کریستیانو رونالدو
منبع: Goal
زمان مطالعه: ۶ دقیقه

لیونل مسی هفتمین جایزه GOAL۵۰ را از آن خود کرد و نام کریستیانو رونالدو در فهرست نامزدهای ۲۰۲۳ وجود نداشت. آیا این نشانه پایان دوران شکوه CR7 است؟

کریستیانو رونالدو یا لیونل مسی؟ لوئیس فیگو یک بار گفت مثل این است که از شما خواسته شود بین ترافل و خاویار یکی را انتخاب کنید. منظور کاپیتان سابق پرتغال این بود که در پاسخ به این سوال واقعا بحث سلیقه در میان است.

آیا کسی نمونه فیزیکی کاملی را ترجیح می‌دهد که نامش رونالدو است؛ یک ماشین گلزنی بی‌امان که به نظر می‌رسد در آزمایشگاه ساخته شده و در عین حال یک گواهی زنده برای ارج نهادن به تلاش و سختکوشی انسان است؟ یا مسی، شخصیتی روح‌مانند و دارای استعدادی آسمانی که او را قادر می‌سازد نه تنها بازی زیبا را انجام دهد، بلکه آن را کنترل کند، یعنی هر بار که پا به زمین می‌گذارد شاهکارهای به ظاهر غیرممکن نه تنها ممکن بلکه محتمل می‌شوند؟

این بحث نزدیک به دو دهه است که بسیاری از هواداران فوتبال را به دو دسته تقسیم کرده است. اما آیا پایان این دوره نزدیک است؟ آیا زمان حضور رونالدو در اوج بالاخره به پایان خود نزدیک شده است؟

کریستیانو رونالدو

سقوط رونالدو از شکوه

مسی به عنوان برنده GOAL۵۰ برای سال ۲۰۲۳ معرفی شد. این هفتمین موفقیت برای این بازیکن آرژانتینی بود و رکوردش را افزایش داد. و با توجه به موفقیت‌های تاریخی او در جام جهانی فصل گذشته در قطر، برنده شدنش جای تعجب نداشت. اما نکته شوکه‌کننده این بود که رونالدو حتی در کورس رقابت نبود. برنده پنج توپ طلا که در سال گذشته یازدهم شد اصلا در فهرست بلندبالای ۲۰۲۳ حضور نداشت و این نشان‌دهنده این است که اعتبار او تا چه اندازه طی ۱۲ ماه گذشته سقوط کرده است.

پس آیا رونالدو تمام شد؟ آیا دیگر هرگز نخواهیم دید که او برای جام‌های اصلی و معتبرترین جوایز بازی به چالش کشیده شود؟ یا سال ۲۰۲۴ می‌توانیم شاهد بازگشت پرشور رونالدو باشیم؟

کریستیانو رونالدو

ضدگلوله یا شکست‌خورده؟

آنچه واضح است این است که فصل ۲۰۲۲-۲۰۲۳ برای رونالدو همانقدر وحشتناک بود که برای مسی پیروزی‌بخش بود، یک فاجعه تلویزیونی که شهرت او را ویران کرد. این مهاجم پس از خدشه‌دار کردن اعتبار خود در منچستریونایتد با خروج اجباری از اولدترافورد در بدترین شرایط (مصاحبه با پیرز مورگان)، قصد داشت منتقدان خود در جام جهانی را ساکت کند. او درست قبل از بازی اول پرتغال گفت که منتقدانش تفنگ‌ در دست دارند و برای شلیک به او صف کشیدند، ولی او احساس می‌کند ضدگلوله است. اما در پایان تورنمنت فاجعه‌باری که در آن بارها به نفع گونسالو راموس کنار گذاشته شد، شکست‌خورده به نظر می‌رسید. پس از باخت شوکه‌کننده پرتغال در مرحله یک‌هشتم پایانی مقابل مراکش، رونالدو حتی برای قدردانی از طرفداران کشورش نیز مکث نکرد و مستقیماً به سمت تونل رفت و به‌طور آشکاری از اینکه متوجه شد حضور آخرش (احتمالا) در جام جهانی با شرم‌آوری به پایان رسیده، پریشان بود.

مصاحبه مورگان با رونالدو را بخوانید: انتشار مصاحبه جنجالی کریستیانو رونالدو یک هفته قبل از جام‌جهانی/ منچستریونایتد به من خیانت کرد/ برای سرمربی تیم احترام قائل نیستم!

کریستیانو رونالدو

دور شدن از باشگاه‌های بزرگ اروپا

عملکردهای بد رونالدو و عصبانیت‌هایش در قطر روزنه‌های امید برای انتقالش به یکی از باشگاه‌های برتر اروپا را از بین برد. در این میان اختلاف او با ایجنتش خورخه مندس تشدید شد چراکه مندس نتوانست انتقال به یکی از باشگاه‌های بزرگ را برای رونالدو ممکن کند. دستمزد بالا یکی از عوامل بازدارنده بود. اکثر تیم‌های اروپایی احساس می‌کردند که با توجه به وقایع شش ماه گذشته، دردسرهای رونالدو بیشتر از ارزشش است. در نهایت، او مجبور شد اروپا را ترک کند و مبلغ هنگفتی را که پیشنهاد شده بود بگیرد تا چهره جدید لیگ حرفه‌ای عربستان شود.

تاثیر رونالدو در عربستان سعودی

به راحتی می‌توان فهمید که چرا عربستان سعودی حاضر بود این همه پول بر روی رونالدو سرمایه‌گذاری کند. شاید قدرت ستاره پرتغالی در زمین ضعیف شود اما برند CR7 مثل همیشه قوی است. تاثیر رونالدو به وضوح در طول سال گذشته دیده می‌شود و انتقالش به عربستان سعودی باعث شد که چندین بازیکن سطح بالای دیگر از او پیروی کنند. همانطور که نیمار اخیرا گفت: «همه چیز از کریستیانو رونالدو شروع شد.»

رونالدو همچنان اشتیاق زیادی برای کسب عناوین دارد اما از منظر ورزشی، شش ماه اول حضورش در عربستان سعودی را نمی‌توان چیزی جز شکست دانست. این را هم به یاد داشته باشید که النصر در ژانویه در صدر جدول لیگ قرار داشت و در نهایت پس از الاتحاد دوم شد. یک نایب قهرمانی دیگر نیز ممکن است بهترین پایان برای این فصل آنها باشد، زیرا الهلال در حال حاضر با سرعت زیادی به پیش می‌رود.

کریستیانو رونالدو

درخشش دوباره در لیگ حرفه‌ای عربستان

با این حال، همه چیز را نمی‌توان از دست رفته دانست. هنوز ممکن است شاهد بازگشت رونالدو به GOAL۵۰ در سال ۲۰۲۴ باشیم. اولا مفهوم لیگ حرفه‌ای عربستان با خریدهای تابستانی تغییر کرده و باعث شده که کل جهان بنشیند و تماشا کند. طبیعی بود که استاندارد و وضعیت بازی آنها پس از ورود بازیکنان ثابت‌شده اروپا افزایش یابد. اینطور نیست که پول آنها به این زودی‌ها تمام شود. عربستان سعودی قصد دارد به هزینه کردن ادامه دهد زیرا تلاش می‌کند تا به یکی از تأثیرگذارترین لیگ‌ها در فوتبال جهان تبدیل شود.

در نتیجه، بازی در خارج از اروپا ممکن است دیگر مانعی برای کسب افتخارات فردی مهم نباشد، و این خبر بسیار خوبی برای رونالدویی خواهد بود که ۳۱ گل در ۳۲ حضور در لیگ عربستان به ثمر رسانده است. با توجه به اینکه ما در مورد یکی از حرفه‌ای‌ترین بازیکنان روی کره زمین صحبت می‌کنیم که به ماندن در اوج شرایط بدنی افتخار می‌کند، به احتمال زیاد رونالدو تا پایان فصل ۲۰۲۳-۲۰۲۴ به افتخارآفرینی ادامه خواهد داد. با این حال، نکته کلیدی این است که بلافاصله پس از آن چه اتفاقی می‌افتد.

کریستیانو رونالدو

یک پایان فوق‌العاده در آلمان

مدتهاست که جایگاه رونالدو به عنوان یکی از بهترین بازیکنان تمام ادوار تثبیت شده است. هیچ اتفاقی که از الان تا پایان دوران حرفه‌ای او رخ دهد نمی‌تواند این واقعیت را تغییر دهد. رکوردها و مدال‌هایش گویای این موضوع هستند. با این حال، امیدهای او برای یک پایان فوق‌العاده به نحوه عملکرد او در یورو ۲۰۲۴ بستگی دارد، که احتمالاً آخرین تورنمنت مهم او در سطح بین‌المللی است (حتی اگر حضور در جام جهانی ۲۰۲۶ را واقعاً نتوان رد کرد!). اگر هم رونالدو و هم پرتغال در آلمان بدرخشند، می‌توان مطمئن بود که او در رقابت برای بردن GOAL۵۰، توپ طلا، بهترین بازیکن و هر جایزه دیگری که در سال آینده برگزار می‌شود، حضور خواهد داشت.

و نکته این است که چنین چیزی ناممکن نیست. ۱۰ گل از ۵۱ گلی که رونالدو در سال ۲۰۲۳ به ثمر رساند مربوط به تیم ملی پرتغال بود که با رکورد کامل ۱۰ پیروزی از ۱۰ بازی به یورو راه یافت. با توجه به عمق استعدادی که روبرتو مارتینس در اختیار دارد، آنها بدون شک یکی از برجسته‌ترین تیم‌های مسابقات هستند.

این مربی اسپانیایی در هدر دادن نسل‌های طلایی سابقه دارد اما قرعه‌کشی فوق‌العاده با او مهربان بوده است. پرتغال در یکی از گروه‌های ضعیف‌تر (ترکیه، جمهوری چک و یکی از تیم‌های یونان، گرجستان، قزاقستان و لوکزامبورگ) قرار گرفته و به شرط اینکه اول شود قرار نیست تا نیمه‌نهایی با برنده گروه دیگری روبرو شود.

از این نظر تصور شورش رونالدو در تابستان آینده آلمان سخت نیست و همه ما را مجبور خواهد کرد یک بار دیگر از خود بپرسیم که آیا ترافل را ترجیح می‌دهیم یا خاویار را.

بیشتر بخوانید:

کریستیانو رونالدو

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظرات

  • منتشرشده: ۱
  • در صف بررسی: ۰
  • غیرقابل‌انتشار: ۰
  • پیمان IR ۱۸:۱۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
    رونالدو تمام شدنی نیست 💛

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی