نظرسنجی

قهرمان جام ملت‌های فوتسال آسیا؟
کارنامه درخشان ایران در ۱۸ تقابل با امارات/ تکرار تاریخ برای ما و ماموریت غیرممکن برای رقیب!
زمان مطالعه: ۷ دقیقه

تیم ملی کشورمان در آخرین دیدار مرحله گروهی جام ملت‌های آسیا برای تعیین صدر نشین مقابل امارات قرار می‌گیرد.

از ابتدای قرعه کشی جام هجدهمین دوره جام ملتهای آسیا مشخص بود که ایران و امارات تکلیف سرگروه گروه سی را مشخص خواهند کرد. هنگ کنگ و فلسطین چه به لحاظ پیشینه و پتانسیل نفرات یا پشتوانه‌های سخت‌افزاری مثل لیگ و امکانات، در حد این دو تیم نبودند و در عمل نیز نتیجه همین شد.

سرقفلی جام ملت ها

تیم ملی کشورمان سه‌شنبه سوم بهمن ماه در بازی همزمان با تقابل فلسطین و هنگ کنگ، به مصاف امارات خواهد رفت. یک بازی تکراری که انگار سرقفلی برگزار جام ملت‌های آسیاست و در هر دوره باید تکرار شود. در حال حاضر تیم کشورمان با ۶ امتیاز صدرنشین است و امارات با ۴ امتیاز دوم و این بازی نوزدهمین تقابل دو کشور در طول تاریخ فوتبال خواهد بود. نتیجه ۱۸ مسابقه قبلی به طرز معناداری به سود تیم ملی است.

برتری معنادار ایران

ایران در ۱۸ برخورد قبلی با امارات ۱۴ بازی را برده، ۳ بازی را مساوی کرده و تنها یک بار مقابل این حریف شکست خورده که آن هم در جدالی دوستانه بوده است. حاصل کار تیم ملی ما برابر امارات ۲۶ گل زده و تنها ۴ گل خورده است!

کشور تازه اولین رقیب ایران اسلامی

امارات اولین رقیب تیم ملی جمهوری اسلامی ایران در تاریخ است. یعنی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در بهمن ۵۷ که با تعطیلی مسابقات فوتبال همراه بود، در سال ۱۳۵۹ تیم کشورمان که می خواست در جام ملت‌های آسیا شرکت کند، تنها یک اردوی دو هفته‌ای در بوشهر و سپس دو بازی دوستانه با امارات داشت که تنها تدارکات مدافع سه قهرمانی متوالی در جام ملت‌های آسیا بود. به این ترتیب دو بازی دوستانه تبدیل به اولین بازی‌های تیم ملی جمهوری اسلامی ایران شد.

*بازی اول – ایران ۲-۰ امارات

جمعه ۱۴ شهریور ۱۳۵۹ تیم ملی کشورمان به رهبری حسن حبیبی برای انجام دو بازی دوستانه به امارات رفته بود. در بازی اول در دبی کشورمان با گل‌های ایرج دانایی‌فر و حسین فرکی دو بر صفر به برتری رسید.

*بازی دوم – ایران ۳-۰ امارات

۴۸ ساعت بعد از بازی اول دو کشور، یکشنبه ۱۶ شهریور ۱۳۵۹ دوباره و این بار در ابوظبی پایتخت امارات به مصاف یکدیگر رفتند. این بار تیم کشورمان یک گل بیشتر زد و گلزنان ما حسین فرکی، نصرالله عبداللهی و عبدالرضا برزگری بودند.

*بازی سوم - ایران ۳-۰ امارات

ایران با بهترین تیم خود به جام ملت‌های ۱۹۸۴ سنگاپور رفت و یکشنبه ۱۰ آذر ۱۳۶۳ در همان قدم اول حریف امارات شد. در بازی اول حمید علیدوستی، شاهرخ بیانی (پنالتی) و ناصر محمدخانی زننده گل‌های تیم تحت نظر ناصر ابراهیمی بودند. این نخستین تقابل دو کشور در ادوار مختلف جام ملت‌های آسیا بود.

*بازی چهارم - ایران ۱- ۰ امارات

۴ سال بعد در جام ملت‌های ۱۹۸۸ قطر دوباره دو کشور همگروه شدند و دوباره تیم کشورمان به پیروزی رسید. پنجشنبه ۱۷ آذر ۱۳۶۷ این بار هدایت ایران بر عهده پرویز دهداری بود و تک گل ما را فرشاد پیوس زد.

*بازی پنجم - ایران ۰-۰ امارات

برای سومین دوره متوالی ایران و امارات در جام ملت‌های ۱۹۹۲ ژاپن همگروه شدند. این بار علی پروین روی نیمکت تیم ملی بود و امارات توانست نخستین امتیاز را از تیم کشورمان بگیرد. یکشنبه ۱۰ آبان ۱۳۷۱ بازی دو تیم بدون گل مساوی شد.

*بازی ششم - ایران ۱-۳ امارات

بعد از پاره شدن نوار پیروزی‌ها و کسب اولین تساوی، امارات توانست نخستین پیروزی را هم به دست آورد. دوشنبه ۱۰ شهریور ۱۳۷۶ محمد مایلی کهن برای انجام یک دیدار دوستانه شاگردانش را به ابوظبی برد و تیم کشورمان با نتیجه ۳-۱ مغلوب میزبان شد. تک گل ایران را حمید استیلی از روی نقطه پنالتی زد.

*بازی هفتم - ایران ۱-۰ امارات

دو کشور برای اولین بار در مسیر رسیدن به جام جهانی ۲۰۰۲ رقیب هم شدند. ایران و امارات هر دو درگروه‌های خود دوم شده و برای تعیین نماینده آسیا در پلی آف، باید رفت و برگشتی با یکدیگر بازی می‌کردند. پنجشنبه سوم آبان ۱۳۸۰ بازی رفت در ورزشگاه آزادی برگزار و شاگردان میروسلاو بلازویچ با تک گل کریم باقری امارات را شکست دادند.

*بازی هشتم – ایران ۳-۰ امارات

به فاصله ۶ روز بازی برگشت دو کشور در ابوظبی برگزار شد. چهارشنبه ۹ آبان ۱۳۸۰ تیم کشورمان با اخراج پژمان جمشیدی از دقیقه ۱۷ ده نفره شد و در حالی که همه فکر می‌کردند کار ما تمام است، با سه گل علی دایی، کریم باقری و مهرداد میناوند میزبان را شکست دادیم. ایران به پلی آف رفت و البته که نتوانست از پس ایرلند برآید و به جام جهانی برسد.

*بازی نهم - ایران ۱-۰ امارات

بعد از جام جهانی آلمان امیر قلعه نویی سکاندار تیم ملی شده بود. او می‌خواست ایران را برای جام ملت‌های آسیا آماده کند و بازی با امارات یکی از دیدارهای دوستانه ما بود. سه‌شنبه ۱۷ مرداد ۱۳۸۵ در ورزشگاه آزادی ایران با تک گل رضا عنایتی بازی را برد.

*بازی دهم - ایران ۲-۰  امارات

امارات در دهه ۸۰ نقش کویت در دهه ۷۰ را برای ما بازی می‌کرد! راحت‌ترین حریف برای بازی‌های دوستانه و امیر قلعه نویی این بار جمعه ۲۲ دی ۱۳۸۵ در ابوظبی تیمش را به مصاف امارات در یک بازی دوستانه فرستاد که با گل‌های رسول خطیبی و ابراهیم صادقی به پیروزی رسید.

*بازی یازدهم - ایران ۰-۰ امارات

در مسیر رسیدن به جام جهانی ۲۰۱۰ ایران و امارات در دور اول مقدماتی همگروه شدند. بازی رفت دوشنبه ۱۳ خرداد ۱۳۸۷ در ورزشگاه آزادی بدون گل مساوی شد. علی دایی روی نیمکت تیم کشورمان بود.

*بازی دوازدهم – ایران ۱-۰ امارات

بازی ایران و امارات آخرین بازی دور رفت بود و بلافاصله دور برگشت با تقابل دوباره این دو تیم آغاز می‌شد. شنبه ۱۸ خرداد ۱۳۸۷ یعنی ۵ روز بعد از بازی رفت، علی دایی این بار تیم تیمش را در شهر العین به مصاف امارات فرستاد و با تک گل فریدون زندی پیروز شد.

*بازی سیزدهم - ایران ۱-۱ امارات

ایران و امارات هر دو از گروه خود به جمع تیم‌های برتر آسیا برای رسیدن به جام جهانی ۲۰۱۰ رسیدند و در قرعه کشی دور نهایی نیز همگروه شدند! در جمع قدرت‌های برتر از هر گروه دو تیم مستقیم به جام جهانی می‌رفت. ایران بازی رفت در شهر شارجه مقابل امارات متوقف شد. چهارشنبه ۲۹ آبان ۱۳۸۷ کریم باقری که بعد از ۷ سال به تیم ملی برگشته بود، ناجی علی دایی شد تا ایران با شکست به خانه برنگردد.

*بازی چهاردهم - ایران ۱-۰ امارات

در فروردین ۸۸ علی دایی بعد از اولین شکست در ورزشگاه آزادی برابر عربستان برکنار شد تا برای سه بازی سرنوشت ساز صعود به جام جهانی افشین قطبی روی نیمکت تیم بنشیند. قطبی کنارمانده‌ها را دعوت کرد و با شعار شناخت دو کره مثل کف دست وعده داد ایران را به جام جهانی می‌برد. نخستین بازی ما از این سه بازی حساس برابر امارات بود. چهارشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۸۸ دیدار برگشت دور نهایی مقدماتی جام جهانی در ورزشگاه آزادی با تک گل علی کریمی به نفع ایران تمام شد. قطبی در دو بازی بعدی برابر کره شمالی و جنوبی نتوانست پیروز شود و ایران به جام جهانی نرسید.

بازی پانزدهم - ایران ۳-۰ امارات

در جام ملتهای ۲۰۱۱ قطر دوباره دو کشور همگروه شدند. این بار افشین قطبی روی نیمکت ما بود و تیم کشورمان با گل‌های آرش افشین، محمد نوری و ولید البلوشی مدافع حریف قاطعانه به پیروزی رسید.

بازی شانزدهم - ایران ۱-۰ امارات

در جام ملت‌های ۲۰۱۵ استرالیا، ایران و امارات برای پنجمین بار همگروه شدند. این بار کارلوس کیروش روی نیمکت ایران بود و دوشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۳ با تک گل رضا قوچان نژاد ایران بازی را برد تا با سه پیروزی از سه بازی به دور یک چهارم نهایی صعود کند.

بازی هفدهم - ایران ۱-۰ امارات

در مسابقات مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۲ دوباره دو کشور همگروه شدند. ایران که بعد از برزخ ویلموتس هدایت تیمش را به اسکوچیچ سپرده بود، پنجشنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۰ در شهر دبی با تک گل مهدی طارمی امارات را در بازی رفت شکست داد. بردی بسیار روحیه بخش که به صعود زود هنگام ما کمک کرد.

بازی هجدهم - ایران ۱-۰  امارات

دیدار برگشت مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۲ سه‌شنبه ۱۲ بهمن ۱۴۰۰ در ورزشگاه آزادی برگزار شد. تقدیر چنین بود که مردان اسکوچیچ نتیجه بازی رفت را عیناً تکرار کنند و جالب اینکه باز هم تک گل سه امتیازی ما را مهدی طارمی زد.

باز هم بازی سوم!

و حالا ایران و امارات برای ششمین بار در تاریخ جام ملت‌های آسیا همگروه شده و در بازی آخر سرگروهی باید به مصاف یکدیگر بروند. در ۵ بازی قبلی در این تورنمنت ۳ بار این بازی بازی سوم بود! (۱۹۸۸قطر – ۲۰۱۱ قطر و ۲۰۱۵ استرالیا) که هر سه بازی به سود ما تمام شد. ایران با یک مساوی هم در این گروه اول می‌شود اما امارات تنها باید ببرد. کاری که تاکنون در دیدارهای رسمی موفق به انجامش نشده است.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظرات

  • منتشرشده: ۱
  • در صف بررسی: ۰
  • غیرقابل‌انتشار: ۰
  • امیر علی PL ۲۱:۱۰ - ۱۴۰۲/۱۱/۰۲
    حالا باز هندونه بدید زیر بغلشون فردا داستان درست کنن امیدوارم مرحله حذفی به ژاپن یا کره نخوریم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

قهرمان جام ملت‌های فوتسال آسیا؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی