محمد از اردن ۲- صفر به برتری رسید و به جمع چهار تیم برتر راه پیدا کرد. او در نیمه‌نهایی نیز برابر لو زونگشی از کشور چین قرار گرفت که با نتیجه ۲- صفر باخت و جایگاه سوم را از آن خود کرد.

چهارمین مدال کیانی طلا شد

اما در میان ۶ تکواندوکار دختر اعزامی به کره‌جنوبی ناهید کیانی برجسته‌ترین عضو تیم ملی است. او به دو دلیل یک چهره ویژه است: اول اینکه یکی از چهار دختر ایرانی تاریخ تکواندو است که در المپیک مسابقه داده و دوم پرمدال‌ترین تکواندوکار زن ایران در آسیاست. ناهید در ۳ دوره اخیر تکواندوی قهرمانی آسیا (در ازبکستان، ویتنام و لبنان) حاضر بوده و در هر سه دوره مدال گرفته است، یک نقره و دو برنز. این آمار به همراه نمایش درخشانش در انتخابی المپیک و کسب سهمیه المپیک توکیو به اندازه کافی دلیلی بر کیفیت او هست. دختر بااخلاق تکواندوی ایران حالا در چهارمین حضور پیاپی‌اش در مسابقات قهرمانی آسیا در وزن ۵۳- کیلوگرم روی شیاپچانگ رفت که در دور نخست با قرعه استراحت روبه‌رو شد و سپس ۲- یک برابر کانابال از فیلیپین به برتری رسید و در دیدار دوم هم با نتیجه ۲- صفر برابر وانگ ژیالو از کشور چین به پیروزی رسید و راهی فینال شد. در مبارزه پایانی نیز برای کسب مدال طلا با چاروس کامایوا نفر ۱۳ رنکینگ جهانی و دارنده مدال طلای آسیا و ارتش‌های جهان مبارزه کرد و در نهایت دو صفر صاحب برد شد و روی سکوی اول آسیا ایستاد. ناهید کیانی تکواندوکار تیم ملی ایران پس از شکست حریف ازبک و به دست ‌آوردن مدال طلای تکواندوی آسیا در سالن شهر چانچئون کره‌جنوبی با پرچم ایران دور افتخار زد. او می‌گوید: «خیلی خوشحالم که بعد از ناکامی در بازی‌های المپیک توکیو توانستم مدال بگیرم. بعد از المپیک خیلی تلاش کردم و سختی‌های زیادی کشیدم تا دوباره بتوانم به شیاپچانگ برگردم اما اکنون همان کیانی همیشگی شده‌ام.»

او در ادامه با توجه به کسب چهارمین مدال آسیایی‌اش بیان می‌کند: «گرفتن مدال طلا در آسیا که مهد تکواندو است بسیار سخت است اما تمرینات مداوم و گوشزدهای سرمربی تیم عاملی شد تا بتوانم مدال‌هایم را تبدیل به طلا کنم.»

شیاپچانگ آسیا در انتظار درخشش حسینی

این رقابت‌ها امروز با برگزاری رقابت‌های اوزان ۵۸- و ۷۴- کیلوگرم مردان، ۴۹- و ۶۲- کیلوگرم زنان پیگیری می‌شود. در وزن ۵۴- کیلوگرم که ۱۸ تکواندوکار ثبت‌نام کرده‌اند، مهدی حاج‌موسایی دور نخست به دیدار مارک خلیفه از لبنان می‌رود و در ادامه برای رفتن به نیمه‌نهایی با یکی از تکواندوکاران کویت، تیمور شرقی یا پاکستان مبارزه خواهد کرد. در قسمت بالای جدول نیز تکواندوکاران قزاقستان، چین‌تایپه، تایلند و عربستان برای رسیدن به نیمه‌نهایی تلاش می‌کنند. میرهاشم حسینی نماینده ایران در المپیک توکیو، در وزن ۷۴- کیلوگرم به میدان می‌رود. وی در دور نخست استراحت دارد، سپس با برنده چین و اندونزی پیکار می‌کند. در این وزن ۱۷ تکواندوکار حضور دارند. در وزن ۴۹- کیلوگرم مبینا نعمت‌زاده در میان ۱۵ تکواندوکار ابتدا به دیدار آدلاید دسوزا فرناندز از تیمور شرقی می‌رود و در صورت برتری با برنده مبارزه تایلند و ازبکستان مبارزه خواهد کرد. نسترن ولی‌زاده نماینده کشورمان در وزن ۶۲- کیلوگرم در مرحله یک‌چهارم نهایی به مصاف بک تی خیم از ویتنام می‌رود و در صورت برتری برای رسیدن به فینال فروزا سادیکوا از ازبکستان را پیش‌ رو خواهد داشت.

پومسه روی سکو نرفت

تیم ملی پومسه ایران در این مسابقات با یک طلا، 6 نقره و سه برنز سوم شد. مقامی که اعتراض هادی ساعی، رئیس فدراسیون کشورمان را به همراه داشت. در اعتراض به عملکرد کمیته برگزاری، تیم برای گرفتن جام برنز از رفتن روی سکوی خودداری کرد، چرا که کمیته برگزارکننده برخلاف دستورالعمل خود، یک نشان طلای کشور چین‌تایپه که در یک رده تنها شرکت‌کننده آن بخش بود را در جدول توزیع مدال‌ها محاسبه نکرد. تصمیم اشتباهی که باعث شد تیم ایران سکوی دومی را از دست داده و بعد از کره‌جنوبی و چین‌تایپه در جایگاه سوم قرار بگیرد. ضمناً احمد اخلاقی به عنوان بهترین مربی و مرجان سلحشوری که در بین بهترین‌ها حضور داشتند، از دریافت جوایز خودداری کردند. مسئولان فدراسیون اعتراض خود را به صورت رسمی به اتحادیه تکواندوی آسیا ارائه داده و خواستار رسیدگی فوری شدند.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

بهترین تیم هفته ۲۴؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی