نظرسنجی

قهرمان جام ملت‌های فوتسال آسیا؟
سه‌شنبه ۱۶ آبان ۱۴۰۲ - ۱۸:۵۰
۲ |
۰
داوران لیگ‌برتر از فضای مجازی محروم شدند!
منبع: فارس
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

عضو کمیته داوران توضیحاتی در مورد نشست امروز ارائه کرد.

علی خسروی درمورد جلسه امروز اعضای کمیته و دپارتمان داوری با مسئولان فدراسیون فوتبال، اظهار داشت: وقتی وارد سالن شدم عکس بزرگان رسانه مثل علی مودت، عطا بهمنش، پرویز زاهدی، عباس عبدالمالکی، ناصر احمدپور، حسین معتمدی و...‌ را دیدم. کار قشنگی است که یاد این عزیزان اینجا زنده می‌شود. ان‌شاءالله همیشه خانواده‌شان در سلامت کامل باشند. پس از اتفاقات هفته دهم امروز مهدی تاج جلسه‌ای را با اعضای کمیته داوران برگزار کرد. مهدی نبی، هدایت ممبینی، محمدرضا کشوری‌فرد،  سهیل مهدی و محمد حسین حمیسی، من، خداداد افشاریان، اسماعیل صفیری، حسین زرگر، خانم کشاورز و دانیال مرادی در این جلسه حضور داشتیم. 

وی افزود: موارد مختلفی مطرح و همگی مسائلی که افشاریان مطرح کرد، نهایی شد. تاج توضیحات کاملی داد. افشاریان هم مشکلات مختلفی را عنوان کرد. در نهایت ۸ مصوبه داریم.

وی افزود: داورانی که خوب قضاوت می‌کنند به صورت متوالی در هفته‌های مختلف قضاوت می‌کنند. به صورت مثال اگر در هر هفته ۳_۲ داور خوب سوت بزنند و نمرات ناظران به آنها خوب باشد، هفته بعد قضاوت می‌کنند و اگر این قضاوت خوب تکرار شود، در هفته بعد هم قضاوت می‌کنند. 

عضو کمیته داوران تاکید کرد: تصویب شد حق الزحمه داوران به روز رسانی شود. با مصوبه جدید کمیته داوران هر ۲ ماه یک، باید کل حق‌الزحمه‌ها تسویه شود نه اینکه به پرداخت سال به سال بیفتد. سازمان لیگ امادگی‌اش را در این زمینه اعلام و خود تاج هم خیلی به این امر اصرار کرد هر ۲ ماه حق‌الزحمه و کل هزینه‌های ایاب و ذهاب‌شان تسویه شود. چیدمان داوری باید زیرنظر مستقیم و با مسئولیت رئیس کمیته داوران است. طبق روال فیفا و AFC پیش‌نویس و جدول‌ها توسط دپارتمان به صورت کامل در همه رده‌ها انجام می‌شود. ۲ تن از اعضای کمیته داوران نیز مشورت و تایید می‌دهند، کمک می‌کنند و نظارت دارند اما نظر نهایی را افشاریان می‌دهد. در گذشته هم اینگونه بود اما تاکنون آنقدر صریح نگفته بودیم.

خسروی تصریح کرد: عملکرد کمک داوران در هر هفته در اختیار اعضای کمیته داوران قرار می‌گیرد. البته از آنجایی که فقط یک تا ۲ عضو کمیته در تهران و سایرین در شهرستان هستند، عملکرد، نمرات‌شان، قسمت‌های مثبت و منفی به اطلاع اعضای کمیته می‌رسد و نمرات را همه دارند. دیگر همه می‌دانند داور چه قدر و چگونه قضاوت کرده است یا نمره‌اش چند است. مورد پنجم این است که طبق دستور مستقیم تاج برای حمایت از داوران، تمام برنامه‌ریزی‌ها برای داوری کشور در خود کمیته انجام می‌شود. به هیچ عنوان اینگونه نیست‌ که از فلان جا صحبت، توصیه یا فشاری باشد. کمیته داوران صلاح بداند ممکن است به یک داور در طول ماه ۴ بازی بدهد. کمیته داوران صلاح داوری را می‌داند. ممکن است خیلی استان‌ها ندانند یا دوست دارند به این قضیه ورود کنند. در کل کمیته داوران هیچگونه دخالتی را برای چیدمان نپذیرفته و از گذشته اختیاراتش بیشتر شده است. هرچند در گذشته نیز چنین اختیاری داشت.

وی ادامه داد: تاج تاکید کرد این کار توسط کمیته داوران انجام شود. برای اولین بار است که به این صراحت چنین بحثی گفته می‌شود. معمولا داورانی که در طول فصل اشتباه تاثیرگذار داشته و نتیجه بازی را جا به جا کرده باشند، نمره‌شان زیر ۷/۴ می‌شود. اگر یک داوری سه بار چنین نمره ای بگیرد یا در نیم فصل یا در پایان فصل به لیگ یک سقوط می‌کند. هر داوری با هر درجه‌ای می‌خواهد باشد. باید سنجشی انجام بدهیم.

عضو کمیته داوران تاکید کرد: خوشبختانه به زودی زود ۱۰ سیستم رادیویی توسط سازمان لیگ خریداری می‌شود و در اختیار کمیته داوران قرار می‌گیرد. یعنی در شرایطی که برای بازی‌های هر هفته ۸ سیستم لازم داریم، ۱۰ سیستم می‌گیریم تا ۲ سیستم هم ذخیره داشته باشیم. دست کم اگر در هفته نهم این سیستم‌ها را داشتیم داوران در بازی تراکتور و نساجی یا سپاهان و ملوان نزد هم نمی‌رفتند. داوران، کمک داوران، مدرسان و ناظرانی هستند که در فضای مجازی خیلی فعالیت دارند اما دیگر داوران حق عضویت در فضای مجازی را ندارند. دیگر نباید یک داور و کمک داور درمورد عملکردش در چنین فضایی توضیح بدهد. اعضای کمیته داوران و روابط عمومی فدراسیون حضور دارند و آقایان و خانم‌های داور و کمک داور، فوتبال، فوتسال و فوتبال ساحلی حق ندارند در فضای مجازی فعالیت کنند. این جلسه خروجی خیلی خوبی داشت.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظرات

  • منتشرشده: ۲
  • در صف بررسی: ۰
  • غیرقابل‌انتشار: ۰
  • سعید IR ۲۰:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۶
    خسروی با این کار می خواد مثلا بگه من کارشناس بیطرف هستم اما همه میدونن که اون هم در موقع کمک داوری مهره زد و بند بازی بود که به سیب کرمو از طرف استاد پرویز صیاد معروف شد هم در این موقع که مثلا کارشناس اول مباحث داوری کاملا از پرسپولیس حمایت می کند بطوری که پنالتی هند صد در صد گولسیانی را پنالتی تشخیص نمی دهد اما پنالتی پرسپولیس جلو صنعت نفت را پنالتی تشخیص می دهد جالبه این آدم داره واسه بهبود شرایط داوری نسخه می پیچه!! به قول اون ضرب المثله با دستمال کثیف شیشه پاک نمیشه.
  • زیگزاگ IR ۲۰:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۶
    قاعدتا باید کلاس هماهنگی و آموزش براشون بزارید نه اینکه نقش کره شمالی رو بازی کنید. البته از شما خیری به این داوران نمیرسه، چرا که خودتون دو نفر در زمان قضاوت ، همچین مالی نبودید و حرف و حدیث پشت سرتون زیاد بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

قهرمان جام ملت‌های فوتسال آسیا؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی