نظرسنجی

بهترین تیم هفته ۲۴؟
جنجال بر سر پرونده نیمه باز کی‌روش در ایران/ روشن شدن تکلیف سرمربی پرتغالی با انگی که به جان خرید!
منبع: همشهری
زمان مطالعه: ۲ دقیقه

کیفیت کار ایران در جام‌جهانی قطر، یک‌بار برای همیشه تکلیف کارلوس کی‌روش را روشن می‌کند.

این یک پرونده نیمه‌باز است؛ پرونده‌ای ملتهب با دوطرف کاملا مخالف هم که روی ایده‌های‌شان اصرار دارند. آیا کارلوس کی‌روش به اندازه بهایی که در فوتبال ایران به او داده شده، مربی ارزشمند و موفقی بوده است؟ او یک دوره ۸ساله را در این فوتبال پشت سر گذاشت و نتایج «تفسیرپذیری» به‌دست آورد؛ یعنی بعضی توانستند آن را به سود این مربی تحلیل کنند و برخی به زیانش. موافقان کی‌روش عقیده داشتند ۲بار صعود تیم ملی به جام‌جهانی و ارائه نمایش‌های نزدیک برابر آرژانتین، اسپانیا و پرتغال به‌معنای کارنامه قابل‌قبول این مربی است، اما مخالفانش به عدم‌صعود تیم ملی از ۲مرحله گروهی جام‌جهانی و ناتوانی در راهیابی به ۲فینال جام ملت‌های آسیا اشاره می‌کردند.

هر چه بود، این همکاری در اوج مناقشه و عدم‌تفاهم دو طرف پایان یافت و اینطور به‌نظر می‌رسید که مربی مسن پرتغالی دنبال سرنوشت خودش رفته است.  دست تقدیراما دوباره کی‌روش را به فوتبال ایران گره زدند. او برگشت و به شرح مفصلی که خودتان بهتر می‌دانید، بعد از صعود تیم ملی به جام‌جهانی جای دراگان اسکوچیچ را گرفت. حالا فوتبال ایران با کارلوس راهی سومین جام‌جهانی پی‌درپی خواهد شد؛ جایی که شاید دیگر خبری از نتایج تفسیرپذیر نباشد. این‌بار همه‌چیز باید روشن شود و به‌نظر می‌رسد پرونده کی‌روش در ایران به سود یکی از طرفین متخاصم بسته خواهد شد.

صعود؛ انتظار بزرگ

بخش قابل‌توجهی از جامعه فوتبال، امروز انتظار دارند تیم ملی با کارلوس کی‌روش از مرحله گروهی جام‌جهانی۲۰۲۲ صعود کند. این توقع، بر پایه ۲ استدلال مهم بنا نهاده شده است؛ اولی مربوط به تجارب کی‌روش است. بالاخره او ۱۰سال است این بازیکنان و فضای حاکم بر فوتبال ایران را می‌شناسد و اصلا به همین دلیل دوباره سرمربی تیم ملی شد. حضور در ۲جام‌جهانی هم کاملا فرصت آزمون و خطا و کسب تجربه لازم را به این مربی داده است. در نتیجه انتظار می‌رود او چنین اندوخته‌ای را صرف صعود تیم ملی کند، در غیر این صورت چه‌بسا اصل جابه‌جایی صورت گرفته در کادرفنی تیم ملی زیر سؤال خواهد رفت. استدلال دوم اما به آشنایی کی‌روش با گروه ایران در جام‌جهانی مربوط می‌شود. در ۲دوره قبلی، مرد پرتغالی هنگام قرعه‌کشی سرمربی تیم ملی بود و نمی‌دانست با چه حریفانی مواجه خواهیم شد، اما این بار او با آگاهی کامل از شرایط گروه کشورمان به ایران برگشت. پس حتما پتانسیل صعود را دیده که آمده و بهانه‌ای قابل‌قبول نخواهد بود.

بوئینگ اوج می‌گیرد؟

کی‌روش در بخشی از مصاحبه با دوست خوبش عادل فردوسی‌پور می‌گوید: «بازیکنان تیم‌های اروپایی و آمریکای جنوبی در تیم‌های رئال مادرید، میلان و... بازی می‌کنند. مگر می‌شود با یک بوئینگ۷۲۷ بخواهید با موشک‌های فضاپیما رقابت کنید؟» این بخشی از ترفند آشنای کی‌روش برای توصیف شرایط دشوار تیم ملی است. از او حتی پیش از بازی با مالدیو و هندوستان هم جملاتی به یادگار مانده که سختی رقابت را توصیف می‌کند، چه برسد به انگلیس و آمریکا! در عین حال اما کی‌روش برای هدایت این بوئینگ بی‌تابی کرده و حتی انگ انجام کودتا در تیم ملی ایران را هم به جان خریده است. در نتیجه لابد او توانایی صعود را در خودش و تیمش می‌دیده که آمده است. صادقانه باید گفت ۲ماه دیگر این حرف‌ها خریدار نخواهد داشت و این فقط «نتیجه» است که بین همه طرف‌ها حکمیت می‌کند.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظرات

  • منتشرشده: ۱۲
  • در صف بررسی: ۰
  • غیرقابل‌انتشار: ۲
  • اشکان IR ۱۰:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۳۱
    همین گزارش هم تفسیر نویسنده هست و گرنه کدوم عقل سلیمی می‌تونه بپذیره ایران با آرژانتین یا اسپانیا خوب بوده؟ بعله، اگه ملاک خوب بودن رو در دفاع مطلق بدونیم طبق این ملاک، ایران خوب بوده! سوال: آیا ملاک در فوتبال، یعنی خوب بودن در دفاع اتوبوسی؟ سوال مهم تر: مخالفان نمیگن چرا ایران به فینال آسیا نرفت مخالفان میگن چرا تیمی که به عقیده موافقان کی روش مقابل آرژانتین عاااالی بوده پس چرا از عهده بردن تیمهای درجه دویی مثل عمان، عراق یا ازبکستان و بوسنی برنمیاد؟ ایران حتی از گینه هم شکست خورد! گینه سطح فوتبالش در حد فینال آسیا نیست که این جوری وانمود کنن که مخالفان کی روش بی انصافن و میگن چون کی روش نرفته فینال آسیا پس بد بوده! بلکه مخالفان کی روش میگن چرا تیمهای این چنینی مثل عراق و یا گینه که معلوم نیست کجای فوتبال دنیاست، رو هشت سال نبردیم!؟
  • پدرام CA ۱۲:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۳۱
    اگر قراربود نتایج یک مربی (به جای بند و بست) تغیین کننده جایگاه برخی سر مربیان ملی در دنیا میبود، امروز کیروش (که تازه ایران موفقترین پروژه اش بوده!) واقعا کجا بود؟. 20 ساله که داره نون یکسال سرمربیگری در مادرید رو میخوره. خنده دار اینه که خود کسی که در مادرید استخدامش کرد.{پرز) بارها به اشتباه خودش اعتراف کرده! چهارمی در لالیگا حذف از لیگ قهرمانان و... با رونرتو کارلوس و کاسیاس و رائول و فیگو و.رونالدوی برزیلی و زین الدین زیدان و.. تیمی که مثل سالهای قبل یک ستاره 40 میلیونی هم گرفت (بکهام) بعد به عادل میگه با اینکه باشگاه پول نداشت! در مادرید فصل خوبی داشتیم. لابد چند وقت دیکه ادعا خواهد کرد که با پرتغال و کلمبیا هم دوران موفقی داشته! به غیر از ایران در هیچ جای دنیا از زمان آغاز سرمربیگریش دربزرگسالان تا به امروز نتونسته جایگاهش رو تا پایان قراردادش حفظ کنه و اخراج نشه! مخالفان میگن چرا به یک همچین بازنده ای انقدر بها میدید؟ مخالفان میگن وقتی ما خودمون بحرین رو علیرغم باختهای خفیف به کمک ضد فوتبال، بی عابرو میدونیم چرا فکر میکنیم دنیا واکنش متفاوتی نسبت به ضد فونبال ما خواهد داشت؟
  • حسن IR ۱۳:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۳۱
    همه میدونن که آوردن کیروش نه بخاطر صعود از گروه که بخاطر جلوگیری از فاجعه در مقابل تیم های آمریکا و انگلیس بوده! وگرنه مربیی که با هزینه ی زیاد از صدا و سیما تا وزیر و مجلس و ... تمام تلاششون رو کردند برای ترور شخصیتش و حذفش از فوتبال ایران، هرگز حاضر به برگردوندش نمی شدن اون هم فقط بخاطر اینکه تیم از گروهش صعود کنه! این صحبتها هم فقط زمینه سازیی هست برای بیرون کردنش بعد از جام جهانی! اینجا کسی که زیاد خوب و پاک کار کنه زنگ خطری هست برای آقایان! چون مردم میگن ببین یه خارجی غیر مسلمان چه با شرافت کار میکنه و مقایسه میکنن با آقایان ایرانی و اونوقت آقایان چیزی برای گفتن ندارند!
  • میثم IR ۱۵:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۳۱
    الان همه اینها که بهت منفی دادن و همه اونها (اکثریت)که با نظر شما مخالفند به دور از عقل سلیمند شما دارای عقل سلیمیند؟
    • اشکان IR ۱۶:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۳۱
      خودم چند بار روی مثبت زدم تا مثبتها بیشتر بشه!! دنبال واقعیتها باشین نه منفی مثبت‌ها، واقعیت همونی که گفتم غیر از این بوده؟
  • Wien AT ۱۶:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۳۱
    هر نتیجه ای که بدست بیاد،آوردن کیروش کار درستی بود و عقل سلیم حکم میکرد،بین اسکوچیچ و کیروش، کارلوس کیروش مربی ایران در جام جهانی باشه.تاکید میکنم اگه بخواهیم فقط بین این دو نفر ، یکی از آنها را انتخاب کنیم،وگرنه مربیهای خوب دیگه ای هم هستند،اما با توجه به زمان کم، کیروش بهترین انتخاب بود.
  • شاهرخ خان: IR ۲۱:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۳۱
    بعضیا عادت دارن رفتارشونو براساس رفتار شما تعیین کنن. شما وقتی دفاعی بازی میکنی یعنی توپ و میدون رو دادی به حریف و گفتی به من حمله کن. بازی دفاعی شما تیم حریفتو جسور میکنه وگرنه عراق و بحرین و لبنان و سوریه و کره و ژاپن عددی نیستن که بخواییم جذرشونو بگیریم. ما هشت سال با کیروش فقط دفاع میکردیم و از حمله غافل بودیم. ما چشم به دروازه خودمون داشتیم و چشم از دروازه حریف برداشته بودیم. وقتی ما به دفاع رو میاریم و به دست خودمون مهاجمین‌مونو از بازی خارج میکنیم مطمئن باشید تیم تشتک‌سازی افغانستانم واسه‌مون شاخ میشه و عرض اندام میکنه. وقتی شما بازی جلوی آلمان و مالدیوت یکی باشه یعنی دچار خودکم‌بینی هستی. کیروش چنین مربی‌ای بود. معتقدم بازنده سربلند شرف داره به بازنده سرافکنده. بازی زجرآور نخواستیم آقای سرمربی. شاهدیم که نوچه کیروش (جواد نکونام) هم پا گذاشته جای اون در حالی که بهترین بازیکنای ایرانو در اختیار داره. یعنی یه امتیاز انقد ارزش داره که ۹۰ دقیقه بری رو اعصاب یه ملت!! امیدوارم کیروش از گذشته درس عبرت گرفته باشه. شخصا رگه‌هایی از امیدواری توش می‌بینم. چون رفتارش بالکل عوض شده.
  • سید محمود خادمی IR ۰۰:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۱
    اسکوچیچ هرچه برداشت کرد از زحمات کی روش بود.....عیار اسکوچیچ مقابل کره مشخص شد.....پس تفسیر نکنیم که کی روش موفق بود یا نه.....چند سال ترس و عقده تمام وجود کره ای ها گرفته بود؟؟یادمان که نرفته....
    • منطق‌اث‌دق‌لالی IR ۰۲:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۱
      《حرف مفت》 تیم اسکوچیچ متشکل بود از شجاع محرمی احمدنور قلی زاده نورافکن و...!! بایه حساب سرانگشتی میشه فهمید نیمی از تیم اسکوچیچ متفاوت از تیمی بوده که در ج‌ج ۲۰۱۸ برای ایران به میدان رفته بود. حقیقت همیشه ساده‌ست وکسانی که موضوع رو بی جهت پیچیده می‌کنند کذاب ودروغگو هستن! همینکه می‌گی ترس وچه‌وچه‌و..تمام وجود کره‌ای‌ها رو فراگرفته بود خودش تفسیر که چه عرض ‌کنم بهتره بگیم مهملی مضحک و کودکانه‌ست. واقعیت اینه که اسکوچیچ مقتدرانه‌ترین صعود به ج‌ج رو در تاریخ اسیا واقیانوسیه بدست اورد.درحالی که کی‌روش با تیم‌هایی به مراتب قوی تر نظیر کلمبیا وباتخفیف‌مصر در این مهم ناکام بود. ضمن اینکه بازی باکره تشریفاتی بود بازی باالجزایر هم همه دیدن که چطور جهانبخش به کشور ومردمش خیانت کرد و باکم فروشی و تقدیم توپ به رقیب موجب شکست ایران شد‌. رذالتی که قریب به یقین در تبانی با کی روش و به کارگردانیه شخص شخیص‌ ایشان اتفاق افتاد. شرم
    • محسن حیدری IR ۰۷:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۱
      ویلموتس کجای این برنامه بود؟چرا نتونست برداشت کنه؟شرفتو ب تعصب الکی نفروش.اسکوچیچ درحدتیم ملی نبود ولی همون اسکو تیم ملی رو برد جام جهانی ک مربی بعداز کی‌روش داشت حذفش میکرد.
  • محمد IR ۰۱:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۱
    می خواستم یک چیزی راجع به جریان کیروش..بگم، دیدم اگه دو تا جمله از دوستان گرامی "پدرام" و "شاهرخ خان" بیاورم، انگار که لبّ همه مطالب، را گفته ام. پس شماهایی که آنقدر سخت سنگ کیروش را به سینه می زنید، تو را بخدا برای یگبار هم که شده به این دو عبارت بدون تعصب بیندیشید.این دو حرف اینه. اول: "وقتی ما خودمون (امثال)بحرین رو علیرغم باختهای خفیف به کمک ضد فوتبال، بی آبرو میدونیم چرا فکر میکنیم دنیا واکنش متفاوتی نسبت به ضد فونبال ما خواهد داشت؟(یا قبلا داشته) " دوم:"بازنده سربلند شرف داره به بازنده سرافکنده. بازی زجرآور نخواستیم آقای سرمربی."
  • فرهنگ IR ۲۱:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۱
    چه بازی زیبا و نسبتا هجومی کردیم در برابر اروگوئه ! اما گزارشگر بازی مثل خیلی ها در باتلاق تعصب و در ۲۰۱۸ گیر کرده بود و می گفت دفاع ده نفره و بازی دفاعی🤣🤣

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

بهترین تیم هفته ۲۴؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی