نظرسنجی

نظر شما درباره برکناری علی خطیر؟
داستان انگلیسی‌های رئال‌مادرید؛ از بدترین شروع در تاریخ تا عنوان «برزیلی افتخاری»/ نوبت به جودِ جوان رسید
منبع: The Sun
زمان مطالعه: ۴ دقیقه

رئال‌مادرید تنها ۶ بازیکن انگلیسی در تیمش داشت و با ورود جود بلینگام به این تیم، به دورانی که انگلیسی‌ها در پایتخت اسپانیا گذراندند نگاهی می‌اندازیم.

جود بلینگام پس از جدایی ۱۱۵ میلیون پوندی از بوروسیا دورتموند، قرار است ششمین بازیکن انگلیسی باشد که برای رئال مادرید بازی می‌کند. فوق ستاره انگلیس قراردادی ۶ ساله با غول اسپانیایی امضا کرد و به گران‌ترین بازیکن تاریخ انگلیس تبدیل شد.

بلینگام که فقط ۱۹ سال سن دارد، با بازی‌های خیره‌کننده خود برای باشگاه و کشورش مورد توجه سراسر اروپا قرار گرفت، اما رئال مادرید در رقابت برای جذب او پیروز شد و امضای او را به دست آورد. بلینگام اولین بازیکن انگلیسی خواهد بود که در ۱۶ سال گذشته برای رئال مادرید بازی می‌کند. کسانی که قبل از او آمده بودند شرایط متفاوتی را تجربه کردند. از قهرمان لیگ قهرمانان گرفته تا مدافعی که بدترین بازی تاریخ را پشت سر گذاشت، پیشینیان بلینگام در طول حضور خود در پایتخت اسپانیا تأثیرات متفاوتی از خود برجای گذاشتند. در فصل ۲۰۰۵-۲۰۰۴، رئال سه ستاره انگلیسی داشت که همگی برای دقایق بازی با افرادی مانند رونالدو، زین‌الدین زیدان و رائول رقابت می‌کردند.

پس از امضای بلینگام، نگاهی به عملکرد پیشینیان انگلیسی او در رئال مادرید می‌اندازیم.

جود بلینگام

لوری کانینگام (۱۹۷۹-۱۹۸۴)

نام لوری کانینگام، اسطوره فوتبال انگلیس، به عنوان اولین بازیکن انگلیسی که به رئال مادرید پیوست (۱۹۷۹) در تاریخ ثبت شد. پس از اینکه او در وست‌بروم در کنار سیریل‌رجیس و برندون باتسون به مقام فوق‌ستاره رسید، رئال ۹۵۰ هزار پوند برای انتقال او هزینه کرد. وینگر چپ شروعی عالی در پایتخت اسپانیا داشت و در اولین بازی خود دو گل به ثمر رساند و در اولین فصل به تیمش برای قهرمانی لالیگا کمک کرد. اما در فصول بعدی به دلیل مصدومیت عملکرد خوبی نداشت، اگرچه در فینال جام اروپا در سال ۱۹۸۱ مقابل لیورپول ظاهر شد و تیمش ۱-۰ شکست خورد.

کانینگام در سال ۱۹۸۴ رئال را به مقصد مارسی ترک کرد، اما برای دو دوره با همسایگانش رایو وایکانو به شهر بازگشت. او در سال ۱۹۸۹ در ۳۳ سالگی در اثر تصادف اتومبیل در مادرید به طرز غم‌انگیزی درگذشت.

لوری کانینگام

استیو مک‌منمن (۱۹۹۹-۲۰۰۳)

وینگر ابریشمی استیو مک‌منمن در سال ۱۹۹۹ باشگاه لیورپول را به مقصد رئال مادرید ترک کرد و در سانتیاگو برنابئو تبدیل به یک قهرمان شد. وفاداران رئال، مکمنمن را در قلب خود نگه داشتند و استعداد بی‌نظیر و ظرافت بازی او را تحسین می‌کنند.

مکمنمن که اکنون ۵۱ سال دارد، موفقیت بزرگی در رئال مادرید به دست آورد؛ به آنها کمک کرد تا در طول چهار سال حضورش در آنجا شش جام بزرگ را کسب کنند. اوج کارش هم در سال ۲۰۰۰ بود، زمانی که گل دوم تیمش را در پیروزی ۳-۰ در فینال لیگ قهرمانان مقابل والنسیا به ثمر رساند. دو سال بعد هم همین اتفاق افتاد و در نیمه‌نهایی مقابل بارسلونا گلزنی کرد و سپس در پیروزی نهایی مقابل بایر لورکوزن از روی نیمکت وارد زمین شد.

مک‌منمن همچنین در دوران حضورش در مادرید دو قهرمانی لالیگا، یک سوپرکاپ اسپانیا و سوپرکاپ یوفا را به دست آورد و سپس در سال ۲۰۰۳ با منچسترسیتی به انگلیس بازگشت.

استیو مک‌منمن

دیوید بکام (۲۰۰۳-۲۰۰۷)

اندکی قبل از جدایی مک‌منمن، رئال مادرید یکی از نمادین‌ترین چهره‌های تاریخ فوتبال انگلیس را به خدمت گرفت: دیوید بکام.

پسر طلایی یک کهکشانی به تمام معنا بود. او ظاهر خوب، قیمت هنگفت و نامزدی فوق‌ستاره داشت. بکام مانند مکمنمن مورد تحسین هواداران رئال مادرید قرار گرفت، به ویژه به خاطر اخلاق کاری، حرفه‌ای بودن و ضربه آزادهای فوق‌العاده‌اش. او علیرغم عضویت در یک تیم فوق‌العاده با استعداد که در آن بازیکنانی مانند رونالدو، زیدان و توماس گریوسن حضور داشتند، نتوانست همانند مکمنمن عناوین کسب کند. لیگ قهرمانان و لا دسیما از این تیم پر ستاره دور ماند، اما بکام بدون حداقل یک عنوان قهرمانی لالیگا در فصل ۲۰۰۷-۲۰۰۶ آنجا را ترک نمی‌کرد.

بکام یکی از اعضای بسیار محبوب اتاق رختکن بود و حتی پس از برقراری رابطه‌ای صمیمی با پسران سامبا در باشگاه، به او لقب «برزیلی افتخاری» داده شد.

دیوید بکام

مایکل اوون (۲۰۰۴-۲۰۰۵)

مایکل اوون، مهاجم انگلیسی، در سال ۲۰۰۴ لیورپول را ترک کرد تا به بکام و دیگران در برنابئو بپیوندد. اما با وجود رونالدو و رائول، اوون اغلب مجبور بود به نیمکت‌نشینی رضایت دهد. اوون ۱۶ گل در تمام رقابت‌ها به ثمر رساند، علیرغم اینکه در بسیاری از بازی‌هایش به عنوان بازیکن فرعی وارد زمین شده بود. اوون با ۸ میلیون پوند آمد و تنها یک سال بعد با ۱۶ میلیون پوند به نیوکاسل رفت. او با وجود اینکه بکام را از سال‌ها حضور در تیم ملی انگلیس می‌شناخت، رابطه چندان صمیمانه‌ای با او در برنابئو نداشت.

مایکل اوون

جاناتان وودگیت (۲۰۰۴-۲۰۰۷)

اولین بازی کابوس‌وار جاناتان وودگیت در رئال‌مادرید در تاریخ ثبت شد. این مدافع در سال ۲۰۰۴ با قراردادی ۱۳.۴ میلیون پوندی از نیوکاسل به رئال مادرید پیوست. علیرغم توانایی آشکار او، مصدومیت دوران حضور وودگیت در مادرید را خراب کرد. این بازیکن متولد میدلزبورو اولین بازی خود را تا سپتامبر ۲۰۰۵ انجام نداد؛ ۱۷ ماه پس از آخرین حضورش در نیوکاسل. شروع وحشتناکی بود و وودگیت تنها پس از ۲۵ دقیقه یک ضربه سر به تور دروازه خودی زد. همه چیز برای ملی‌پوش انگلیس بدتر شد و او در دقیقه ۶۶ اولین بازی‌اش کارت قرمز دریافت کرد. وودگیت تنها ۱۴ بازی در تمام مسابقات در آن فصل انجام داد، و در سال ۲۰۰۶ به میدلزبورو قرض داده شد و یک سال بعد قراردادش را دائمی کرد.

جاناتان وودگیت

این مطالب را هم بخوانید:

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

نظر شما درباره برکناری علی خطیر؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی