نظرسنجی

قهرمان جام ملت‌های فوتسال آسیا؟
ناصر محمدخانی
زمان مطالعه: ۴ دقیقه

ناصر محمدخانی ستاره سابق تیم ملی و پرسپولیس می‌گوید: طارمی ستاره پورتو و به نظر من بهترین فوتبالیست حال حاضر قاره آسیاست. تا همین یکی دو سال پیش سون کره‌ای ستاره تاتنهام و قاره آسیا بود اما انصافا الان طارمی از او پیشی گرفته است.

تورنمنت کافا با قهرمانی تیم ملی ایران در حالی به پایان رسید که در فینال توانستیم تیم ازبکستان را شکست دهیم. پس از پایان رقابت‌های کافا برخی منتقدان به کیفیت این تورنمنت ایراد گرفته و اعلام کردند نباید تیم ما با همه نفرات اصلی در آن شرکت می‌کرد.

ناصر محمدخانی فوق ستاره پیشین خط حمله تیم ملی ایران در این رابطه می‌گوید: طبیعی است همه ما فوتبالدوستان ایرانی و امیر قلعه‌نویی به عنوان سرمربی تیم ملی دوست داشته باشیم با برزیل، آرژانتین، ایتالیا یا فرانسه و ... بازی کنیم اما همه می‌دانیم مشکلات زیادی در این راه وجود دارد. این تیم‌ها برای بازی‌های دوستانه ارقام کلانی پول می‌گیرند که کشورهایی مثل ژاپن، کره جنوبی و ... از حق پخش تلویزیونی و اسپانسرها این پول را تأمین می‌کنند درحالی که در فوتبال ایران چنین امکانی وجود ندارد.

او ادامه می‌دهد: من هم می‌دانم بازی با افغانستان یا قرقیزستان چیزی به فوتبال ایران اضافه نمی‌کند اما ازبکستان رقیب خوب و نسبتا گردن‌کلفتی بود. به نظرم تیم ملی کشورمان در فینال تورنمنت کافا محک جدی خورد و به هر حال قهرمان شد. تیم ازبکستان خیلی خشن و فیزیکی بازی می‌کرد و نمی‌خواست به عنوان میزبان بازنده این دیدار باشد اما مغلوب شم گلزنی سردار آزمون شد. مهاجم تیم ملی کشورمان که هماهنگی بسیار بالایی هم با مهدی طارمی دارد حالا با بازی در بوندس‌لیگا به اوج پختگی رسیده و یک بار دیگر نشان داد مرد مسابقات مهم تیم ملی است.

مهاجم اسبق تیم ملی ضمن تعریف و تمجید از مهدی طارمی یادآور می‌شود: طارمی در این رقابت‌ها دو مرتبه هت‌تریک کرد و آقای گل شد. او ستاره پورتو و به نظر من بهترین فوتبالیست حال حاضر قاره آسیاست. تا همین یکی دو سال پیش سون کره‌ای ستاره تاتنهام و قاره آسیا بود اما انصافا الان مهدی طارمی از او پیشی گرفته است. ما در تیم پورتو و تیم ملی می‌بینیم که این مهاجم بوشهری به اوج پختگی رسیده و هم گلزن سطح بالایی است که توانسته آقای گل لیگ پرتغال شود و هم به عنوان پاسور در تیم ملی بازی می‌کند. امیدوارم مهدی طارمی که شنیدم از میلان هم پیشنهاد دارد یک تصمیم درست و مناسب بگیرد و باز هم در قاره اروپا و لیگی معتبر، اسم ایران را در فوتبال دنیا سر زبان‌ها بیاندازد.

او در خصوص مصدومیت علیرضا بیرانوند نیز عنوان می‌کند: واقعا به خاطر بیرانوند ناراحت شدم. او در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر هم دچار بدشانسی شد و بینی‌اش جلوی انگلیس شکست. متأسفانه دوباره این سنگربان باغیرت در بازی با ازبکستان مصدوم شده و شنیدم فک علیرضا شکسته است. امیدوارم هرچه زودتر عمل جراحی موفقیت‌آمیزی داشته و دوباره سرحال و قبراق به تمرینات گروهی برگردد. او هم بازیکن بدون جانشین پرسپولیس است که واقعا تأثیربزرگی روی قهرمانی تیم داشت. انشالله هر چه زودتر سلامتی‌اش را به دست بیاورد.

شماره ۸ اسبق پرسپولیس در خصوص عملکرد مرتضی پورعلی‌گنجی، هم‌شماره او در پرسپولیس، در تورنمنت کافا خاطر نشان می‌کند: خوشحالم شماره ۸ پرسپولیس را مرتضی پورعلی‌گنجی می پوشد. او شماره‌ای را می‌پوشد که بازیکنان باکیفیتی مثل مجتبی محرمی، علی انصاریان و مرتضی کرمانی‌مقدم می‌پوشیدند و انصافا هم فصل گذشته یکی از موثرترین و بهترین بازیکنان پرسپولیس بود. پورعلی‌گنجی به همراه بیرانوند و سایر بازیکنان خط دفاع پرسپولیس توانستند با ۱۳ گل خورده عنوان بهترین خط دفاع لیگ را از آن خود کنند. او در تیم ملی هم به‌ویژه بازی آخر کم‌نقص بازی کرد و ثابت کرد تجربه بین‌المللی‌اش به درد تیم کشورمان می‌خورد.

ناصر محمدخانی همچنین ادامه می‌دهد: نکته‌ای که لازم می‌دانم بگویم در خصوص سرمربی ایرانی تیم ملی است. ما عادت کردیم خارجی‌ها را بزرگ کنیم و در گذشته هم حمایت کامل را از کارلوس کیروش داشتیم. من می‌گویم به اندازه کیروش از امیر قلعه‌نویی هم حمایت کنیم. این‌که تورنمنت کافا کوچک بوده یا هرچیز نباید بهانه‌ای برای کوبیدن تیم ملی یا کادر آن باشد. تیم ایران نزدیک نیم‌قرن است که نتوانسته قهرمان جام ملت‌های آسیا شود. انشاالله این بار طلسم قهرمان نشدن با یک سرمربی ایرانی شکسته شود چرا که آخرین بار هم ما با حشمت‌خان مهاجرانی به عنوان یک ایرانی قهرمان جام ملت‌های آسیا در سال ۱۹۷۶ شدیم و دیگر نتوانستیم این عنوان را تکرار کنیم.

ناصر محمدخانی در تیم ملی

ناصر محمدخانی در جام ملت‌های ۱۹۸۴ با به ثمر رساندن ۱۲ گل در دور مقدماتی و نهایی به انتخاب مسئولان برگزاری بازی‌ها در تیم منتخب آسیا قرار گرفت. تیمی که خیلی‌ها معتقدند باید قهرمان آسیا می‌شد و حتی در نیمه نهایی یک بر صفر از عربستان جلو بودیم که با تعویض ناصر محمدخانی ستاره آن تیم، تیم حریف جلو کشید و به ما گل زد. محمدخانی در این خصوص می‌گوید: آقای ابراهیمی سرمربی تیم من را تعویض کرد و رضا احدی را به زمین آورد تا به خاطر قدرت دوندگی‌اش، نتیجه را حفظ کنیم اما ما گل خوردیم و در پنالتی‌ها باختیم. بعد از پایان بازی‌ها از سنگاپور به امارات رفتیم و از آن‌جا به تهران آمدیم. در امارات که بودم حسن حبیبی و اصغر شرفی که در امارات مربیگری می‌کردند به دیدن بچه‌های تیم آمدند. حسن‌آقا به من گفت اگر ناصر ابراهیمی برابر عربستان تو را تعویض نمی‌کرد به این تیم نمی‌باختیم! حسن‌آقا گفت که اگر تو در زمین می‌ماندی، عرب‌ها می‌ترسیدند و بی‌محابا به سمت دروازه ما حمله نمی‌کردند و تیم را به اشتباه نمی‌انداختند تا تحت فشار دروازه ما را باز کنند. آن‌وقت ما به فینال می‌رسیدیم و قهرمان می‌شدیم. جالب آن‌که چین به فینال رسید که به ما در همان مسابقات ۲ بر صفر باخته بود. به هر حال هر چه بود گذشت و دیگر زمان به عقب برنمی‌گردد. همبازیان من نسل فوق‌العاده بااستعدادی بودند که در اوج جنگ و کمبود امکانات آن طور در آسیا قدرت‌نمایی کردند و شایسته قهرمانی بودند. امیدوارم تیم ملی ایران در جام ملت‌های پیش رو بالاخره این طلسم قدیمی را شکسته و جام قهرمانی را بالای سر ببرد.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظرات

  • منتشرشده: ۱
  • در صف بررسی: ۰
  • غیرقابل‌انتشار: ۰
  • ع ق QA ۰۱:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۴
    قلعه نوعی همان کیروش است دست بسته در خدمت باند مشترک زرد ابی شیطانهای فوتبال عوامل اجرام داستانهای انتخاباتها انتخاب مربیها ویلموتس کیروش و پاداشهای معروف

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

قهرمان جام ملت‌های فوتسال آسیا؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی